Kyllähän Royn tulokset ovat itsellenikin jonkinlainen pettymys ollut, sillä ensimmäinen peli oli varsin lupauksia herättävä. Toisaalta, mun mielestäni valmennus ei ole edes pyrkinyt käyttämään Royta täysin optimaalisesti ja mun mielestäni näissä kesken kauden tulleissa hauissa pitäisi aina priorisoida sitä, että pelaaja saisi mahdollisimman hyvän alun, sillä itseluottamuksen merkitys on ihan valtavan suuri. Onnistumisia heti kärkeen, itseluottamus tappiin ja sitten voidaan ehkä jo vähän odottaakin sitä, että pelaaja tekisi ketjukavereistaankin parempia.
Kävin ihan huvikseni katsomassa Royn tilastot ja havaitsin, että pelaamissaan 19:ssä ottelussa, hän pelannut 10:ssä eri ketjukoostumuksessa. Se on musta todella paljon. Voisiko tästä jopa vetää sellaisen johtopäätöksen, että Roy on hankittu lähinnä leveyspelaajaksi eikä hänelle ole laskettu suurtakaan roolia? Kaksi kertaa Roy on pelannut 4 peliä putkeen samassa koostumuksessa: pelit 5-8 Paajasen ja Kaskimäen kanssa ja pelit 9-12 Paajasen ja Dykin kanssa. Eka yhteinen peli oli myös Dykin paluu pitkän loukkaantumisen jälkeen. Pelit 3 ja 4 Roylle arvottiin ketjukavereiksi Paajanen ja Palola, joka hänkin pääsi pelaamaan tuossa vaiheessa enää harrastuksenomaisesti kerran viikkoon rytmillä (Palolan edellinen peli oli viisi päivää aikaisemmin ja sitä edellisen kerran hän oli kokoopanossa 16.12.2022 pelaten 0 minuuttia).
Tilastoja tutkailemalla tein myös sellaisen havainnon, että ekat 12 peliä Roy pelasi Paajasen kanssa samassa kentässä. Tämän kauden perusteella voisi todeta, että Paajasen vieressä ei ole kukaan oikein onnistunut. Pikemminkin päinvastoin. Tilastollisesti parhaan pelinsä Roy on pelannut Kaskimäen ja Teissalan kanssa ( 9-5 voitto SaiPasta), jolloin keräsi pisteet 1+1, +4. Kaskimäellä ja Teissalalla oli +3. Mielenkiintoista oli se, että omiin ei mennyt ensimmäistäkään maalia tämän kolmikon ollessa kentällä. Joku toinen valmennus olisi ehkä antanut tälle kolmikolle toisenkin pelin yhdessä. Peleissä 13-19 Roy on ollutkin sitten taas kuudessa eri ketjukokoonpanossa.
Lisäksi olen ihmetellyt sitä, että HIFK:lla on ollut vain ja ainoastaan yksi toimiva ylivoimakoostumus. Ok, Nättisen loukkaantuminen selittää tilannetta osittain ja muutamassa matsissa Vesalainen pelasi yv:llä molemmissa koostumuksissa. Silti ihmettelen, että kun kakkos-yv oli ihan paskaa, Roy ei päässyt alun jälkeen siihenkään. Itse olisin kokeillut viimeistään Nättisen loukkaantumisen jälkeen pistää molemmat yv:t uusiksi ja etsiä kokonaan uudet kombot. Pidän toki mahdollisena sitäkin, että näin on toimittu treeneissä ja pleijareissa nähdään uudet koostumukset. Itse ainakin toimisin näin, koska kakkos-yv ei nykykoostumuksella edes lupaa mitään. Mun silmiini kakkos-yv on ollut jo pitkään sen näköistä sinne on vain isketty pelaajat "joiden kuuluu pelata ylivoimaa" ja siellä sitten pelataan, miten pelataan.
Anyway, ei Roy ole ollut sitä, mitä olisi voinut paperilla olla, mutta kun nyt perehdyin tilastoihin, en varsinaisesti ihmettele. 19 peliä, 10 eri ketjukoostumusta. Ei siinä paljon vaistoilla pelata, kun yhteisiä harjoituksia tuskin on montaakaan illan ketjukavereiden kanssa takana. Enkä väitä, että Roy olisi ansainnut mitään erityiskohtelua, mutta varmaan olisi kannattanut vähän enemmän valmennuksen yrittää ihan siinä alussa, koska se olisi voinut hyödyttää jengiä pidemmällä tähtäimellä. Ymmärrän myös pelikunnon puutteen ja ehkä jopa huonon kondiksenkin, mutta sitä suuremmalla syyllä, olisi heti kannattanut siihen alkuun kokeilla jotain muuta kuin Otto Paajasen kanssa peluuttamista.