Juuri näin. Rahoitus on tärkein yksittäinen tekijä. Välimatkojen suhteen oletaan liikkua niillä rajoilla, ettei matkustamista ole järkeä hoitaa maanteitse. Ainoa kohtalainen idea olisi pelata runsaasti perättäisiä koti- ja vierasotteluita, jotta matkustusmäärä jäisi minimiin. Lentäminen on pirun kallista, sillä ainoat päivittäiset reittilentoyhteydet Slovakian ja Venäjän välillä lienevät Brastislava-Moskova, Bratislava-Pietari / Moskova-Bratislava, Pietari-Bratislava. Charterkone-vaihtoehtossa ei olisi mitään järkeä. Kulut nousisivat taivaisiin. Tuskin Gazpromistakaan olisi maksajaksi. :)Rahoitus ja välimatkat ovat projektin suurin kysymysmerkki. Kuka maksaa?
Kilpailullisesta näkövinkkelistä HC Levin pääsy MHL:ään olisi oikein hyvä asia koko Slovakian junnukiekkoilulle:Luulen että joukkueen kilpailullinen tilanne tulee kuitenkin olemaan hyvä, jos seura onnistuu houkuttelemaan suuren osan Slovakian parhaista nuorista pelaajista paremman maksukyvyn turvin. Slovakian kannalta varjopuolena on nähtävä maan oman juniorisarjan tason heikkeneminen, jos yksi seura vie parhaat pelaajat ja poistuu kotiliigasta.
1) Lahjakkaimmat slovakkijunnut eivät aina lähtisi Pohjois-Amerikkaan jo 17-18-vuotiaina.
2) Valmistautuminen nuorten MM-kisoihin (U20) paranisi, kun Slovakian runko olisi yhtä kuin HC Lev (vrt. Latvian aikuisten maajoukkue & Dinamo Riga -> kevään MM-kisat).
3) Slovakian kiekkoliiton ns. U20-ohjelma, jossa nuorten maajoukkue pelaa Slovakian pääsarjaseuroja vastaan syksyllä, ei toimi nykymuodossa. Extraliigan porukat ovat liian tasokkaita U20-joukkueelle. MHL:ssä vastustajat olisivat suurinpiirtein samanikäisiä (ja lähellä samaa pelitasoa?).
4) Slovakian omaan U20-liigan tasoon HC Lev -projekti ei hirveästi vaikuta. Kansainväliset mitat täyttäviä junnuja on erittäin vähän, yhdessä ikäluokassa joskus vain muutamia. Näiden takana taso putoaa valtavasti, joten kokonaisvaikutus Slovakian U20-liigaan olisi hyvin pieni.