Melartilla on jatkopahvi, joku kysyi sitä. Oma mielipiteeni ei ole muuttunut kuin Turusen jatkon verran siitä mitä esitin joulukuussa:
Jatkoon pakit:
Turunen, Honkanen, Haverinen, Heikkinen, Holmberg
Jatkoon hyökkääjät:
Bates, Porthen, Ramstedt, Ahtola (kaikki pystyvät pelaamaan myös sentterinä ja senttereitä ei voi olla koskaan liikaa), Pikkarainen, Liivik, Nyholm, Petrell, Pöysti, Wärn
Kiertoon laittaisin:
H.Pikkarainen, Kuhta, Pesonen > Kaikki kalliita pelaajia ja jotain kiertoa on saatava aikaan. Lisää senttereitä sisään.
Keränen > saanut yrittää riittävästi, mutta enpä kauheasti valita, jos jatkaa (sentteri-kortti)
Walsh ja Hacker > tarvinneeko perusteita
Kaikkiaan joukkueen uudistaminen on mielestäni vain "uudistamista" jos suurin harvennus käy siinä pelaajaosastossa, joka on joukkueelle edullisinta. Pöysti, Wärn, Nyholm...mitä tässä voitetaan, jos heidät laitetaan kiertoon ja hankitaan tilalle saman hintaluokan tyyppejä muualta? Poikkeuksena tästä on tietenkin se, että todella tiedetään minkälaisesta lupauksesta on kysymys (mallia Osala). Rahaa pitää vapauttaa ja sitä vapautuu eniten, kun leikataan hyvin tienaavista pelaajista. Siksi H.Pikkarainen, Pesonen, Kuhta, Walsh ja Hacker lähtisivät mun jengistäni. Käytännössähän HIFK saa varautua Petrellin todennäköiseen lähtöön ja Batesin en usko jatkavan. Lisäksi en pitäisi Pitkämäkeä, mutta tässä nyt leikin olemassaolevilla sopimuksilla. Itse asiassa Petrellin ja Batesin mitä todennäköisin lähtö nostaa kynnystä päästää Pesonen ja Kuhta ulos. Reaalipolitiikkaa, jossa lähestytään enemmän nykyjoukkueen "täydentämistä" kuin uudistamista. Ja mitäs vikaa tässä ajatuksessa itse asiassa on? Nykyjengiin kolme pakkia ja maalivahti, niin ei näyttäisi pahalta? Jos olet tätä mieltä, et voi olla samaan aikaan paiskaamassa innolla hirveää läjää nykyisistä pelaajista ulos.
Oma jengini näyttäisi tältä ja tässä huomioin jo Petrellin ja Batesin todennäköisen menetyksen eli sisääntulijoita olisi oma maksimini 7 kpl (+maalivahti):
Nieminen + Lassila/Tarkki
"Söde" - "Jere"
"Lupaschuk" - Heikkinen
Kankaanperä - Turunen
Melart, Haverinen, Honkanen & co.
Haataja-Hirso-Pikkarainen
Luttinen-Loppi-"Murray1" (ja tämäkin pelaaja pystyisi pelaamaan myös keskellä)
Liivik-"markkuhurme/jannehauhtonen"-"Murray2" (yleismies, myös keskellä)
"Brennan"-Porthen-Nyholm
Paalua on pistettävä kolmeen huippupakkiin, joista kaksikin saisi olla righteja. Yksi nyt jokatapauksessa. Bates on korvattava ja minun jengissäni "Murray1" on tuo korvaaja. Batesin korvaamisen lisäksi HIFK:n pitäisi hankkia vielä kaksi yleispätevää hyökkääjää, joista toinen on kotimainen "markkuhurme/jannehauhtonen" ja toinen on Petrellin/Pesosen korvaava "Murray2". Jos kakkos-Murraykin pystyy pelaamaan myös keskellä, niin bueno! Kaikkiaan hyökkäys ei tarvitse kuin Haatajan uudeksi laitahyökkääjäksi. Myös Murray2 voi olla laitahyökkääjä, enkä valittaisi myöskään siitä, että Pesonen jatkaisi. Muistetaanpa Murray ulos, Hacker sisään. Siinä, että Pesoselle ei tehdä jatkoa, on sisääntulevan oltava laadukas. Juttu ei saa päättyä niin, että Pesosen korvaaja / Murray2 onkin kauden 09/10 versio Hackerista.
Kaikkiaan seitsemän uutta jätkää kenttäpelaajiin ja uusi maalivahti. Lisäksi mulla on tottakai "Brennan" nelosen ketjussa, mutta tälle paikalle käy myös Honkanen, josta kannattaisi tehdä ketjupelaaja ja meidän Lostedt. On vähän enemmän papuakin. Yhtään enempää ei kannata vaihtaa vain vaihtamisen ilosta. Kyllähän KJ:kin haluaa jatkaa suuren osan nykyisistä kanssa, toisin kuin yleisesti luullaan. Kovanen, Murray ja Vesce toimikoon täälläkin muistuttamassa kaikkia, jotka ovat paiskaamassa helvetinmoisen kasan jengiä ulos. Ei ole absoluuttisen varmaa, että saadaan vastaavia sisääntulijoita, niinpä lähtökohta jokaisessa epäselvässä tapauksessa pitäisi itse asiassa olla pelaajan pitäminen. Ei ulkoistaminen. Tämä koskee esimerkiksi Pesosta. Tai Kuhtaa, jos hän suostuu pudottamaan palkkaansa. Jos Pesonen pidetään, hän on Murray2.
Aivan must-tulijoita ovat kolme pakkia ja kolme hyökkääjää: Murray1, Murray2 ja "markkuhurme/jannehauhtonen". Ja tietenkin maalivahti. Niinpä isoa palkkaa nauttivista nykypelaajista mielestäni vähintään H.Pikkaraisen, Pitkämäen ja Kuhdan & Pesosen pitäisi lähteä. Jos Bates jostain syystä jää, hän on Murray1. Käsi ylös, kuka pistäisi Batesin ulos, vaikka hän haluaisi jatkaa ja olisi rahallisesti mahdollinen? Jos joulupukki siis antaisi Batesin ja Petrellin jäädä, ei heidän korvaajiaan tarvittaisi. Niukimmassa skenaariossa Pesonenkin jäisi. Ja taas törmätään siihen, että tämä nykyinen jengikin olisi pirun hyvä, jos siinä olisi kolme kovempaa pakkia. Joten en näe mitään suurta syytä siihen, että tämä iso kuva jotenkin muuttuisi ensi kaudeksi. Suomeksi sanottuna nykyisessäkin jengissä on paljon säilyttämisen arvoista, kunhan saadaan se maalivahti + 3 pakkia. Hackerin ja Walshin lisäksi liki ainoat aivan must-lähtijät ovat mulla H.Pikkarainen ja Keränen.
Näin tylsä joukkueenkokoaja olisin. Lähtisin apinan raivolla metsästämään veskaria ja kolmea pakkia. Jättäisin Hank Pikkaraisen ja Keräsen ilman sopimusta ja toivoisin, että Bates ja Petrell jäävät. Jos eivät jää, hankkisin heille korvaajat. Kuhdan pitäisin pienemmällä liksalla ja Pesosenkin pitäisin, ellei minulla olisi mielessä monipuolisempi (myös sentterinä pelaava) kaveri jostain muualta.