Jälleen kiekkokauden kliimaksi edessä. Niin ja lisäksi pelataan pudotuspelit ja ratkotaan Suomen mestarit.
Meinaan, että jostain perverssistä syystä nämä karsinnat kiinnostavat jotenkin enemmän kuin itse mestaruusmatsit. Liekö sillä tekemistä, että oma joukkue aina tuppaa löytymään kauden jälkeen lähempää sarjataulukon tätä päätä. Onneksi kevät meni sen verran mallikkaasti, ettei pudotuspelitaistelupettymyksen lisäksi tarvitse lähteä enää lisää sydämentykytyksiä hakemaan karsintasarjasta.
Ketjussa on jo moneen kertaan sanottu kaikki oleellinen (ja paljon myös vähemmän oleellista). Itse en välttämättä huutelisi niin suuren tasoeron puolesta, mitä täällä monet luottavat liiga- ja mestisseurojen välillä olevan. Viimeksi Sportin pelatessa Ässiä vastaan tuli muistaakseni jokainen matsi katsottua ja silloin ainakin puheet tasoerosta pystyi helposti unohtamaan. Kumpikin joukkue hallitsi peliä ajoittain ja sarjahan oli tiukin mahdollinen. Kaksi tasavahvaa joukkuetta pelasi tasaisia pelejä.
Vaikka Sport ei nyt välttämättä paperilla ole aivan yhtä kova nippu kuin Ässät-sarjassa, niin mestiksen pudotuspelit ja finaalisarjan selkeä voitto osoittavat kuitenkin kyseessä olevan paras mahdollinen liigan ulkopuolinen joukkue. Toisaalta taas Ilves sai kauden aikaa osoittaa tasonsa ja tuloksena oli huonoin liigassa pelaava joukkue.
Minun silmissäni tästä ei ainakaan saa rakennettua mitään järkyttävää tasoeroa. Tottakai Ilveksen resursseilla koottu joukkue on pelaajistoltaan lähtökohtaisesti parempi, mutta pelaamalla osoitettu joukkueen iskukyky ei ole mielestäni niin murskaavasti Sportia parempi, kuin mitä moni täällä olettaa. Kuitenkin kahden peräkkäisen sarjatason lähimmät joukkueet. Eli paras liigaan mahtumaton pelaajisto vs. huonoin sinne sopiva.
Joutunee taas maksamaan kahden itselleni merkityksettömän joukkueen peleistä maksamaan. Mielelläni olisin tuon rahan vienyt SaiPan pudotuspeleihin, mutta kun ei aivan tuo tavoite täyttynyt. Nyt sitten mielenkiinnolla katselen, millainen se tasoero oikeasti kahden sarjatason välillä tällä hetkellä on. Jos "Mestis-SaiPa" taisteli pudotuspelipaikasta viimeiseen asti, niin eiköhän Mestis-Sport saa tiukat pelit liigajumboa vastaan. Kattellaan.