KHL – pelin ulkopuolisista asioista

  • 1 112 016
  • 4 071

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
KHL:llä on hyvin vähän, jos ollenkaan, tekemistä sen kanssa miksi nämä kaverit siltä listalta löytyvät. Herroilla on Putinin kanssa vähän isompiakin bisneksiä.

Eli ovatko ne KHL herrat Putinin lähipiirissä vai ei? Jos ovat, niin mitä sitten vielä ihmettelet? Ei tietenkään voi kauhalla vaatia, jos on lusikalla annettu.

Kysytäänpä niin yksinkertaisesti, että tyhmempikin ymmärtää: Onko Venäjän kansallislaululla ja Venäjällä tekemistä keskenään? Jos on, niin Venäjän toimien kritisointi kansallislaulun yhteydessä taitaa olla aika luonnollista? Lisäksi kiinnostaa, että miten joku noin kännissä oleva pystyy kirjoittamaan?
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli ovatko ne KHL herrat Putinin lähipiirissä vai ei?
Ovat. Mutta sinä väitit juuri, että ovat pakotelistoilla KHL:n takia, mikä ei pidä paikkaansa. Lisäksi väitit siellä olevan enemmänkin KHL-omistajia, mutta et vaivaudu todistamaan asiaa. Mielestäsi Tsekeissä on KHL-joukkue. Liioittelet ja vääristelet asioita. Ei kanssasi voi keskustella.

Jos on, niin Venäjän toimien kritisointi kansallislaulun yhteydessä taitaa olla aika luonnollista? Lisäksi kiinnostaa, että miten joku noin kännissä oleva pystyy kirjoittamaan?
Ei se mikään kovin luonnollinen asia taida olla, koska suuremmissakaan urheilutapahtumissa ei ole tälläistä harrastettu. Jokaisen oma henkilökohtainen asia loppujen lopuksi. Sinulle luonnollinen, suurimmalle osalle muita ei. Se ei muuksi jankkaamalla muutu.
Faktat ovat ainakin paremmin hanskassa kuin teikäläisellä, vaikka kirjoittaisin unissani.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Liioittelet ja vääristelet asioita. Ei kanssasi voi keskustella.

En kyllä katso liioittelevani asioita. Toki on selvää, että en muistanut Prahan joukkueen vasta luopuneen sarjapaikastaan, koska KHLssä minua lähinnä kiinnostaa pelin ulkopuoliset asiat. Vaikka tämä olikin sivuseikka, niin on kiitettävää, että ansiokkaasti asian laidan korjasit.

Olemme tässä kuitenkin monta viestiä jo vaihtaneet, joten ilmeisesti se keskustelu ei ollutkaan ihan niin mahdotonta? Toki kaltaisesi yksityiskohdista tarkasti huolta pitävät kirjoittajat eivät olekaan ongelma. Varsinkin kun myönnän olevani joskus itse liian suurpiirteinen. Tässä keskustelussa enmmän ongelmallisia ovat olleet ne, jotka ovat tinganneet ettei KHL ole missän yhteydessä Venäjän politiikkaan. Tälläisessa ei tietenkään ole päätä eikä häntää.

Sen sijaan ymmärrän kyllä kantasi, että mielenilmaisut eivät urheilukentille tai katsomoihin kuulu. En tosin ole samaa mieltä, mutta tämähän on jo tullut selväksi. Lyhyessä historiassaan urheilu on ollut läpipolitisoitunutta, vaikka tämä ei ehkä katsomoissa ole vaikkapa banderollien muodossa näkynytkään. KHL on toki erikoisasemassa sen ollessa iso osa Venäjän imagopolitiikkaa. Sen takia katson useiden muiden tavoin, että KHLn liittyen maltilliset mielenilmaisut nykytilanteessa sopivat oikein hyvin.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Mistä löytyisi KHL:n pelaajatilastot, jossa näkyisi aloitus-%? En nähnyt ainakaan ko. liigan virallisilta englanninkieliseltä sivustolta. Kiitos.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En kyllä katso liioittelevani asioita.

"KHL seurojen omistajat eivät ole pakotelistalla EUn ilkeydestä, vaan koska ovat Putinin porukkaa."
"Tässä kohtaa kritiikkini kohdistui siihen, että vaikka KHL on läpi poliittinen sarja, ja sen omistajat ovat pakotelistoilla"

Noista saa nopeasti sellaisen käsityksen, että vähän kärjistettynä kaikki KHL-vaikuttajat olisivat suuria sotarikollisia ja EU:n pakotelistoilla. Todellisuudessa niitä omistajia siellä listoilla taitaa olla kaksi. Kyllä se on liioittelua väittää tuollaisilla perusteilla, että KHL on läpi poliittinen sarja. Sanot olevasi kiinnostonut vain KHL:n pelin ulkopuolisista asioista, mutta et tunnu niistä kovin paljon tietävän.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Minulle on jäänyt vähän epäselväksi, millä käytännön toimenpiteillä KHL sarjana edistää Venäjän politiikkaa maan rajojen ulkopuolella, Ukrainan kriisin myötä kun kaikki KHL:n mahdollisesti aikaansaamat positiiviset mielikuvat Venäjän hallinnosta ovat valuneet pöntöstä alas ja kriisi kokonaisuudessaan on muutenkin ollut äärimmäisen huonoa pr:ää KHL:lle.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Mistä löytyisi KHL:n pelaajatilastot, jossa näkyisi aloitus-%? En nähnyt ainakaan ko. liigan virallisilta englanninkieliseltä sivustolta. Kiitos.

Kikkailemalla tuo löytyy mutta huono puoli tuossa on se, että näyttävät kootusti koko liigan osalta vain 50 ensimmäistä.

FO% KHL :n sivuilla..

Ensin aukeaa pistepörssijärjestys mutta napsauttele hiirellä tuosta %FO kohdalta, niin asia selkenee.

Joukkue kohtaisesti löytyy sitten kaikki pelaajat esim. SKA.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllä se on liioittelua väittää tuollaisilla perusteilla, että KHL on läpi poliittinen sarja.

Kaivoin vielä esiin aiheeseen liittyen iloksesi muutaman jo keskusteluissa esillä olleen linkin:

Bloomberg:
Putin Allies Buy Finnish Hockey Team to Play for Russian Title - Bloomberg

Sport Business
http://www.sportsbusinessdaily.com/G...KHL-Putin.aspx

YLE:
Putin: KHL:n pitäisi laajentua Länsi-Eurooppaan | Yle Urheilu | yle.fi

Enkä tarkoita sitä, etteikö seuroissa keskityttäisi lätkään. Mutta sarja nyt on valitettavasti osa Putinin politikointia. Putin nyt johtaa kaikkea Venäjällä joten tämä on tietenkin aivan luonnollista. Eli KHLn ja Putinin välinen linkki on sinällään kiistaton kuten olet ansiokkaasti myöntänytkin.

Mitä tulee Venäjän vastaisiin mielenilmauksiin, niin pitäisin niitä luonnollisina riippumatta siitä mikä KHLn ja politiikan suhde on. Kun ihmiset ilmaisevat mieltään vaikkapa Venäjän kansallislaulua vastaan protestina hyökkäykselle Ukrainaan, niin kyse ei ole KHLn vastustamisesta, vaan Venäjän toimien. Se, että tämä tapahtuu KHL ottelussa johtuu siitä, että Suurta ja Mahtavaa soitetaan KHL ottelussa. Siinä mielessä keskustelun tahallinen sivuraiteille vieminen kiistelemällä siitä missä määrin KHL on vain urheilua ja missä määrin se on politiikkaa, on tylsää.

Myöskään itse en ole kirjoittanut KHLää vastaan. En, vaikka tunnistan sen poliittisen luonteen ja aihettakin voisi olla. Olen vain yleisesti sitä mieltä, että nyt kun Venäjä toimii Ukrainassa ison koulukiusaajan tavoin (tai pahemminkin), niin jokaisen kannattaa sitä vastaan mieltään osoittaa aina kun tilaisuus on. Erittäin hyvä tilaisuus on vaikkapa siellä missä Venäjän kansallislaulua soitetaan. KHLssä sitä soitetaan. Muuallakin olisi suotavaa toimia samalla tavalla. Tämä on oikeastaan ollut koko viimeaikaisen kirjoittelun pointti. Olen toki antanut johdattaa itseäni harhapoluille kinastelemaan KHLn ja politiikan suhteesta, mikä on itselleni oikeastaan ollut ihan sivuseikka.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulle on jäänyt vähän epäselväksi, millä käytännön toimenpiteillä KHL sarjana edistää Venäjän politiikkaa maan rajojen ulkopuolella, Ukrainan kriisin myötä kun kaikki KHL:n mahdollisesti aikaansaamat positiiviset mielikuvat Venäjän hallinnosta ovat valuneet pöntöstä alas ja kriisi kokonaisuudessaan on muutenkin ollut äärimmäisen huonoa pr:ää KHL:lle.
Jokerit ja KHL - millä fiiliksellä -ketjussa nimimerkki Bunder kirjoitti seuraavasti:
"Viheltäminen kansallislaulun aikana ei ole oikea tapa protestoida. Luuletteko, että se johonkin auttaisi positiivisesti? Ehkä Jokerien rahahanat suljettaisiin tämän jälkeen ja Omarkeille ja muille voidaan heittää hyvästit, jonka jälkeen Antti Ylöset valloittavat jään."
Jatkoajan keskustelupalsta - Yksittäisen viestin lukeminen - Jokerit KHL – millä fiiliksillä?

On tuo uhka todellinen tai kuviteltu, niin tämän kannattajan KHL on siis ainakin onnistunut ostamaan hiljaiseksi. Uskoakseni hän ei ole ainoa sillä niin moni muukin on Venäjän politiikan protestointia vastustanut KHL-pelien yhteydessä. En millään usko, että siihen on muuta syytä kuin mahdollisten seurausten pelko.
 
Viimeksi muokattu:

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Minulle on jäänyt vähän epäselväksi, millä käytännön toimenpiteillä KHL sarjana edistää Venäjän politiikkaa maan rajojen ulkopuolella

KHL edustaa tiettyä soft poweria Venäjän suuntaan. Vaikka Putinin jengin toimet ovat melko tehokkaasti tehneet hallaa sekä maan että sarjan imagolle, normaalimmissa olosuhteissa tuolla voisi olla positiivinen vaikutus. Sarja kuitenkin tuo venäläisyyttä ja venäläisiä lähemmäs miljoonien ihmisten arkea, saa ihmisiä matkustamaan ja samalla monia positiiviseksi koettuja asioita (kuten oma suosikkiseura) on helppo yhdistää Venäjään. Nykytilanteessa KHL-Jokerit ei millään pysty (eikä saa!) parantamaan Venäjän imagoa Suomessa, mutta ilman viimeisimpiä tapauksia tämä olisi mahdollista.

Sisäisesti tuo voi olla Venäjälle myös varsin tärkeä sarja. KHL tuo tietyille paikkakunnille sisältöä ihmisten arkeen ja yhdistää väkeä. Vielä kun kyseessä on venäläisvetoinen kansainvälinen sarja, on se varmasti aihe ylpeydelle monissakin piireissä. Vähän niin kuin "ne vastaan me".

Lisäksi tuossa on hyvä pitää mielessä myös yritysmaailma. Urheilun kautta monet ovet ovat aunneet ja eri markkinoille päästy. KHL on luontainen yhdistävä tekijä monelle suomalaiselle ja venäläiselle firmalle ja täten "pää on helpompi saada auki" kaupoista sovittaessa. Esimerkiksi nyt Hjallis taisi joskus aikanaan todeta, että Jokerit on auttanut häntä kiekkoon liittymättömissä bisneksissä.

Ja ei, mä en halua yhdistää KHL:aa ja putinilaista politiikkaa täysin erottamattomiksi seikoiksi. Ensisijaisesti KHL on Euroopan laadukkain lätkäsarja ja toissijaisesti poliittisesti vaikuttava tekijä. Politiikan ja urheilun sekoitusta löytyy kaikkialta ja tässä mielessä KHL ei ole mikään poikkeus.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enkä tarkoita sitä, etteikö seuroissa keskityttäisi lätkään. Mutta sarja nyt on valitettavasti osa Putinin politikointia. Putin nyt johtaa kaikkea Venäjällä joten tämä on tietenkin aivan luonnollista. Eli KHLn ja Putinin välinen linkki on sinällään kiistaton kuten olet ansiokkaasti myöntänytkin.

Vähän epäilen Putinilla olevan kiire muiden asioiden kanssa eikä ehdi juuri nyt KHL:ää johtaa. Mitä noihin linkkeihisi tulee, niin ensimmäinen nyt oli ihan diibadaabaa. Kaikki tuo tiedettiin jo sinä päivänä, kun herrat Suomeen saapuivat kertomaan ostaneensa Arenan.

Toisesta linkistä lainaus:
Michael Romancov, a political scientist at Charles University in Prague, said that in the aftermath of its annexation of Crimea, the KHL "may be a way for Russia and its political and financial elite to increase their wealth and influence through 'soft power,'" said Michael Romancov, a political scientist at Charles University in Prague.

Krimin Venäjään liittämisen jälkeenhän KHL:stä on tippunut Ukrainalaisen joukkueen lisäksi yksi ihan länsimainen seura pois. Se asettaa tuon pätkän vähän kyseenalaiseksi. KHL ei ole Ukrainan kriisistä millään tapaa ainakaan hyötynyt. Samoinhan tuo toinen tutkija tuossa toteaa, ettei KHL kovin toimivaa soft poweria ainakaan ole.

Mitä kolmanteen uutiseen tulee, niin ei kai se kenellekkään ole yllätys, että Putin tykkää urheilusta? Ja kyllä, tykkää laittaa siihen rahaa ja järjestää suuria tapahtumia esitelläkseen maansa mahtavuutta. En silti näe, että se tekee KHL:stä liigana läpensä poliittisen. Laitetaan sitä rahaa urheiluun muissakin maissa. Gazprom muuten sponsoroi jalkapallon Mestareiden Liigaa. Onko sekin läpensä poliittinen venäläinen oligarkkisarja?

On tuo uhka todellinen tai kuviteltu, niin tämän kannattajan KHL on siis ainakin onnistunut ostanut hiljaiseksi. Uskoakseni hän ei ole ainoa sillä niin moni muukin on Venäjän politiikan protestointia vastustanut KHL-pelien yhteydessä. En millään usko, että siihen on muuta syytä kuin mahdollisten seurausten pelko.

Kyseessä on toki kärppäfani. Hienoa yleistää jokerifanien mielipiteitä sen perusteella. Niitä muita syitä voit lukea sieltä samasta ketjusta.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool

Itseltäni alkaa katoamaan ymmärrys siitä mitä oikein luulet voittavasi vänkäämällä KHLn poliittisuuden asteesta. Jos haluaa sen poliittisuudelta ummistaa silmänsä, niin tämä on jokaisen oikeus. Eikä siinä mitään. Mutta viestisi eivät saa sympatioita Putinin puolelle, jos tämä nyt on vänkäämisesi tarkoitus.
Itseäni ei kiinnosta määritellä missä määrin KHL on poliittinen. Kiistatta sitä käytetään imagopolitiikassa, ja sen johdossa on Putinin lähipiiriä. Kiistatta sarjassa myös pelataan hyvää lätkää. Minusta sarja on silti poliittinen, sinusta ilmeisesti ei. Ehkä joku tutkija voi määrittää kriteerit kiekkosarjan politiisen asteen määrittämiseen, mikäli asian omakseen kokee, minua asia ei kiinnosta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ja ei, mä en halua yhdistää KHL:aa ja putinilaista politiikkaa täysin erottamattomiksi seikoiksi. Ensisijaisesti KHL on Euroopan laadukkain lätkäsarja ja toissijaisesti poliittisesti vaikuttava tekijä. Politiikan ja urheilun sekoitusta löytyy kaikkialta ja tässä mielessä KHL ei ole mikään poikkeus.

Juuri näin. Putinin mukana olo ei ota mitään pois sarjan tasosta. Lätkä on tietenkin sarjan seuraajille pääasia, eikä imagopolitiikalle altistuminen tähän mitään vaikuta. Toisaalta pidän aivan luonnollisena, että joku harkitsee mielenilmaisuja juuri tässä tilanteessa. Olisi melkein luonnotonta, mikäli näin ei olisi. Pidän ilmiötä suuntaan ja toiseen hyvin normaalina ja hivenen ihmettelen sitä miksi esim mielenilmausta harkitsevia on pidetty niin outoina.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itseltäni alkaa katoamaan ymmärrys siitä mitä oikein luulet voittavasi vänkäämällä KHLn poliittisuuden asteesta. Jos haluaa sen poliittisuudelta ummistaa silmänsä, niin tämä on jokaisen oikeus. Eikä siinä mitään. Mutta viestisi eivät saa sympatioita Putinin puolelle, jos tämä nyt on vänkäämisesi tarkoitus.

Olen tässä lähinnä oikonut näitä sinun liioiteltuja ja ajoittain täysin vääriä väitteitäsi. KHL:ssä on varmasti poliittinen ulottuvuus ja kritisoitavaa löytyy ilman valheellisia väitteitäkin. Nyt niitä ei saisi kuitenkaan edes oikoa ilman, että syytellään Putinin apupojaksi.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
On tuo uhka todellinen tai kuviteltu, niin tämän kannattajan KHL on siis ainakin onnistunut ostamaan hiljaiseksi. Uskoakseni hän ei ole ainoa sillä niin moni muukin on Venäjän politiikan protestointia vastustanut KHL-pelien yhteydessä. En millään usko, että siihen on muuta syytä kuin mahdollisten seurausten pelko.

Ottamatta sen enempää asiaan kantaa, niin en usko, että kansallislaulun aikana viheltäminen olisi asia, jota kannattaisi harkita. On valtio kuinka kuvottava tahansa, niin kansallislaulun aikan viheltäminen (tai valtion lipun tärveleminen) ovat lapsellisia tekoja, joista ei ole mitään hyötyä kenellekään. Länsimaissa ei varmastikkaan katsella suopesti Venäjän toimia, mutta en näe sillä, että KHL-peleissä otettaisiin asiaan kantaa muuta kuin negatiivisena asiana. KHL ei ole se foorumi missä asiaan tulisi ottaa kantaa, vaan edelleen pidetään urheilu ja politiikka erillään toisistaan.

Mielestäni olisi vain typerää, jos asiaan otetaan kantaa tällä tavalla, vaikka edelleen Ukrainan ja Venäjän välinen tilanne on valitettava, ei sen pitäisi olla KHL:ää seuraavien huolenaihe, vaan aivan muiden toimijoiden.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mielestäni olisi vain typerää, jos asiaan otetaan kantaa tällä tavalla, vaikka edelleen Ukrainan ja Venäjän välinen tilanne on valitettava, ei sen pitäisi olla KHL:ää seuraavien huolenaihe, vaan aivan muiden toimijoiden.

On nyt pakko kuitenkin todeta omasta puolestani seuraavaa, että minusta tällainen on kovin naiivi tapa ajatella ja nähdä tämä asia - ja kun Ukrainan ja Venäjän sotatila on olennaisella tavalla vaikuttanut KHL:n arkeen siten, että Donbass Donetsk ei palaa tällä kaudella kiekkoa liigassa, johtuen suoraan separatistien ja Venäjän toimista, on perin luontevaa, että minä protestoisin tätä vastaan, koska minulle kyseinen seura on KHL:ssä tällä hetkellä läheisin ja toistaiseksi myös ainoa KHL-seura jonka kotipeleissä olen käynyt.

Minusta on naiivi mutta tavallaan myös hellyttävä ajatus, että haluaa pitää urheilun ja politiikan erossa toisistaan - pystyisinpä minä samaan, mutta kun en pysty ja samaan on "sortunut" moni poliitikko tämän vuosituhannen puolella sekä viimeisen vuosituhannen viimeisen vuosisadan puolella. On tietty ymmärrettävää, että katsojat haluavat nähdä urheilun todellisuudesta erillisenä saarekkeena mutta minusta tällainen on - minun kannalta tarkasteltuna absurdi ajatus.

vlad.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
On nyt pakko kuitenkin todeta omasta puolestani seuraavaa, että minusta tällainen on kovin naiivi tapa ajatella ja nähdä tämä asia - ja kun Ukrainan ja Venäjän sotatila on olennaisella tavalla vaikuttanut KHL:n arkeen siten, että Donbass Donetsk ei palaa tällä kaudella kiekkoa liigassa, johtuen suoraan separatistien ja Venäjän toimista, on perin luontevaa, että minä protestoisin tätä vastaan, koska minulle kyseinen seura on KHL:ssä tällä hetkellä läheisin ja toistaiseksi myös ainoa KHL-seura jonka kotipeleissä olen käynyt.

Minusta on naiivi mutta tavallaan myös hellyttävä ajatus, että haluaa pitää urheilun ja politiikan erossa toisistaan - pystyisinpä minä samaan, mutta kun en pysty ja samaan on "sortunut" moni poliitikko tämän vuosituhannen puolella sekä viimeisen vuosituhannen viimeisen vuosisadan puolella. On tietty ymmärrettävää, että katsojat haluavat nähdä urheilun todellisuudesta erillisenä saarekkeena mutta minusta tällainen on - minun kannalta tarkasteltuna absurdi ajatus.

Itse en vain näe, että kansallislaulun aikana buuaminen olisi mikään ratkaisu mihinkään.

Itse taas koen, että urheilun ja politiikan erillään pitäminen ei ole naiivia, vaan ennemminkin rationaalista ajattelua. Samoin voisi myös pohtia mihin tämä raja vedetään? Tulisiko Kiinan kansallislaulun aikan buuata, koska he alistavat omia naapureitaan? Kreikka on meille velkaa? Norjalla on öljyä, ja ruotsalaisetkin ovat meitä parempia, buuataanko heidänkin kansallislaulun päälle? Vai ovatko Kiinan teot hyväksyttävämpiä, kuin Venäjän?

Ei Venäjän tekoja tule missään nimessä hyväksyä, mutta asiaan ei pystytä oikeastaan vaikuttamaan KHL:n kautta muuta kuin negatiivisesti, joten miksi lähteä sotkemaan politiikkaa ja urheilua, koska tässä vaiheessa meillä on todella huono käsi? En myöskään ole ikinä ymmärtänyt mikä siinä on niin vaikeaa pitää urheilu ja politiikka erillään? Sehän on itse asiassa aika pirun helppoa, jos vain haluaa yrittää.

Kun minä katson talvella SKA:n ja Dynamo Riikan välistä ottelua, niin en minä mieti kuinka Latvia oli joskus osa Neuvostoliittoa, tai kuinka Latvia on Natossa, enkä edes mieti Venäjän tekemiä ilmatilan loukkauksia Suomen puolelle. Kyllä minä seuraan KHL:ää ihan siitä syystä, että siellä pelataan Euroopan selvästi parhainta jääkiekkoa, ja silloin kun minä katson KHL:ää, niin minua ei vittuakaan kiinnosta pelaavien maiden asema maailmankartalla.

Mutta kuten todettua Venäjän ja Ukrainan välinen tilanne on valitettava. Tilanteelle me nyt emme juuri voi mitään, vaikka kuinka buuaisimme kansallislaulujen päälle ja polttelisimme valtion lippuja.
 
Viimeksi muokattu:

Adam89

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kertoo jo sinänsä vihaajien olemuksesta, että ovat buuaamassa kansallislaulujen aikana, ja varmaan polttamassa myös lippuja, kovistelemassa muita katsojia jne. Karjalalippistä syvemmälle päähän vaan juntit ja HIFKin latoon seuraamaan maakuntakiekkoa!
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Kertoo jo sinänsä vihaajien olemuksesta, että ovat buuaamassa kansallislaulujen aikana, ja varmaan polttamassa myös lippuja, kovistelemassa muita katsojia jne. Karjalalippistä syvemmälle päähän vaan juntit ja HIFKin latoon seuraamaan maakuntakiekkoa!

Vihaa vihasta ja päälle ripaus turhamaisuutta. Dante olisi näkemäänsä tyytyväinen.

Mutta asiaan. Käytiin tuossa sunnuntaina Arenassa vahtaamassa SKA-peliä, ja ottelun tuoksinnassa (lue erätauolla tuopin ääressä) käytiin keskustelua jääkiekon arvomaailmasta. Seisoin pitkään mielipiteeni takana, että urheilua ja politiikkaa ei tulisi sotkea keskenään, sillä laitojen ryskyessä ja maaliverkkojen heiluessa kenelläkään, ei pelaajilla eikä katsojilla, ole mielessä Putinit ja vallitsevat Ukrainan tilanteet. Ystäväni, jonka fiksua ajatusmaailmaa avoimesti arvostan, toi kuitenkin esille seuraavan näkökohdan. Pitää kysyä itseltään haluaako mitenkään osaltaan vaikuttaa Venäjän toimiin Ukrainassa tai ilmaista kantansa Venäjän toimia vastaan. Jos vastaus on kyllä, on helpoin keino vaikuttaa asiaan, kun jättäytyy pois Arenan kiekkomatseista.

Miksi näin? Eihän Jokerimatsien lipputulot nyt Putinin tai hänen kätyreidensä kukkaroon päädy. Alun isot investoinnit takaavat sen, että nollatulokseen tähtäävän organisaation kassaan tuskin isoja voittoja ensimmäisestä kaudesta edes kertyy. KHL:llä on kuitenkin yksi selkeä ja avoimesti julkituotu pyrkimys; laajentaa toimitaansa länteen. Jos asian pelkistää kysymykseen, haluaako Putinin valtakunnan leviävän länteen, ja kieltävä vastaus on ensinnä mielessä, on ensimmäinen ja helpoin toimi yksittäisen tavallisen kiekkokuluttajan kohdalla jättäytyä pois venäläisen organisaation (KHL) järjestämästä viihteestä.

Miksi toin tämän esille? Olinhan kuitenkin sunnuntaina Arenalla, ja aion melko varmasti käydä kauden aikana sen yhden KHL-matsinkin siellä väijymässä. Kyseessä voisi olla kenen tahansa suomalaisen ajatusmaailma näinä aikoina, jolloin itänaapuri mellastaa vailla esteitä laajentaen etupiiriään, johon pieni Suomikin valitetettavasti kuuluu, varsinkin jos idän ja lännen välit entisestään kiristyvät Venäjän viimeaikaisen politiikan myötä.

Tämä olisi minusta (KHL-myönteisten) Jokerifanien keskuudessa syytä ymmärtää. Omasta joukkueesta saa ja usein pitääkin olla ylpeä, mutta kaiken keskellä ei saa unohtaa, että jokaisella ihmisellä on huolensa, ja tarpeensa muodostaa asioista omanlaisensa käsitys, eikä se ole yhdeltäkään jokerifanilta pois. Ihmiset ovat eri mieltä asioista nyt ja aina, ja vain heikko ihminen pitää omaa mielipidettään ainoana oikeina mahdollisena. Jos joku haluaa buuaten osoittaa mieltä matsissa, näin tapahtukoon. Helpoin keino olisi kuitenkin alun alkaen jättäytyä pois koko karkelosta.

Ei Jokereilla pitäisi olla mitään hätää. Ekat kymmenisen matsia ovat taatusti lähes loppuunmyytyjä ja puitteet hyvälle viihteelle loistavan joukkueen ja uusitun Arena-konseptin myötä ovat jo todistetusti olemassa. Tästä tajuaisi nyt fiksu nauttia, jos sen tien on päättänyt valita, eikä kohdistaa vihaansa maamiehiin, jotka avoimesti epäilevät itämyönteisyyttä näinä vaikeina aikoina.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kertoo jo sinänsä vihaajien olemuksesta, että ovat buuaamassa kansallislaulujen aikana, ja varmaan polttamassa myös lippuja, kovistelemassa muita katsojia jne. Karjalalippistä syvemmälle päähän vaan juntit ja HIFKin latoon seuraamaan maakuntakiekkoa!

Juuri tämän viestin kaltainen diskurssi saa ihmettelemään minkälaisia välinpitämättömiä paskoja ihmisistä on tullut. Tämän kaltaiset ihmiset eivät puutu koulukiusaamiseen, kolaripaikalle saapuessaan kuvaavat ja katsovat vierestä kun kaveri kuolee, empatiaa on vähemmän kuin psykopaateilla. Miten voi elää niin erillään oikeasta maailmasta, että katsoo sitä joidenkin ihmeellisten "Ei ole olemassa mitään muuta kuin urheilua"-suodattimien läpi? Ei muuta kuin fanikaulahuivi tiukemmin kaulan ympäri, niin että se viimeinenkin aivosolu saa huonosti happea.

Tähän asti on siis ollut olemassa tämmöinen vastuuta pakoileivien sohvaperunoiden porukka, joka ei itse koskaan auta ketään, eikä varsinkaan pistä eväänsä ristiin vääryyden nähdessään. Mutta paljon säälittävämpää, inhottavampaa ja halveksuttavampaa joukkoa edustava nämä, jotka paheksuvat niitä, joilla vielä on sydäntä nousta vääryyttä ja sortoa vastaan. Tekosyy on tällä kertaa, että heidän elämässään nyt ei ole mitään muuta kuin urheilua, joten ei saa olla muillakaan. Kykenemättömyys pistää perpektiiviin vaikkapa pelillisiä ongelmia ja sitä että ihmisiä tapetaan säälimättömän sotakoneen rattaissa on sekin järkyttävän surkeaa. Jos nyt joku haluaa vastustaa vääryyttä, niin se se vasta väärin onkin, koska mielenilmaisu saattaisi häiritä urheilua. Ja siitä voisi tulla paha mieli. Kaks sanaa: voi voi.
 

Adam89

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Juuri tämän viestin kaltainen diskurssi saa ihmettelemään minkälaisia välinpitämättömiä paskoja ihmisistä on tullut. Tämän kaltaiset ihmiset eivät puutu koulukiusaamiseen, kolaripaikalle saapuessaan kuvaavat ja katsovat vierestä kun kaveri kuolee, empatiaa on vähemmän kuin psykopaateilla.

Tuohan ei kuvasta millään tavalla ainakaan minua. Jokerien vihaajathan käyttäytyvät aika lailla täydellisesti niin kuin mainitsemasi koulukiusaajat konsanaan. Pelkkiä vihan ja pahan levittäjiä koko porukka. Ja varmasti enemmän teissä on heitä, jotka eivät muista välitä paskaakaan. Kyllä minä auttaisin räksyttävän HIFK-fanin tosipulasta. :)
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tuohan ei kuvasta millään tavalla ainakaan minua. Jokerien vihaajathan käyttäytyvät aika lailla täydellisesti niin kuin mainitsemasi koulukiusaajat konsanaan.

Pointti on, että joku voi oikeasti olla sitä mieltä, että se mitä Ukrainassa tapahtuu on väärin ja sopivassa kohdassa tämän myös ilmaisee. Vaikka Jokeri-vihaajiakin voi(?) joskus Jaffalasta löytää, niin kaikki jotka kokevat Suuren ja Mahtavan provokaatioksi eivät automaattisesti ole missiolla Jokereita vastaan. Jotkut jopa päinvastoin toivovat narreille kaikkea hyvää.
 

Groozie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vois varmaan perustaa oman säikeensä KHL:n poliittisista kytköksistä, mutta laitetaan tämä vielä tänne. Eli Putin sanoo olevansa koko idean taustalla ja syiden olevan valtapoliittiset. Vaaditaanko enempää sanomaan että KHL on vahvasti poliittisesti latautunut sarja, toisin kuin vaikka sm-liiga

Tiesitkö? Putin paljasti luoneensa koko KHL:n | m.iltalehti.fi

Vuosi 2011 soitti ja pyysi juttuaan takaisin. Syyksikin Putin tässä kertoi halunsa kilpailla NHL:n kanssa, eikä mitään valtapolitiikkaa, mutta mitäpä näistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös