Monen sadan pelin otannalla olen nähnyt noin 5-10 polvitaklausta/selkeää yritystä.
Ok, tällä kaudella itse olen nähnyt n. 20-25 ottelua ja noita on tullut vastaan pyöreästi viisi kappaletta. Osa toki puhtaita vahinkoja mutta osa johtuu selvästi turhautumisesta, voisiko tuo kenties johtua isoista tasoeroista?
Zinovjev-Rylov -tilanne näytti ainakin nopeasti katsottuna tahattomalta vahingolta mutta hidastuksia en tuosta ehtinyt katselemaan.
Tuo KHL:n tuomaritoiminta on kyllä käsittämättömän heikkoa, kyseessä on kuitenkin maailman toiseksi kovin liiga. Suomessa voidaan vedota siihen, että tuomarit eivät ole ammattilaisia (ja tuokin on tekosyy) mutta käsittääkseni nykyisin kaikki KHL-tuomarit ovat ammattituomareita. Linja heittelee erästä toiseen ja välillä tulee aivan käsittämättömiä tuomarivirheitä. Koukut kyllä vihelletään pois mutta melkoiseksi huitomiseksi nuo pelit tuppaavat menemään, esim. tuo mainittu TsSKA - Ufa -matsi oli välillä aivan hirveää katsottavaa ja kotoisessa Liigassa tuolta olisi muutama ukko lähtenyt varmasti pihalle. Tuossa pelissä muuten annettiin yksi jäähy huitomisesta...
Tuntuu, että näitä suurseuroja suositaan välillä aivan kohtuuttomasti varsinkin heidän pelatessa kotona. Itse olen nähnyt kaikki SKA:n kotipelit ja varsinkin otteluissa Donbassia ja Zagrebia vastaan tuo touhu oli välillä kohtuullisen erikoista. Donbass onnistui tuon oman ottelunsa lopulta jollakin ihmeellä voittamaan, vaikka vastassa oli SKA:n lisäksi tuomarit. Tavallaan tuon tuomaritoiminnan ymmärrän, KHL:ssä valta on keskittynyt vahvasti Aleksandr Medvedville ja hänellä on erityinen suhde juuri SKA:han (muotoillaan tämä nyt näin) joten ilmassa saattaa olla ripaus pelkoa. Toki SKA ei mitään extra etua tarvitse tai ainakaan ei pitäisi tarvita.
En tiedä toimisiko ongelman ratkaisuna se, että KHL alkaisi houkuttelemaan entistä enemmän ulkomaalaisia tuomareita liigaan. Selvää on se, että paikallisten tuomareiden taso ei tuohon liigaan riitä, varsinkin nykyisin kun tuomareita pitää olla aivan älytön määrä.