Onko kenelläkään tietoa paljonko sitä yleisöä noissa peleissä oli? Olen viimeisen viiden kauden aikana käynyt katsomassa paikan päällä jokaisen liigafinaalin, viimeisen 15 vuoden aikana jokaisen Suomen jalkapallomaaottelun suurmaita vastaan, Helsingin MM-kisoissa mm. välieräottelun Venäjää vastaan jne. enkä valehtelematta missään näistä ole törmännyt yhtä pitkään jonoon ovien avaamista odottaessa kuin jossain helvetin hikisessä kahden KHL-jengin höntsämatsissa heinäkuussa. Vaikka kyseistä matsia ei edes mainostettu missään ja suurin osa kiekkoa aktiivisesti seuraavista kavereistanikaan ei ollut kuullut koko matsista.
Tuon maanantain pelin tilanne oli jotenkin täysin absurdi. En tiedä vaikuttiko se, että puhuttiin rajoitetusta katsomokapasiteetista ja paikkojen täyttämisestä saapumisjärjestyksessä. Tässä jälkimmäisessä pelissä mitään jonoja en enää huomannut, tosin monen muun maanantaista viisastuneen tapaan tulin peliin vähän myöhemmin. Silmämääräisesti arvioisin, että maanantain pelissä porukkaa oli enemmän. Ehkä joku uutuudenviehätys tjsp houkutteli yleisöä. Koko toinen pitkä sivu oli siis auki ja todella ahdasta siellä tuntui olevan. Olen Suomessa (ja toki muissakin maissa) seurannut näitä harjoitusturnauksia ja ei tuon ottelun kokonaisyleisömäärä missään nimessä varmastikaan hävinnyt niiden turnausten iltapäiväpeleille (joissa isäntäjoukkue ei siis pelaa).
Voin luvata että joku Ässät-HPK ei olisi yhtä paljon yleisöä kerännyt Hartwallilla vastaavanlaisella olemattomalla tiedottamisella. Eihän noita pelejä juuri missään mainostettu. Onhan sitä Ärrä Cupeissa yms nähty paljonko ei-stadilaisten joukkueiden keskinäiset pelit kiinnostavat. Olen myös käynyt katsomassa perinteikkään Ilveksen harjoituspelin Lempäälässä ja sielläkin oli vähemmän katsojia. Okei, kyse ei ole ilmaisista peleistä.
Jollain tavalla surullista, kuinka niin monella on tarve päästä kertomaan kuinka KHL ei kiinnosta. Jos ei kiinnosta niin ei sitä tarvitse jokaiselle julistaa. Itseäni henk.koht. kiinnostaa todella paljon (en ole Jokerifani). Eipä tässä kauan mene niin nähdään kuinka paljon pelit oikeasti kiinnostavat. Teidän kitisijöiden mielipiteet on jo huomattu, tulkaa takaisin siinä vaiheessa jos Jokereiden kotipelissä Sochia vastaan onkin vain 5000 katsojaa.