Veikkaan että jos pojat ei ole synnynäisiä johtajia niin tossa ois käynyt just päinvastoin. Olisivat ottaaneet paineita siitä että pitäisi olla vielä joukkueen johtajia sen lisäksi että pystyvät pelaamaan selllaisella tasolla ettei lennä K-Vantaseen hakemaan vauhtia. Sen verran nuoria ja kokemattomia poikia kyseessä että ei niillä ole oikeasti kannuksia vielä olla joukkueen johtajia.
Kyllä mä olen tyytyväinen siihen että joukkueen kapteeniston valitsee joko valmentaja tai sitten joukkue itse eikä Bluesin markkinoinista vastaaava henkilö. Kyllä ne joukkueen oikeat johtajat erotuu siellä pukukopissa ja niillä sitten pitää olla ne kirjaimet. Toi Bluesin nykyinen kapteenisto näyttää ihan hyvältä vaikka en pidä siitä Hirschovits Bluesin kapu. Jotenkin vaan tökkii ajatus siitä että Bluesin kapteeni vapaa-ajallaan kuskaa muksujaan Hifkin harkkoihin. Ehkä sitä toivois että Bluesin kapu ois henkeen ja vereen Bluesin/Espoon mies eikä vaan töissä täällä.
En tiedä tarkalleen, kuinka iso rooli varavarakapteenilla päivittäisessä tekemisessä on, mutta en uskoisi sen olevan kovin iso... Toimisi vähän mentori-tyyppisenä kehityspolkuna kohti suurempaa vastuuta. Normaalitilanteessa tällaiseen ei varmastikaan olisi tarvetta, mutta itse olen huolissani nykykehityksestä, että Bluesin joukkueessa avainroolia kantaa yhä pienempi määrä omia kasvatteja. Välivuosi tosiaan, mutta millä keinoilla tämä tosiaan jää välivuodeksi ja ensi vuonna ollaan taas normaalilla polulla ja kahdessa ekassa viisikossa on espoolaisen juniorimyllyn tuotteita? Nyt vaikuttaisi siltä, että Miro on ainoa hyökkääjä kahdessa ylimmässä ketjussa, josta voidaan sanoa, että on saanut kiekko-oppinsa Espoossa. Pakeista pariin ekaan pariin on päässyt Tikkinen ja Seppälä.
Itse pidän parhaana vaihtoehtona, että pelaajat valitsevat kapteenin. Nyt valinnan lienee tehnyt päävalmentaja. Tästä väännettiin jo joskus aiemminkin, joten en puutu siihen enää enempää. Jokatapauksessa kapteenin pitäisi olla pelaaja, joka vie koko laivaa eteenpäin, pitkäjänteisesti. Onko Hirso tähän sopiva henkilö? Laittaako hän joka helvetin matsissa kaiken peliin? Hän on toki kokenut, osaa käyttäytyä mediassa esimerkillisesti, mutta onko hän Bluesin brändin ilmentymä? Kuten tuossa mainitsit, IFK-leima on edelleen vahva. Urheilusanomissa oli mielestäni hyvä juttu paikallisuudesta. Siinä esimerkkinä käytettiin Lappeenrantaa, jossa paikallisuus on alkanut löytymään ja fanit ovat ottaneet idean omakseen. Bluesin markkinoinnissa korostettiin espoolaisuutta pari viime kautta, nyt ei enää. Miten tähän tilanteeseen on ajauduttu? Osa syystä menee myös Marjamäelle, sillä hänen viimeisellä kaudellaan olisi pitänyt nostaa omia junnuja vahvemmin esille pelavaan kokoonpanoon. Mutta osa omasta syytöksestäni menee myös nykyiselle pääkäskijälle.
Aho on varmasti hyvin kunnioitettu valmentaja ja saa joukkueesta paljon irti. Mutta onko hän sittenkään sopiva mies juuri Bluesin valmentajaksi? Kiukuttelua nähtiin jo ensimmäisen kauden alussa, toki tuossa tilanteessa moni muukin olisi varmasti avannut sanaisen arkkunsa. Sitten tuli case-Ikonen. Tuosta voisi jauhaa vaikka kuinka pitkään, mutta olen viime aikoina miettinyt, mikä oli Petu Matikaisen ja Marjamäen perintö? Pelaajan PITÄÄ tehdä virheitä, sillä niistä oppii! Ahon tapa heittää Ikonen rangaistuksena vilttiin ilmeisesti puolustushaluttomuuden takia oli juuri päinvastainen reaktio. Tee virhe, saat rangaistuksen. Sen sijaan että tilannetta olisi mietitty yhdessä, pelaaja olisi tavattu ihmisenä ja puhuttu, miksi et halua puolustaa? Ahon tyyli valmentaa ei varmastikaan veny tähän. Samalla päästään alkuperäiseen ongelmaan, eli miksi Bluesin rosterissa ei ole omia junnuja? Junnujen ei enää anneta tulla kokoonpanoon oppimaan. Heidän pitäisi olla jo valmiita paketteja. Tikkinen pelasi herraties kuinka monessa joukkueessa viime kaudella sen sijaan, että hänelle olisi annettu vastuuta, kehitetty omien silmien alla. Nyt hän näyttäisi saavan vastuuta, mutta kuinka pitkään Ahon maltti kestää? Seppälää ajettiin sisään viime kaudella, joten toivottavasti hän saa pelata tämänkin kauden isossa roolissa. Vain vastuuta antamalla kehitystä syntyy. Ei kukaan kehity pelaamalla kolmos-nelosketjussa 6 min per matsi.
Tulipas taas avauduttua... ja osittain ohi aiheen. Anteeksi siitä.