Kiekko-Espoon kapteenisto

  • 55 998
  • 173
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo.
Niinhän siinä kävi, että Hirsosta tuli joukkueen kapteeni. Varakapteeneina toimivat Sallinen, Malmivaara, Laatikainen sekä Huhtala.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Niinhän siinä kävi, että Hirsosta tuli joukkueen kapteeni. Varakapteeneina toimivat Sallinen, Malmivaara, Laatikainen sekä Huhtala.

Persoonan puolesta hyvä valinta. Mielestäni on myös hyvä, että kapteeni on pelillinen johtaja ja sitähän Hirso tossa porukassa on.
 

rip-off

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Steelers
Persoonan puolesta hyvä valinta. Mielestäni on myös hyvä, että kapteeni on pelillinen johtaja ja sitähän Hirso tossa porukassa on.

Samaa mieltä.

BTW todella suurta myötähäpeää herättää ison osan Blues-kannattajista kommentit kapteenivalinnasta (Facebook jne.). Huomaa taas etteivät monet ole ikinä pelanneet joukkueurheilua ja/tai eivät osaa katsoa asiaa joukkueen näkökulmasta. Vaan ne tyypit, jotka tän kesän ovat viettäneet Bluesin kopissa, tietävät kenen pitäisi olla kapteeni. Meidän yleisössä olevien mielipiteellä ei ole mitään merkitystä.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Vähän arveluttaa tuo Hirson valinta. Jos nimittäin pelaa hyvin, niin myydään jouluna Putinlandiaan ja jos pelaa paskasti, niin ei sekään ole kapteenille eduksi.
Toivotaan siis sellaista keskikertaista 38 pisteen kautta, niin ei tarvitse kapteenia kesken kauden vaihdella.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vaikka en nyt Hirschovitsin valinnasta innostu, niin Jyrki Aho kyllä perusteli valinnat sen verran hyvin että eipä tässä kai paljoa voi valittaa.
Jyrki Aho Blues.fin haastattelussa: Mielestäni kapteenistossa toimiminen on ennen kaikkea johtajuutta. Pelillistä johtajuutta, johtajuutta pukukopissa, asioiden näkemistä laajassa mittakaavassa sekä julkisuuden hallintaa. Tämä tarkoittaa sitä, ettei katsota asioita pelkästään oman henkilökohtaisen pelin kautta vaan hyvä kapteeni pystyy myös aistimaan joukkueen olotilaa ja olemaan siinä tarvittaessa oikeanlainen viestinviejä. Uskon, että meillä on tänä vuonna sellainen kapteenisto.
Mutta olen rip-offin kanssa samaa mieltä että kyllä se jengi tietää kenen kapun pitää olla. Mielummin näin että kapteeniston valitsee joukkue/valmentaja kuin että sen olisi valinnut markkinointiosasto. Il capitano on nyt Hirschovits ja kuten oletettua niin vaatii ainakin osalla Blues-faneista totettulua. Siksi kuten Aho tossa haastettlussakin totes niin osa kapteeninin toimintaan kuuluu julkisuuden hallinta ja siinä yksi merkittävä sidosryhmä on fanit, joten siksi olisi ollut mielestäni fiksumpaa antaa se C Sallisella ja Hirsolle sitten vaikka A.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Kaks peliä nyt pelattu ilman Hirsoa ja tuloksena nolla maalia. Puolustaa "C"n valintaa ainakin jos hänen mukana ollessaan saadaan kohtuullinen tulos kauden ekan viikon peleistä
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mutta olen rip-offin kanssa samaa mieltä että kyllä se jengi tietää kenen kapun pitää olla. Mielummin näin että kapteeniston valitsee joukkue/valmentaja kuin että sen olisi valinnut markkinointiosasto. Il capitano on nyt Hirschovits ja kuten oletettua niin vaatii ainakin osalla Blues-faneista totettulua. Siksi kuten Aho tossa haastettlussakin totes niin osa kapteeninin toimintaan kuuluu julkisuuden hallinta ja siinä yksi merkittävä sidosryhmä on fanit, joten siksi olisi ollut mielestäni fiksumpaa antaa se C Sallisella ja Hirsolle sitten vaikka A.

No eikös toi ole ristiriitaista. Jos joukkueen mielestä Hirso on Sallista parempi kapteeni niin sitten niin myös on, ei kapteeniksi pidä valita sen takia, että joku faniporukka olisi tyytyväisempi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Sallisen ja Hirson olisin ehkä halunnut toisinpäin mutta kieltämättä Aho perustelee tuon hyvin ja lähtökohtaisesti Hirson pitää pystyä olemaan enemmän pellillinen johtaja kuin Sapen.

Bluesin Fb-sivujen kommentointia aiheen tiimoilta kun katsoo niin... no, meitä on moneen junaan.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
No eikös toi ole ristiriitaista. Jos joukkueen mielestä Hirso on Sallista parempi kapteeni niin sitten niin myös on, ei kapteeniksi pidä valita sen takia, että joku faniporukka olisi tyytyväisempi.
Mulle tuli noista Ahon kommenteista se käsitys että kapteenisto on päävalmentajan valitsema. Mm. Olli Malmivaara nouseminen kapteenistoon perustellaan Ahon ja Malmivaaran yhteisellä historialla seuraavasti: "Meillä on Ollin kanssa yhteistä historiaa ja hän tietää tarkalleen mitä haluan peliltä ja minkälaista toimintaa haluamme tänne rakentaa. Siinä mielessä Olli on luonteva valinta toiseksi varakapteeniksi."
 

jusu-11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Sallisen ja Hirson olisin ehkä halunnut toisinpäin mutta kieltämättä Aho perustelee tuon hyvin ja lähtökohtaisesti Hirson pitää pystyä olemaan enemmän pellillinen johtaja kuin Sapen.

Bluesin Fb-sivujen kommentointia aiheen tiimoilta kun katsoo niin... no, meitä on moneen junaan.

Tämän kanssa vahva sama. Sallinen olisi edustanut mielestäni vain paremmin espoolaista jatkumoa ja espoolaista imagoa jota tässä nyt ollaan muutama vuosi peräänkuulutettu. Joukkue/valmennus valitsee kapteenin ja tietää kuka joukkuetta johtaa, mutta en kyllä voi kieltää ettei Hirson viikateisku olisi palannut mieleeni tämän uutisen julkistamisen jälkeen...toivotaan että osoittaa valinnan oikeaksi ja kantaa joukkuetta pelillisesti voittaen fanit taakseen.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Toisesta ketjusta varastettu:
Olen ymmärtänyt että joukkueen kapteeni(sto) on tällä kaudella valittu siten miten joukkueen sisällä on parhaaksi nähty. Jokainen meistä toki tietää millaisella asenteella Huhtala vetää kentällä mutta ainakaan minulla ei ole minkäänlaista käsitystä siitä millainen pukukoppipelaaja hän on, kuten ei ole oikeastaan kenestäkään muustakaan. En oikein näe mitä lisäarvoa Huhtalan tai muun joukkueen pelaamiseen toisi se että `C` otettaisiin pois Hirsolta ja annettaisiin Hotsille.
Siis Bluesin kapteenistonhan on täksi kaudeksi valinnut Aho itse. Kuten tästä Blues.fin uutisesta voi rivienvälistä lukea.

Olin tossa pikkasen pohtinut sitä että oisko tällä kapuvalinalla ollu jotain merkitystä joukkueen henkiseen tilaan. Kuitenkin se kapun pitäisi olla yksi joukkueen hengellisistä johtajista/esimerkin näyttäjistä ja silloin ei sovi että kapu fleguilee kentällä. Ainakin omiin silmiin välillä näyttää että Kim Hirschovits nyt ei mene siellä 100 lasissa, joten siksi tää valinta ei nyt ehkä ole paras valinta.

Mutta se mikä mua tossa kapteenistossa on eniten ehkä häirinnyt on se että kaksi noista kolmesta kirjaimesta anettiin suoraan ekaa kautta jengissä oleville tyypeille ja näkymättömät sääli "A":t anettiin ex-kapu Ladalle ja Huhtalalle jotka nyt olivat arvostettuja ja pidettyjä pelaajia joukkueen sisällä. Kuitenkin jengit on laumoja ja niissä on oma sisäinen hirarkia, joten jos kaksi keltanokkaa/uutta tulokasta rupeekin "määräilemään"/pitämään puheita niin siinä voi muut aluksi vähän ihmetellä kun on täysin uudet naamat puikoissa.

Erityisesti Malmivaaran nimityksessä oli vahvasti "open-lellikki" leima varsinkin kun ottaa huomioon ex-kapu Lada on jengissä. Vaikka Lada on vain varjo parhaista päivistään niin on kuitenkin tehnyt pitkän päivätyön Bluesissa ja siksi musta Ladalla pitäisi olla se A rinnassa. Tosin voi olla että ehkä yksi syy siihen miksi Lada pelaa paremmin on se että hänen ei tarvii stressata kapuna olemisesta. Se kunniatehtävä kun ei ihan kaikille sovi ja jotkut ottaa siitä enemmän paineita kuin toiset.

Mutta loppujen lopuksi en tiedä kuinka paljon se merkaa pukukopissa kenellä on se A - rinnassa. Eikä mullakaan ole tietenkään ensikäden tietoa siitä minkälaisia ja kuinka hyviä pukukoppipelaaja edellä mainitut herrat loppujen lopuksi on. Mutta jos kapu valittaisiin sen mukaan miten pelaa kentällä niin Huhtala olisi itseoikeuttettu kapteeni. Jos saisin valita niin kyllä mä muuttaisin kapteeniston muotoon:

C - Huhtala
A - Sallinen
A - Laatikainen
A - Hirschovits
 

Boosteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Red Wings, Gunners, Kaner's Crew
Olin tossa pikkasen pohtinut sitä että oisko tällä kapuvalinalla ollu jotain merkitystä joukkueen henkiseen tilaan. Kuitenkin se kapun pitäisi olla yksi joukkueen hengellisistä johtajista/esimerkin näyttäjistä ja silloin ei sovi että kapu fleguilee kentällä. Ainakin omiin silmiin välillä näyttää että Kim Hirschovits nyt ei mene siellä 100 lasissa, joten siksi tää valinta ei nyt ehkä ole paras valinta.

C - Huhtala
A - Sallinen
A - Laatikainen
A - Hirschovits

Näin sen juuri toisessa ketjussa mietin itsekin. Jos muutenkin kapteenisto on täysin lyöty lukkoon, onko sillä mitään merkitystä? Voisi vähän Hirsoa herättää ottamalla C:n pois ja sanoa: "Sori Hirso, mutta sä et nyt johda tätä joukkuetta". Tiedä mitä tapahtuisi, rupeaisiko mies fleguilemaan entistä enemmän sitten.

Myös hävettää Malmivaaran A ja se, että viime kaudella Huhtala oli varakapteeni, mutta nyt mieheltä vietiin se, koska tuli Ahon luottomies joukkueeseen, joka nyt perseilee puolustuksessa oikein ruhtinaallisesti.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Hotsi taisi olla enemmänkin varavarakapteeni viime kaudella. Kaikkien ollessa mukana kauden alun kapteenisto oli Lada-Cami-Sape, Camin lähdön jälkeen Kuusela oli varakapteeni. Jos joku kolmikosta puuttui (yleensä Lada), niin Huhtalalla oli A.
 

Fordél

Jäsen
Olin tossa pikkasen pohtinut sitä että oisko tällä kapuvalinalla ollu jotain merkitystä joukkueen henkiseen tilaan.

Jos kapteeniston valinnalla on ollut merkitystä joukkueen henkiseen tilaan, tällä joukkueella on paljon suurempiakin ongelmia kuin kapteeniston valinta. Ei tällainen asia voi mitenkään nousta ammattijengissä niin suureen rooliin, että sillä olisi jotain vaikutusta joukkueen henkiseen tilaan. Yksittäiseen pelaajaan tottakai, sillä onhan niitäkin tapauksia nähty kuinka pelaajan otteet hyytyvät, kun C-kirjain lyödään rintaan. Mutta koko joukkueen henkiseen tilaan näillä asioilla ei pitäisi olla vaikutusta. Tai jos on niin siinä tapauksessa tämä jengi olisi mennyt henkiseen lukkoon jossain vaiheessa joka tapauksessa.

Mielestäni siis täysin turhaa spekulointia tällaiset asiat.
 

Violaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blegi, Avalanche
Kenellekään ei ole vissiin tullut mieleen että ehkä Laatikainen ja/tai Huhtala ovat kieltäytyneet kapteenin virasta mikäli sitä olisikin heille tarjottu? Mitä jos lähdettäisiin muuttamaan kapteenistoa ja paremmin suorittaneet pelaajat kapteenistoon valittaessa laskisivat oman pelinsä tasoa? Itse en ainakaan haluaisi lähteä riskeeraamaan että mikään muuttuisi enää yhtään huonompaan suuntaan kuin nyt jo ollut.

Lisäksi jos C viedään Hirsolta pois, uskon että henk.koht. panos heikkenee vain entisestään sen myötä. Jos kirjoittajat ovat matseja katsoneet tai hallilla käyneet niin varmasti jokainen on nähnyt että Hirso ottaa kapteenin viittaa aina tiukoilla loppuhetkillä esim. vierasjoukkueen päädyssä Bluesin yrittäessä kavennusta. En osaisi nähdä esim. Huhtalaa samassa roolissa samassa tilanteessa. Onnistumiset ruokkivat itseluottamusta ja uskon ja toivon kun peli tästä aukeaa että meidän kapteenimmekin löytyy vielä Liigan pistepörssin TOP 20 -listalta ja voidaan puhua Hirsosta johtavana sentterinä joukkueessamme.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Jos kirjoittajat ovat matseja katsoneet tai hallilla käyneet niin varmasti jokainen on nähnyt että Hirso ottaa kapteenin viittaa aina tiukoilla loppuhetkillä esim. vierasjoukkueen päädyssä Bluesin yrittäessä kavennusta. En osaisi nähdä esim. Huhtalaa samassa roolissa samassa tilanteessa.

Olen täysin samaa mieltä. Ja saman olen nähnyt peleissä. Kapteenin virka on kuitenkin luonnekysymys. Kaikki eivät ole luontaisia johtajia, ja sellainen henkilö harvoin haluaa C-kirjainta rintaan. Ja johtajia on muunlaisiakin kuin sellaisia, jotka vääntää sata lasissa esimerkkinä muille. Tärkeillä hetkillä on myös tärkeää, että kapteenista huokuu rauhallisuus, ettei mene koheltamisen puolelle, kuten männä vuosina on usein mennyt. Omasta mielestäni maailmaa nähnyt Hirso saattaa olla juuri oikea heppu kapteeniksi. Mutta kukapa sen katsomosta käsin tietäisi. Pukukopissa se parhaiten näkyy.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Aika lähelle tätä otsikkoa kai menee kysymys kapteenistostakin. Viime kauden miehistöstä `C`Hirso ja `A` Malmi jatkavat jengissä joten uskoisin kirjaintenkin heillä pysyvän. Bluesista on lyhyessä ajassa lähtenyt pois melkoinen määrä espoolaisuutta ja jotenkin vaikealta tuntuu nähdä tuossa rosterissa (vielä) ketään sellaista "Omaa poikaa" jolle toisen Aan lykkäisi. Sitten toki jos Ladan kanssa vielä päädytään jatkosopimukseen.

Kannattajat ovat jo edellisellä visiitillään adptoineet Talajan omakseen, joten olisko siinä toinen varakapu? Tai ehkä Kaijomaa tai Kuukka. Molemmat kuulemma hyviä pukukoppipelaajia ja laittavat itsensä likoon kentälläkin.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Aika lähelle tätä otsikkoa kai menee kysymys kapteenistostakin. Viime kauden miehistöstä `C`Hirso ja `A` Malmi jatkavat jengissä joten uskoisin kirjaintenkin heillä pysyvän.
..
Kannattajat ovat jo edellisellä visiitillään adptoineet Talajan omakseen, joten olisko siinä toinen varakapu? Tai ehkä Kaijomaa tai Kuukka. Molemmat kuulemma hyviä pukukoppipelaajia ja laittavat itsensä likoon kentälläkin.

Itse kyllä olisin valmis ottamaan molemmilta kirjaimen pois, mutta näin tuskin käy.. Varsinkin Malmivaaran valinta varakapteeniksi oli iso vitsi näin kannattajan näkökulmasta. Ehkä joukkueen sisällä häntä kunnioitetaan paljon ja Aho varsinkin pitää häntä suuressa arvossa.

Mut joo, periaatteessa siis yksi A vapaana, itse heittäisin Valtteri Virkkusen tyrkylle. Sellainen timohirvosmainen soturi, joka pelaa aina joukkueelle. Ongelmana on tietty se, että hänen pitäisi mahtua tällöin jatkuvasti pelaavaan kokoonpanoon, muuten "status" menee vähän hukkaan. Täysin ei-espoolainen kapteenisto olisi lähes historiallinen ja itse en moista haluaisi nähdä vaikka Talaja muuten täyttäisikin tuon paikan. Talaja Malmivaaran tilalle ja Virkkuselle edelleen se toinen A ja olen tyytyväinen :)
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Varsinkin Malmivaaran valinta varakapteeniksi oli iso vitsi näin kannattajan näkökulmasta. Ehkä joukkueen sisällä häntä kunnioitetaan paljon ja Aho varsinkin pitää häntä suuressa arvossa.

Noita kahta virkettä en nyt oikein ymmärrä. Siis millä tavalla jonkun valinta on vitsi jos valmentaja ja muut pelaajat arvostavat paljon? Eihän kapteenistoa kannattajille valita vaan joukkueelle.

Virkkunen kävi kyllä mielessä, mutta johtuen juurikin tuosta epävarmasta pelillisestä roolista en oikein usko. Lähempänä voisi olla vaikka Miro Aaltonen joka toki on Joensuusta mutta kai häntä voi "omaksi kasvatiksi" tituleerata kun on pelannut Bluesin junnuissa? Grafite hoi?
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Noita kahta virkettä en nyt oikein ymmärrä. Siis millä tavalla jonkun valinta on vitsi jos valmentaja ja muut pelaajat arvostavat paljon? Eihän kapteenistoa kannattajille valita vaan joukkueelle.

Virkkunen kävi kyllä mielessä, mutta johtuen juurikin tuosta epävarmasta pelillisestä roolista en oikein usko. Lähempänä voisi olla vaikka Miro Aaltonen joka toki on Joensuusta mutta kai häntä voi "omaksi kasvatiksi" tituleerata kun on pelannut Bluesin junnuissa? Grafite hoi?

Vitsi sen takia, että Malmivaaran käyrä on minusta ollut alaspäin jo parin kauden ajan, hän tulee ihan uutena pelaajana ja selvänä valmentajan lellikkinä suoraan varakapteeniksi. Siinä on mahdollisuus aiheuttaa närää joukkueen sisällä, mutta näin ei ilmeisesti kuitenkaan käynyt. Silti hänen valinta varakapteeniksi tuli täysin puskista, oliko varakapteenina edes JYPissä? Minähän vain arvailen, että on arvostettu kopissa. Tästä väännettiin jossain toisessakin ketjussa, mutta minusta joukkueen pitäisi valita kapteeninsa ja viime kaudella Aho ainakin rivien välistä tulkittuna valitsi koko kolmikon (+kirjaimettomat varavarakapteenit). Vaikka kapteenisto on periaatteessa vain joukkuetta varten, he edustavat koko joukkuetta ja sen arvoja myös ulospäin. Harvoin muistan nähneeni tilannetta, jossa kapteeniksi olisi valittu pelaaja, jotka fanit eivät arvosta.

Aaltonen voisi olla yksi vaihtoehto, mutta kannattaako hänelle kasata liikaa taakkaa? Eihän varakapteeniksi valitseminen välttämättä ole mikään taakka, mutta tietynlaiset pelaajat ottavat tuosta liikaa paineita. Itse antaisin Aaltosen keskittyä maalintekoon ja juuri vaikka Virkkusen enemmän tuohon koko joukkueen harmoniaan.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tästä väännettiin jossain toisessakin ketjussa, mutta minusta joukkueen pitäisi valita kapteeninsa ja viime kaudella Aho ainakin rivien välistä tulkittuna valitsi koko kolmikon (+kirjaimettomat varavarakapteenit).

Vahvasti eri mieltä sen kanssa, että joukkueen pitäisi valita kapteeninsa itse. Se vasta tuo närää joukkueen kesken, kun aletaan keskenään äänestellä kuka on joukkueen suosituin. Ja mitä sitten kun homma ei demokraattisesti valitun kapteeniston kanssa toimi? Tuleeko valmentaja hattu kourassa pukuhuoneeseen ja kysyy sopisiko kaikille jos äänestätte uudelleen? Vai pitääkö joukkueen itse miettiä sitäkin?

Valmentaja saa yleensä rakentaa itselleen sellaisen joukkueen, joka sopii hänen pelityylilleen, joten miksi se ei saisi valita kapteenistoon pelaajia, joiden kanssa sen on helppo keskustella? Toki markkinointikin painostaa omalta osaltaan valinnoissa, että saadaan miellytettyä niitä faneja, joita kiinnostaa kirjaimet "omien poikien" rinnoissa. Mutta mielestäni valmentaja rakentaa oman näköisensä joukkueen. Toisille sopii kiva fiilis ja demokratia, toiset haluaa, että niiden sana on laki. Itse en joukkuelajeja pelanneena/pelaavana ole koskaan kaivannut demokratiaa joukkueen sisälle.

Jos Aho tosiaan valitsi itse viime kauden kapteeniston... Entäs sitten? Kapteenisto hoiti viime kaudella hommansa hyvin. Vai onko eriäviä mielipiteitä?
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Vahvasti eri mieltä sen kanssa, että joukkueen pitäisi valita kapteeninsa itse. Se vasta tuo närää joukkueen kesken, kun aletaan keskenään äänestellä kuka on joukkueen suosituin. Ja mitä sitten kun homma ei demokraattisesti valitun kapteeniston kanssa toimi? Tuleeko valmentaja hattu kourassa pukuhuoneeseen ja kysyy sopisiko kaikille jos äänestätte uudelleen? Vai pitääkö joukkueen itse miettiä sitäkin?

Nykypäivänä ollaan menossa enemmän ja enemmän poispäin valmentajakeskeisyydestä ja kohti pelaajakeskeisyyttä. Myös kapteeniston valitsemisessa pystytään toteuttamaan näistä jompaa kumpaa. Kuten esimerkiksi tässä jutussa (linkki vie YLEn juttuun) Rocky Rautakallio selventää, joukkue yleensä valitsee kapteeninsa, toki valmentajan hyväksynnällä. Minusta tämä on oikea tapa, mutta eriäviä mielipiteitä saa toki olla.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Nykypäivänä ollaan menossa enemmän ja enemmän poispäin valmentajakeskeisyydestä ja kohti pelaajakeskeisyyttä. Myös kapteeniston valitsemisessa pystytään toteuttamaan näistä jompaa kumpaa. Kuten esimerkiksi tässä jutussa (linkki vie YLEn juttuun) Rocky Rautakallio selventää, joukkue yleensä valitsee kapteeninsa, toki valmentajan hyväksynnällä. Minusta tämä on oikea tapa, mutta eriäviä mielipiteitä saa toki olla.

Minusta Rautakallio antaa tuossa jutussa kuitenkin ymmärtää että hän sen viimekädessä päättää. Eli ei lätkäjoukkuekaan ole mikään punakaarti jossa johtajat valitaan huutoäänestyksellä. En muuten usko, että tuossa on kyse edes kovin suuresta linjavalintakysymyksestä. Eiköhän valmennuksella ja pelaajilla ole yleensä aika selvä yhteinen kuva siitä keillä joukkueessa on johtajuuutta.
 
Viimeksi muokattu:

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Nykypäivänä ollaan menossa enemmän ja enemmän poispäin valmentajakeskeisyydestä ja kohti pelaajakeskeisyyttä.

Onko sulla tämän tueksi jotain artikkelia, vai onko tämä mutua? Itselläni on sellainen fiilis, että Ahon ja Dufvan vetämä linja on erityisen valmentajakeskeistä. Ja mun mielestä tuntuu fiksulta mennä valmentajan määrittelemän linjan mukaan. Eli valmentaja päättää... Periaatteessa joukkueenjohto määrittelee tulevan kauden linjan päättäessään minkätyylinen valmentaja joukkuetta tulee vetämään.

Tässä lainaus tuosta Rautakallion linkistä, jonka annoit;

"Tapoja kapteenin valintaan on erilaisia. Kapteenin voi valita valmentaja yksin tai valintaan voidaan ottaa mukaan pelaajat.

- Ehkä yleisin tapa on, että joukkue valitsee kapteenin keskuudestaan. Itse olen käyttänyt sitä tapaa, että pelaajat ovat tehneet oman äänestyksen ja sitten katson, näenkö tilanteen samalla tavalla."


Eli tämän mukaan Pekka Rautakalliokin päättää kapteeniston, vaikka pohjaa päätöksensä pelaajien tekemään äänestykseen.

Linkissäsi myös tuot esille kapteeniston tärkeyden. Siinä ollaan täysin samaa mieltä, ja siksi valintojen tulisikin pohjata enemmän pelaajien luonteenpiirteisiin, kuin synnyinpaikkaan.
 

Toni85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoolainen jääkiekko oikeissa käsissä
Minusta Rautakallio antaa tuossa jutussa kuitenkin ymmärtää että hän sen viimekädessä päättää. Eli ei lätkäjoukkuekaan ole mikään punakaarti jossa johtajat valitaan huutoäänestyksellä.

Totta kai valmentaja sanoo asiaan myös jotain, mutta ei kuitenkaan niin, että valmentaja yksin sanoo, että Möttönen on kapteeni, Henriksson ja Andersson varakapteenit. Tällaisia valmentajia tiedän ainakin yhden: Tami Tamminen. Ja hänen joukkueissaan ei ole kai koskaan ollut mitenkään erityisen hyvä joukkuehenki. Eli minusta paras tapa on se, että joukkue on itse mukana valintaprosessissa, joukkue nostaa itse esille sen yhden liiderin, jonka perässä he ovat valmiita tarpomaan koko pitkän kauden. Minusta Sape oli tällainen liideri viime kaudella, mutta silti C oli Hirson rinnassa. Väitän ilman sen suurempaa tietoa, että joukkue olisi nostanut Sapen kapteeniksi, jos olisi saanut vaikuttaa valintaan enemmän. Olisiko tällä ollut mitään merkitystä? Ehkä, ehkä ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös