Sori vieraisiin pöytiin huutelu, mutta pakko kysyä, että kun Blues ajoi nämä uudistukset kuluneelle kaudelle, kysyttiinkö asiasta fanien mielipiteitä etukäteen? Tutkittiinko asiaa mitenkään fanien keskuudessa? Tuntuu käsittämättömältä, että tehdään suuriakin uudistuksia, joita ei tutkittaisi tai kokeiltaisi esim. jossain kesähöntsässä. Suunnitelmia voi ja pitää tehdä, mutta toteuttamisen kanssa pitäisi olla sen verran malttia, ettei satsauksia heitetä kankkulan kaivoon. Lisäksi kaikkeen päätöksentekoon ja käytännön asioiden miettimiseen pitäisi aina ottaa mukaan naisia. Mielellään äiti-ihmisiä, koska heillä on aika hyvä tatsi siihen, miten asiat tulevat käytännössä menemään. Miehet ovat (kaikella kunnioituksella ;)) usein niin suurpiirteisiä, etteivät edes tule ajatelleeksi käytännössä hyvinkin tärkeitä asioita.
Bluesilla olisi nyt loistava sauma korjata virheensä ja panostaa ennen kaikkea siihen, että fanit viihtyvät. Siis oikeasti viihtyvät. Sillä sitä kulttuuria rakennetaan. Rakennetaan me-henkeä ja madalletaan kynnystä tulla hallille. Kaikki haluavat viihtyä. Tottakai pelitapahtumatkin vaikuttavat viihtyvyyteen, mutta sen vaikutus yleiseen viihtyvyyteen tulisi minimoida. Sitä voidaan kutsua myös asiakaspalveluksi. Millä erotutaan muista? Millä saadaan ihmiset tulemaan paikalle? Millä saadaan jengi sitoutumaan? Normaalissa business-elämässä kai pyrittäisiin saamaan palvelukonsepti sellaiseksi, että hinta ei ole se kaikkein määräävin tekijä. Kun ihminen kokee saavansa aitoa lisäarvoa (mitä se sitten onkaan), halukkuus käyttää yrityksen palveluja on yleensä korkealla tasolla.
Samaa puuhastelua se on tavallaan meilläkin. IFK-fanit vain ovat niin parkkiintuneita, etteivät ihan pienestä hätkähdä. Lisäksi meillä on pari sataa todella aktiivista fania ja todella tiivis yhteisö. Se lisäarvo tulee meistä itsestämme, ei niinkään IFK:n toimesta seurana. Turha teidän on jotain Carlssonin Rollea haikeudella "kadehtia", jossain muussa ympäristössä hänenkin pitäisi pystyä "hieman" parempaan kuin nyt IFK:ssa. Se vain taitaa olla niin, että yritysasiakkaat kiinnostavat kaikkein eniten, koska tuovat "enemmän" rahaa. Pitkässä juoksussa väitän kuitenkin tilanteen olevan se, että fanien parempi palvelu on se, mikä on seuroille kaikkein tärkeintä ja kannattavinta. Normifanin kanssa patsastelu ei vain ole niin hienoa kuin jonkun Laten Lafka Oy:n pikkudirikan kanssa yläfemmojen heittely. Julkisesti kiitosta jaetaan faneille kyllä, mutta ei se oikein arjessa näy mitenkään. Tosin tänä vuonna saimme halvemmat pleijarikausarit kuin aiemmin, mikä toki oli hienoa. Mutta paljon on asioita meilläkin, missä pitäisi fanit ottaa paremmin huomioon ja mukaan päätöksentekoon, jotta kaikilla olisi hauskempaa ja hommat toimisivat nykyistä paremmin. Ja kaikki ei suinkaan ole Restelin paskasta asenteesta ja palvelusta kiinni, vaan seura itsekin voisi tehdä enemmän. Me ollaan kuitenkin ihan aidosti IFK:n kuudes kenttäpelaaja, eikä meitä varsinaisesta gloryhunttauksestakaan kai oikein voi syyttää.
Mutta Bluesilla olisi elävää esimerkkiä naapureissa, mitä ei kannata toteuttaa ja mihin kannattaa panostaa. Asioihin kannattaisi vain paneutua. Esim. ihan vaikka Jatkoaikaa lukemalla olisi selvinnyt, että kun IFK aikoinaan siirsi (osin olosuhteiden pakostakin) seisomakatsomon eli stondiksen D-päätyyn ja samalla sinne siirrettiin muukin fanikatsomo, se ei toiminut. IFK siis hyökkäsi "väärään" päätyyn kaksi kertaa. Sittemmin fanikatsomo siirrettiin takaisin B-päätyyn ja stondis yläkatsomoon. Paikat on pelin katsomisen kannalta hyvät, mutta esim. vaihtopenkille meitä ja meidän fiilistä ei nyt näy. Myös stondiksen ääni jää sinne jonnekin vaijereihin. Eli idea hyvä, toteuksen kanssa niin ja näin. Kaikkein fiksuinta olisi ollut, ettei B-päädystä alunperin olisi lähdetty yhtään mihinkään. Rahaa paloi n. 10 000€ ja helvetisti duunia päälle. Faneista homma tuntuu amatöörien puuhastelulta ja varsinaiselta venkoilulta, kun mesta vaihtui tämän tästä. Nykyinen tilanne on edistystä verrattuna siihen D-päädyn farssiin, mutta taantumaa alkuperäiseen B-päätyjärjestelyyn. Olisiko kannattanut käyttää hieman harkintaa, eikä kiirehtiä ja sokaistua siitä, että vihdoin fanit saavat sen stondiksensa :)? Olisi. Mutta puuhasteltiin. Blues voisi siis käyttää varoittavana esimerkkinä muiden tekemiä virheitä.
Niin, ja loppuun vielä: Kiitos huikeista finaaleista! Olkaa ylpeitä joukkueestanne ja itsestänne! Älkää antako periksi, vaan pakottakaa seura kuuntelemaan teitä ja teidän ehdotuksianne. Jollain on olemassa aina joku tuttu median puolella ja jos seurapomoille ei mene jakeluun hyvällä, median painostuksella menee varmasti ;). Tsemppiä! Kiitos ja anteeksi.