Kiekko-Espoon talousseuranta

  • 1 324 891
  • 5 817

ohiveto1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Täällä palstalla näyttäisi erottuvan kaksi erilaista koulukuntaa. On niitä, jotka kaipaavat yhteisöllisyyttä ja tunnelmaa - Sinistä päälle ja muiden fanien kanssa heitetään läppää ja kannustetaan joukkuetta, ei välttämättä väliä tuleeko voitto, vaikka kivaahan sekin olisi. Eli se klassinen faninurkkaus, joka saattaa tempaista yhteistuumin lakanaa esiin ja muuta vastaavaa. Vähän niinkuin se kuudes kenttäpelaaja, siksi kokee olevan tavallaan osa joukkuetta, ja vaatii siksi kunnioitusta omistajaportaan suunnalta. Vähemmistö, mutta kovaääninen sellainen. Heille nykyiset omistajat, jotka luottavat yhteisöllisyyden voimaan (jota peräänkuuluttivat koko espoolta) on ihan vaihtoehto... jos vaan konkalta vältyttäis.

Sitten on niitä, jotka haluaisivat nähdä Bluesin voimakkaana joukkueena, joka taistelisi aina voitosta ja ehkä jopa mestaruudesta. Päähuomio on enemmän peleissä ja pelaajissa, kuin omistajan arvoissa. Edustavat sitä isoa enemmistöä, jotka eivät saavu hallille osaksi yhteisöä, vaan kaipaavat jääkiekkomatsilta piristystä arkeen, jonka jakavat kaverien, perheen, tai bisneskumppanien kanssa - jännitystä ja viihdettä, ja rahoittavat ison osan toiminnasta. Itse edustan tätä osastoa, jolloin mulle on ykkösasia se, että joukkueen takana on taho, jolla on taloudelliset edellytykset pyörittää hommaa, ja mielellään panostaa siihen tarvittaessa niin paljon, että viihdearvo pysyy korkealla. Itselleni esimerkiksi Jussi on nykyomistajia (ja yhteisöllisyysomistajia) paljon mieluisampi vaihtoehto. Se tekee paljon omapäisemmin ratkaisuja, välillä haitallisempia - siirsi esimerkiksi fanikatsomoa, jolla loukkasi verisesti näitä "yhteisöllisyysfaneja", mutta välillä myös positiivisempia. Omapäinen taloudellisesti vahva omistaja, jolta löytyy itseltäkin voitontahtoa, voi helpommin ostaa ostaa kriittisillä hetkillä lisää vahvistuksia joukkueeseen, jolloin fanit voi siirtorajaan asti jännätä taustalla, josko joukkue olisi saamassa lisävahvistuksia - tai "omaa poikaa" takaisin. Tätä jännää oli Salonojan aikoihin paljon enemmän, kuin nykyomistajien aikana.

Kaikki kannattajat eivät saa haluamaansa, ja pahoin pelkään, että se olen minä joka joutuu hylkäämään tylsän, mutta "omilla jaloilla seisovan" joukkueen, koska näillä nykymeininkiä tukevilla tahoilla on parhaillaan kaikki avaimet käsissään - ainakin jos saneeraussuunnitelma menee läpi. Siksi kai itsekin runoilen tähän ketjuun näin tiuhaan omia haisevia mielipiteitäni.

Tältä vaikuttaa. Itse en osaa lukutua kumpaankaan, vaan sijoitun siihen välille. En ole ääneenkannattaja, mutta vaasin kyllä sellaista joukkuetta jolla tulee sentään voittoja. Mutta se, ollaanko sarjan 2. Vai 11. ei vaikuta halliin tulemiseeni. Se vaikuttaa jos ollaan jumbona ja hävitään 90% otteluista. Aluksi tärkeää oli jääkiekko viihteenä, nyt on muodostunut niin vahva tunneside, että tärkeää on espoolainen jääkiekkojoukkue Blues. Seuraisin siis vaikka Mestiksessä, tai miksei Suomi-sarjassakin.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Täällä palstalla näyttäisi erottuvan kaksi erilaista koulukuntaa. On niitä, jotka kaipaavat yhteisöllisyyttä ja tunnelmaa - Sinistä päälle ja muiden fanien kanssa heitetään läppää ja kannustetaan joukkuetta, ei välttämättä väliä tuleeko voitto, vaikka kivaahan sekin olisi. Eli se klassinen faninurkkaus, joka saattaa tempaista yhteistuumin lakanaa esiin ja muuta vastaavaa. Vähän niinkuin se kuudes kenttäpelaaja, siksi kokee olevan tavallaan osa joukkuetta, ja vaatii siksi kunnioitusta omistajaportaan suunnalta. Vähemmistö, mutta kovaääninen sellainen.

Sitten on niitä, jotka haluaisivat nähdä Bluesin voimakkaana joukkueena, joka taistelisi aina voitosta ja ehkä jopa mestaruudesta. Päähuomio on enemmän peleissä ja pelaajissa, kuin omistajan arvoissa. Edustavat sitä isoa enemmistöä, jotka eivät saavu hallille osaksi yhteisöä, vaan kaipaavat jääkiekkomatsilta piristystä arkeen, jonka jakavat kaverien, perheen, tai bisneskumppanien kanssa - jännitystä ja viihdettä, ja rahoittavat ison osan toiminnasta.
Vähän kärjistät näitä ryhmiä, varsinkin niiden kokoluokkia, mutta isot viivat ovat varmaankin näin. Heitän sinulle kuitenkin kysymyksen: Voiko tämä jälkimmäinen ryhmä kokea piristystä arkeen, jännitystä ja viihdettä ilman tätä ensin mainittua ryhmää? Jos hallissa on aivan kuollut tunnelma, voiko siellä viihtyä vaikka joukkue voittaisi useammin kuin häviäisi? Kauanko tällainen kannattaa pidemmän päälle?

Nyt on esitetty monen palstakirjoittajan toimesta vaihtoehtoja, joilla tämä ensimmäinen ryhmä luultavasti eliminoitaisiin lähes täysin, "kunhan saadaan nähdä hyvää lätkää Espoossa". Itse en myöskään allekirjoita väitettä, että voittava lätkä on yhtä kuin viihdyttävä lätkä. Voittava lätkä voi olla äärimmäisen tylsää, eikä se siinä tapauksessa varmasti kiinnosta suurta hiljaista enemmistöä. Viihdyttävä ja uskottava, mutta silti enimmäkseen tappioita tuottava lätkä sen sijaan voi loppujen lopuksi kiinnostaa suurta hiljaista enemmistöä, kunhan oheistuote on kunnossa, eli hallilla viihtyy ja pystyy kokemaan muitakin elämyksiä, kuin vain voittaminen tai mestaruudet.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vähän kärjistät näitä ryhmiä, varsinkin niiden kokoluokkia, mutta isot viivat ovat varmaankin näin. Heitän sinulle kuitenkin kysymyksen: Voiko tämä jälkimmäinen ryhmä kokea piristystä arkeen, jännitystä ja viihdettä ilman tätä ensin mainittua ryhmää? Jos hallissa on aivan kuollut tunnelma, voiko siellä viihtyä vaikka joukkue voittaisi useammin kuin häviäisi? Kauanko tällainen kannattaa pidemmän päälle?

Tätähän on kokeiltu ja todettu, että ei voi. Omassa viihtymisessäni äänekäs fanijoukko on ihan yksi kärkitekijöistä. Mutta vastaavasti voisi kysyä toisinpäin: onko sillä fanijoukolla mitään kannatettavaa jos se toinen porukka ei tuo rahojaan seuralle?
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Heitän sinulle kuitenkin kysymyksen: Voiko tämä jälkimmäinen ryhmä kokea piristystä arkeen, jännitystä ja viihdettä ilman tätä ensin mainittua ryhmää? Jos hallissa on aivan kuollut tunnelma, voiko siellä viihtyä vaikka joukkue voittaisi useammin kuin häviäisi? Kauanko tällainen kannattaa pidemmän päälle?
Varmasti molemmat ryhmät tarvitsevat toisiaan tunnelman luonnissa. Yritinkin kuvata molemmat ryhmät tarpeellisina. Fanikulmaus on tärkeä, mutta kyllä ne isot massatkin, jotka ovat tulleet hallille omien kavereidensa tai perheidensä, tai vaan yksin, ovat sitä, jotka saavat mölyllään tunnelmaa aikaan. Esität kysymyksen vähän silleen, että ilman faninurkkausta hallissa olisi kuollut tunnelma. Varmasti huonompi tunnelma, mutta en menisi kuolleeksi väittämään. Onko hallissa parhaillaan hyvä tunnelma noilla 2000 katsojaluvuilla?

Nyt on esitetty monen palstakirjoittajan toimesta vaihtoehtoja, joilla tämä ensimmäinen ryhmä luultavasti eliminoitaisiin lähes täysin, "kunhan saadaan nähdä hyvää lätkää Espoossa". Itse en myöskään allekirjoita väitettä, että voittava lätkä on yhtä kuin viihdyttävä lätkä. Voittava lätkä voi olla äärimmäisen tylsää, eikä se siinä tapauksessa varmasti kiinnosta suurta hiljaista enemmistöä. Viihdyttävä ja uskottava, mutta silti enimmäkseen tappioita tuottava lätkä sen sijaan voi loppujen lopuksi kiinnostaa suurta hiljaista enemmistöä, kunhan oheistuote on kunnossa, eli hallilla viihtyy ja pystyy kokemaan muitakin elämyksiä, kuin vain voittaminen tai mestaruudet.
Mitkä toimenpiteet eliminoisivat faninurkkauksen lähes täysin? Jussiko? raha? En myöskään sanonut, että lätkän tulee olla aina voittavaa, mutta kyllä olisi hyvä jos sillä taisteltaisiin edes voitosta. Koko pointtini oli siinä, että suuri yleisö kaipaa lätkämatsista jännitystä ja viihdettä.

Mikä on tuo viihdyttävä ja uskottava lätkä, johon viittaat? Itse olen sitä mieltä, että viihdyttävä lätkä vaatii aina rahallisia panoksia, koska taito maksaa, ja samalla se tekee joukkueesta sellaisen, joka taistelee myös voitosta. Mikä on sellainen oheistuote tai muu elämys, joka saa suuren hiljaisen enemmistön viihtymään hallilla enemmän kuin itse ottelutapahtuma? Joo, kyllähän nykyisessä menossa on miiiiieletön parantamisen paikka, ja se on aina suurta plussaa mitä paremmin hallilla viihtyy. Mutta kyllä matsin parissa vietetään valtaosa siitä ajasta - ainakin suuri yleisö.
 

Orca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon mikä milloinkin
Keskustelu näköjään lipsuu hiukan otsikosta. Kyllä kai kaikille optimi olisi se, että hallissa on porukkaa ja tunnelmaa, fanijengillä on mahdollisuus vetää omaa hommaansa ja silti businessvieraat ym. on otettu paremmin huomioon. Menestyminen - tai edes sen mahdollisuus - on takuulla edellytys kaikelle tuolle. Omasta mielestä hallissa on ollut mukavinta käydä 2006-2009 jaksolla, jolloin esim. mestarien liigan peleissä oli loistava meno. Nyt ollaan toisessa ääripäässä tuolla liigajoukkueen irvikuvalla ja huomenna hallissa kenties ensimmäistä kertaa alle 2000 katsojaa.

Talousasioissa täällä tuntuu olevan yhä joukko, joka uskoo noita johdon tarinoita. Saneeraushakemusta on täydennetty - toki on, koska se alkuperäinen ei kenellekään täysjärkiselle mennyt täydestä. Uskooko joku, että se on nyt sitten fiksu ja toteutettavissa? Ainoa konkreettinen muutos tähän asti on yksi uusi hlö hallituksessa. On aivan selvää, että jos ulkopuolista ison luokan rahoittajaa (Jussi tai nigerialainen prinssi) ei löydy, korttitalo kaatuu vaikka akuutti konkka vältettäisiin. Se voi kaatua jo kesällä tai ensi kaudella tai sen jälkeen. Yleisöä ja yhteistyökumppaneita ei tule löytymään riittävästi, jollei nyt tehdä täyskäännöstä. Tuolla saneeraustiellä sellainen ei ole mahdollista.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Tätähän on kokeiltu ja todettu, että ei voi. Omassa viihtymisessäni äänekäs fanijoukko on ihan yksi kärkitekijöistä. Mutta vastaavasti voisi kysyä toisinpäin: onko sillä fanijoukolla mitään kannatettavaa jos se toinen porukka ei tuo rahojaan seuralle?

Itselleni ei aukea miksi näitä ryhmiä pitää vertailla keskenään ja tehdä jotain jakoa (jossa vain toinen on mukana matseissa). Kulman kannattajakatsomossa käyn matseissa ja tärkeää itselleni on vapaus, tunnelma ja kannattaja&seurayhteisö. Mutta ihan yhtä tärkeää on paikka eli halli ja joukkue jonka mukana tuo yhteisö kulkee. Ihan sama kuka siellä on seuran puikoissa kunhan homma toimii. Ja toisaalta menestyvä joukkue sekä pelin ja tapahtuman taso ruokkii myös kannattajakatsomoa säilymään ja kasvamaan, vaikka ottelun lopputulos ei olisikaan niin merkitsevä. Tämän menestyvän joukkueen mahdollistaa taas maksava katsojamassa. Eli molemmat ryhmät ovat tärkeitä.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Mitkä toimenpiteet eliminoisivat faninurkkauksen lähes täysin? Jussiko? raha? En myöskään sanonut, että lätkän tulee olla aina voittavaa, mutta kyllä olisi hyvä jos sillä taisteltaisiin edes voitosta. Koko pointtini oli siinä, että suuri yleisö kaipaa lätkämatsista jännitystä ja viihdettä.

Mikä on tuo viihdyttävä ja uskottava lätkä, johon viittaat? Itse olen sitä mieltä, että viihdyttävä lätkä vaatii aina rahallisia panoksia, koska taito maksaa, ja samalla se tekee joukkueesta sellaisen, joka taistelee myös voitosta. Mikä on sellainen oheistuote tai muu elämys, joka saa suuren hiljaisen enemmistön viihtymään hallilla enemmän kuin itse ottelutapahtuma? Joo, kyllähän nykyisessä menossa on miiiiieletön parantamisen paikka, ja se on aina suurta plussaa mitä paremmin hallilla viihtyy. Mutta kyllä matsin parissa vietetään valtaosa siitä ajasta - ainakin suuri yleisö.
Esimerkiksi seuran nimen vaihtaminen olisi varmasti aika iso paikka monelle, ketkä kulmassa käyvät pelistä toiseen edelleen. Minäkään en sanonut, että olisit sanonut mitään jatkuvasta voittamisesta. Tuo, että taistellaan joka kerta voitosta on toteutunut tälläkin kaudella, ehkä muutamia viime pelejä lukuunottamatta.. Varmasti osa näkee asian eri tavalla, mutta kyllä itse olen jaksanut uskoa voittoon ennen jokaista ottelua tällä kaudella. Ai mutta, minähän olen sinisilmäinen idiootti, joka uskoo nigerialaiskirjeisiinkin. Sori, unohdin. (selvennykseksi en väitä sinun käyttäneen näitä ilmaisuja)

Taito maksaa? No tietty jos puhutaan Liigan pistepörssiin johtavista taitotasoista, silloin se varmasti maksaa, mutta taitoa on saatavilla myös paljon halvemmalla, katso vaikka Iikka Kangasniemeä.

Ottelutapahtuma ei ole yhtä kuin tuote kaukalossa. Viihdyttävä ottelutapahtuma on show, jossa viihtyy ihminen, joka ei ymmärrä jääkiekosta mitään. En ole itsekään ihan varma, onko tämä oikea suuntaus, mutta mikäli halli halutaan täyteen ottelusta toiseen, pelkkä kaukalossa pelaava joukkue ei riitä, oli se sitten miten hyvä tahansa. Playoffit ovat asia erikseen, niitä lähdetään katsomaan kaukalotapahtumien ja menestyksen mahdollisuuden vuoksi, mutta runkosarjassa tuo ei kanna kovin pitkälle, korkeintaan loppukaudesta tuo saattaa tuoda jonkun hallille. Ottelutapahtuman lisäksi käytävillä pitää olla elämää ja palveluiden pitää olla toimivat. Ruokatarjonnan pitää olla kunnossa ja olut ei saa loppua kesken...
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Seuran nimen vaihtaminen olisi luultavasti kuolinisku kaikelle kannattajatoiminnalle. Ainakin jos samaan aikaan kaikki muukin muuttuisi, esim pelaajisto muuttuisi totaalisesti. Ei sitä tunnetta noin vain voi siirtää. Enkä tarkoita pelkästään kulmaa, vaan luultavasti myös suurin osa BFC:n aktiiveista jättäytyisi pois - ehkä kävisi hallilla mutta ei sen enempää. Sitä kautta sitten ei olisi fanimatkoja, tifoja, järjestäytynyttä ääneenkannatusta, fanilehteä, vapaaehtoisia käsiä apuna useammassakin jutussa (toki tuo ratkeaa myös rahalla,ei sen puoleen).

Toki joku voi olla sitä mieltä ettei sillä ole mitään väliä, mutta kyllä minä näkisin sen aika suurena menetyksenä. Kestäisi varmasti hyvin kauan ennen kuin mitään uutta vastaavaa syntyisi, 10-15 vuotta saattaisi hyvinkin kulua. Ja itse uskon, että kyllä hyvin monelle ihan rivikatsojallekin on väliä nimellä ja logolla, jos haluaa vain nähdä kalliin joukkueen luistelemaan jäällä niin miksei sitten mene Nordikselle tai Jaffalaan? Ainakin itse tuntemistani hallilla käyvistä ihmisistä ihan klubikatsomon elinkautisista yläkatsomon satunnaiskävijään monella on pitkä suhde seuraan takanaan. Silloin 98 (menikö vuosi edes oikein?) menetettiin porukkaa nimenvaihdoksella, vaikka siinä kuitenkin jatkuvuutta oli muuten, jollain radikaalilla muutoksella nyt voisi olla vielä pahempi vaikutus. Eikä noita ihmisiä nyt liikaa ole menetettäväksi... Toki taas on paljon menetetty tän sekoilun vuoksi mutta moni on kyllä tulossa takaisin tilanteen tasaantuessa, siitä taas en olisi yhtään varma että hyppäisivät jonkin uuden seuran taakse.
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Seuran nimen vaihtaminen olisi luultavasti kuolinisku kaikelle kannattajatoiminnalle. Ainakin jos samaan aikaan kaikki muukin muuttuisi, esim pelaajisto muuttuisi totaalisesti. Ei sitä tunnetta noin vain voi siirtää. Enkä tarkoita pelkästään kulmaa, vaan luultavasti myös suurin osa BFC:n aktiiveista jättäytyisi pois - ehkä kävisi hallilla mutta ei sen enempää. Sitä kautta sitten ei olisi fanimatkoja, tifoja, järjestäytynyttä ääneenkannatusta, fanilehteä, vapaaehtoisia käsiä apuna useammassakin jutussa (toki tuo ratkeaa myös rahalla,ei sen puoleen).

Toki joku voi olla sitä mieltä ettei sillä ole mitään väliä, mutta kyllä minä näkisin sen aika suurena menetyksenä. Kestäisi varmasti hyvin kauan ennen kuin mitään uutta vastaavaa syntyisi, 10-15 vuotta saattaisi hyvinkin kulua. Ja itse uskon, että kyllä hyvin monelle ihan rivikatsojallekin on väliä nimellä ja logolla, jos haluaa vain nähdä kalliin joukkueen luistelemaan jäällä niin miksei sitten mene Nordikselle tai Jaffalaan? Ainakin itse tuntemistani hallilla käyvistä ihmisistä ihan klubikatsomon elinkautisista yläkatsomon satunnaiskävijään monella on pitkä suhde seuraan takanaan. Silloin 98 (menikö vuosi edes oikein?) menetettiin porukkaa nimenvaihdoksella, vaikka siinä kuitenkin jatkuvuutta oli muuten, jollain radikaalilla muutoksella nyt voisi olla vielä pahempi vaikutus. Eikä noita ihmisiä nyt liikaa ole menetettäväksi... Toki taas on paljon menetetty tän sekoilun vuoksi mutta moni on kyllä tulossa takaisin tilanteen tasaantuessa, siitä taas en olisi yhtään varma että hyppäisivät jonkin uuden seuran taakse.
Tämän ja mahdollisesti liigaan tulevien
muutosten johdosta olisi tärkeää säilyttää nykyinen joukkue vaikka muutama vuosi jouduttaisiin kituuttaa huonommalla joukkueella. En vain osaa nähdä tilannetta jossa konkurssin jälkeen Jussi laittaa täysin uuden joukkueen pystyyn ja homma jatkuu normaalisti. Jos liiga avataan muutaman vuoden päästä ja joukkue määrää supistetaan niin ei mulle ole väliä vaikka putoaisimme tuolloin mestikseen, mutta Suomi-sarjasta on pitkä matka liigaan uudella joukkueella ja uudella katsoja pohjalla.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Esimerkiksi seuran nimen vaihtaminen olisi varmasti aika iso paikka monelle, ketkä kulmassa käyvät pelistä toiseen edelleen.
Ahaa. En ollutkaan kuullut, että tällainen on oikeasti joku konkreettinen juttu. Onko Jussin suunnitelmissa muuttaa nimeä, vaikka se saisi nykyisen joukkueen haltuunsa, vai onko se vaan ajankohtaista silloin jos se joutuu perustamaan kokonaan uuden joukkueen? Itse olen kuullut vaan muutamien "Blues"-nimeä vihaavien unelmointia ja ajatusleikkiä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Blues-nimen vaihtaminen olisi isoiso virhe.

Taito maksaa? No tietty jos puhutaan Liigan pistepörssiin johtavista taitotasoista, silloin se varmasti maksaa, mutta taitoa on saatavilla myös paljon halvemmalla, katso vaikka Iikka Kangasniemeä.
Kyllä löytöjä voi aina tehdä ja Iikka on varmasti hinta-laatu-suhteeltaan hyvä löytö. Ja muutenkin "helmiä" voi aina löytää, mutta ei niiden varaan voi tulevaisuutta rakentaa, ja helmetkin maksavat tulevilla kausilla enemmän. Kun puhun taidosta, en tarkoita pelkkää mailankäsittelytaitoa, vaan myös pelinrakennustaitoa ja kaikkea sitä muuta, joka saa kiekon liikkumaan kaukalossa ihailtavan nopeasti jannulta toiselle. Uskon, että tämä taito on juuri sitä, jota kaikki muutkin ottaisivat kernaasti joukkueeseen, ja kun kysyntä määrittelee yleensä hinnan, niin se hintalappukin nousee - eikä vaan johtavilla taitotasoilla, vaan aina kun pelaaja kiinnostaa useampia osapuolia. Siksi taito mielestäni maksaa. Voi vapaasti olla eri mieltä, mutta tämä on minun näkemykseni.
 
Jos Salonoja on oikeasti niin kova bisnesmies kuin väitetään
Näitä väitteitä olisi erittäin mielenkiintoista lukea jostain. Itse olen siinä ymmärryksessä, että JS:n businekset on kaikki mennyt ihan kuralle.

Tällä hetkellä on kolme oikeasti isompaa sponsoria, joista yhtä on organisaation osalta jo ns.pissattu linssiin.
Tästäkin olisi mielenkiintoista kuulla lisää.
 

DanC

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, Bleg, ACM
Ahaa. En ollutkaan kuullut, että tällainen on oikeasti joku konkreettinen juttu. Onko Jussin suunnitelmissa muuttaa nimeä, vaikka se saisi nykyisen joukkueen haltuunsa, vai onko se vaan ajankohtaista silloin jos se joutuu perustamaan kokonaan uuden joukkueen? Itse olen kuullut vaan muutamien "Blues"-nimeä vihaavien unelmointia ja ajatusleikkiä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Blues-nimen vaihtaminen olisi isoiso virhe.

Kai tuo on yleistä pohdintaa suhtautumisesta nimen vaihtoon. Ellei sitten Jussin Espoo Blue Dogs ole vakavasti otettava FB-heitto :) Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Niin, mitään varmoja todisteita nimenvaihdosaikeista ei ole, lähinnä aihetodisteita. Tosin myös sellaisia välillisesti kuultuja juttuja, joiden vuoksi olen ollut huolissani, ja jotka nyt uskottavuudeltaan ovat samaa luokkaa kuin täällä esitetään varmoina faktoina Jussin aikeista, eli Jussin lähipiiristä kuultua. Tuokin on yksi asia josta olisin halunnut Jussin kanssa keskustella kun yritin saada keskustelyhteyttä. Minä nimittäin olen ihan valmis muuttumaan Raution sylikoirasta Jussin sylikoiraksi ihan heti kun saan edes jonkinlaisen varmuuden seuran jatkuvuudesta siinäkin skenaariossa. No ei, en kyllä ole kenenkään sylikoira, mutta valmiina tukemaan kaikkia ratkaisuja jotka koen sellaisiksi joilla rakastamani seura pelastuu.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kai tuo on yleistä pohdintaa suhtautumisesta nimen vaihtoon. Ellei sitten Jussin Espoo Blue Dogs ole vakavasti otettava FB-heitto :) Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Itse näen kyseisen fb kuvan lähinnä potentiaalisena maskotti hahmona, onhan Vikinglinen Villekissa (?) ollut aika suosittu lasten keskuudessa ja ilman Blues connectionia tämmönen maskotti menee vähän niinkun hukkaan. Onhan se toki näin Suomalaisen näkökulmasta melko kornia hankkia joku jannu karvapukuun tonne pomppimaan, mutta varsinkin perheen pienimmille myy ottelutapahtumaa. Mielestäni Blues kuten muutkin Liiga jengit hyötyisivät tai jo hyötyvät näistä maskoteista. Sininen koira maskotti Blues paita päällä, olisi aika lähellä sitä "ajokoira" - brändiä.

Edit: On kyllä tullut vitsillä kavereiden kesken heiteltyä ideaa ilmoille myös, kädellisestä ja jalallisesta Blues logosta joka lyllertäisi ja vaappuisi käytävillä maskottina. Mukaillen vähän sellaista "plussapallo-maskotti" fiilistä... luulen, että koira olis parempi.
 
Viimeksi muokattu:

MrBitter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Mä olen sitä koiramaskottia Niemisen Nikon kanssa yrittänyt jo vaikka kuinka kauan saada tonne! Ihan näin reunahuomautuksena ;)

Oikeasti toi maskotti olisi huipputyyppien, lapset tykkää tosi paljon noista. Raumalla eetukettu ja Lahdessa pekkopelikaani jne, itsekin olen omille lapsille tuonut noita pehmoja...
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mä olen sitä koiramaskottia Niemisen Nikon kanssa yrittänyt jo vaikka kuinka kauan saada tonne! Ihan näin reunahuomautuksena ;)
Ehkä Jussin FB-kuva oli kädenojennus juuri tähän suuntaan ;) Mutta joo. Samaa mieltä. Tuo maskotti olisi erittäin hyvä ajatus. Nuorempi poikani 5-v tykkää juuri Lukosta ja Pelicanssista, koska niiltä löytyy niin kivat maskotit. Sellaiset, joilta löytyy luonteenpiirrettä kasvoista.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Munkin tyttö tietää, että "me kannatetaan Bluusia eikä yhtään Kärpäsiä". Joku Blegi-koiramaskotti olisi huippujuttu, jos seura on jatkossa olemassa.
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Tuo maskotti olisi markkinointi mielessäkin loistava idea jota voidaan "ulkoiluttaa" kauppakeskuksissa, kouluissa, yhteistyökumppaneiden tilaisuuksissa, Jeijjon&Nupin keikoilla/videoilla....... Peukku tälle! Nyt vaan niitä päätöksiä tulevaisuudesta, tässähän kärsii työt ja ukko kun joutuu odottamaan milloin saadaan jotain ulos.
 

chris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jos tästä taloudesta vielä... Eikös Esar ole yksi Bluesin suurimmista velkojista, mutta se ei varmaankaan vastusta Bluesin saneerausta. Kuinkas kytköksissä Esarin ja Bluesin saneeraushakemukset ovat toisiinsa? Voiko päätökset mennä ristiin keskenään ja onko sellaisella skenaariolla tulevaisuutta? Onko Esarin hakemuksella läpimenomahdollisuutta yleensäkään?
 

Jambo78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Jyp
Esar taitaa olla velkaa ainoastaan Jussille, ainakin Jussi on suurin velkoja joten tämä ei taida onnistua. Tiedä sitten miten konkurssi tilanteessa lähdetään hakemaan velkoja Jääkiekko Espoolta.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Kyllä jääkiekkoseuran toiminta on niin monipuolista, että saa olla todella tumpelo, jos ei saa tuolta pohjalta uskottavaa hakemusta loruiltua. Sillä tuomarilla tuskin on kovinkaan valtavaa kompetenssia (tahi aikaa) arvioida esitettyjen suunnitelmien elinkelpoisuutta, kun mukaan sotketaan kirkkaita tulevaisuuden näkymiä urheilutoiminnan tuottamista siirto/kasvattajakorvauksista kannattajien kansanliikkeen aikaansaamaan buumiin ja joukkorahoituskampanjan tulevasta jättimenestyksestä uusiin myynnin johtamisen työkaluihin. Valheellinen tai ylioptimistinen hakemus on toki kuin kusi housuissa pakkassäällä, mutta kyllähän niitäkin tapahtuu.

Mielenkiintoista tässä on lähinnä liigan suhtautuminen omiin sääntöihinsä. Ja tietenkin lisäksi se, että miten kauan seura sitten lopultakaan pystyssä pysyy. Minusta vaikuttaa siltä, että tilanne on ilman isoja hyväntahtoisia höl... rahoittajia aika toivoton.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Täällä palstalla näyttäisi erottuvan kaksi erilaista koulukuntaa. On niitä, jotka kaipaavat yhteisöllisyyttä ja tunnelmaa - Sinistä päälle ja muiden fanien kanssa heitetään läppää ja kannustetaan joukkuetta, ei välttämättä väliä tuleeko voitto, vaikka kivaahan sekin olisi. Eli se klassinen faninurkkaus, joka saattaa tempaista yhteistuumin lakanaa esiin ja muuta vastaavaa. Vähän niinkuin se kuudes kenttäpelaaja, siksi kokee olevan tavallaan osa joukkuetta, ja vaatii siksi kunnioitusta omistajaportaan suunnalta. Vähemmistö, mutta kovaääninen sellainen. Heille nykyiset omistajat, jotka luottavat yhteisöllisyyden voimaan (jota peräänkuuluttivat koko espoolta) on ihan vaihtoehto... jos vaan konkalta vältyttäis.

En ole lukenut tätä ketjua pitkään aikaan, mutta tämä viesti tuli esille muualla. En voi toki vastata koko fanikulman osalta, eikä siellä ei monella edes taida olla tänne nimimerkkiä, mutta ehkä voin kuvailla yleistä ajatusmaailmaa. @Lystikäs -nimimerkin postauksessa puhuttiin tämän foorumin kirjoittajista, mutta yleistän vähän.

Se, että heti kun on vaikeaa niin lopetetaan joukkueen kannustaminen ei ole mikään vaihtoehto.

Tässä mitataan eräällä tapaa seurauskollisuutta. Yleistäen, kulman porukalla kannattamiseen ja kannustamiseen liittyy olennaisesti ydin, toisin sanoen joukkue, eli pelaajat ja valmennus. Bluesin tapauksessa pelaajat ovat ylisuorittaneet viime aikoina, joten pelaajat ansaitsevat kannustuksensa. Mutta on se melkoisen raskasta kun joukkue jatkuvasti häviää.

Seuran talouden hoito on toinen tästä tavallaan irrallinen asia. Tuskin kukaan siellä kulmassa hurraa organisaatiolle, paitsi ehkä jos se on jossain asiassa erityisen hyvin onnistunut. Kriittinen täytyy olla, ja jotain pieniä protesteja kulmakin on joskus tehnyt, mutta tämän tulee tapahtua rakentavassa hengessä. Esim. ekan erän puolivälin kulma on hiljaa, sen jälkeen tifon muodossa selkeä viesti pelaajille että "riittää kun annatte kaikkenne". Sen jälkeen kulma vetää kovempaa kuin ikinä koskaan.

Eli siis: Todellakin kulman porukka haluaa että Blues menestyy. Silti ei ole pidä luovuttaa kun on vaikeaa. Rahoitussotkut eivät sinällään ole kannattajien asia. Eletään kuin viimeistä päivää, riippumatta siitä onko viimeisen päivän uhka edessä vai ei.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun soppaan sitten lisätään Esarin saneeraushakemus niin voidaan silti todeta että sitä rahaa tarvitaan edelleen suhteessa yrityksen liikevaihtoon aivan helvetisti ja on ihan turha luulla että ensi kaudella ollaan liikkeellä samalla budjetilla kuin tämän kauden alussa (hieman päälle 1,5 milj.). Saneerauksessa ei ymmärtääkseni saa tehdä tappiota joten veikkaan että joku reilut miljoonaa on pelaajabudjetti jolla ollaan selkeästi Liigan häntäpäässä. Vaikeammaksihan homman tekee se että todennäköisesti hinta-/laatusuhteeltaan halvat junnut kuoritaan nyt muiden toimesta pois kuleksimasta jolloin ensi kauden joukkuueen rakentaminen menee vielä vaikeammaksi. Toistan itseäni mutta aika on ollut/oli tässä pahin vihollinen ja valitettavasti itse en pidä asioiden pitkittymistä hyvänä asiana. Mitä enemmän asiaa miettii niin se tarvittavat 2(?) miljoonaa on oikeasti ihan helvetin paljon rahaa. Sen lisäksi pitäisi saada sponsorit ja suuri yleisö vielä innostumaan siitä ensi kauden joukkueesta joka valitettavan todennäköisesti on sellainen että 10. sija on mestaruus. Vaikka vilpittömästi toivon että kaikki menisi kuin saduissa niin kyllähän tuo hyvin, hyvin haastavalta vaikuttaa.

Tuo 1 miljoonan pelaajabudjetti olisi melkein ihan sama kun luovutettaisiin taistelu suoriltaan, se ei antaisi kun puolenmiljoonan säästön tähän kauteen ja jos joukkue on ensikaudella jumbo niin saadaanko sillä yleisöä sitten houkuteltua halliin. Aika usein vielä käy niin että se määrä mitä otat pelaajabudjetissa pois niin saman verran melkein tippuu sitten tulopuolelta alentuneen yleisö ja sponsorisopimuksien muodossa. Aika vaikea nähdä että tuota tulopuoleltakaan voidaan pelastaa jos ei pumpata joukkueseen paljon rahaa, maksetaan lainat pois ja yritetään kasvaa reilusti liikevaihtoa nykyisestä. Jos tuossa ruvetaan vain säästämään kaikessa enemmän jatkossa niin ei sitä kasvua koskaan tule. Sen takia melkein näkisin että sitä raha atarvitaan helkkaristi lisää tai parempi pistää joukkue konkurssiin ja aloittaa tyhjältä pohjalta. Silloin toki menetetään ne viimeisetkin sideryhmät, mutta siinä on taas monta kautta aikaa kasvattaa yleisön kiinostavuuta, en tiedä onko esim. Mestiksen kärkitila vai kitua liigan viimeisenä kumpi sitten pahempi vaihtoehto.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Rahoitussotkut eivät sinällään ole kannattajien asia.

Olen tuosta hieman eri mieltä. On toki kannattajien asia minkä ottavat asiakseen mutta mutta minusta kaikki mitä seura tekee on periaatteessa kannattajien asia. Maailmalla ja jonkin verran Suomessakin on lukuisia esimerkkejä siitä, kuinka vahvat kannattajayhteisöt ovat reagoineet voimakkaasti kun seurat eivät ole toimineet heidän arvojensa mukaisesti. Se että seura on persaukinen ei sinänsä ehkä ole asia mihin kannattajien kuuluisi reagoida, Mutta onko ehkä se että seura on laiminlyönyt pelaajien vanhuuden toimeentulon turvaksi tarkoitettujen maksujen maksamisen?

Itse miellän (yhä) itseni kannattajaksi ja olen kritisoinut tiettyjen pelaajien epäasiallista kohtelua tämän kauden aikana ja tuota mainittua eläkemaksujen laiminlyöntiä sekä yleistä satuilua seuran tilanteesta. Jos se on luovuttamista ja negailua niin olen sitten luovuttaja ja negailija. Koskaan en ole mieltänyt että kannattajuuteen kuuluisi lojaalisuus seuran kulloistakin toimitusjohtajaa/hallitusta kohtaan
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Vertaus on ehkä vähän vakavempiin asioihin, mutta kaikki maailman koiruudethan tapahtuvat, koska osa porukasta ajattelee, että "ei kuulu meille". Jos seuran uskottavuuden ja toiminnan alasajo ei kuulu kannattajille, mikä sitten? Tietystä näkökulmasta - joka on melkein omani - hallilla edelleen innoissaan käyvät kannattajat ovat lampaita, jotka syövät kaiken paskan minkä seurajohto kehtaa heidän päälleen valuttaa.

Jos Bluesin kannattajayhteisö olisi vahva ja oikeasti merkityksellinen, se olisi Rauden ja kumppaneiden suorittaman #bluesinpuolesta-tempauksen omimisen (mikä hiton #pelastetaanblues?) jälkeen savustanut johdon ulos koloistaan selittämään, että mites tää nyt oikein meneekään. Sen sijaan ollaan oltu niin tohkeissaan hyvistä väleistä näihin toopeihin, ettei käytännössä olla otettu mitään kantaa mihinkään.

Kuin lampaat teuraalle. Se fiilis tosta mulle tulee, sori vaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös