Itse en näe mainittujen kolmen valmentajan poissaoloa KHL:stä sellaisena asiana, jonka voidaan sanoa laskevan 28 joukkueesta koostuvan sarjan tasoa.
Olet tuonut sen ettet näe jo monta kertaa esille. Minä näen. Yksistään Bykovin korvaaminen Nazaroville laskee koko KHL:n pelillistä tasoa. Lisäksi Jalosten tasoisia valmentajia ei juuri KHL:ssä ole kuin 3-5 muuta. Pelillisesti pidän tai pidin KHL:n parhaina valmentajina Bykovia, J Jalosta ja Kvartalnovia. Mike Keenan kuuluu myös listalle, vaikka hänen pelitapansa vanhenee käsiin. Itse noudatan samaa kriteeristöä Liigan kuin KHL:n suhteen ja jos Liigasta lähtisi parhaista valmentajista merkittävä osa, en selittelisi Liigan kyllä sen kestävän koska joukkueita on kohta 16.
Kyse ei ole lähtevien tai jäävien valmentajien määrästä, vaan pelin ja valmennuksen laadusta. Pahimmillaan esimerkiksi Nazarov aiheuttaa vuosien haitan venäläiselle jääkiekkovalmennukselle ja pelaajien kehittymiselle saaden enemmän tuhoa aikaan kun 2-3 huippuvalmentajaa ehtii vuosien päästä korjaamaan.
Valmennus voidaan ryssiä aivan totaalisesti sillä, että valmentajat jotka osaavat rytmittää peliä ja joiden pelitapaan kuuluu sekä nopeat että hitaat hyökkkäykset oikeassa suhteessa ja jotka ymmärtävät pelinopeuden, ovat yhtäkkiä pois kuvioista. Tällä on ihan oikeasti iso merkitys koko KHL:n pelilliseen kehittymiseen. Paljon suurempi kuin jonkun yhden seuran poistuminen tai mukaan tuleminen.
En millään näe, että KHL:stä olisi viime vuosina lähtenyt sellaista suppeaa superhyperultimatepelaajien ydinryhmää, joiden panoksen puuttuminen vaikuttaa koko sarjan tasolla pelintasoon.
Olet tuonut sen ettet näe jo monta kertaa esille. Minä näen. Yksistään Tarasenkon ja Panarinin lähtö on iso pelillinen lovi KHL:ssä eikä heidän saappaitaan täytetä. Tässäkin noudatan samaa kriteeristöä Liigan kuin KHL:n suhteen ja jos Liigasta lähtisi vajaat 15 pelaajaa NHL:ään ja noin 10 KHL:ään ja Ruotsiin kuten KHL:stä pelkästään viime kauden jälkeen, se tuntuisi isosti. KHL:ssä toki vähemmän, mutta tuntuu - sen on alkukausi näyttänyt (yhdessä valmennuspuuteiden kanssa).
KHL:stä lähtee huippuja ennen kaikkea NHL:ään joka kausi eikä heitä ole minun näkemykseni mukaan korvattu, mutta samaan aikaan heikentyneestä Liigasta saapastelee KHL:ään sisään aiemmilla kriteereillä jopa tusinapelaajia. Määrä ei tässäkään korvaa laatua.
Maajoukkueturnaukset ovat eri asia kuin seurajoukkueet, jotka pelaavat pitkää sarjaa. Turnauksiin valmistautuminen ja viisikkopelaamisen nopea omaksuminen korostuvat, mikä voi tasoittaa materiaalieroja.
Totta kai ja siitähän oli kysekin. Paras viidestä, kuten kirjoitin. Kuvitteellisesti koska se ei muuten onnistu.
Katsoin Linköping-HIFK ottelut, enkä tällaista havaintoa ainakaan noissa matseissa tehnyt. Linköpingillä on ihan KHL-tason puolustajapari Junlandissa ja Rahimissa, mutta mikään muu ei sitten riitäkään. Ykkössentteri lienee 36-vuotias Niklas Persson ja paras laituri Broc Little? Maalivahtiparikin on David Rautio - Marcus Högberg, ei ihan tuoksahda KHL-tasolta.
Katsoin itsekin nuo pelit, mutta se jää auki miten ne asiaan liittyvät?
Ruotsin huippujoukkue on Skellefteå ja jos toinen sieltä nimetään, se ei ole Linköping. Pikemminkin Färjestad tai Luleå. Joku voisi sanoa että just nyt Växjö ja joku että Frölunda vanhoilla muistoilla ja tulevaisuudella, mutta en niitäkään tarkoittanut. Linköping ei ole pelannut SHL:n/Elitserienin finaaleissakaan vuosiin. En tiedä onko jossain vaiheessa mahdollista, mutta olisi mielenkiintoista nähdä tavalla tai toisella Skellefteå ja Suomesta Kärpät keskitason KHL-seuroja vastaan. Eihän ne pitkässä sarjassa (60 ottelua) tietenkään pärjäisi koska puutteet on niin isot alemmissa kentissä, mutta lyhyempi 2-3 ottelua olisikin toinen juttu.
Sulla oli kaksi uutta pointtia:
1. Määrä korvaa laadun
2. case Linköping
Molemmat käsittelin.
En näe että pystyt mitenkään näyttämään etteikö
KHL:n ja venäläisen jääkiekon pelillinen taso ole laskussa (jo yksin Bykov -> Nazarov takia + mm. poistuneet pelaajat ja valmentajat + Venäjän täysin aseeton Kanadan käsittelyssä MM 2015). Aika näyttää onko kyseessä pysyvämpi ilmiö.
Olen monta kertaa todennut - ja vielä kerran - että KHL:n kärki on kaikesta huolimatta laadukas ja osa joukkueista on valmennustuhoista huolimatta vieläkin loistavasti valmennettuja.
En usko että minun kannattaa enää jatkossa tähän aikaani käyttää ja samojen asioiden jatkuva toistaminen ärsyttää varmasti muita ja tekee ketjusta lukukelvottoman. Jatkossa siis jotain muuta, mutta ei vähään aikaan.