En itsekään ihan ymmärrä tuota KalPa-lisää, mutta menköön. Kärpät, Jokerit ja HIFK ovat ihan ok, koska noissa otteluissa on yleensä enemmän porukkaa paikalla ja uskon, etteivät noiden joukkueiden fanit ala pillittämään lipun hinnoista. JYP on vähän siinä ja tässä. Ilmeisesti Ladasta odotetaan sitä yleisömagneettia.
Joku täällä ihmetteli sitä, että Lukon, Saipan ja muiden tylsien porukoiden matseihin ei tule vastaavasti alennusta. Oletetaan, että noihin tulee keskimäärin 3000 lipun ostanutta katsojaa ja lipunkeskihinta 20€. Siitähän tulee 60000€ myyntiä. Sitten euron alennus ja 150 katsojaa lisää (mikä on kyllä todella paljon enkä usko, että vaikutus olisi noin suuri) tekisi 3150*19 = 59 850€, eli tappiota tulee. Viidellä eurolla voisi jo olla jonkin näkoinen vaikutus, sanotaa vaikka +500 katsojaa. Tuolloin saataisiin 52500€ myyntiä (3500*15), eli 7500€ persnettoa. Noita otteluita olisi esimerkiksi 10 kaudessa, niin päästään tulokseen, joka on 1500-75000 miinuksella. Jos lippujen keskihintaa lasketaan 10%, pitää saada yli 11% lisää yleisöä. 20 pinnaa pois ja yleisöä täytyy tulla 25% enemmän. Helppo todeta, että taloudellisesti tuo ei kannata. Tunnelman kannalta 150 satunnaiskatsojaa ei muuta mitään, kun istuvat vaan haukkuvat huonoa tunnelmaa.
Mielestäni liput ja kausarit ovat ihan kohtuuhintaisia enkä jaksa niistä valittaa. Jääkiekkobisnes ei kuitenkaan ole täysin kulutonta varsinkaan nyt, kun 10 vuotta jatkuneita virheitä pyritään korjaamaan. Aiemmin ollaan myyty liian halvalla ja nyt katsojat eivät halua tinkiä saavutetuista eduista. Tästä valitusmäärästä SAK:kin olisi kateellinen.
Tulopuoli nousee vain yleisömääriä nostamalla ja oheistuotemyyntiä parantamalla (tehostamalla?). Tunnelmaa voisi omalta osaltaan nostaa halvat fanituotteet. Samalla näkyvyys hallin ulkopuolella olisi parempi ja ehkä sitä kautta saataisiin enemmän yleisöä. Tässäkin pitäisi kuitenkin odottaa se pari kautta ennen kuin muutosta tapahtuisi. Harmi, ettei tätä äkätty aikanaan, kun rahaa sai polttaa mielin määrin.
Tuotteen tulee olla kunnossa, muuten ei millään ole väliä. Uskon ja toivon, että Marjamäen avulla tulleen menemään oikeaan suuntaan. Seuraavana tulee sitten markkinointi, joka valitettavasti on mitä on. Blueshan ei näy missään. Me fanit voisimme puolestamme keskittyä positiivisiin asioihin ja auttaa asiaa siltä osalta. Toki silloin, kun epäkohta huomataan pitääkin ottaa yhteyttä toimistoon, mutta viestissä voisi lukea muutakin kuin "ottelu oli perseestä" ja ehkäpä jopa ehdottaa parannuskeinoa. Rakentavaa kritiikkiä, nähkääs.