KHL-seura Tallinnaan?

  • 107 149
  • 455
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Ja jos saat tarkempaa tietoa rahoituksesta, se todella kiinnostaisi. Vanhana kettuna osaat kyllä puristaa...

Kysyn kyllä niin laajasti kuin suinkin osaan, mikäli haluatte laitella kiinnostavia kysymyksiä asian osalta, minä kysyn ne. Tuskin hänellä on vielä kaikkeen antaa vastauksia, mutta se puristetaan mitä irti miehestä saadaan.

veini
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Kysy, että pystyykö virolaiset nauttimaan urheilun urheiluna ja sivuuttamaan Ukrainan ja Kohverin.

Tuo ei ole mikään ongelma, nämä ovat sellaisia "toisia juttuja", ei niitä urheiluun sotketa..

Mietin ketkä voisivat tulle kysymykseen suomesta, jotka voisivat tälläistä uutta projektia tulla ylös nostamaan, en ole Tami Tammisen fani, mutta vuoden sopimuksella voisi tulla kyseeseen, samoin aisaparina Ketola..sen jälkeen pitäisi katsoa onko Tamminen nostanut oikeusjutun vaiko ei, ja voidaanko sopimuksia jatkaa vuodella;) Tuohon kun lisätään Fetisov, saataisiin melkoinen määrä ainakin tietämystä, ja suhteita penkin taakse. Sidren Olle voisi olla myöskin virolaisista mukana, tosin hänen suhteistaan omistusportaaseen en tiedä, kelpaako teemiin ? Tamin näen tälläiseen projektiin kyllä oikeansuuntaisena kaverina, ja Vellu saattaisi tuoda melkoisen auktoriteetti pläjäyksen+ tietämyksen myöskin mukanaan, Ollen rooli olisi tietenkin myöskin tärkeä, yksi virolainen pitäisi ainakin olla valmennuksessa mukana, roolijakoja en ala tässä määrittelemään.

veini
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämähän olisi aivan vitsi, Tallinnan Ilves oikeasti? KHL:n taso tippuu sitä mukaan mitä enemmän joukkueita perustetaan sinne tänne. Uudet joukkueet myös lisäävät sarjan muovisuutta entisestään kun näillä seuroilla ei ole mitään perinteitä ne vain luodaan tyhjästä. Ero NHL:ään sen kuin kasvaa, mikä ei toki allekirjoittanutta haittaa yhtään.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Tämähän olisi aivan vitsi, Tallinnan Ilves oikeasti? KHL:n taso tippuu sitä mukaan mitä enemmän joukkueita perustetaan sinne tänne. Uudet joukkueet myös lisäävät sarjan muovisuutta entisestään kun näillä seuroilla ei ole mitään perinteitä ne vain luodaan tyhjästä. Ero NHL:ään sen kuin kasvaa, mikä ei toki allekirjoittanutta haittaa yhtään.
Enemmän tämä Eurosarjoja ehkä Sveitsi poislukien heikentää. Liigasta, SHL:stä ja Saksasta riittää vielä helposti pari joukkueellista KHL-tason pelaajia kupattavaksi. Ei jotkut Ramstedtit ja Hirsot esimerkiksi ole yhtään sen huonompia kuin näiden keskikastin joukkueiden venäläispelaajat. Vähän sellainen KHL:n Jukurit tämä Tallinnan joukkue varmasti ensialkuun olisi, siitä ollaan samaa mieltä.

Eikö muuten NHL:n myös luoda joukkueita tyhjästä? Ilmeisesti se ei ole muovista. Kiva kuitenkin jos se sarja sinulle maistuu. Tykkään itsekin.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tämähän olisi aivan vitsi, Tallinnan Ilves oikeasti? KHL:n taso tippuu sitä mukaan mitä enemmän joukkueita perustetaan sinne tänne. Uudet joukkueet myös lisäävät sarjan muovisuutta entisestään kun näillä seuroilla ei ole mitään perinteitä ne vain luodaan tyhjästä. Ero NHL:ään sen kuin kasvaa, mikä ei toki allekirjoittanutta haittaa yhtään.

Tyhjästä ne on aikanaan kaikki uudet seurat perustettu, jostakin sitä on pakko alkaa, ja ei voida myöskään puhua "tyhjästä", junioirityötä tehdään paljon, ei ne Roobat ja Liivikit tyhjästä ole suomeen ilmestyneet !
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eikö muuten NHL:n myös luoda joukkueita tyhjästä? Ilmeisesti se ei ole muovista. Kiva kuitenkin jos se sarja sinulle maistuu. Tykkään itsekin.

Jos puhut tulevasta Vegasin joukkueesta ( en ole oikein itse tietoinen että onko jo varmaa tms. ) niin en innostu kyseisestä joukkueesta siis yhtään. Ja kuinka kova imu tulee tällä Tallinnan seuralla olemaan? Saas nähdä. Vie kuitenkin KHL:ää väärään suuntaan sitä mieltä olen.

Tyhjästä ne on aikanaan kaikki uudet seurat perustettu, jostakin sitä on pakko alkaa, ja ei voida myöskään puhua "tyhjästä", junioirityötä tehdään paljon, ei ne Roobat ja Liivikit tyhjästä ole suomeen ilmestyneet !

Niinhän se on, KHL kuitenkin mielletään maailman toiseksi kovimmaksi sarjaksi ja sinne sit pökätään joku Tallinnan Ilves niin no. Eikös tuo Liivik jo aika nuorena siirtynyt IFK:n junnuihin? Viron juniorityöstä minulla ei ole mitään käryä, voidaan sitä paljon tehdä, mutta ei se kovin laadukasta taida olla.

Seura jolla ei ole perinteitä, sillä ei ole faneja ja lyödään suoraan KHL:ään ei kuulosta hyvältä sarjan kannalta. Tuon joukkueen kotipeleissä tulee olemaan enemmän vieraskannattajia illasta toiseen.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Muistuu mieleeni Jokerien siirtyminen KHL,n, poru oli melkein yhtä kovaa luokkaa, kriteerit vain oli toisenlaiset, en nyt lähde kaivamaan sitä aikaa ylös, käsittääkseni Jokereilla ei ollut mitään mahdollisuuksia selvityä moisessa sarjassa, mielenkiintoista kuinka tuokin asia on jo unohtunut historian havinaan;)

veini
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Viro, Kiina...mitä seuraavaksi? Olisiko Pjongjangiin tilausta seuraavalle muoviseuralle? Vierasreissut sinne olisivat ainakin aika mielenkiintoisia...

Sinällään ihan hauska ajatus tämä KHL:n laajentuminen näihin jääkiekon kehitysmaihin. Jaksavat kiinnostaa normi-sergeitä ja nykyään myös suomalaista KHL:n seuraajaa kauden-pari, mutta siihen se jää. Nämä seurat pysyvät pystyssä vain ja ainoastaan rikkaiden namusetien rahojen turvin, eli KHL:n näköisiä seurojahan nuo laajennusjengitkin olisivat.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Muistuu mieleeni Jokerien siirtyminen KHL,n, poru oli melkein yhtä kovaa luokkaa, kriteerit vain oli toisenlalaiset, en nyt lähde kaivamaan sitä aikaa ylös, käsittääkseni Jokereilla ei ollut mitään mahdollisuuksia selvityä moisessa sarjassa, mielenkiintoista kuinka tuokin asia on jo unohtunut historian havinaan;)

veini

Unohdat kuitenkin nyt yhden ison asian. Jokerit ei perustettu tyhjästä, sillä oli ja on vankka fanipohja. Katsotaan kauan tuokin leikki nyt jatkuu, mutta olihan Jokereilla huomattavasti paremmat lähtökohdat.

Väitän, että Tallinnan Ilves ei tule KHL:n tasoa mitenkään parantamaan. Kannattaako tuommoisia joukkueita jotka lisäävät sarjan muovisuuden tunnetta niin ottaa sarjaan? Ei mielestäni. En ole väittänyt siis etteikö yleisö mahdollisesti löydä halliin tms. Voi löytääkin, tosin uskon, että tulee koostumaan enemmän vieraskannattajista.

Sarjalle tämä ei tee hyvää, jääkiekon tasolle KHL:ssä jne.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jos puhut tulevasta Vegasin joukkueesta ( en ole oikein itse tietoinen että onko jo varmaa tms. ) niin en innostu kyseisestä joukkueesta siis yhtään. Ja kuinka kova imu tulee tällä Tallinnan seuralla olemaan? Saas nähdä. Vie kuitenkin KHL:ää väärään suuntaan sitä mieltä olen.
Puhun Arizona Coyotesista, Florida Panthersista, Anaheim Ducksista, San Jose Sharksista, Nashville Predatorsista, Minnesota Wildista, Columbus Blue Jacketsista, Atlanta Trashersista ja vastaavista.

Miksei Tallinnan joukkueella voisi olla imua, jos vain rahaa riittää? Esim. pk-seudulla pelaavat Liigatähdet varmaan ihan mielellään tuplaavat liksansa siitä hyvästä, että kotiin joutuu matkaamaan puolitoista tuntia lautalla. Helsinki on jo osoittautunut vetovoimaiseksi kaupungiksi sekä suomalaisten, että ulkomaalaisten pelaajien keskuudessa, eikä Tallinna sen paskempi mesta ole.

Mikä olisi KHL:lle oikea suunta? Vain venäläisiin joukkueisiin keskittyminen ja paluu Superliigaksi? Länsilaajentuminen Ruotsiin, Sveitsiin ja Saksaan? Nykytilanteeseen jääminen? Joku välimalli?
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Puhun Arizona Coyotesista, Florida Panthersista, Anaheim Ducksista, San Jose Sharksista, Nashville Predatorsista, Minnesota Wildista, Columbus Blue Jacketsista, Atlanta Trashersista ja vastaavista.

Mikä olisi KHL:lle oikea suunta? Vain venäläisiin joukkueisiin keskittyminen ja paluu Superliigaksi? Länsilaajentuminen Ruotsiin, Sveitsiin ja Saksaan? Nykytilanteeseen jääminen? Joku välimalli?

Niin kauan kuin minä olen seurannut NHL:ää on nuo luettelemasi joukkueet olleet, tai ovat siis jo silloin olleet kun aloin NHL:ää seuraamaan kauden 2004-05 lockoutin jälkeen. NHL saa totta kai paljon anteeksi, koska se on kiistatta maailman kovin kiekkosarja mitä KHL ei ole.

KHL:lle oikea suunta olisi päästä turhakkeista eroon, ei lisätä niitä. En kyllä pidä tuosta KHL:n meiningistä, että yrittävät myös kaapata muiden maiden joukkueita kuten tekivät Jokereille, mutta se ei liity tähän.
 

Kynäilijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikös tälle Tallinnan joukkueelle paras verrokki olisi Medvescak Zagreb? Kroatiaa ei varsinaisesti pidetä minään lätkämaana, kuten ei Viroakaan. Jos rahoitus on kunnossa, niin ilman muuta Tallinnan joukkue on enemmän kuin tervetullut sarjaan.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Niin kauan kuin minä olen seurannut NHL:ää on nuo luettelemasi joukkueet olleet, tai ovat siis jo silloin olleet kun aloin NHL:ää seuraamaan kauden 2004-05 lockoutin jälkeen. NHL saa totta kai paljon anteeksi, koska se on kiistatta maailman kovin kiekkosarja mitä KHL ei ole.
Sittenhän ei ole mitään hätää, sillä ensi kaudella KHL:ää seuraamaan alkavat virolaiset ovat saaneet nauttia Tallinnan joukkueesta niin kauan, kuin ovat sarjaa seuranneet. Vähän kyllä koen epäreiluksi tuon politiikan, että maailman paras sarja saa "paljon" anteeksi, mutta Euraasian paras ei mitään. Diskriminoinnin puolelle menee.

KHL:lle oikea suunta olisi päästä turhakkeista eroon, ei lisätä niitä. En kyllä pidä tuosta KHL:n meiningistä, että yrittävät myös kaapata muiden maiden joukkueita kuten tekivät Jokereille, mutta se ei liity tähän.
Eli ei saisi perustaa joukkueita tyhjästä eikä viedä valmiita joukkueita muista maista? Selvä. Vähän nämä rajoitteet sotivat KHL:n laajentumishaluja vastaan, mutta toivottavasti keksitään joku ratkaisu joka kelpaa teille molemmille osapuolille.
 

Nick Neim

Jäsen
Mikä olisi KHL:lle oikea suunta? Vain venäläisiin joukkueisiin keskittyminen ja paluu Superliigaksi? Länsilaajentuminen Ruotsiin, Sveitsiin ja Saksaan? Nykytilanteeseen jääminen? Joku välimalli?
Mikäli KHL on luopunut tavoitteestaan "haastaa NHL tosissaan" niin silloin tämä suunta voi olla oikea. Mä en varsinaisesti ole täysin perillä sen nykyisistä tavoitteista. Sarjan laajentuminen maihin, joissa juniorityö, jääkiekkokulttuuri tai pikemminkin sen puute sekä taloudelliset mahdollisuudet ovat heikot - tai jopa pikemminkin huonot - ei varmasti nosta sarjan tasoa yhtään mihinkään. Mielenkiintoa se voi tuoda, se voi luoda sitä "kulttuuria" näihin maihin, ja se voi auttaa näitä maita jääkiekkoinfran kehittämisessä, mutta itse sarjan tason kannalta sillä olisi vain alaspäin kulkeva suunta.

Mä en tosiaan tiedä mihin KHL pyrkii tällä hetkellä, enkä tiedä tietääkö moni muukaan. Sen edellisen (tai mahdollisesti edelleen nykyisen) tavoitteen mä kuitenkin muistan hyvin, ja sitä ei edes auteta millään tavalla pykäämällä tyhjistä joukkueita Viroon tai Kiinaan. Projekteina nuo ovat kuitenkin erittäin mielenkiintoisia, ja toivon edes jomman kumman toteutuvan. Kiinassa erityisesti jo pelkästään väkimäärän takia olisi jääkiekon suhteen valtava potentiaali.
 

Justice

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Cowboys, Man Utd, Devils, Jazz
Tyhjästä ne on aikanaan kaikki uudet seurat perustettu, jostakin sitä on pakko alkaa, ja ei voida myöskään puhua "tyhjästä", junioirityötä tehdään paljon, ei ne Roobat ja Liivikit tyhjästä ole suomeen ilmestyneet !

Eikös tuo Liivik jo aika nuorena siirtynyt IFK:n junnuihin? Viron juniorityöstä minulla ei ole mitään käryä, voidaan sitä paljon tehdä, mutta ei se kovin laadukasta taida olla.

Siim Liivik muutti Suomeen 4-vuotiaana ja aloitti jääkiekkoilun 10-vuotiaana. Kovasti vähän on on siis virolaisella jääkiekkoilulla tekemistä Liivikin kanssa.

Mitä tulee itse ketjun aiheeseen, niin vaikea on nähdä kovin valoisaa tulevaisuutta Tallinnalaisella KHL-seuralla, ellei taustalle löydy todella omistautunutta suhkru issii. Parhaana verrokkinna Tallinnan Ilvekselle pidän Dinamo Riikaa, jolla silläkin on tainnut ainakin hetkittäin tehdä tiukkaa selviytyä KHL:ssä. Ja tässähän se suurin ero on, että latvialaisen jääkiekkoilun juuret ovat paljon syvemmällä kuin virolaisen. Ilmeisistä ongelmista huolimatta on pakko toivoa yritykselle pelkkää hyvää.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Olen sen verran vanha, että muistan erään autokauppiaan omistaman (ostaman) seuran joka taaperteli ensi askeleitaan, pari finninaamaista fania huusi kimeällä äänellä pipo tiukalla "Jokerit..Jokerit--", siitä sitä vain on hiljalleen kasvanut ja vahvistunut, jokaisella on oma aikansa taapertaa, mitä tulee Liivikiin, hän on kuitenkin tältä puolelta lahtea kotoisin, ja elävä todiste siitä, että balttialaisesta voi kasvaa liigakiekkoilija vailla vertaa..ja muita on halleilla kasvamassa ympäri viroa, tämä on kuten sanottu erittäin hieno juttu virolaiselle kiekkokansalle, onkin yllättävää kuinka paljon voi tunteita nostaa maa joka yrittää kehittää oman kiekkoilunsa tasoa, ja luoda esikuvia pienille kiekkoilijoiden aluille. kummallista ?!

veini
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Eli ei saisi perustaa joukkueita tyhjästä eikä viedä valmiita joukkueita muista maista? Selvä. Vähän nämä rajoitteet sotivat KHL:n laajentumishaluja vastaan, mutta toivottavasti keksitään joku ratkaisu joka kelpaa teille molemmille osapuolille.

Nyt vähän keskittymistä hei. Tyhjästä joukkueiden perustaminen lisää sarjan muovisuutta varmasti monien muidenkin silmissä kuin pelkästään allekirjoittaneen kun namu sedät pitävät näitä keinotekoisesti pystyssä jne. NHL:ssä taitaa vain muutama seura tehdä tappiota nykyään? Siinäkin jo yksi semmoinen iso positiivinen ero NHL:n suuntaan, jos noita joukkueita perustetaan niin pysyisivät edes pystyssä ilman jotain namu setää. ITSE, HUOM. ITSE MINÄ en pidä tuosta KHL:n meiningistä viedä muiden maiden sarjoista joukkueita, mutta KHL:lle, siis KHL:lle tämä on paljon parempi vaihtoehto kuin perustella tuommoisia Tallinnan Ilveksiä. Toivottavasti nyt ymmärsit niin paljoa tämä ei minua kiinnosta että ihan hirveästi jaksaisin enää tästä kirjoitella varsinkaan kun mikään ei ole vielä edes varmaa.

Ja paras nyt on vain paras, sille ei mahda mitään, että NHL kiinnostaa ihmisiä enemmän kuin KHL ja saa siksi enemmän anteeksi. Onhan itse NHL nyt paljon perinteikkäämpi sarja kuin tämä KHL jne. Jos siellä nyt on joku noin tusina hieman uudempaa seuraa niin se ei paljon menoa haittaa kun eivät ole riippakiviä. Tai no Florida mut joo, pelillisesti ei sitten Floridakaan ole.

KHL ei parane tällä, päinvastoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mä en tosiaan tiedä mihin KHL pyrkii tällä hetkellä, enkä tiedä tietääkö moni muukaan. Sen edellisen (tai mahdollisesti edelleen nykyisen) tavoitteen mä kuitenkin muistan hyvin, ja sitä ei edes auteta millään tavalla pykäämällä tyhjistä joukkueita Viroon tai Kiinaan. Projekteina nuo ovat kuitenkin erittäin mielenkiintoisia, ja toivon edes jomman kumman toteutuvan. Kiinassa erityisesti jo pelkästään väkimäärän takia olisi jääkiekon suhteen valtava potentiaali.

KHL:n ongelma bisnesmielessä on siinä, että kaikki seurat ovat tappiollisia. Tappioita katetaan venäläisten yritysten, aluehallintojen sekä Putinin ystävien salkuista. Jokerien tappioksi olen laskenut noin 10 miljoonaa vuodessa (löytyy mm. Jokerien palkkoja käsittelevästä ketjusta perusteluineen). Yhteensä KHL:n joukkueet tuottavat useamman sadan miljoonan euron tappiot vuodessa (löytyy Kaatuuko KHL ketjusta perusteluineen). Venäläinen raha on keskeisesti mukana vaikka joukkue ei Venäjältä olisi. Esimerkiksi Zagreb pyörii venäläisellä rahalla luultavasti vielä enemmän kuin Jokerit.

Koska KHL:llä on myös (mutta ei pelkästään) poliittinen tehtävä (ns. soft power) ja koska KHL:llä on alueellinen tehtävä Venäjällä järjestää mielekästä toimintaa yhden tehtaan kaupungeissa mm. ryyppäämisen sijasta, KHL ei voi lähteä pudottamaan huippupelaajien palkkoja. Siinä tapauksessa Radulovit ja kumppanit suuntaisivat välittömästi NHL:ään. Seurojen tulot ovat monin paikoin aivan olemattomat ilman osuutta koko KHL:n sponsoreilta. Kulut maksaa aluehallinto tai tehdas tai "ystävät." Ennen tätä kautta KHL:stä tapahtui joukkopako NHL:ään ja myös moniin muihin liigoihin kuten Suomeen.

Kenties KHL:n johdossa on huomattu, että KHL ei pysty millään tavalla kilpailemaan NHL:n kanssa. Se tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi kun KHL:n seuroilta puuttuu mahdollisuudet brändätä itsensä ja kasvattaa seuran arvoa vastaavalla tavalla kuin NHL:ssä. Niinpä laajentuminen nähdään vaihtoehtona ja koska se ei enää onnistu niihin maihin, joihin KHL:n piti alkujaan mennä (Sveitsi, Saksa, Ruotsi jne), nyt haetaan muita teitä ja muita maita. Kiinan osalta KHL-projekti tukisi myös ns. yhteistä näytöstä ja tahtoa suurvaltojen näkökulmasta.

Viron osalta en edelleenkään usko, että KHL sinne tulee. Kukaan ei ole ilmoittautunut heittämään 8-15 miljoonaa euroa vuodessa jääkiekkojumalalle. Mutta jos tällainen taho jostain löytyy, olen 80 prosenttisen varma että ne rahat tulevat Zagrebin ja Helsingin tapaan viime kädessä Venäjältä. Tavalla tai toisella.
 

Eugene

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, SaiPa, Ketterä
Olisihan tämä aivan jumalattoman hieno juttu saada KHL-joukkue Tallinnaan. Mikäs sen parempaa kuin kaljanhaku ja lätkäreissu Eestiin?

Tätä on nyt verrattu Dinamo Riikaan ja Medvescak Zagrebiin. Riika nyt on vanha ja perinteikäs seura ja Latviaa voi sanoa ihan lätkämaaksi. Eivätkä nämä latvialaiset, tasaisin väliajoin huipulle nousevat lätkätähdet sitä kiinnostusta ainakaan vähennä. Balderis, Ozolins, Skrastins ja nyt Girgensons. Mitä tuli viime kesänä sattumalta törmättyä vaihdossa oleviin kroaattiopiskelijoihin, niin kertoivat seuraavansa Medvescakin otteita, vaikka ovatkin lähinnä futisihmisiä. Tiesivät esimerkiksi Borna Rendulicin, mutta ei ollut sitten mitää hajua näistä takavuosien tähdistä, kuten sakiceista ja modanoista.

Ainoa vain, että Virolta puuttuu NHL-pelaajat kokonaan. Tai ylipäätään euroliigoissa hyvällä tasolla pelaavat pelaajat. Eikä niitä pahemmin ole näköpiirissäkään.

Mikäli joukkue Tallinnaan saadaan, ei voi muuta kuin toivoa, että projekti onnistuu ja saadaan Viron kiekkoilua kasvamaan. Jospa sieltä joku zubrus maailmalle vielä joskus saataisiin.
 

Hanson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, alasarjat.
Eestilaisistä pelaajista tuli hakematta mieleen kaksi, jotka pelasivat aikoinaan Suomessakin. Toivo Suursoo pelasi TPS:n joukkueessa, oli Detroitin NHL-varaus, pari kautta AHL:ssä ja useita kausia Ruotsissa Eliteprospects.com - Toivo Suursoo . Lauri Lahesalun muistan jo junnumatseista, jotka kävi pelaamassa Tallinn Hoki Klubin riveissä jossain turnauksessa Pirkkolassa. A-junnuna tuli Tapparaan ja pelasi aikuisena jonkun verran sekä SM-liigaa, että Mestistä. Eliteprospects.com - Lauri Lahesalu . Ei sillä, että heistä olisi mitään apua KHL-kuvioihin, kunhan muistui mieleen, että on sieltäkin joskus joku tullut.
ps. Lahesalun kanssa samaa ikäluokkaa oli Andrei Makrov, syntyperäinen eestiläinen, joka tuli HIFK:n A-junnuihin ja sen jälkeen pelasi FPS:n Mestis-joukkueessa. Eliteprospects.com - Andrei Makrov
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kerrotko lisää tästä "joukkopaosta" Suomeen?

Tiedät hyvin että NHL:ään pako, muualle pelaajia. Jos tuosta puuttuu sana "pelaajia" myös muihin liigoihin, tiedät senkin että se on vahinko enkä ole luulossa että KHL:stä lähti joukkopaolla pelaajia Suomeen.

Hyvä jos sait tästä jotain itsellesi.
 

Nick Neim

Jäsen
Kenties KHL:n johdossa on huomattu, että KHL ei pysty millään tavalla kilpailemaan NHL:n kanssa. Se tulee yksinkertaisesti liian kalliiksi kun KHL:n seuroilta puuttuu mahdollisuudet brändätä itsensä ja kasvattaa seuran arvoa vastaavalla tavalla kuin NHL:ssä. Niinpä laajentuminen nähdään vaihtoehtona ja koska se ei enää onnistu niihin maihin, joihin KHL:n piti alkujaan mennä (Sveitsi, Saksa, Ruotsi jne), nyt haetaan muita teitä ja muita maita. Kiinan osalta KHL-projekti tukisi myös ns. yhteistä näytöstä ja tahtoa suurvaltojen näkökulmasta.

Näin myös uskon ja toivon, ainakin tuo kuulostaa loogiselta. KHL on ja tulee olemaan Euroopan ykkössarja niin pitkään, kun rahahanat ovat auki, ja mielestäni sen vaikutusta pelkästään suomalaiseen jääkiekkoonkin ei voida väheksyä, vaikka sarjaa (todennäköisesti Venäjän takia) usein vähätelläänkin. Sarja ei pysty tosissaan haastamaan NHL:ää rahanvoimalla, eikä sille ole mielestäni mitään tarvettakaan. KHL on eurooppalainen huippusarja, jossa pelataan Euroopan parasta lätkää. Sarjalle on ehdottomasti tarve ja paikkansa, vaikka ainakin tällä hetkellä taloudellinen järjestelmä ei ole tervettä, eikä ennen kaikkea pitkäjänteistä toimintaa. Rahakaan ei tuhlattuna ole ikuista, ja KHL on äärimmäisen riippuvainen näistä sponsorituloistaan.

Tällaisilla joukkueilla ja aluevalloituksilla voi olla hyvinkin kauaskantoisia seurauksia, ja se on kuitenkin jääkiekkoa seuraavien etu. Varsinkin jos riskit ovat käytännössä minimissään, ja rahoitus saataisiin kaiken lisäksi ulkopuolelta. Jääkiekkobuumi Kiinaan uuden huippujoukkueen myötä, mistä sitä ikinä tietää?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös