Mutta hinnalla saat sen mitä ennakkopuheet lupaa. Ei siellä tule yllätyksiä että yht'äkkiä Tom Cruise vähän puolivaloilla hyppelee stuntteja, tai että niitä ei sitten leffassa olisikaan.
Eilen hallilla ensimmäisessä erässä varmasti kukaan ei nähnyt sitä mitä kuvitteli tulevansa katsomaan.
No oon mä kyllä käynyt elämäni aikana katsomassa aika paskoja leffoja. Ja osan paskuus on tullut ihan yllätyksenä. Sen sijaan positiivisia yllätyksiä on harvemmassa. Liian usein tiedän, että elokuvan idea on kärjistetysti se, että yksi amerikkalainen (tai itse Bond) pelastaa lopulta koko maailman, välissä vähän pommeja paukkuu.
Pistäisin kuitenkin elokuvat hieman eri kontekstiin niin tuotteena kuin hinnoittelussa. Siellä on nykyään yksi digitaalinen video, joka pistetään pyörimään uudestaan ja uudestaan sekä samaa tuotetta tarjotaan samanlaisena ihan missä tahansa Suomea. Kovin moni ihminen ei töitä tee elokuvanäytöksessä itsessään tai katsojissa aika harva näyttää mitään tunteita. Ja taitaa olla limppari, karkit ja popparit sinne hinnoiteltu vielä ronskimmin kuin kiekkopeleissä. Kiekkopelissä siellä kuitenkin on livenä esiintymässä yli 50 ihmistä joka ilta, tarinaa ei ole käsikirjoitettu etukäteen ja muut yleisössä elävät mukana tapahtumassa muuten kuin paikallaan hiljaa istuen ja välillä karkkipussin rapinaa tarjoten. Sitä yllätyksellisyyttä kaipaan, samoin kun sitä koko yhteisöllistä fiilistä, päättyneen pelin "jälkipyykkiä" muiden kanssa, pohtimista seuraavista tapahtumista - koko tapahtuma on ihan eri luokan kokonaisuus kuin yksittäinen elokuva, johon loppuun tulee The End. Tämä tarina ei lopu tapahtuman loppuessa - vaan sille on aina uusi jatko-osa, jota ei ole vielä käsikirjoitettu. Hienoa on myös se, että mukaan voi hypätä keskenkin tarinaa ja olla kärryillä siitä, mitä tapahtuu.
Eikä tuota jääkiekkopeliä myydä pelkästään tuotteen pelillisellä laadulla - siinä on niin paljon muutakin, mitä näissä myydään. On myös todella vanhanaikaista "nokialaista ajattelua" kasata tuote omasta mielestä huipuksi ja odottaa kädet puuskassa ihmisiä ostamaan sitä. Mikkelissä viimeksi sitä kokeiltiin, kun ei osaamista ollut muuhun, eikä siellä kovin hyvin menestytty pitkässä juoksussa, kun nyt ollaan tilanteessa, jossa ollaan yritetty kerätä isossa kuvassa pennosia noiden virheiden maksamiseen ja siinäkin saattavat epäonnistua. Mikkeli on myös esimerkki siitä, miten lippujen hinnat on ihan liian alhaiset tuotteelle, jota halutaan myydä - eikä siellä edes noilla hinnoilla saa ihmisiä hallille.
Ihmisten ajankäytöstä totta kai jääkiekko-ottelu taistelee. Ja silloin kilpailijoita on muun viihdetarjonnan lisäksi myös mittaamaton määrä muita. Aika moni Espoossakin valitsee silti ensi lauantaina lähtevänsä Mikkeliin katsomaan Kiekko-Espoota. Ei Mikkeliin kukaan lähtisi katsomaan mitään elokuvaa. Ja se tässä on hienointa. Tämä on täysin tunnebisnestä, jos haluaa menestyä.
Espoossa tehdään tällä hetkellä oikeasti ihan älyttömän kovaa ja hyvää työtä, joka kantaa pitkällä aikavälillä, kun sitä työtä jatketaan. Tällä hetkellä ollaan tarinassa vielä siinä vaiheessa, jossa vakiintunut asiakaskunta on pieni suhteessa potentiaaliseen tulevaan asiakaskuntaan. Mutta se kasvaa koko ajan, kun yleisölle tarjotaan esimerkiksi eilisen Sport-matsin kaltaisia loppuja ja sitä aitoa tunnetta, jota areenalla olen itse yleisesti aistinut huomattavasti laajemmin kuin monesti Bluesin aikana, jolloin areenalla istuttiin kuin imatralaiset perse kiinni penkissä. Nyt pitkät sivut ja yläkatsomotkin nousee seisoen tuulettamaan maaleja ja lähtee mukaan kannustukseen huomattavasti paremmin. Yksittäinen tiistain Sport-matsi, jossa on alle 3000 katsojaa ei ole huolestuttava, vaikkakin harmittava juttu - sen sijaan se yleisön "laatu" oli eilenkin vielä maalikoostetta katsoessa hyvin mieltä lämmittävää, kun lähes kaikki katsomossa näytti aidosti tuulettavan voittomaalia.
Kun tätä hommaa jaksetaan jatkaa, kyllä tämä kasvaa sellaiseksi, ettei enää muutamien vuosien päästä tule mieleenkään, että otteluissa voisi olla alle 3000 katsojaa. Alkumatkalla vasta rakennusprojektissa ollaan.