Kun seura vaihtoi omistajaa ajattelivat sen omistajat optimistisesti että voidaan pitää aiempi kustannusrakenne ja paiskitaan hommia niin että päästään tuloihin jotka sen kattavat. Parin vuoden etsikkoajan jälkeen on tajuttu sellainen urakka toivottomaksi ja vaihdettu asetelma toisinpäin: katsotaan paljonko seuralle tulee tuloja ja sovitetaan kulut sen mukaisiksi. Sitten jos joskus käy sellainen ihme että tuloja tuleekin enemmän voidaan alkaa taas nostaa maltillisesti kuluja.
Eli nyt homma siis aletaan pyörittämään kuin jotain yritystä? Kaikkea sitä kuulee (hymiö). Vakasti puhuttaessa tulee mieleen keskustelu Saarikankaan kanssa, jossa hän totesi, ettei yleisö löydä paikalla ellei joukkue menesty. Tämä varmasti totta, mutta kyllähän sitä mennään perse edellä puuhun, jos ensin tuhlataan ja sitten toivotaan.
Urheilusponsoroinnissa suuryrityksiin luottaminen on nykyisessä taloustilanteessa pahimpia virheitä mitä tehdä. Kaikki organisaatiot karsivat kulujaan, jolloin isojen sopimusten saaminen on äärimmäisen vaikeaa sekä epätodennäköistä.
Tähän vahva sama.
Liigaseurat jotka menestyvät taloudellisesti (Ässät, Kärpät, Jyp...) keräävät sponsoritulot pääasiassa pienistä puroista.
Esimerkiksi huomattavasti pienemmällä talousalueella operoivalla Ässillä on ~500 sponsoria/yhteistyökumppania, kun Bluesilla lukema on kotisivujen perusteella 250-300.
Kuitenkin Espoossa PK-yritysten määrä on varmasti moninkertainen Poriin verrattuna, jolloin oikealla markkinoinnilla ne sataset ja muutamat tonnit ovat sieltä otettavissa.
Ässät, Kärpät, JYP ja SaiPa ovat ainoa suuren mittakaavan urheilutarjonta, jota alueelta löytyy. Näin ollen siellä on se paikka missä pitää näkyä. Espoossa ja lähialueella on monta muutakin seuraa, jotka näkyvät hyvin. HJK, HIFK. Topo ja joku sählyjengi. Ottajiakin on siis paljon enemmän. Lisäksi iso osa porukasta on ns. junan tuomaa, jolle Blues ei välttämättä ole se iso asia. Paljon olemassa olevaa potentiaalia hävittiin myös nimen vaihtamisella. Mainitsit tuossa pienet purot, josta olen samaa mieltä. Täällä on myös paljon pieniä ns. patoja, samoja kielikuvia käyttäen, jotka hankaloittavat yhteistyökumppaneiden saamista. Parempaan voidaan kuitenkin pystyä, joten puhelinta kouraan siellä toimistolla. Tästä lähtien olette kaikki myynnissä.
Mielestäni suunta on nyt oikea. Menoja karsitaan ja suhteutetaan ne tuloihin. Nyt pitää pystyä hyödyntämään oma juniorituotanto maksimaalisesti palata ns. K-Espoo aikaan. Ollaan pieniä, mutta vittumaisia ja noustaan hitaasti ylöspäin talouspuolella. Toivottavasti elvytystoimet aloitettiin tarpeeksi ajoissa, että kassa kestää.
Yksi mielenkiintoinen asia on myös Liigan tahtotila. Onko Liiga valmis päästämään Bluesin pois (ainakaan KHL:ään ei ollut, heh)? Jokerit lähti ja samalla lähti paljon palstamillimetrejä suurimman mukana. Onko Liigalla varaa pitää vain yhtä joukkuetta aluella, jossa asuu 25% suomalaisista? Halutaanko tämä potentiaali päästää esim. potkupalloon tai koripalloon? Ihmettelen kovasti, jos Liiga ei olisi valmis auttamaan Bluesia tosipaikan tullen (lue mahdollisesti lähiviikkoina).