Itse en kuitenkaan ulottaisi pakotteita sen paremmin kulttuuriin kuin urheiluun vaan pitäisin siitä kiinni, että urheilijat ja katsojat voisivat kohdata näiden puitteissa läpi kaikenlaisten rajojen ja pakotteiden. Aivan kuten mm. USA ja Kuuba ovat olympialaisissa kohdanneet huolimatta USA:n mittavista Kuuba-pakotteista.
Tässä olen erimieltä, mutta ymmärrän pointtisi. Minulle Venäjän rajansiirrot sotilaallisin keinoin ovat vain sellaisia rajanylityksiä, joita ei voi verrata esim. Kuuban ja Yhdysvaltojen suhteeseen. Tälle Putinin aloittamalle ja vielä päättymättömälle saagalle olisi mielestäni pistettävä laajoja ja pienimpiinkin asioihin ulottuvia pakotteita mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Nyt tulee historian väärinkäyttöä anakronismin voimin, mutta ei kai kukaan länsimaisen liberalismin ohjenuoria edes jokseenkin hyvinä pitävä ihminen olisi halunut pelata Natsi-Saksan liigassa sudeettialueen luovuttamisen jälkeen ja puhua urheilusta ja politiikasta erilleen?
Luonnollisesti kaikki iso raha Venäjän urheilussa tulee oligarkeilta, jotka Credit Suissen vuoden 2013 raportin mukaan omistavat n. 110 henkilön voimin omistavat kolmanneksen Venäjän varallisuudesta. Tässä voi jo semi-kapitalistina sanoa, että rahat oligarkeille todella tulevat kansan selkänahasta ja ilmassa ollut 1% omistaa 99% varallisuudessa ei ole suhteessa mitään tuohon verrattuna. Siis se raha millä tuo liiga suuremmalti osin pyörii vaikuttaa olevan poliittisen agendan lisäksi Rooman ajatusmallilla leipää ja sirkushuveja kansalle, jotta pysyvät yhdellä osa-alueella tyytyväisenä armollisen Putinin ja oligarkkien armosta. Venäjän kehitys jonkinlaiseen liberalismiin ja tasa-arvoisuuteen on mennyt ihan vastakkaiseen suuntaan. Se, että me näemme täällä venäläisiä turisteja, joilla on fyrkkaa, jättää unholaan sen, että valtavat massat eivät saa tuosta valtion potista juuri mitään.
Venäjä on alle 3% osuudella maailman bruttokansantuotteen osalta kääpiö verrattuna Yhdysvaltoihin ja EU:n alueeseen, joiden osuus on lähellä 50%. Omassa ajtusmaailmassa nyt on iskettävä kaikkialle, missä tuo Venäjän todella harvalukuisen joukon raha on riippumatta mitä talouselämän tai kulttuurin osa-aluetta se edustaa tai mitä tappioita siit pakotteiden toimeenpanijalle seuraa. KHL on yksi näistä. Mitä tulee energiariippuvuuteen, niin tuokin asia on EU:n osalta täysin ratkaistavissa. Se on väliaikaisesti kallista ja vaatii neuvotteluja, mutta missään tapauksessa loppupeleissä Venäjä ei voi kiristää muuta maailmaa edes energiallaan. Toki pakotteet ovat kaksiteräinen miekka varsinkin, kun Ukrainan tapahtumien yhteydessä on huomattu, että Venäjän kansan isoja massoja, juuri niitä joita maan eliitti koijaa taloudellisesti ihan huolella, on ohjailtavissa samoin keinoin, kuin 1930-luvun Saksassa Goebbelsin johdolla. Mutta jotain on tehtävä, ennen väkivaltakoneiston käyttöönottoa. Kaikista pelottavinta on tuudittautua uskoon, että nykypäivänä maailman suurvaltojen johtajat ajattelevat lopulta rationaalisesti, eikä mitään suuren sodan uhkaa ole olemassakaan. Ja tämä on se mikä on minut herättänyt tähän päivään.
Ota nyt hyvä ihminen kuitenkin huomioon se, että kuvaamallasi tavalla ajattelevia ei ole 100% Jokereiden faneista, tuskin edes suurin osa, vaikka tästä jonkonsortin palstatotuutta syyllistämiskampanjoineen yritetäänkin leipoa.
Niin en väittänytkään. Mä olen jo jokin aika sitten päättänyt, että en kommentoi tai naljaile jokerifaneille asioista ja pyrin pysymään vain asiallisesti omien mielipiteiden takana - aika tulee lopulta näyttämään asoita suuntaan tai toiseen. KHL edustaa minulle vain yhtä tämän hetken maailmanpoliittista osa-aluetta, jossa Venäjä ja sen diktaattorin lähipiiri vaikuttaa kotimaassani. Tältä kantila seuraan sen tekijöiden tilannetta. Urheilulliseti KHL ei kiinnosta lainkaan eli jos siitä jotain kirjoitan, kirjoitan sen tähän ketjuun. Toki pyrin tekemään sitä hyvin minimaalisesti.