Elmeri Hautamäki
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kiekko-Espoo.
Niinhän siinä kävi, että Hirsosta tuli joukkueen kapteeni. Varakapteeneina toimivat Sallinen, Malmivaara, Laatikainen sekä Huhtala.
Niinhän siinä kävi, että Hirsosta tuli joukkueen kapteeni. Varakapteeneina toimivat Sallinen, Malmivaara, Laatikainen sekä Huhtala.
Persoonan puolesta hyvä valinta. Mielestäni on myös hyvä, että kapteeni on pelillinen johtaja ja sitähän Hirso tossa porukassa on.
Mutta olen rip-offin kanssa samaa mieltä että kyllä se jengi tietää kenen kapun pitää olla. Mielummin näin että kapteeniston valitsee joukkue/valmentaja kuin että sen olisi valinnut markkinointiosasto. Il capitano on nyt Hirschovits ja kuten oletettua niin vaatii ainakin osalla Blues-faneista totettulua. Siksi kuten Aho tossa haastettlussakin totes niin osa kapteeninin toimintaan kuuluu julkisuuden hallinta ja siinä yksi merkittävä sidosryhmä on fanit, joten siksi olisi ollut mielestäni fiksumpaa antaa se C Sallisella ja Hirsolle sitten vaikka A.Jyrki Aho Blues.fin haastattelussa: Mielestäni kapteenistossa toimiminen on ennen kaikkea johtajuutta. Pelillistä johtajuutta, johtajuutta pukukopissa, asioiden näkemistä laajassa mittakaavassa sekä julkisuuden hallintaa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei katsota asioita pelkästään oman henkilökohtaisen pelin kautta vaan hyvä kapteeni pystyy myös aistimaan joukkueen olotilaa ja olemaan siinä tarvittaessa oikeanlainen viestinviejä. Uskon, että meillä on tänä vuonna sellainen kapteenisto.
Mutta olen rip-offin kanssa samaa mieltä että kyllä se jengi tietää kenen kapun pitää olla. Mielummin näin että kapteeniston valitsee joukkue/valmentaja kuin että sen olisi valinnut markkinointiosasto. Il capitano on nyt Hirschovits ja kuten oletettua niin vaatii ainakin osalla Blues-faneista totettulua. Siksi kuten Aho tossa haastettlussakin totes niin osa kapteeninin toimintaan kuuluu julkisuuden hallinta ja siinä yksi merkittävä sidosryhmä on fanit, joten siksi olisi ollut mielestäni fiksumpaa antaa se C Sallisella ja Hirsolle sitten vaikka A.
Mulle tuli noista Ahon kommenteista se käsitys että kapteenisto on päävalmentajan valitsema. Mm. Olli Malmivaara nouseminen kapteenistoon perustellaan Ahon ja Malmivaaran yhteisellä historialla seuraavasti: "Meillä on Ollin kanssa yhteistä historiaa ja hän tietää tarkalleen mitä haluan peliltä ja minkälaista toimintaa haluamme tänne rakentaa. Siinä mielessä Olli on luonteva valinta toiseksi varakapteeniksi."No eikös toi ole ristiriitaista. Jos joukkueen mielestä Hirso on Sallista parempi kapteeni niin sitten niin myös on, ei kapteeniksi pidä valita sen takia, että joku faniporukka olisi tyytyväisempi.
Sallisen ja Hirson olisin ehkä halunnut toisinpäin mutta kieltämättä Aho perustelee tuon hyvin ja lähtökohtaisesti Hirson pitää pystyä olemaan enemmän pellillinen johtaja kuin Sapen.
Bluesin Fb-sivujen kommentointia aiheen tiimoilta kun katsoo niin... no, meitä on moneen junaan.
Siis Bluesin kapteenistonhan on täksi kaudeksi valinnut Aho itse. Kuten tästä Blues.fin uutisesta voi rivienvälistä lukea.Olen ymmärtänyt että joukkueen kapteeni(sto) on tällä kaudella valittu siten miten joukkueen sisällä on parhaaksi nähty. Jokainen meistä toki tietää millaisella asenteella Huhtala vetää kentällä mutta ainakaan minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä millainen pukukoppipelaaja hän on, kuten ei ole oikeastaan kenestäkään muustakaan. En oikein näe mitä lisäarvoa Huhtalan tai muun joukkueen pelaamiseen toisi se että `C` otettaisiin pois Hirsolta ja annettaisiin Hotsille.
Olin tossa pikkasen pohtinut sitä että oisko tällä kapuvalinalla ollu jotain merkitystä joukkueen henkiseen tilaan. Kuitenkin se kapun pitäisi olla yksi joukkueen hengellisistä johtajista/esimerkin näyttäjistä ja silloin ei sovi että kapu fleguilee kentällä. Ainakin omiin silmiin välillä näyttää että Kim Hirschovits nyt ei mene siellä 100 lasissa, joten siksi tää valinta ei nyt ehkä ole paras valinta.
C - Huhtala
A - Sallinen
A - Laatikainen
A - Hirschovits
Olin tossa pikkasen pohtinut sitä että oisko tällä kapuvalinalla ollu jotain merkitystä joukkueen henkiseen tilaan.
Jos kirjoittajat ovat matseja katsoneet tai hallilla käyneet niin varmasti jokainen on nähnyt että Hirso ottaa kapteenin viittaa aina tiukoilla loppuhetkillä esim. vierasjoukkueen päädyssä Bluesin yrittäessä kavennusta. En osaisi nähdä esim. Huhtalaa samassa roolissa samassa tilanteessa.
Aika lähelle tätä otsikkoa kai menee kysymys kapteenistostakin. Viime kauden miehistöstä `C`Hirso ja `A` Malmi jatkavat jengissä joten uskoisin kirjaintenkin heillä pysyvän.
..
Kannattajat ovat jo edellisellä visiitillään adptoineet Talajan omakseen, joten olisko siinä toinen varakapu? Tai ehkä Kaijomaa tai Kuukka. Molemmat kuulemma hyviä pukukoppipelaajia ja laittavat itsensä likoon kentälläkin.
Varsinkin Malmivaaran valinta varakapteeniksi oli iso vitsi näin kannattajan näkökulmasta. Ehkä joukkueen sisällä häntä kunnioitetaan paljon ja Aho varsinkin pitää häntä suuressa arvossa.
Noita kahta virkettä en nyt oikein ymmärrä. Siis millä tavalla jonkun valinta on vitsi jos valmentaja ja muut pelaajat arvostavat paljon? Eihän kapteenistoa kannattajille valita vaan joukkueelle.
Virkkunen kävi kyllä mielessä, mutta johtuen juurikin tuosta epävarmasta pelillisestä roolista en oikein usko. Lähempänä voisi olla vaikka Miro Aaltonen joka toki on Joensuusta mutta kai häntä voi "omaksi kasvatiksi" tituleerata kun on pelannut Bluesin junnuissa? Grafite hoi?
Tästä väännettiin jossain toisessakin ketjussa, mutta minusta joukkueen pitäisi valita kapteeninsa ja viime kaudella Aho ainakin rivien välistä tulkittuna valitsi koko kolmikon (+kirjaimettomat varavarakapteenit).
Vahvasti eri mieltä sen kanssa, että joukkueen pitäisi valita kapteeninsa itse. Se vasta tuo närää joukkueen kesken, kun aletaan keskenään äänestellä kuka on joukkueen suosituin. Ja mitä sitten kun homma ei demokraattisesti valitun kapteeniston kanssa toimi? Tuleeko valmentaja hattu kourassa pukuhuoneeseen ja kysyy sopisiko kaikille jos äänestätte uudelleen? Vai pitääkö joukkueen itse miettiä sitäkin?
Nykypäivänä ollaan menossa enemmän ja enemmän poispäin valmentajakeskeisyydestä ja kohti pelaajakeskeisyyttä. Myös kapteeniston valitsemisessa pystytään toteuttamaan näistä jompaa kumpaa. Kuten esimerkiksi tässä jutussa (linkki vie YLEn juttuun) Rocky Rautakallio selventää, joukkue yleensä valitsee kapteeninsa, toki valmentajan hyväksynnällä. Minusta tämä on oikea tapa, mutta eriäviä mielipiteitä saa toki olla.
Nykypäivänä ollaan menossa enemmän ja enemmän poispäin valmentajakeskeisyydestä ja kohti pelaajakeskeisyyttä.
Minusta Rautakallio antaa tuossa jutussa kuitenkin ymmärtää että hän sen viimekädessä päättää. Eli ei lätkäjoukkuekaan ole mikään punakaarti jossa johtajat valitaan huutoäänestyksellä.