Tavallaanhan tämä on positiivinen ongelma kun maalivahteja on IFK:lla omasta takaa nyt useampikin, mutta on siinä riskinsäkin laittaa toista kautta putkeen Heljankoa KiVaan niin ettei tiedossa ole yhtään peliä IFK:ssa. Heljankohan on jo nyt samanikäinen kuin Husso oli pelatessaan IFK:ssa ensimmäisen täyden kauden. Olen ymmärtänyt että vastaavasta lupauksesta kyse joten miksi ei peluutettaisi ylhäällä.
Ymmärrän pointin että pelaa Mestiksessä miesten otteluja jne, mutta näiden huippulupausten kohdalla homma ei aina mene niin että kasvetaan ajan kanssa jossain Mestiksessä, vauhti kohti kovempia pelejä on paljon nopeampi. Tuomalla aikaisemmin Liiga-peleihin niin saamme myös IFK:ssa nähdä otteita pidempään ennen siirtoa ulkomaille. Lankinen ja joku muu kaudelle 16-17 tarkoittaisi ettei etenisi kohti Liigaa oikeastaan askeltakaan ja kuka muu muka tulisi pelaamaan vain yhtä kautta kun odotetaan Heljangon valmistumista Mestis-koulusta. Lopputulos olisi pakosti se että Lankinen tai Heljanko lähtee IFK:sta toiselle Liiga-paikkakunnalle ja mun mielestä se ei olisi järkevää. Mä uskallan väittää että Nybari lähtee ensi kauteen vastaavalla periaatteella kuin pariin aikaisempaankin että luottaa nuoriin maalivahteihin. Ainoan poikkeuksen tekisi Bäckströmin halukkuus pelata vielä IFK:ssa.
_
Ainakaan tilastot eivät tue väitettä, että Heljanko olisi saman tason talentti kuin Husso oli saman ikäisenä. Eikä tätä pidä ymmärtää millään muotoa Heljangon vähättelynä, Husso vaan oli ja on lupauksena todella kova. Ilman muuan herra Sarosta puhuttaisiin ikäluokkansa ylivoimaisesti lupaavimmasta maalivahdista, ja itse uskon, että Husso tulee pelaamaan "paremman" uran kuin Saros. Heljangon kohdalla ongelma ei tällä tai ensi kaudella ole se, ettei tämä saa yhtään peliä IFK:ssa. Ongelma on siinä, ettei hän saa riittävästi pelejä miesten sarjoissa.
Toinen kappaleesi on siinä mielessä omituinen, että olet kuitenkin tuomassa Heljankoa nimenomaan Lankisen kakkoseksi, et ykkösmaalivahdiksi tai edes tandemiksi. Onko IFK todella niin autuaaksi tekevä seura, että penkillä valtaosan kaudesta istumalla Heljanko kehittyy paremmin kuin pelaamalla alemmalla tasolla? Vieroksun kovasti myös ajatusta, että ainoastaan pelit Liigassa valmistavat 18-vuotiasta maalivahtia kohti Liigaa. Kyllä iso rooli esimerkiksi KiVassa valmistaa myös nuorta poikaa liigavauhtiin.
Mitä taas tulee saatavilla oleviin maalivahteihin, uskoisin maailmasta löytyvän useitakin kokeneita ja laadukkaita maalivahteja, jotka ovat valmiita tulemaan IFK:hon yhden vuoden sopimuksella. Eikä yhden vuoden sopimus missään nimessä tarkoita sitä, että stintti IFK:ssa jäisi tuohon yhteen vuoteen. Itse pidän hyvin todennäköisenä, että Lankinen lähtee IFK:sta ensi kauden jälkeen, joko ulkomaille nappikauden jälkeen tai pienempään liigaseuraan hakemaan uutta nostetta uralleen. Jos tämä skenaario toteutuu, on IFK:lla joka tapauksessa toisen maalivahdin paikka auki myös kaudelle 2017-2018. Heljanko täyttäisi tuolloin toisen paikan, ja hänen parinaan ideaalitilanteessa jatkaisi ensi kaudeksi Lankisen pariksi hankittu kokeneempi maalivahti.
Itse en näe kovinkaan todennäköisenä, että Heljanko jatkaa matkaansa, mikäli IFK vaan osoittaa kiinnostusta pojan Stadissa pitämään. Mikäli Heljanko haluaa kuitenkin lähteä isomman roolin perässä muualle, niin antaa pojan mennä. Niin mukava kuin se olisi nähdä näitä omia poikia maalilla, niin ei sen pidä olla itseisarvo. Yhtään ei pidä antaa tasoitusta maalivahtiosaston tasossa vaan siksi, että toinen maalivahdeista on IFK:n junioripolun kulkenut kaveri. Tässä kohtaa tärkeämpää on nimenomaisesti laatia selkeä suunnitelma, millä Heljangosta tehdään ensin liigatason maalivahti ja sen jälkeen koulitaan Lunkan koulussa vielä enemmän. Tämä vaatii viitseliäisyyttä ja malttia, niin pelaajalta itseltään kuin seuralta. Jos jompikumpi ei tähän ole valmis, niin on parempi jatkaa eri suuntiin tässä kohtaa.