Ketkä ovat ärsyttävimmät liikenteessä?

  • 3 793
  • 70

Ketkä ovat ärsyttävimmät liikenteessä?

  • Asuntovaunuilijat,että myös asuntoautoilijat

    Ääniä: 13 11,3%
  • Nuoret huligaanit

    Ääniä: 26 22,6%
  • Vanhat,yleensä "50 kympin ajajat"

    Ääniä: 49 42,6%
  • Traktorit ym.

    Ääniä: 8 7,0%
  • Joku muu

    Ääniä: 19 16,5%

  • Äänestäjiä
    115
  • Poll closed .

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Inhottavaa temppuilua

Viestin lähetti Sampe
P.S. Unohtui tässä mainita yksi inhottava temppu liikenteessä: pysähtyä suoraa ajaessaan ylikohteliaasti kaksi kaistaa ylittävän suojatien eteen päästääkseen jalankulkijat yli - varsinkin äkkinäisesti tehtynä. Siinä saa toisella kaistalla ajava olla tarkkana kun liikennesääntöjen noudattaminen muuttuu yhtäkkiä hengenvaaralliseksi. Mikäli jalankulkijoilla ei ole silmiä päässään saattaa olla jo liian myöhäistä.
Ettäkö mitä? Siis suojatien eteen pysähtyminen on jonkinlainen "inhottava temppu"? Muistaakseni asia oli viimeksi niin, että suojatielle pyrkivän pitää antaa esteettä ylittää suojatien. Ja kyllä taajamaliikenteessä pitää pystyä toimimaan viereisellä kaistalla suojatien eteen pysähtyvän mukaan. Onhan ajokortti Suomessa toki kansalaisoikeus ja stasi-tavjat ja muut kommunistit haluavat vain saada pahat Nokia-pomot liikenteestä, mutta jos joku ääliö on esimerkiksi pysäköinyt sen autonsa suojatien eteen viittä metriä lähemmäksi näkyvyyttä peittämään, autoilijan pitää pysähtyä suojatien eteen. Tämä tulee tosin suurelle osalle lotto-tango-napakymppi-kansaa täytenä yllätyksenä, samoin kuin sen suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle pysähtyminen.

Itse päästän aina suojatielle pyrkivät yli. Pysähdys suojatien eteen herättää täällä Suomessa uesin suurta hämmennystä ihmisten kiirehtiessä suojatien yli puoliliikuttuneessa tilassa käsiä kiitokseksi heiluttaen. Ikään kuin olisivat saaneet jotain ylimääräistä ja haluavat kiirellä peittää sen ja juosta pois edestä. Ihmeen vähän on mitään primitiivireaktioitakaan tullut perässäajajilta, vaikka olenkin hyvällä autolla liikkeellä. Ja itse olen pari kertaa ollut päästä hengestäni juuri tuollaisen "inhottavasti temppuilleen" auton viereisen kaistan puolella - lähinnä tuossa Helsingin Kansakoulukadulla. Toisella kerralla joutui rankomaan sitä aivotonta nmt-piirimyyjää. Tai mikä lie suvisattuma olikaan, ajokortti voitettu Valintatalon arvonnassa tai jotain.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Inhottavaa temppuilua

Viestin lähetti Barnaby
Ettäkö mitä? Siis suojatien eteen pysähtyminen on jonkinlainen "inhottava temppu"? Muistaakseni asia oli viimeksi niin, että suojatielle pyrkivän pitää antaa esteettä ylittää suojatien. Ja kyllä taajamaliikenteessä pitää pystyä toimimaan viereisellä kaistalla suojatien eteen pysähtyvän mukaan. Onhan ajokortti Suomessa toki kansalaisoikeus ja stasi-tavjat ja muut kommunistit haluavat vain saada pahat Nokia-pomot liikenteestä, mutta jos joku ääliö on esimerkiksi pysäköinyt sen autonsa suojatien eteen viittä metriä lähemmäksi näkyvyyttä peittämään, autoilijan pitää pysähtyä suojatien eteen. Tämä tulee tosin suurelle osalle lotto-tango-napakymppi-kansaa täytenä yllätyksenä, samoin kuin sen suojatien eteen pysähtyneen auton rinnalle pysähtyminen.


Täsmälleen samaa mieltä. Jos kaupungissa ajaa, pitää olla myös valmistautunut pysähtymään suojatien eteen. Mutta ei, useimmilla on kova kiire 50 m edempänä oleviin liikennevaloihin, vaikka juuri vaihtunut punaisiksi. Tällaista näkee todella usein, esim. Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksessä, pohjoisesta tultaessa suojatie ennen risteystä, jossa minäkin olin kerran päästä hengestäni. Auto pysähtyi suojatien eteen, kun lähdin yli, viereistä kaistaa ajoi ämmä Pajerollaan viittäkymppiä, ei aiettakaan pysähtyä. Onneksi osasin varautua tällaisiin idiootteihin, ja pysähdyin kaistojen väliin, kun tämä ämmä porhalsi nenäni edestä edes tajuamatta koko tilannetta. Oli taas keskisormelle käyttöä. Ja se on oikeutettua tällaisissa tilanteissa. Vai olisko mun pitänyt vaan voivotella, "voi voi, ei se varmaan tajunnut että olis pitänyt pysähtyä suojatien eteen pysähtyneen auton vierelle. Itse olisin jäänyt tämän maasturin alle jollen olis pysähtynyt keskellä ajotietä, mutta ei kuski kaikkea voi huomata."
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suojatien eteen pysähtyminen jalankulkijoiden takia on ihan kunnioitettavaa ja sillä saa todennäköisesti monta jalankulkijaa hyvälle tuulelle. Itse ainakin muistan kiittää kädenheilautuksella tms. joka kerta, jos tilanne sitä edellyttää. Mutta tietysti kannattaa tutkia tilanne niin, ettei siitä aiheudu muille kohtuutonta haittaa. Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaminen pysähtymättä on yksi raskaimmista rikkeistä liikenteessä. Sitä ei vaan aina tahdo muistaa. Varsinkin oudossa paikassa ajaessa pitää olla todella tarkkana. Tähän väliin on pakko heittää yksi opettavainen tarina:

Olin tulossa bussilla töihin ja valmistauduin nousemaan ylös paikaltani, koska pysäkki oli jo melkein kohdalla. Bussi kuitenkin teki äkkijarrutuksen, ilmeisesti juuri suojatien eteen pysähtyneen auton (ja katua ylittämään lähteneiden jalankulkijoiden) takia, hyvin yleistä kyseisessä kohdassa varsinkin aamuruuhkan aikaan. Tai sitten tilanne oli toisinpäin, kiireiset jalankulkijat eivät välittäneet lähestyvästä bussista. Yksi vanhahko nainen oli kuitenkin jo kerinnyt seisomaan, mutta ei huonosti liikkuvana ehtinyt ottaa tukea mistään, vaan kaatui bussin käytävälle. Hän ei päässyt enää omin voimin ylös ja paikalle soitettiin ambulanssi. Kuukautta myöhemmin sain kutsun poliisin haastatteluun: ko. rouva oli menehtynyt pari viikkoa tapauksen jälkeen irronneen veritulpan takia. Oleellista tilanteessa oli siis se, että kukaan ei ilmeisesti rikkonut liikennesääntöjä, silti yksi ihminen menehtyi yllättävän tilanteen seurauksena.

Rocco: En ikinä lakkaa hämmästelemättä niitä kamikaze-ohittajia, jotka nippa nappa ehtivät rampilta ulos ohituksensa jälkeen. Mitä noiden ihmisten päässä liikkuu :confused:
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Joo, arvasin että saan suojatie-kommentistani satikutia. Kyseinen tilanne on sattunut itselleni niin, että itse olin paha poika ja päästelin menemään kun toisen kaistan tyyppi innostui kohteliaaksi. Totta kai haukuin itseni pataluhaksi sen tempun jälkeen, mutta siitä ei ole nyt kysymys. Kysymys on siitä, että meikäläisenlaisia idioottikuljettajia on Suomessa muitakin, mikä tekee kahden kaistan suojatien eteen pysäyttämisestä hengenvaarallisen - paljon vaarallisemman kuin suojatien läpi ajamisesta silloin kun sen vieressä seisoo jalankulkija tsekkaamassa autojen aikomuksia. Tämä siis siinä tapauksessa että ajetaan suoraan, kääntyessä en usko kenenkään kuvittelevan omistavansa etuoikeutta jalankulkijoihin nähden. Muissa maissa on tosin tämäkin tullut koettua.

Ja mikä sitten itseni pakottaa niin itsekkääksi jalankulkijoita kohtaan? Luultavasti se että olen niin luuseri etten uskalla erottua liikenteessä, en edes edukseni. En kehtaa ajaa oikein jos se on poikkeuksellista.
 

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
- Ihmiset jotka eivät seuraa liikennettä,
mm. peileistä.

- Nopeusrajoitus+10% -autoilijat (jotka
siis seuraavat enemmän mittaria kuin
liikennettä).

- Kaikki jotka ajavat Mersulla tai
Perhepakettitilatraktorilla.

Edit:

- Ihmiset jotka eivät osaa väistää takaa
tulevaa, joka haluaisi ohi, no tähän kuuluu
suurin osa suomalaisista. Ruotsissa tämä
sentään osataan erittäin hyvin, heti jos ajaa
lähelle, he siirtyvät ajamaan pientareelle ja
päästävät ohittamaan turvallisesti. Suomessakin
monilla 2-kaistaisilla teillä mahtuisi hyvin ajamaa
4 henkilöautoa rinnan, yksi pientareella toinen
ajoväylällä.

Älkääkä tulko sanomaan mitään mistään mitä
Laki sanoo...
 
Viimeksi muokattu:

tapio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bleg, Crisu, Pena, fööni, geeli ja Vidal Sasoon!
Ohittamisen vaikeus.

Viestin lähetti Cannibal

Ja jos joku saatana ajaa ohituskaistalla "vähän yli 120" kuten joku sanoi, on siitä ihan turha valittaa. Sehän ajaa jo itsekin ylinopeutta, ei kenelläkään pitäisi olla mitään asiaa ohittaa jo valmiiksi ylinopeutta ajavaa ellei sitten taas ole sairaalaan tai hautajaisiin kiire.

Tolla mentaliteetillä sinusta tulisi hyvä poliisi, ellet sitä sitten jo ole, no kotipoliisi nyt aivan selvästi.

"Ei kenelläkään pitäisi olla mitään asiaa..."

:) just joo... hyvä kerro seuraavaksi mitä meidän pitää syödä aamupalkasi tai katsoa Televisiosta.

Mikä siinä ohituskaistan käyttämisessä on niin vaikeaa ? Ensin katsot pelistä tuleeko takaa autoja, etäisyyden arvioit oman ohitusnopeuden mukaan, jos ohitat +1km/h nopeudella varmistu ettei taustapelistä näy yhtään autoa. Sitten jos kesken ohituksen joku sinne taakse ilmestyy, joko painat kaasua ja menet ohi tai hiljennät ja palaat oikealle kaistalle ja yrität uudelleen kun tämä nopeampi ohittaja on mennyt ensin.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Jaa...

No ei minun tietääkseni sillä ohituskaistallakaan mitään erikoisnopeusrajoitusta ole. Sama rajoitus kuin tielläkin. Kuten sanoin, en ala sillä jeesustelemaan, ettenkö muka itse ajaisi jonkun verran yli, mutta en ainakaan ala haukkumaan niitä jotka yrittävät ajaa rauhallisesti. Te alatte. Se on naurettavaa. Jos ei voi turvallisesti ohittaa, jäätte taakse. Kuten sanoin, sairaalaan tai mummon hautajaisiin jos on matka, sitten ymmärrän vitutuksenne. Hengenhätähän on aina vakava asia ja siinä tapauksessa, jos kyydissäni olisi joku vakavasti loukkaantunut, en todellakaan mitään rajoituksia katselisi vaan antaisin paukkua niin paljon kuin koneesta lähtee. Mutta muutoin olen sitä mieltä, että annetaan ihmisten päättää itse ajonopeutensa, jos se ei rajoituksia ylitä reilusti. Voihan sitä vähän ajaa ylikin. Itse ajattelen näin, että n. 10% voi mennä. Eli n, 10 km/h on suhteellisen turvallista ajaa ylinopeutta kun se mittarikin ehkä näyttää vähän liian paljon. Mutta jos joku ajaa 80 100 alueella, se ei ole haukun aihe vaan hatunnoston. Se kaksikymppiä on lopulta pieni ero. Sairaalaan tai hautajaisiin, muistakaa se...miksei häihinkin...jos ovat omat ;)

Onhan se vähän outoa ajaa siinä ohituskaistalla, mutta jos ajaa selvästi yli rajoitusten, on se OK. Kenelläkään ei ole niin kiire, että pitää vielä siitäkin paahtaa ohi. Eräs tuttavani tosin veti sellaista menoa keimolan tiellä muutama vuosi sitten viritetyllä Unollaan, että todella pelkäsin. Siinä oli juuri tällainen tilanne, että kaksi autoa tukki molemmat kaistat. Jätkä kävi siinä ihan kuumana ja omaa vauhtiahan oli lähemmäs 150 siinä vaiheessa. No, ei muuta kuin pientareen kautta rinnalle saatana siinä vauhdissa. Sen jälkeen se toinen autoista ilmeisesti pelästyi niin paljon, että jarrutti reilusti ja meni pois siltä kaistalta. Tuttava vain nauroi ja lisäsi vauhtia....huhhuh. Nopeasti mentiin kyllä Helsingistä Klaukkalaan, mutta onneksi ei henki mennyt. Itse en uskaltaisi ajaa tuollaista vauhtia. 130 on jo sellainen, että tekee todella mieli pitää jo kahdella kädellä ratista kiinni ja kovaa.

Sampe: Tiedän TÄSMÄLLEEN mitä tarkoitat tuosta risteyksestä eteen kiilaamiselle. Olen ainakin kerran kokenut sen, että en ole uskaltanut vetää johonkin väliin ja takana ollut alkoi töötätä. Kyllä siinä kieltämättä alkaa hermot mennä. En nimittäin minkäänlaisia riskejä haluaisi ottaa. Joskus näyttää siltä, ettei ehdi mutta olisikin ehtinyt hyvin. Nopeutta on vaikea arvioida, varsinkin kun jotkut ajavat selvästi kovempaa. Otan yleensä varman päälle. Kaveritkin joskus sanovat kun tullaan vilkkaaseen risteykseen minun kyydissäni, että tästä ei sitten tänään päästäkään...:)

Tuo suojatiellä pysähtyminen on todellakin tärkeää, mutta en muista tässä reilun vuoden aikana kertaakaan sellaista tilannetta, että olisi pitänyt pysähtyä kun viereiselle kaistalle on pysähtynyt suojatien eteen auto. Yleensä on jalankulkijoille valot tai sitten kukaan suomalainen mulkku ei päästä niitä :) En mäkään kovin usein suoralla tiellä pysähdy. Kyllä se on niille jalankulkijoille paljon helpompi itse arvioida koska kipaisevat yli. Harvoin on niin vilkasta liikennettä, ettei ehtisi. Ei mun takiani ainakaan tarvii pysähtyä, kyllä mä yli pääsen helposti muutenkin. Sitten onkin eri juttu jos näkee jonkun vanhuksen siinä tms.

Yksi erittäin vaikea juttu onkin kun kääntyy esim. oikealle ja pitäisi katsoa kaukaa, että tuleeko sieltä joku Mario Cipollini kakkonen neljääkymppiä pyörällä. Niillähän on vihreät myös. Harvoin katson. Mutta jos joku sellainen sieltä paahtaisi päin kylkeä, minähän siinä maksaisin. Ja kalliisti. Mutta käsi sydämelle, kuinka moni muistaa tai ottaa aina tuollaisen skenaarion huomioon? Kyllähän jalankulkijat ehtivät aina väistää mutta entäs ne Ullrichit?
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Cannibal

Et ymmärrä ollenkaan kuinka vaarallista on se että ajetaan alinopeutta. Jos aikaisemmin huomasit niin vilpertti sen jo perusteli että on loppujen lopuksi paljon turvallisempaa et ajetaan sitä sallittua nopeutta ja ehkä hieman ylikin kuin et madellaan reilusti alle sallitun nopeuden. Liikenne sujuu mallikaasti eikä tule vaaratilanteita niin herkästi.

Suurin osa ei edes kiinnitä siihen mitään huomiota että heidän takanaan on kilometrin jono. Mitä turvallista siinä on että tuollainen letka ajaa peräkkäin aivan puskurissa kiinni ja kun jotkut viä yrittää suutuspäissään päästä ohi ja tunkevat ahtaisiin väleihin? Yksi Sunnuntai-suhari ja viisikymmentä kiukkuista kuljettajaa joiden tie on "tukittu". Ei kuulosta kovin hyvältä, vai mitä?

Edelleen toistan: Kortti pois niiltä jotka pelkäävät liikenteessä koska heidän paikkansa on polkuautoradalla, ei maantiellä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Cannibal: Nyt taidat hieman sotkea asioita. Ohituskaistalla roikkuminen on piittaamattomuutta. Pientareella ohittaminen on yhtä lailla piittaamattomuutta. Ylinopeutta ajaminen on myös piittaamattomuutta. Liikenteen vaarantaminen, tapahtui se sitten ihan millä tapaa tahansa, vaikka lakia noudattamalla, on piittaamattomuutta. Kaikista näistä aiheutuu muille vaaraa, kuten itsekin esimerkissäsi totesit. Kaverisi teki hullunrohkean ohituksen juuri siksi, että edessä ajava ei antanut tietä. Kumpikin oli käytöksellään osasyyllinen vaaratilanteeseen, kaverisi tosin huomattavasti pahempi.

Itse olen omistanut ajokortin suunnilleen 20 vuotta. Kertaakaan en ole sakkoja hankkinut. Tietääkseni en ole edes aiheuttanut kahta poikkeusta lukuunottamatta vaaratilannetta kellekään. Nekin johtuivat ajo-ominaisuuksiltaan heikosta autosta ja salakavalasta kelistä ja tapahtuivat aivan ajourani alussa. Onneksi Siperia Opettaa. Nykyään kun tunnen autoni käyttäytymisen kunnolla, en pelkää liikenteessä muita kuin eläimiä ja huonoja/tyhmiä kuskeja.

Pyöräilijöistä (joihin myös kuulun) sen verran, että risteyksessä yksi vilkaisu ajoissa riittää. Siihen tottuu nopeasti. Ehkä siinä auttaa oma harrastuskin hieman. Pyörän satulassa en luota autoilijoihin tippaakaan ;)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Ohituskaista on kaksipiipuinen juttu

Periaatteessa ohituskaistan käyttäminen on yksinkertaista: sinne siirrytään, kun on tarve ohittaa hitaammin etenevä, ja ohituksen jälkeen palataan oikeanpuoleiselle kaistalle. Käytäntö onkin sitten ihan muuta.

Sovitaan, että jokaisella on oikeus ajaa omaa nopeuttaan ja muut eivät siihen nopeuteen saa vaikuttaa. Mutta mites tämä tilanne: Ajan moottoritiellä mittarin mukaan noin 140 km/h, eli todellinen nopeus lienee jotain 125-130 km/h. Edessäni on rekka, joka ajaa tietysti hiljempaa. Katson peileistä, että kukaan ei ole ohittamassa minua. Takana ei näy muuta kuin yksi auto, sekin melko kaukana ja samalla kaistalla kanssani. Eli ei muuta kuin vilkku päälle, vielä vilkaisu ohituskaistalle auton viereen ja sitten vaan ohi. Pääsen rekan rinnalle ja huomaan, että sen edessä "tappituntumassa" on toinen rekka. Saman tien huomaan, että se takanani ollut auto on ajanut huomattavasti minua nopeammin ja on tulossa hyvin lähelle taakse. Mitä tulisi tehdä?

Minulla on mittarissa 140, eli ajan joka tapauksessa ylinopeutta. Rekkojen väli on niin pieni, että siihen ei ole turvallista mennä. Takana oleva auto haluaisi ajaa vielä nopeammin ja vilkuttelee pitkiä valoja. Pitäisikö minun kiihdyttää, vai tunkea väkisin siihen pieneen väliin, vai jatkaa ohitus loppuun samaa nopeutta?

Tämä tilanne on tapahtunut minulle, ja jatkoin ohituksen loppuun samaa nopeutta. Ajattelin, että takaa tulevalla ei ole mitään oikeutta vaatia minua ajamaan vielä suurempaa ylinopeutta, ja minä kuitenkin aloitin ohituksen häntä ennen. En siis kiilannut eteen. Tämä ratkaisu ei miellyttänyt sitä toista autoilijaa, kuten hän elekielellään minulle selväksi teki.

Mitä minun olisi mielestänne tullut tilanteessa tehdä?

PS. Minä olen yksi niistä, jotka katsovat kääntyessään, onko kevyttä liikennettä tulossa. Sen verran usein joutuu fillarilla väistelemään puolisokeita autoilijoita että olen ottanut vakaaksi periaatteekseni asettaa kevyen liikenteen turvallisuuden ykkössijalle myös autoillessani. Tämä hämmentää kanssa-autoilijoita joskus, esimerkiksi torvet saattavat takana soida kun pysähdyn suojatien eteen ja päästän sillä kävelevät ihmiset menemään ensin. Enkö vain olekin ikävä ihminen?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Cannibal, jos satunnaisella matkaajalla on edessään noin viiden sadan kilometrin ajomatka, minkä hän nopeusrajoitusten mukaan ajaessaan ajaisi noin viidessä tunnissa, luuletko, että häntä kiinnostaa körötellä jonkun 80km/h sunnuntaikuskin takana ja käyttää matkaansa noin kuusi tuntia sen viiden tunnin sijaan? Minä ainakin kävisin siinä ylimääräisessä tunnissa suihkussa ajon jälkeen, purkaisin auton kuorman, laittaisin jotain pientä ruokaa jne. Tai jos ollaan vaikka sovittu, että "tavataan siellä sitten kuudelta" ja tullaankin seitsemältä. Kyllä voit kuvitella, kuinka paljon saavat muut kuulla köröttelijään kohdistettuja kirosanoja.

80 km/h ajaminen satasen alueella ON liian vähän. Sano nyt vielä, että motarillakin ajetaan jotain yhdeksääkymppiä, ettei vaan ole vaarallista? Miksi on vaikeaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan, ei 20% pienemmällä nopeudella?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Ohituskaista on kaksipiipuinen juttu

Viestin lähetti Designer
Mitä minun olisi mielestänne tullut tilanteessa tehdä?
Minä olisin survaissut kaasunappulan konehuoneeseen, mutta minä olenkin minä. Tuskin tuon diskovaarin* ajomatka aivan pieleen meni, vaikka joutuikin "köröttelemään" takanasi arviolta 20sek.

Onko kukaan muuten nähnyt koskaan noin 105km/h kesällä moottoritien ohituskaistalla lähes tyhjällä tiellä (edessä ei ainakaan ollut noin kilometriin toista autoa) köröttelevää henkilöä? Minä näin kerran, istuttiin kahden auton voimin noin kaksi minuuttia sen takana oikealla kaistalla, vilkuteltiin valoja ja annettiin äänimerkkiä - mitään ei tapahtunut. Sitten toinen autoistamme lähti vihdoin oikealta puolen ohitse, eikä auto vieläkään vaihtanut kaistaa. Odotin itse noin ½min vielä, kunnes menin itsekin sitten oikealta ohitse, mutta juuri kun olin kohdalla, tämä toijjotakuski päättää alkaa vaihtaa kaistaa. Onneksi ooppelini automaattilaatikko vastasi kaasunpainantaani nopeasti ja ammuin ohi, nimittäin onnettomuus ei varmasti ollut kovin kaukana.

* Diskovaari on valojaan turhaan vilkutteleva idiootti, paras esimerkki moottoritiellä vastaantuleva pitkiä valoja päivystävä pelle.
 

Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Phoenix Coyotes, Liverpool, TPV, Haka
Desinger: Mielestäni teit ihan oikein sillä vaikea siitä on oikealle kaistalle väistyä jos siinä on vieressä toinen. Ohitus vaan loppuun asti ja sitten siirryttään oikealle.

Mulle käy yhtenään noin, siis joudun odottamaan sen takana joka tekee ohitusta. Yleensä odotan rauhallisena koska heillä kuitenkin on oikeus tehdä se ohitus omaan tahtiin ja vasta sen jälkeen väistyä.

Joskus käy niin et edessä on kaksi autoa jotka ajavat suurin piirtein samaa tahtia ja huomattavasti hiljempaa. No, oon jo ehtinyt siirtyä vasemalle kaistalle ohittaakseni heidät mutta sitten tämä toinen kuski saa yhtäkkiä päähänsä lähteä myös ohittaan ja tietysti hän sitten kiilaa suoraa eteeni ettei vaan jää pussiin. Tässä tapauksessa kyllä hermostun ja näytän sitä kansainvälistä sormimerkkiä.

Kerran kävi myös sellainen aika huvittava tapaus kun oltiin tulossa viime joulukuussa Areenalta. Ajettiin moottoritiellä ihan tavallista nopeutta. No eräs täti oli juuri tekemässä ohitusta parista autosta ja me mentiin sit siihen perään odottaan. Täti ohitti ihan normaalisti ja siirtyi sit oikealle, kuten pitääkin. No kun me sit oltiin menossa ohi niin jostain syystä täti hermostui ja nosti keskisormen merkiksi siitä että teimme jotain väärää. No ei mitään, naurettiin siinä vähän aikaa makeasti ja jatkettiin matkaa.Tais olla tädillä huono päivä tai sit oli puutteessa.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuoret huligaanit. Tosin kuulun itsekin heihin.... :D Enhän minä ole koskaan väärässä, vaan ne muut...

Pyrin kyllä käyttäytymään liikenteessä kohteliaasti, ja niin mielestäni teenkin. Ei voi kyllä väittää ettei joskus kiehahataisi yli. Turha nipottaminen ärsyttää eniten, ja muiden liikenteessä liikkujien joustamattomuus. Tärkeintä on mielestäni kuitenkin se, että liikenne sujuu. Vaikka sitten sääntöjä joskus "hieman" kierrettäisiin.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hitaasti ajavat autonkuljettajat

Moni tuntuu kammoksuvan hieman hitaammin ajavia autoilijoita. Traktorin tai asuntovaunua vetävän auton ollessa kysymyksessä ymmärrämme sen, emmekä ota siitä edes yleensä pulttia, mutta henkilö-autot jotka junnaavat tulppana? Miksei kukaan nouse barrikadille ja anna edes yhtä selitystä? Missä piileksivät nämä ”minä otan raahallisesti” kuskit?

Jospa lähtisimme hieman tutkimaan tätä hankalaa juttua. Mistä se johtuu?
Haluaisin jakaa muita hitaammin ajavat – tai niiden syyt kahteen ryhmään:

1. Ajoneuvon kunto
2. Kuljettaja

1. Jokainen meistä on joskus ajanut autolla, jossa renkaiden tasapainotus ei ole kohdallaan. Ratti tärisee ja seedee hyppii 80:n nopeudessa. Tuntuu että koko auto hajoaa. Se loppuu ajettaessa ylinopeutta – tai alinopeutta. Jotkut tie-osuudet ovat tunnettuja poliisin lempipaikkoja, elikkä valitsemme alinopeuden. Tasapainota renkaat sa….a…! Joskus lääke, joka tehoaa, mutta ei aina. Alla voi olla uudennäköiset renkaat, jotka ovat menettäneet ryhtinsä auton seistyä puoli-vuotta Lahtisen autokorjaamon pihassa. Tasapainotus ei auta aina, eivätkä uudet renkaat sovi aina kukkarolle.

Tyhjä tankki… 25 kilometriä seuraavalle huolto-asemalle ja mittari punaisella. Varovasti ilman äkkinäisiä liikkeitä kaasulla, niin eiköhän se riitä. Tämä on sattunut varmasti jokaiselle joskus.

Lämpö nousee nopeuden mukana, mutta pysyy kurissa ajettaessa hissukseen. Todennäköisesti ollaan matkalla korjaamolle.

Salaperäinen ääni, joka kovenee mitä kovempaa ajaa. Usein on kysymyksessä pyöränlaakeri. Myös jarrut saattavat joskus ääntää.

Teknisiä vikoja saattaa olla vaikka kuinka paljon. Uudemmat autot saattavat jopa kadottaa ohjelmansa. Jäljelle jää ”perusohjelma”, joka sallii puolella kaasulla ajon.

2. Entäs sitten kuljettaja?

Hattupäinen ukko… tuttu näky, josta vedetään myös vitsejä. Totuus on kuitenkin se, että hänellä alkaa olla ikää, eikä hänen sisäinen hälytyskellonsa salli ajaa lujempaa, kuin mihin hänen reaktionsa riittävät. 20 vuotiaan nopea vilkaisu peiliin vaatii hattupäiseltä ukolta vilkaisun olkapään yli vähintään kaksi kertaa. Peileihin hän ei ole luottanut enää 20-vuoteen. Siitä huolimatta hän kelpaa liikenteeseen. Hän on vain hieman varovaisempi – onneksi, sillä se takaa myös nopeimpien turvallisuuden. Kauhutilanne on 60-vuotias patu, joka pitää samaa tempoa kuin juuri kortin saanut isän pemarilla paasaava jäppinen.

Terveydentila. Maanjulmettu päänsärky. Migreeni muistuttaa itsestään, mutta muija on pakko hakea mökiltä kotiin. Aurinkolasit päähään, radio pois päältä ja rauhallisesti… kyllä se siitä.

Alkoholi. Keskuudessamme on paljon enemmän rattijuoppoja kun aavistammekaan. Jotkut ovat järjissään, ja tietävät selviävänsä, jos ajavat ihmisiksi. Humalassa oleva kuski ei tosin aina tajua, että nopeus on liian kova – tai hidas.

Arkuus ja kokemattomuus. Monella on ajokortti mutta ei autoa. He tosin ajavat joskus. Ajo on silloin jännittävää ja samalla pelottavaa. Alla saattaa olla myös kamun auto, joka maksaa mannaa. On ajettava varovaisesti, muuten saattaa tulla kalliiksi.

Olosuhteet. Kuljettaja on ajanut jonkun verran, mutta pelkää pimeää, liukasta ja eläimiä. Hänellä on tuoreessa muistissa veli-pojan hirvikolari. Hän istui itse takapenkillä ja oli ainoa autossa olijoista, joka selvisi hengissä.

Vastuuntunto. Autossa on kaksi pikku-lasta vöissä. Kuljettaja haluaa viedä lapset turvallisesti perille ajamalla rauhallisesti. Hän ei tosin tiedosta takaa tulevia vaaroja, vaan näkee vai edessä olevat tilanteet.

Mielentila. Mitä liikkuu kuskin päässä hänen ajaessaan? Oliko joku juuri soittanut ja kertonut nähneensä kuljettajan vaimon kaupungilla toisen miehen kanssa? Umpikuja? Yhtiö menossa konkurssiin, laina lyhentämättä ja aamulla pitäisi olla rahat kasassa? Tieto isän kuolemasta tuntia aikaisemmin?

Hmm.. voihan sitä spekuloida ja monessa tapauksessa tulisi auton kuljettajan pitää huolta siitä, että auto ja hän itse ovat ajamiseen edellyttävässä kunnossa. Joskus tosin saattaa tulla eteen tilanne, jossa löydät itsesi maantieltä – ajaessasi hieman hiljempaa kuin muut.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Uskomatonta

En ole tiennytkään, että alinopeus on rike...ei siitä ainakaan sakoteta. Sen sijaan ylinopeudesta sakotetaan. Ehkä teidän pitäisi vaahdota asiasta jollekin päättävälle taholle, jos se teidän mielestänne on niin vaarallista ottaa varman päälle ja ajaa hiljempaa. Miten se mukamas on sitten vaarallista jos on jonoa takana? Tulevatko perseeseen? Ei se ainakaan sille hiljaa ajavalle ole vaarallista ellei sitten joku kyrpiinny oikein kunnolla ja ota konekivääriä esille. Se on sitten eri asia mitä siellä takana kauempana tapahtuu ja ohitustilanteissa. Eihän se hiljaa ajava niihin tilanteisiin joudu. Se on jokaisen oma harkinta lähteekö ohittamaan vai eikö lähde.

Jos johonkin on kiire, kannattaa tällaiseen tilanteeseen varautua lähtemällä aiemmin liikkeelle. Varsin harvassahan tällainen TEIDÄN esittämänne skenaario on, että tie olisi saatanan tukossa, sitten yksi ajaa helvetin hiljaa ja sitten vielä pisteenä i:n päälle ajomatka on se 500 km. Itse en koskaan ole ajanut noin pitkää matkaa, joten en osaa edes kuvitella tuollaista tilannetta. Sanotaanpa näin, että ainakin tässä pk-seudun liikenteessä voi ihan hyvin jäädä taaksekin eikä montaa minuuttia siinä häviä ajassa. Mutta tosiaan, jos Kilpisjärvelle olet menossa ja kuvittelet, että siinä tosiaan KOKO matkan ajaa sellainen jätkä edessä, niin en enää usko tuota. Sellaista ei satu kenellekään. Siis kun sitten vielä pitäisi olettaa, että tiekin olisi takana aivan tukossa ja ohittaminen vaarallista.

Sanotaan nyt vielä sekin, etten ole KOSKAAN kuullut vakavista onnettomuuksista, joiden syynä olisi ollut liian hiljaa edessä ajanut kuski...mutta te varmaan murskaatte tämänkin teorian ja toteatte, että siksihän ne kaikki onnettomuudet syntyvät. Eivät ne missään tapauksessa liian kovasta tilannenopeudesta synny, vaan päinvastoin, liian hiljaisesta. KYLLÄ! Siitä ne onnettomuudet syntyvät.

Taidankin alkaa ottaa neuvosta vaarin ja posautella reippaasti jatkossa ylinopeutta niin olen turvassa. Turvassa onnettomuuksilta ja turvassa kritiikiltä...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Cannibal:

Hiljaa ajo ei ole tietenkään rike ja se on jokaisen omassa päätettävissä miten nopeasti ajaa. Rike se on tosin esim. Kaliforniassa. Siellä raja kulkee neljässä autossa, sen jälkeen sinun velvollisuutesi on ajaa sivuun ja päästää heidät ohitsesi. Kaliforniahan on monessa suhteessa autoilun edelläkävijä, mutta siellä vallitseva liikennekulttuuri ei tosin aina sovi meille suomalaisille….

Olen kanssasi siitä vähän eri mieltä, ettei jonon keulilla hiljaa ajava vaarantaisi omaa tilannettaan. Usein hänen takanaan olevassa jonossa on hampaitaan narisuttavia hermoja, jotka menettävät malttinsa ja ottavat riskejä vaarallisilla ohituksilla. Onnettomuuden sattuessahan syy on tietenkin heidän. Jonon keulilla oleva ”syytön” joutuu tosin joskus osalliseksi onnettomuuteen.

Uskon että aika harvoin on kysymyksessä kiire. Ainakin itselläni on kysymys matkanopeudesta. Kilometri toisensa jälkeen sujuu tasaiseen tahtiin samalla nopeudella. Traktorit sun muut hitaammat ajoneuvot ohitetaan.

Ihannehan olisi se, jos kaikki ajaisivat samaa nopeutta. Silloin kenenkään ei tarvitsisi tehdä vaarallisia ohituksia, eikä kukaan estäisi muun liikenteen sujumista ajamalla toisia hitaammin. Maantie on tosin kaikille – myös hieman hitaammille. Pieni joustavuus tosin on aina paikallaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Itsekkäät, keski-ikäiset läskit äijät, jotka eivät piittaa tippaakaan toisten turvallisuudesta vaan ohittelevat miten sattuu ja ajavat puskurissa kiinni.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Re: Uskomatonta

Cannibal hyvä, koitapa ajaa vaikka motarilla sitä viittäkymppiä ja katsotaan tuleeko sakkoja. Kyllä siitä alinopeudestakin saa sakon jos se vaarantaa liikennettä ja poliisisetä sattuu huomaamaan.

Kumman veikkaat olevan vaarallisempaa, ajaa 30km/h ylinopeutta vai vaikkapa saman verran alinopeutta?

Sen nyt vielä ymmärtää, jos liikennekokemus rajoittuu ajamiseen kehäkolmosella töihin ja kotiin, ettei tajua mistä puhutaan kun puhutaan maantieliikenteestä. Ja hienoa, että tajuaa omat rajoitukset eikä lähde ajamaan pitempää matkaa jos ei kerran nopeusrajoitusten mukaan edes osata ajaa. Propsit. Teillä liikkuu jo muutenkin liikaa jarruja.

Ilmeisesti et tiedä, kuinka tuskallista on ohittaa esimerkiksi kutostiellä kun tullaan väliä Lappeenranta - Lahti, ja liikennettä sattuu olemaan hieman enemmän. Suomessa kaikki tiet eivät ole moottoriteitä. On olemassa myös väyliä joilla tulee viereisellä kaistalla porukkaa vastaan, ja joskus tiessä saattaa olla jopa mutka!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Basically: kaikki muut, paitsi minä.

Etenkin ne mulkut, jotka kiilaavat eteeni ja tekevät ensin kuolemaa halveksuvan ohituksen ja sitten jäävät eteeni matelemaan; voitte olla aivan varmoja, että tulen piinaamaan teitä kaikin mahdollisin käytettävissä olevin tavoin koko sen helvetin matkan, jonka vietätte ajaen samaa matkaa kanssani. Ja saatan joskus ihan vittuillessani lähteä vaikka peräänkin, jos siltä tuntuu. ;)
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Sellaiset ihmiset ketkä esim. kaupunkialueella saattavat vaikka yllättäen pysähtyä katselemaan jotain tienviittaa tai ikkunamainosta. Takana on 100 metrin jono ja ohi ei pääse, koska ollaan kaupunkialueella.

Tänään viimeksi kun ajoin aamulla töihin sattui eteeni tällainen kuski. Semmosella tuhatlitraiselle jenkki-puna-niska-chevroletilla. Painoin jarrua ja olin sekunnin sadasosan paikallani kun painoin tööttiä ja kun katseemme kuskin kanssa kohtasi sentteri eli keskisormi herähti esille välittömästi. Minulta ei sympatiaa näille kavereille heru.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös