Kettytytöt, nuo tappavat terroristit

  • 11 385
  • 144

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti Dougie KillMore
No mitä olet mieltä vaikkapa 1940-luvun alun saksalaisesta yhteiskunnasta ja siitä, mitkä asiat siellä olivat sallittuja?

Ei huono, ei huono. Eipä sielläkään kai lakien mukaan ollut sallitua se mitä sitten tarkoitatkin, niitä vain katseltiin sormien läpi...

Että silleen...
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kidd
Ja tämän kirjeen oli lähettänyt....? Tästä tulee assosiaationa mieleen tietysti ensimmäisenä se, että ne perkeleen kettutytöt ja kettupojat alkavat uhkailemaan jo henkeäkin. Voihan tuon kirjeen takana olla esimerkiksi naapurin turkistarhaaja-setä...

Noh, oma mielipiteeni kaikessa yksinkertaisuudessaan on se, että tällä pallolla nyt vaan asustaa sellaisiakin ihmisiä, jotka asettavat eläimen ihmisen edelle. Siitä en voi kuin nostaa hattua näille ihmisille. Toisaalta minulle on yks ja hailee miten Teppo Turkistarhaaja pärjää elämässään, eikä kyllä pahemmin kiinnosta miten Kati Kettutyttö pärjäilee. Puhtaasti moraalisista syistä sympatiat menee kuitenkin kettutyttöjen suuntaan.

Voi olla kirjeen takana vaikka Joulupukki tai minä, mistäs sitä kukaan tietää, paitsi selvittämällä, jos se on mahdollista.

Asustaa tällä palstalla ihmisiä, jotka ovat kadottaneet sen, miksi ihminen on ihminen, he haluaisivat olla muita kuin ihminen, joka on lajin kannalta ennekuulumatonta.

Itseäkään ei sinällään kiinnosta miten turkistarhaaja tai kettutyttö/poika pärjää. Sen sijaan jos lakeja rikotaan täydessä järjestyksessä, niin annetaan heille tuomiot sen mukaan, pitkä kakku vaan.

Seuraavaksi joku perustelee, että laki on väärä. Niin se saattaa olla, mutta valtaväestön valitsemat edustajat ovat sen hyväksyneet, joten mikä olisin oikein? Anarkismi, vai siis mun oikee mielipide häh? Järki käteen.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti Oiva
Teillä oli jokin ongelma minun tekstini kanssa. Vastaan lyhyesti.

Minusta on tunteentonta ja tyhmää aiheuttaa eläimille kärsimystä täysin turhan asian vuoksi.

Selkenikö?

Onko teillä jotain kuolemattomia perusteluita tätä asiaa vastaan tai ylipäänsä turkistarhauksen säilyttämisen puolesta.

Edit: Pieni virheen viilaus, virheen, joka kiireessä pääsi tapahtumaan. Loppukappale poistettu. Mitäpä vittua tuota vääntämään.

Kysymys Oivalle. Syötkö lihaa? Sekin on monien aktivistien mielestä, murhaa ja rikos kaikkea vastaan. Sellaista on, jopa tapahtunut vahingossa, jolloin tulee itku ja silleen oikeesti oksennus, ihan omasta mielestä taitaa tulla?

Itsekään en ole todellakaan tarhauksen kannattaja, mutta elinkeino loppunee meillä vuosikymmenien aikana, ihan luonnollisista syistä, jatkajia ei ole. Tähän ei sentään syynä ole alaa vastaa oleva paheksunta, vaan kannattavuus, ja alan jatkon kannalta riittävän suuret inevestoinnit(lakien mukaan). ala siis loppunee meillä pian. Hienoa, nyt ei turkiksia kukaan meillä saatikka mailmalla halua, tai sitten tuotanto siirtyy Venäjälle, kauko-itään yms ja vain kiihtyy. Olosuhteen eläimillä ovat toki maiden lakienmukaan ok, joista esim Suomessa tuomittaisiin välittömästi. Suosittelen tulevaisuudessa iskujanäihin maihin, kun tarhaus on täällä loppunut. Muistakaa, että siellä ei puhalleta pää laelle vaan voidaan oikeasti puuttua nuorison tottelemattomuuten, rajusti, toisin kuin Suomessa.
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Wilco ja Anrej

Viestin lähetti Oiva
Liekö ymmärryksessäsi sitten jotain häikkää, kun et asiaa tajunnut ensimmäisellä kertaa.

Tiesitkö muuten, että laki on aikojen saatossa sallinut yhtä ja toista "kivaa". Joskus on kuitenkin huomattu, että "perkules tuo juttuhan on ihan perseestä" ja sittemmin lakia on muutettu. Lain kirjaimeen vetoaminen tässä asiassa on epäoleellista - kyse on arvoista.

Luulen todellakin jossain olevan häikkää.

Laki on sanonut aina jotain, mutta vallitseva laki on nykyinen laki. Siihen ei voida vaikuttaa moraalisilla iskuilla tarhausta vastaan. Samalla tavalla saisivat uusnatsit tappaa mustia, puhdistaakseen maan huonoistaihmisistä. (en ole tätä mieltä)Eli, jos oma mielipide oikeuttaa tekoon, se on sallittua? Aivan joskus huomataan pahassakin näin. Sittemmin lakia saatetaan mielestäsi/mielestämme muuttaa oikeaan suuntaan tai väärään suuntaan.Tällä hetkellä elämme lakiemme mukaan ja niihden ei millään iskuilla saa vaikuttaa.

Toki suostun ratkaisuun, joissa omat "arvoni" otetaan maan laiksi, mutta olisiko se oikein, arvot ovat yhtä kuin mielipide. Viimeinen tai oikeastaan tärkein kysymykseni onkin. Mitkä ovat oikeita mielipiteitä, niin oikeita, että lait ovat vääriä, ketkä sen määrittelevät?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Anteeksi, että vasta nyt tuon oman mielikuvani keskusteluun, mutta se johtuu siitä että olen viikon ollut maaseudun rauhassa. Niin, siellä juuri, idyllisessä ympäristössä jossa lehmät, lampaat, siat, vuohet ja pikku kilit, jänösistä puhumattakaan rauhallisesti asuvat ihmiskumppaninsa ja -hoitajansa kera.

Ymmärtääkseni nykypäivän Suomessa on oikeus harjoittaa omaa ammattiansa Suomen lakien mukaisesti. Suomen lakien mukaisesti on myös oikeus harjoittaa erilaisten eläinten hoitamista ja tarhaamista, mm. lampaiden, ulkomailta tuotujen strutsien, lehmien, sikojen, ankkojen jne. Ai niin, ja myös minkkien ja kettujen tarhaus on lakien mukaan sovelias elinkeino, päinvastoin kuin vahingonteko, paritus, kiristys, uhkailu ja murha.

Mikäli lain mukaan soveliasta ammattia harjoittavaa henkilöä tai toimea uhataan kiristyksellä tahi muulla pakkotoimenpiteellä, tai loukataan yksityisen ammatinharjoittajan koskemattomuutta, on siitä lain mukaan tuomittava ao. henkilö vähintään sakkoihin tai jopa kuuden vuoden vankeusrangaistukseen. Tämä on verrattavissa mm. siihen että liikkeenharjoittajan myynnissä oleva omaisuus tuhotaan tarkoituksellisesti tavalla tai toisella.

Miksi ihmeessä näitä pykäliä ei ole vielä noudatettu näissä tapauksissa, joissa on aiheutettu paitsi taloudellista vahinkoa, niin myös luonnonsuojelullista vahinkoa, kun suomalaiseen luontoon kuulumattomia petoeläimiä on tahallaan laskettu villiin luontoon tuhoamaan perussuomalaista eläinkantaa? Luontoon päässet minkit tappavat kaiken vastaan tulevan pieneläimistön, linnut, oravat, jäniksenpojat ym.

Mielestäni ns. kettutyttöjä puolustelevat argumentit ovat kehnoja, paikkaansapitämättömiä ja Suomen lakeja vastustavia.

Ja, auta armias, jos olisin ollut koneen ääressä kun kuulin tästä viimeisestä tapauksesta, niin tämäkin juttu olisi ollut vähemmän maltillinen. Mutta onneksi olin luonnossa, luonnon ystävien kanssa.
 

Tuamas

Jäsen
Mitä kettutytöt ajavat takaa?
Eikö siellä hihhuli-piireissä voida ajatella rationaalisesti ja globaalisti?

Suomessa minkeillä ja ketuilla on aivan taatusti paremmat olot, kuin missään muualla maailmassa jossa niitä tarhataan. Mutta nyt nämä hihhulit haluavat lopettaa sen suomessa, mihin se johtaa? Turkisten katoamiseen? Hah ja pyh, sanoisi Aku.
Tästä lähin turkikset sitten vain tuotetaan tuolla kaukoidässä sekä Venäjällä. Siellä varmasti minkeillä on pirun hyvä olla?
Ongelmaa vain halutaan siirtää pois silmistä, jotta se olisi poissa mielestä.

Tämä on vähän sama asia kuin uuden ydinvoimalan vastustaminen, kyllä se sähkö silti on pakko jotenkin tuottaa, joko hiilellä joka tappaa hitaasti mutta varmasti enemmän ihmisiä vuodessa, kuin ydinvoima koko olemassaolonsa aikana.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Niin kuin mjr tuossa aiemmin jo mainitsi, tässä ketjussa ei juurikaan keskustella, vaan todetaan kohtuullisen yksimielisiä näkökantoja ja tuomitaan teko. Ketjuun on tietysti helppo kirjoittaa, koska teon tuomitsemiseen riittävät hyvin yksinkertaiset argumentit.Häkkieläinten vapauttaminen on ns. hyvä vihollinen, jota vastaan yhteiskunnan enemmistö voi hyvillä mielin taistella. Näkeehän sen jo siitä, miten osa kirjoittajista on olevinaan niin tuohtunutta tapauksesta, että tekijöiden päätä vaaditaan vadille tai jopa toivotaan sukupuolielimiä silvottavaksi. Pitäsiköhän tähän sanoa, että tuollaisia toivovat pitäsi tappaa, tai jotain yhtä viisasta...Näiden jaaritusten jälkeen minäkin liityn tuomitsijoiden joukkoon, ja toivon, että tekijä(t) vangitaan.

Yksi kettutyttöjen useimmin käyttämistä argumenteista kuuluu, että minkit pitää vapauttaa, koska ne eläisivät mielummin edes lyhyen hetken vapaudessa kuin koko elämänsä vangittuna. Niin kettutytöt ainakin kuulemma itse tekisivät, jos olisivat minkin asemassa. Ensinnäkin argumentin todenperäisyyttä on mahdotonta todistaa. vlad tästä kirjoittelikin johonkin toiseen ketjuun, mutta meidän on mahdotonta tietää, mitä koko elämänsä vankeudessa kasvanut eläin ajattelee tai haluaa. Sille normaalia elämää on se, että ollaan häkissä. Tietysti asiaan vaikuttaa se, miten villi eläin on kyseessä, mutta se ei muuta itse lopputulosta: eläin on todennäköisesti oppinut vain häkissä elämisen edellytykset. Muu on sille vierasta. Tämäkin on tosin aika pitkälle vain spekulaatiota. Toiseksi minä voisin yhtä hyvin sanoa, että minä eläisin mielummin vangittuna kuin kuolisin heti vapautuksen jälkeen, jos olisin minkki.

Toinen ongelma liittyy siihen, että jos turkistarhaajalla ei ole oikeutta riistää eläimen vapautta kasvattamalla sitä häkissä, miten kenelläkään olisi sen suurempaa oikeutta riistää eläimen henki ”vapauttamalla” se? Moni vapautetuista elämistä kuolee aika nopeasti vapautuksen jälkeen, ja luultavasti kärsii stressiä ennen menehtymistään. Vapauttamista voisi perustella paremmin eläinten kannalta, jos niiden vapauttajat sopeuttaisivat eläimet takaisin luontoon, jolloin niillä olisi paremmat edellytykset selvitä. Siinäkin tapauksessa ajateltaisiin vain vapautettujen eläinten tilannetta, ei niiden, jotka joutuvat mahdollisesti kärsimään uusien tulokkaiden vapaudesta. Eikö luonnossa jo asuvilla eläimillä ole mitään oikeuksiä, kun petoeläiminä tunnettuja minkkejä päästetään vapaaksi? Ovatko toiset eläimet tasa-arvoisempia kuin toiset?

Kolmas ongelma on siinä, että Suomessa turkistarhausta voi perustella ilmastollisilla syillä. Minkkiturkilla tai niistä tehdyillä hanskoilla on oikeaa käyttöä luonnonvoimia vastaan Suomessa, joten ne eivät välttämättä ole vain muotitavaroita. Niin kuin mjr jo mainitsikin, kuinka paljon ihmiset sitten saavat syödä lihaa, että sillä täytettäisiin vain sen ns. tarve? On kuitenkin aivan selvää, että varsinkin länsimaissa lihaa kulutetaan runsaasti enemmän kuin mitä ihmisten terveys vaatii. Monissa tapauksissa voidaan jopa sanoa kulutuksen olevan niin runsasta, että siitä on suoranaista terveydellistä haittaa. Niinpä lihakin voidaan laskea ylellisyystuotteeksi siinä kuin turkitkin, tai sitten päin vastoin: turkit ovat kulutustuotteita siinä missä lihakin.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tatzka, Wilco, Andrej

Ensiksi: en oikeastaan ymmärrä yhteyttä oman lihansyöntini tai syömättömyyteni ja turkistarhauksen kieltämisen välillä, mutta vastataan, kun on kysytty. Pääosa ravinnostani tulee kasviksista, lisäksi syön jonkin verran eläimiä (pääasiassa kalaa) ja ravintolisiä vedän silloin, kun treenaan. Sellainen on minun ruokavalioni.

Sitten: minusta pitäisi olla varsin varovainen, kun lähdetään vetämään lihakarjaa mukaan tähän keskusteluun. Emmehän voi ajatella, että koska jossain toimitaan huonosti, niin on oikeus toimia huonosti kaikkialla. Olen silti sitä mieltä, että myös lihakarjan elinolosuhteita on syytä kehittää paremmiksi. Ihan ravinnontuotannon kannalta en olisi kokonaan kieltämässä lihakarjan kasvattamista. (Ehkä jätämme analyssoinnin karjan asemasta toiseen kertaan.) Sen sijaan turkiksien kasvattamiselle ainakaan näin suomalaisen ilmaston vallitessa en näe mitään syytä. Se on minun mielestäni täysin turhaa. Näin ollen jokaisen turkieläimen kuolema ja jokainen turkiseläimen kärsimys on minun mielestäni turha. Minä annan arvon myös heidän elämälleen, eikä tässä yhteydessä ole mitään tarvetta lähteä arvottamaan sitä, kumman henki on arvokkaampi: ihmisen vai eläimen.

Kolmanneksi: enhän minä sinua Wilco tyhmäksi tai tietämättömäksi sanonut. Pahoittelen, että lukijalta toivottava suopeus puuttui minulta. Yritän parantaa tapojani.

Anrej: Kyllä se sinun vertauksesi oli mielestäni toimiva. En tosin tiedä, kuka tässä ketjussa on hyväksynyt kettutyttöjen toiminnan - en minä ainakaan. Minä kehotin viemään heidät saunan taakse.

Laista: On aika kestämätöntä argumentoida turkistarhauksen puolesta sillä perusteella, että se on laillista, kun kysymys kuuluu, miksi helvetissä se on laillista. Tämä on se kysymys, johon mielipiteeni kiteytyy. Siksi se palkkamurhaajavertaus on varsin osuva, jos perustellaan turkistarhoja työllisyydellä. Minun puolestani pannaan ne turkitarhaajat rakentamaan vaikka käpylehmiä. Se on hyödyllisempää kuin tarhaaminen.

Joku asia jäi varmaan kommentoimatta (?), mutta kootaan nyt vielä lyhyesti. Minun mielestäni turkistarhaus pitäisi kieltää, koska siellä verkkopohjan päällä, ilman virikkeitä elävät eläimet voitaisiin päästää kärsimyksistään ilman, että mistään arvokkaammasta jouduttaisiin luopumaan. Lisäksi tehotoistan vielä sitä, että en halua missään nimessä itseäni liitettävän kettutyttöihin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähetti Gagne
Mafian kunnioitettu jäsen veli Designer sanoi etten näe kuin toisen puolen asiasta. Kyllä näen, en vain kirjoittanut siitä.
Äyk? En kai? Joko sekä unen että kofeiinin yhtaikainen ja voimakas puute aiheuttaa muistikatkoksia, tai sitten en ihan oikeasti ole kirjoittanut tähän ketjuun mitään ennen tätä hämmästelyä. Vai tarkoitatko, veli Gagne, jotain toista keskustelua, jota olemme salaseuramme sisäisissä debaateissa käyneet?

Buddyn viestin luettuani nauroin hieman alle minuutin. Taas nuo työkaverit tuijottavat.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Viestin lähetti Oiva
Sitten: minusta pitäisi olla varsin varovainen, kun lähdetään vetämään lihakarjaa mukaan tähän keskusteluun. Emmehän voi ajatella, että koska jossain toimitaan huonosti, niin on oikeus toimia huonosti kaikkialla. Olen silti sitä mieltä, että myös lihakarjan elinolosuhteita on syytä kehittää paremmiksi.

NIPS...

Minun mielestäni turkistarhaus pitäisi kieltää, koska siellä verkkopohjan päällä, ilman virikkeitä elävät eläimet voitaisiin päästää kärsimyksistään ilman, että mistään arvokkaammasta jouduttaisiin luopumaan.

Näen tässä pienoisen ristiriidan, liekö sitten vain pelkkä lipsahdus. Sanot, että MYÖS lihakarjan elinolosuhteita on syytä kehittää paremmiksi. Tuosta saa sen kuvan, että tämän lisäksi turkistarhojen olosuhteita tulisi parantaa. Lopussa kuitenkin sanoit, että turkistarhaus pitäisi kokonaan kieltää.

Tarkoitatko, että turkistarhaus tulisi lopettaa, mutta kunnes siihen päästään, oloja tulisi parantaa? Ja jos minkkien olot olisivat mielestäsi hyvät, sallisitko siinäkään tapauksessa tarhausta?

Olet oikeassa siinä, että ilman turkkeja tuskin kenenkään tarvitsee ainakaan Suomessa sen enempää talvella palella, kun taas jos lihanvalmistus lopetettaisiin kokonaan, sillä olisi luultavimmin vaikutuksia ihmisten terveyteen (ei ehkä pelkästään huonoja, mutta tilanne on paljon monimutkaisempi). Siinä mielessä niitä ei voi suoraan verrata keskenään.

Ei voida myöskään suoraan väittää, että jos tarhaus Suomesta loppuu, valmistus siirtyy sellaisenaan muualle. Voihan nimittäin olla, että kysyntä ei sen jälkeen pysy enää samalla tasolla, vaan ihmisten mielipide muuttuu. Voi siis yhtä hyvin käydä niin, että turkistarhaus jatkuu monissa muissa maissa, mutta Suomessa turkisten kysyntä lähteekin laskuun, kun valtio toteaa sen laittomaksi. Varmaksi asiaa ei voida sanoa kumpaankaan suuntaan.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Näen tässä pienoisen ristiriidan, liekö sitten vain pelkkä lipsahdus. Sanot, että MYÖS lihakarjan elinolosuhteita on syytä kehittää paremmiksi. Tuosta saa sen kuvan, että tämän lisäksi turkistarhojen olosuhteita tulisi parantaa. Lopussa kuitenkin sanoit, että turkistarhaus pitäisi kokonaan kieltää.

Tarkoitatko, että turkistarhaus tulisi lopettaa, mutta kunnes siihen päästään, oloja tulisi parantaa? Ja jos minkkien olot olisivat mielestäsi hyvät, sallisitko siinäkään tapauksessa tarhausta?

No ei siinä mitään ristiriitaa mielestäni ole - ehkä pieni epätäsmällisyys sanavalinnassa. Tarkoitin, että lihakarjankaan asemaa ei saa unohtaa, vaan senkin asemassa on korjattavaa. Korjausehdotukseni turkistarhaukseen on sen kieltäminen, lihakarjan kohdalla sen olisi oltava joku muu, koska en kertomistani syistä johtuen kieltäisi sitä kokonaan.

En sallisi minkkien tarhausta, koska en näe siitä koituvan mitään riittävän hyvää, jotta ne eläimet pitäisi tappaa. Näin arvotan asiat - toisaalta tunnetta, mutta loppujen lopuksi kylmää laskelmointia.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oiva:

Noh, olen sitten taas kerran ymmärtänyt asiat väärin, onnistuin jotenkin saamaan sellaisen käsityksen, että turkistarhaiskut olisivat sinun tai jonkun muun tässä ketjussa esiintyneen mielestä moraalisesti oikein.

Erimielisyyttä meillä ei kai sitten ole kuin siitä, onko turkistarhaus moraalisesti tuomittavaa. Itse asiasta, eli siitä, olisiko tarhauksen alasajo suotavaa, olemme ainakin samaan suuntaan kallellamme.

Siksi kysyisinkin vielä toteutustavoista. Laitetaanko tarhaajat todella tekemään käpylehmiä, eli hommataan tilalle jonkinlainen työ, mikä tahansa? Korvataanko vuosikausien työ, ja jos, niin miten? Järjestetäänkö uudelleenkoulutusta? Mistä rahat? Uskoisin nimittäin, että pelkkään "no pistäkää ne tarhat kiinni" -vaihtoehtoon ei hirveästi kannatusta löydy.
 

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Eläinoikeuskeskustelujen veteraanina (ks. esimerkiksi noin vuoden takainen eläinoikeusketju, jossa keskustelu alkaa loppuvaiheessa olla jo varsin mielenkiintoista, kun pahimmat höyrypäät ovat poistuneet) lienee syytä noteerata näitäkin turinoita jotenkin.

Eläinten kärsimyksen problematiikasta keskusteltiin myös vuosi sitten. Päädyttiin siihen, että kärsimyksestä puhuminen saattaa olla liioiteltua, koska ei ole näyttöä siitä, että eläimet ylipäätään tuntisivat kärsimystä. Sen sijaan voidaan puhua eläimen mahdollisuudesta lajityypillisen käyttäytymisen toteuttamiseen, mikä puolestaan muuttaa turkistarhauksen ja turkiseläimen välisen suhteen ydinkysymyksen muotoon "kykeneekö turkiseläin toteuttamaan turkistarhassa lajityypillistä käyttäytymistään?".

Tähän ydinkysymykseen on paljon ei-vastauksia, mutta ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän valistuneita arvauksia. Osa tosin on niin pitkälle valistuneita, että ainakin itse annan niille huomattavasti painoarvoa. Semminkin, kun sisällöltään päinvastaiset vastaukset ovat luonteeltaan aivan yhtä suuressa määrin arvauksia.

Kun vastakkaisessa vaakakupissa on kaikkea muuta kuin välttämätön hyödyke sekä elinkeinopoliittisesti suhteellisen pieni väestöryhmä, ei ole vaikea tulla siihen johtopäätökseen, että joutaisi tuo touhu lakkauttaa. Asian edistämiseksi käytetyistä keinoista ja käytännön yksityiskohdista voidaankin sitten olla montaa mieltä.

Muutamia hajakommentteja käytyyn keskusteluun:

Andrej: "Vuosisatoja harjoitettu laillinen ammatti" on jossain määrin liioiteltu ilmaisu. Keskustelun allahan on nimenomaan tarhausmuotoinen turkistuotanto, ja se alkoi Suomessa vuonna 1912, minkkien osalta vasta parikymmentä vuotta myöhemmin. Supit pistettiin häkkeihin vasta 1970-luvulla.

Fiftyeight: Argumenttien paikkansapitävyys ei liene mielipidekysymys. Argumenttien lainvastaisuus (tai "lakeja vastustavuus") taas on arvottavana käsitteenä aika outo, mikäli kyse on moraalisista argumenteista, kuten tässä pitkälti on.

Tuamas: Rationaalisesti ja globaalisti voi ajatella monella eri tavalla. Turkisiskuilla yritetään varsinaisen vapauttamisfunktion lisäksi vahvistaa turkistenvastaista ilmapiiriä länsimaissa (aktivisteillahan on yhteyksiä muihin samanmielisiin eurooppalaisiin liikkeisiin), mikä onnistuessaan vähentäisi myös turkisten kysyntää, ja näin ollen haittaisi tarhausta sen sijaintimaasta riippumatta.

Rationaalista ajattelua aktivistien taholta on myös se, että he toimivat omien rajallisten voimavarojensa mukaan ja keskittyvät kotimaahan sen sijaan, että iskisivät Venäjällä ja tulisivat tapetuiksi. Tämähän on myös aktivistien missionkin kannalta parempi vaihtoehto - elävä aktivisti saa enemmän aikaan kuin kuollut.

Lopuksi korostettakoon, että en missään nimessä edelleenkään kannata turkistarhaiskuja enkä usko niistä olevan välitöntä hyötyä aktivistien ajamalle asialle. Välillisen hyödyn - eli iskujen vaikutuksen turkistarhausta koskeviin asenteisiin - mittaaminen on vaikeaa, mutta tuskin siinäkään plussan puolelle päästään, sillä iskuilla on myös välillisiä, asenteita koventavia, haittoja.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Viikate
Eläinten kärsimyksen problematiikasta keskusteltiin myös vuosi sitten. Päädyttiin siihen, että kärsimyksestä puhuminen saattaa olla liioiteltua, koska ei ole näyttöä siitä, että eläimet ylipäätään tuntisivat kärsimystä. Sen sijaan voidaan puhua eläimen mahdollisuudesta lajityypillisen käyttäytymisen toteuttamiseen, mikä puolestaan muuttaa turkistarhauksen ja turkiseläimen välisen suhteen ydinkysymyksen muotoon "kykeneekö turkiseläin toteuttamaan turkistarhassa lajityypillistä käyttäytymistään?" .

Millähän perusteella täällä nyt on saatu kyseenalaistettua eläinten kärsimykset? Vai onko tässä nyt kyse jostain korkeammasta henkisestä tilasta. Eläimet, ja viimeisten tutkimusten mukaan jopa kalat, tuntevat fyysistä kipua siinä missä ihmisetkin. Tämän lisäksi nisäkkäillä on todistettavasti todettu stressin laukaisevan samanlaisia oireita kuin ihmisillä "burn-out". Tarkennuksena todettakoon, että tällä Burn-out:lla tarkoitan sitä oikeata loppuun palamista, enkä sitä mitä joka toinen arvailee potevansa jokaisen vittumaisen maanantai päivän jälkeen.

Viestin lähetti Viikate
Tähän ydinkysymykseen on paljon ei-vastauksia, mutta ne ovat kaikki enemmän tai vähemmän valistuneita arvauksia. Osa tosin on niin pitkälle valistuneita, että ainakin itse annan niille huomattavasti painoarvoa. Semminkin, kun sisällöltään päinvastaiset vastaukset ovat luonteeltaan aivan yhtä suuressa määrin arvauksia.

Kun vastakkaisessa vaakakupissa on kaikkea muuta kuin välttämätön hyödyke sekä elinkeinopoliittisesti suhteellisen pieni väestöryhmä, ei ole vaikea tulla siihen johtopäätökseen, että joutaisi tuo touhu lakkauttaa. Asian edistämiseksi käytetyistä keinoista ja käytännön yksityiskohdista voidaankin sitten olla montaa mieltä.[/i].

Nämä turkistarhat aiheuttavat yhtä paljon kärsimystä turkiseläimille kuin sikalat ja kuljetukset teurastamoille sioille. Jokainen voi sitten itse miettiä, mikä on tarkoituksen mukaista ja mikä ei. Ihminen tulee toimeen ilman sianlihaa siinä kuin ilman turkiksiakin. Ihmien ei loppujen lopuksi tarvitse kovinkaan paljoa kiinteätä ravintoa nesteen lisäksi selvitäkseen hengissä.

Oma mielipiteeni on, ettei maailma ole yhtään parempi paikka, vaikka kaikki maailman ihmiset lopettaisivat lihansyönnin ja turkiksien käytön. Opeteltaisiin ensin vaikka kunnioittamaan toista ihmistä.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen tässä itsekseni hiukan pohtinut, että mitä turkistarhauksessa oikeastaan vastustetaan? Siis onko kysymys niistä tarhoista vai turkiksista? Olisiko esimerkiksi erittäin väärin, jos joku aitaisi vaikka muutaman hehtaarin metsää ja heivaisi ne minkkinsä sinne ja kävisi sitten sieltä sopivin väliajoin niittaamassa minkkejä turkiksiksi? Mahdollisesti vielä tekemällä lisätiliä vuokraamalla tarhaansa minkinmetsästykseen?

Henkilökohtaisesti voisin tuollaisen "vapaan" tarhan hyväksyä ihan hyvin, ei vaan taitaisi olla taloudellisesti kannattava tuollainen laitos. Riippuu tietenkin siitä, että kuinka tiheässä niitä minkkejä voisi siellä metsässä pitää.

Lueskelinpas tässä minkeistä ja totesin, että elävät vesistöjen varsilla. Oppia ikä kaikki. Löysin myös arvion, että Suomessa olisi noin 500 000 - miljoona minkkiä. Jostain eläinaktivistisivuilta tuo oli, mutta kai siitä ainakin sen verran voi päätellä, että luonnossa on monta minkkiä. Monessa paikassa myös mainittiin, että niitä pyydetään 35-70000 vuosittain, joten ei niitä ihan vähän ole. Tätä näyttivät käyttävän aktivistit perusteluna sille, että minkkejä voi vapautella. On niistä joku ainakin henkiin jäänyt. Tosin taisi olla samoilla sivuilla, missä arvioitiin, että joka kymmenes vapautettu minkki jää henkiin. Eli sekin voitaneen sanoa, että oletusarvoisesti vapautettu minkki kuolee. Toisaalta hätäisempi voisi myöskin päätellä, että eivät ne minkit ihan äkkiä ainakaan ekokatastrofia aiheuta, jos niitä jo luonnossa satoja tuhansia on, eikä vielä olla sitä katastrofia nähty. Tämä kaikki kuitenkin netistä ja varmaankin enemmän ja vähemmän suuntaan tai toiseen kallellaan olevista lähteistä, mutta kai niistä jotain suuntaa saa.

Edit. Löytyipäs joku väitöskirja, missä kerrottiin minkkien aiheuttamista tuhoista saariston lintukantoihin. Onneksi hukkasin sen jo, joten enempää en voi sanoa. Turun yliopistossa taisi olla tehty. Etsikää googlella, jos haluatte, hakusanana minkki ja taisi siinä olla joku muuukin sana, mutten nyt sitä muista.
 
Viimeksi muokattu:

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Viestin lähetti Designer
Äyk? En kai? Joko sekä unen että kofeiinin yhtaikainen ja voimakas puute aiheuttaa muistikatkoksia, tai sitten en ihan oikeasti ole kirjoittanut tähän ketjuun mitään ennen tätä hämmästelyä. Vai tarkoitatko, veli Gagne, jotain toista keskustelua, jota olemme salaseuramme sisäisissä debaateissa käyneet?

Kuten sanottu tuolla edellä: Meni hieman Goodfellat sekaisin. Että sori sinullekin. Tämän viikon suojelurahat on jo luvattu korvauksena veli Sistikselle, voin tehdä sinun Harrin suojeluvuoron ensi viikolla. Tai vaihtoehtoisesti voin kiristää paikalliselta liike-elämältä perunoita sinun valitsemasi kohteen hyväksi. Itse suosittelisin sijoituskohteeksi rymytyylistä laituria. Mutta sinä päätät. Varat kanavoidaan kuitenkin normaaliin tapaan ohi kirjanpidon.

Että anteeksi vaan vielä kerran.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Kettutytöt sotkevat keskenään pahasti kaksi asiaa. Se, että jokin asia on heidän mielestään moraaliton (kettutarhaus), ei oikeuta tekemään kettutarhaiskuja (laittomuuksia). Heidän toimintansa ei ole edes kansalaistottelemattomuutta, koska kansalaistottelemattomuuteen kuuluu käsittääkseni olennaisena osana se, että teot tehdään julkisesti, ne selittäen ja seuraukset avoimesti kärsien, ja ulkopuolisille mahdollisimman vähän harmia aiheuttaen (esimerkiksi talonvaltaukset).

Itseäni ihmetyttää kyllä myös se, että niin kovin mielellään humanisteina ja "hyvinä ihmisinä" esittäytyvät eläinaktivistit näkevät minkkien oikeuksien puolustamisen tärkeämpänä kuin esimerkiksi syrjäytyneiden suomalaisten auttamisen. Kiinni saaduille kettutytöille ja -pojille olisikin annettava linnatuomion sijaan määräys mennä päivittäin muutamaksi tunniksi auttamaan naapuruston vanhuksia, invalideja, yksinhuoltajaäitejä ja muita todellisissa vaikeuksissa olevia ihmisiä. Ehkä asiat saisivat näin kettutyttöjen ja -poikien maailmassa nykyistä humaanimpia mittasuhteita.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti Viikate

- - -
Fiftyeight: Argumenttien paikkansapitävyys ei liene mielipidekysymys. Argumenttien lainvastaisuus (tai "lakeja vastustavuus") taas on arvottavana käsitteenä aika outo, mikäli kyse on moraalisista argumenteista, kuten tässä pitkälti on.
- - -

Moraaliset argumentit ovat, kuten sanoit, vaikeasti arvioitavissa. Näiden ymmärtämiseen kuuluu mielestäni myös aika pitkälti koko ihmiskunnan tiedetyn historian ymmärtäminen, eikä pelkästään niiden tietäminen.

Ihmiskunnan moraalisen ymmärryksen ymmärtäminen on aika lailla kulttuurikohtaista. Meikäläisessä kulttuurissa ymmärretään "hyvällä" moraalilla ihan eri asioita kuin esim. nykypäivän Venäjällä, jossa moraali on ymmärrettävä laajempana kuin meikäläinen suhteellinen käsite.

Suomalaiseen moraalikäsitykseen kuuluu aika pitkälti lain ja auktoriteetin kunnioitus. Edelleen se on syvässä kotimaisessa perimässä, enkä sinänsä pidä sitä edes pahana. Koti, uskonto ja isänmaa on hyvä peruslähtökohta jokaiselle.

Toki ymmärrän enemmän kuin hyvin sen, että vallassa olevaa hallitusta ja sen edustamaa politiikkaa vastaan otetaan kantaa. Myös se, että olemassa olevien lakien sisältöön halutaan puuttua aina kun siihen on aihetta, on perusteltua. Ihmiskunta muuttuu, järjestelmät muuttuvat ja siksi lakienkin on muututtava silloin kun siihen on aihetta. Nuorempana olen itsekin ottanut voimakkaasti kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, mm. jättänyt armeijan väliin siviilipalvelusmiehenä.

Jokainen yhteiskunta kuitenkin tarvitsee lakeja. Ilman lakeja olisi vain kaiken kattava anarkia. Se, onko kulloinenkin lain tulkinta oikein vai väärin, on sitten eri asia. Jos haluat olla yksi osa yhteiskuntaa ja nauttia sen suomista eduista, on sinun myös hyväksyttävä sen hyvinvoinnin edellyttämät rajoitteet. Joskus huvittaa nämä "kettutytöt", jotka nostavat opiskelu-, asumis-, jne-tukia surutta vaivautumatta itse tekemään mitään työtä, ja silti on otsaa valittaa yhteiskunnan laeista ja jopa aktiivisesti toimia vallitsevia lakeja vastaan. Käyttäisivät senkin energian vaikka toimeentuloonsa.

Nyky- yhteiskunnassa on luotu toimiva järjestelmä epäkohtien poistamiseksi. Tämän ovat huomanneet myös ne aiemmin "aktiiviset" luonto- yms. -ihmiset, jotka ovat rohjenneet panna itsensä likoon ja lähteneet mukaan kokopäiväiseen toimintaan. Siis siihen, jomka perussana on kokenut inflaation ja on lähinnä kirosana nykynuorisolle. Kuka opettaisi heille, että "politiikka"- sana juontuu perusmerkityksessään ihmisten yhteisten asioiden hoitamisesta johtuvasta sanasta.

Minäkin olin nuorena vihainen. En halunnut armeijaan opettelemaan tappamista, tein sen suhteen valintani ja kärsin sen mikä oli kärsittävä. Olen edelleen sitä mieltä että olin oikeassa. Kuitenkin iän myötä olen enemmän oppinut arvostamaan lakeja ja niitä tahoja jotka ylläpitävät niitä. Aina olen arvostanut muita ihmisiä ja heidän omaisuuttaan. En ole koskaan tuhonnut muiden ihmisten omaisuutta, olivatpa nämä ihmiset hankkineet sen keinolla millä hyvänsä. Ei voida lähteä siitä, että jos joku ihminen on hankkinut vaurautensa epärehellisin tai epäeettisin keinoin, niin minulla olisi yhteiskunnan suoma oikeus tuhota se ilman edesvastuuta, eihän?

Siksi en ymmärrä, että millä ihmeen jumalan valtuutuksella nämä kettutytöt perustelevat oikeutuksensa tavallisten ihmisten elinkeinon tuhoamiseen.
 

Kaivanto

Jäsen
K. Rajamäki kävi vuorostaan lypsämässä pisteet, joita näistä terrori-iskuista irtoaakin varsin helposti. Kovempien rangaistusten huutelu on esimerkki populismista puhtaimmillaan. Rangaistusasteikon soveltamistapa on sisäministerin ulottumattomissa, joten kannanoton voi vaikka hakata peruskallioon ja sen hypätessä tantereesta vastaan vain levittää lannistuneesti kätensä ja voivotella, että minkäs minä tuomioistuimien linjalle voin. Ministeriltä varsin kyseenalaista sorkkia tuomiovallan suuntaan, edes puheissa. Ei tainnut olla Rajamäeltä edes ensimmäinen kerta. Pääministeri ehtikin jo laittamaan alaistaan ruotuun. Ensimmäisen polven kepuvihaajana ja anti-Vanhasen-mielipiteet-aktiivina olen hiukan huolissani itsestäni, sillä pääministerille on taas annettava pisteet kokonaisvaltaisesta katsantokannasta, joka on poliitikolta äänijahdin kannalta itse asiassa melko typerää. Alan oikeasti pitää tämän tylsimyksen toimintatavoista niin paljon, että niiden paino lähestyy asioita vaakakupin toisella puolella. Jonkinlainen osoitus politiikan tilastakin kai, että pelkästään olemalla takertumatta jokaiseen huono-osaiseen naiseen, lapseen, vanhukseen tai turkistarhaajaan erottuu edukseen.

Poliittisena pelikorttina turkistarhaterroristit on kyllä mitä mainioin. Itsessään vähäpätöinen, pahoinvoinnista jossain aivan toisaalla kielivä ilmiö, joka saa merkitykseensä nähden järjettömästi huomiota. Ihmekö tuo, ei tule mieleen vastaavaa radikalismin ja konservatismin törmäyspistettä, jossa voitaisiin stereotypioiden kautta yhtä kivuttomasti niputtaa toiselle puolelle kaikki yhteiskuntarauhaa horjuttava kuten huumehörhöys, työnvieroksunta, kommunismi, anarkismi, rikollisuus, räminämusiikki, terrorismi (no tämän ymppääminen sekaan vaatii jo paljon hyvää tahtoa), viherpiiperrys, jumalankieltäminen yms., ja toiselle puolelle pysyvyyttä tukeva, perusarvoissa uitettujen perheellisten omakotiasujien työteliäisyys. Ketjun 1. sivun kommentti iskijöiden kaasuttamisesta laillisuusperiaatteen pohjalta osoittaa jotain arvojen törmäysvoimasta.

Usuttamalla - tai uskottelemalla, että usuttaa - terroristimetsälle eliittikommandojoukkonsa ja olemalla tilanteesta ylipäänsä äärimmäisen huolestunut sisäministeri saa paljon päitä nyökkymään. Siinä se sitten onkin. Jos ilmiön haitat haluttaisiin päättäjäportaassa minimoida niin hanakasti kuin puheista voisi päätellä, maan vähälukuiset turkistarhat suojattaisiin vartiointiteknisin keinoin sivuleikkureilla ja lenkkitossuilla aseistautuneilta terroristeilta. Halvemmaksi se tulisi kuin resurssien syytäminen jahtiin, joka ei lopu milloinkaan. Kun tähän pisteeseen on ajauduttu, paloa ei voida enää sammuttaa. Tarha-aktivismi ruokkii itseään juuri niin kauan, kuin tarhausta harjoitetaan. Siltä voidaan korkeintaan suojautua. Ajatukset yksittäisestä, järjestäyneestä (terroristi)verkostosta, joka voitaisiin jäljittää, tuhota ja päästä eroon ilmiöstä sen mukana, ovat järjettömiä. Ekoaatteen häiriintyneet laidat syöttävät taisteluunsa uutta väkeä niin kauan, kuin sotavankeja riittää.

Mitäpä näistä minkkien pikku lukkosepistä voisi sanoa... No. Heillä on taustalla kaunis ajatus. Tai jollakulla heistä joskus oli. Tai tämän esi-isällä. Valtakulttuuri on ajat sitten vetänyt hyödykkeen ja yksilön rajan lemmikki- ja villieläimen välille, kotieläin kuuluu häilyvästi molemmille puolille rajaa vähän tilanteesta riippuen. Lypsylehmällä on tyypillisesti nimi, teurasnaudalla ei. (Ainakin minun lapsuuteni maaseudulla maitokantturalla oli aina nimi. Tiedä sitten, miten on tehomaataloustiloilla.) Tarhakettu tai minkki lienee yleisessä katsannossa siellä kotieläinten villimmässä laidassa. ’Vapautusrintaman’ tavoite on käsittääkseni reivata yhteisön moraali siihen pisteeseen, että olisi yhtä absurdia kulkea kadulla kuollut kettu hartioillaan, kuin mitä on kulkea kadulla kuollut labradorinnoutaja hartioillaan. Sikäli kyse olisi loppujen lopuksi melko pienestä arvojen siirtymästä. Tavoitteena tuo on minusta ymmärrettävä ja hyväksyttävä, epäitsekkyydessään kunnioitettavakin. Ehkä tästä voisi vetää jonkinlaisen analogian (ehkä hiukan ontuvan) kristillisen etiikan lähimmäisenrakkauteen, joka olisi tarkoitus ulottaa ei vain lähipiiriin (joka nuuskuttaa tai kehrää siinä jaloissa), vaan koko ihmiskuntaan (joka ei asu samassa talossa, vaan jota näkee harvoin vilaukselta). Käytännössähän ajatus kyllä pysähtyy lähes poikkeuksetta tuttaviin. Että toivoton tehtävä taitaa iskuryhmällä olla meneillään.

Perimmiltään eläinoikeustaistelussa lienee kyse siitä, miten ihmiset kohtelevat toisiaan eikä siitä, miten he kohtelevat eläimiä.

Turkistarhaisku toimintamuotona on tavoitteista riippumatta tietysti yksiselitteisen mahdoton hyväksyä. Ikävää, että tiedostaminen kanavoituu tuolla tavalla. Mjr kirjoitti aiemmin hyvin siitä, miten metodit vaarantavat demokratian perusperiaatteet sinänsä. Näyttää siltä, että tarha-aktivistit ovat unohtaneet omat tavoitteensa tyystin, ja yleinen asia on kääntynyt henkilökohtaiseksi missioksi. Alkuperäisellä huolenaiheella eli turkiseläimillä on merkitystä enää korkeintaan marttyyreina. Tilannetta voi verrata uskonnolliseen fanatismiin, jossa maailma on polarisoitunut täysin mustavalkoiseksi eikä omia käsityksiä ja sen myötä toimintatapoja kyetä enää lainkaan kyseenalaistamaan. Ihmetyttää, mikä noin vahvaa uskoa pitää pystyssä, koska kuvioon ei kuitenkaan ole jumalia sotkettu. Ehkäpä se on jonkinlaista kilpailua 'vakaumuksen aitoudesta', nopea keino nousta ryhmän sisäisessä hierarkiassa ylöspäin. Joukkopsykoosi, idealismia pahimmillaan. Mitään hyvää iskijät eivät toimillaan saa asialleen aikaan, päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Epäitsekästä?

Viestin lähetti Kaivanto
Tavoitteena tuo on minusta ymmärrettävä ja hyväksyttävä, epäitsekkyydessään kunnioitettavakin.

Mitä epäitsekästä on ekoterrorismissa? Mitä epäitsekästä on toisen omaisuuden ja elämäntyön tuhoamisessa? Mitä epäitsekästä on yön pimeinä tunteina nimettömänä ja salaa tunkeutua toisen yksityisalueelle ja vapauttaa luontoon eläimiä jotka eivät siellä selviä ja ennen kaikkea ne kyseiset eläimet aiheuttavat sen alueen luonnolle suuria tuhoja? Mitä epäitsekästä tuossa toiminnassa on? Mistä nämä kettutytöt ja -pojat luopuvat ideologiansa takia? Mitä yhteiskunnallista hyvää he pyytettömästi tekevät? Mitä??
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Eipä ole juuri lisäämistä Kaivannon todella iskevään analyysiin. (No, ehkä lienen jonkin verran enemmän sillä ”konservatiivisella” puolella, etenkin tunteiden tasolla.) Mutta todella helppoa irtopisteiden keruuta ministeriltä. Itse asiassa suhteettoman ankarat rangaistukset, joukkohysteria ja rankkoihin oman käden oikeuksiin turvautumiset ovat juuri sitä mitä vastapuoli toivoo. Toimivin tapa tukahduttaa tälläinen ääritoiminta on yhdistää tehokkaaseen viranomaistoimintaan rakentava ja sovitteleva dialogi ja moniarvoisuuden aito hyväksyntä. Toki tarvitaan tehokasta valvontaa ja rangaistuksia, mutta yksin nämä eivät ratkaise tätä konfliktia. Selvennykseksi vielä, että ymmärrän hyvin sekä tarhaajien tunteita että heidän reaktioitaan (silti, aggressiivinen itsepuolustus jyrkimmillä metodeilla toteutettuna on juuri sitä mitä tämän tyyppinen aktivismi haluaa) – sen sijaan poliitikkojen helppohintaista laskelmoivaa populismia ei voi hyväksyä. Vain toisella osapuolella on aidosti jotain pelissä. Nämä anonyymit hyökkäykset yksittäisiä kohteita vastaan ovat kyllä uskomattoman vastenmielisiä ja johtavat todella vastenmieliseen polarisointiin. Monella tavalla, taas kerran, ääripäät kohtaavat toisensa. Radikalismi rientää kohti taantumusta.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Mitä epäitsekästä on ekoterrorismissa? Mitä epäitsekästä on toisen omaisuuden ja elämäntyön tuhoamisessa? Mitä epäitsekästä on yön pimeinä tunteina nimettömänä ja salaa tunkeutua toisen yksityisalueelle ja vapauttaa luontoon eläimiä jotka eivät siellä selviä ja ennen kaikkea ne kyseiset eläimet aiheuttavat sen alueen luonnolle suuria tuhoja? Mitä epäitsekästä tuossa toiminnassa on? Mistä nämä kettutytöt ja -pojat luopuvat ideologiansa takia? Mitä yhteiskunnallista hyvää he pyytettömästi tekevät? Mitä??

Herranen aika ja pyhät pyssyt, ei yhtään mitään epäitsekästä tai järkeä muutenkaan. Väittääkö joku, että olisi? Miksi ihmeessä minulta tuollaista tivaat?
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
Flint

Eiköhän Kaivanto tarkoittanut tavoitteen epäitsekkyyttä, ei sen saavuttamiseen käytettyjen metodien.


Kyynikko nimittäin voisi puolestaan kysyä, eikö nimenomaan ole itsekästä tappaa eläimiä vain myydäkseen niitä kivikautiseen tapaan kalliilla hinnalla täysin tarpeettomiksi koristeiksi ja statussymboleiksi.


Selvyyden vuoksi mainittakoon, että edellinen oli pikemminkin heitto kuin mikään painokas kannanotto. En missään tapauksessa hyväksy iskuja tai mitään muutakaan lainvastaista toimintaa saati puolustele iskujen tekijöitä.



EDIT:

Prkl, asianomainen ehti ensin! Kaivannon viesti lähti viime sekunneilla kuin Raipen lätty Karalahden lapaan Norjassa 1999 Venäjää vastaan...




Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti mjr
Nämä anonyymit hyökkäykset yksittäisiä kohteita vastaan ovat kyllä uskomattoman vastenmielisiä ja johtavat todella vastenmieliseen polarisointiin.

Niinhän se on, että iskukohteiden luonne kärjistää jo sinällään järjettömästä toiminnasta juontuvan konfliktin lopulliselle asteelleen. Yleensä puna-vihreän (kutsutaan nyt vaikka noin liikehdintää, jossa nivoutuvat yhteen ainakin luonnonsuojeluaate, globalisaatiokriittisyys ja marxilaisuus) liikkeen kritiikki ja hajanainen toiminta kohdistuvat McDonaldsiin, öljy-yhtiöihin ja vastaaviin raskaisiin, ylikansallisiin organisaatioihin, joiden vahinko 'ei ole keneltäkään pois'. Tarhurit taas toimivat yksin tai perheyrityksinä, jolloin kyseessä on hyökkäys yksilöä ja yksilön työntekoa kohtaan. Ja kasvottomuus tosiaan kruunaa kokonaisuuden.

Aktivistit taas sattuvat usein olemaan kauniisti sanoen elämässään vedenjakajalla eli rumasti sanoen työtä vieroksuvia laiskureita. (Toistan tässä ehkä vain ennakkokäsityksiä, mutta juuri ne suhtautumista iskuihin ohjaavat, ja siitähän tässä on kyse.) Näin asetelmaksi muotoutuu yleisimmin laiskureiden hyökkäys työteliäisyyttä, eli yhteiskuntaa pystyssä pitävää voimaa vastaan. Siten keskustelua ohjaa vastakkainasettelu työnteko-laiskuus siitä seuraavine ajatusketjuineen, joissa eläinoikeuskysymyksillä ei ole minkäänlaista sijaa. Iskuilla ei ole keskustelun herättäjinä minkäänlaista arvoa, sillä tapetille nousevat aiheet ovat nuo mainitut. Aktivistien näkökulmasta tällainen toiminta päinvastoin muuttaa asenneilmapiiriä heitä kohtaan muillakin vaikuttamisen alueilla ei-toivottuun suuntaan, ja näin he vain ampuvat itseään jalkaan.

Minulla on hiukan sellainen kutina, että sumeasilmäisimmillä aktivisteilla aktivismi elämän sisältönä on korvannut ne tavallisemmat variaatiot, eli työn, opiskelun ja ryyppäämisen. Tuloksena on liian henkilökohtainen sidos toimintaan. Jos viiden miljoonan ihmisen asiat eivät näytä menevän oman pään mukaan parin mielenosoituksen jälkeenkään, joissain tapauksissa seuraa nähdyn kaltaista, epätoivoista, äärimmäistä ja turhautunutta toimintaa. Syrjäytymisen syynä lienee usein pettyminen työelämän darwinistiseen luonteeseen - haluttomuus tai kyvyttömyys sopeutua siihen. 'Jättäkää nyt jumalauta edes eläimet rauhaan' on sinällään looginen ja ymmärrettävä reaktio tähän. (Mainitaan nyt vielä erikseen, että jonossa seuraavat turkistarhaiskut eivät ole hyväksyttäviä...)

Viestin lähetti mjr
Radikalismi rientää kohti taantumusta.

Niin. Tässä nimenomaisessa tapauksessa pohjalla olevat ajatukset ovat todella vanhoja, vaikka soveltamisalue ehkä onkin uusi. Hyvin vähäisessä käytössähän nuo ajatukset ovat olleet kautta historian, eikä lupauksia paremmasta ole viime aikoina - jos missään vaiheessa - ollut havaittavissa.

Menetelmien osalta mennään tosiaan kaukana kivikaudella. Suurimman paikalle sattuvan rosvojoukkion demokratia on toki vanha keksintö, mutta toteutus tällä saralla harvinaisen kaksinaamaista. Mielivallan verhoaminen laajennetun humanismin kaapuun on paradoksaalista ja alhaista. Jotain oikeutustahan iskuille on yritetty hakea myös esittämällä ne kritiikkinä demokratian toimimattomuudelle, mikä nyt on aivan tyrmistyttävän surkea esitys.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös