Porvoon Kärppä
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Tämä lienee se oleellisin asia missä näkemyksemme eroavat. Minä ainakaan en usko että esim. ketjun Viitakoski-Saarenheimo-Koskenkorva pelin tasoon vaikuttaa tipan tippaa se, onko Kärppien ykkönen muodossa Rosa-Viinanen-Kaspar vai Rosa-Viuhkola-Kaspar. Jos tuo Saarenheimon ketju nostaa tasoaan niin kyllä se lähtee miehistä itsestään tai siitä että sitä ketjua muutetaan jotenkin. Viuhkolan siirto ykköseen tuskin saa tuota ketjua pelaamaan yhtään paremmin.Näin saadaan huippuketju, jonka johtajuuden myötä muutkin nostavat tasoaan.
Siihen ei käsittääkseni ole edes tarvetta. Kaspar tuli sen jälkeen kun Piku loukkaantui. Pienien kokeilujen jälkeen Kaspar löysi yhteisen sävelen Rosan ja Viinasen kanssa ja sen jälkeen tuo kolmikko on ollut Kärppien selkeä ykkösketju. Samalla se avaa mahdollisuuden tehdä Viuhkolan ja Kuuselan avulla toinen tehokas ketju Kärppiin. Ratkokoot keskenään sen jälkeen kumpi on ykkönen ja kumpi kakkonen.Lare kirjoitti:Kärpät ei ole tietääkseni vielä koskaan pelannut koostumuksella Kaspar-Viuhkola-Rosa. Lisäksi aiemmin maalivahtipeli oli alkukaudesta mitä sattuu.
Minä puolestaan en kiistä sitä etteikö Rosa-Viuhkola akseli olisi tehokas. Varmasti on. Epäilen vain vahvasti sitä mistä löytyy se toinen tehokas ketju jos nuo veijarit pannaan yhteen.Lare kirjoitti:Kyllä Rosa ja Viuhkola ovat pelanneet eri kentissä esim. tappio-ottelussa Lukkoa vastaan. En minä kuitenkaan tuomitse, etteikö Rosan ja Viuhkolan pelaaminen eri kentissä voisi toimia. Kärpillä on siitä positiivinen ongelma Viuhkolan palatessa, että tällöin Alatalolla on valittavana vain hyviä vaihtoehtoja, koska Viuhkola vahvistaa jokaista kenttää mihin menee. Minä näen tilanteen houkuttelevimpana jos hän palaa Rosan kanssa.
Tuo ketju voitti oman pelinsä Rosaa lukuun ottamatta kolinoista huolimatta. Jos se sinun ajama psykologinen vaikutus toimisi, tuon ketjun värkkäämät neljä maalia pitäisi kyllä herättää muunkin joukkueen pelaamaan. Ei Rosa-Viuhkolakaan kovin monessa pelissä neljää maalia tee.Lare kirjoitti:Heillä taisi kolista myös omissa enemmän kuin millään toisella kentällä. Viuhkola voisi kyetä tasapainottamaan koko kentän peliä paremmin kuin Viinanen, kun Rosa ja Kaspar ovat jäällä.
Väitän kyllä tässäkin asiassa vastaan. Esim. Jääskeläinen-Hytönen-Louhivaara, samoin kuin Tuppurainen-Vänttinen-Pesonen on pelannut koko kauden tasaisen hyvin. Jypin ongelma oli tuo ykkönen ja siihen Kariyan hankinta tepsi mainiosti.Lare kirjoitti:Näinhän se on, että kiekkojoukkueen menestyksessä on niin monia muuttuvia asioita, että on mahdotonta sanoa jonkun asian johtuvan jostain tietystä jutusta. Vähintään voi kuitenkin todeta, että on mahdollista, että Immosen lähtö sekoitti myös muiden kenttien peliä kuin sen, missä hän itse pelasi.
Eiköhän tuon VIP-ketjun salaisuus pikemminkin ole se, että miehet ovat pelanneet yhdessä käytännössä aina kun ovat Jypissä yhtä aikaa olleet. Jos Jypissä toimittaisiin "munat samaan koriin" taktiikalla, eli nimellisesti kovimmat samaan ketjuun, niin lähtökohtaisesti ykkösketjun pitäisi olla kai muodossa Pihlman-Hytönen-Kariya. Kariya kuitenkin laitettiin siellä sentteriksi (itselleen vieraalle pelipaikalle jopa) kakkosketjuun ihan vaan sen takia ettei haluttu rikkoa toimivaa Hytösen ketjua.Lare kirjoitti:Joskus munat yhdistämällä saadaan hyviä tuloksia, joskus hajauttamalla saadaan hyviä. Jokereilla Brenberg-Pirnes-Hentunen ei auttanut riittävästi, kun taas viime kauden Virtanen-Immonen-Pihlman oli mielestäni "parhaat munat samassa korissa"-tyyppinen ratkaisu, joka siivitti koko joukkueen menestykseen.
Kyllä. Ja jos ketjut olisivat esim. Rosa-Viinanen-Kaspar ja Kuusela-Viuhkola-Koskenkorva, nähdäkseni tuossa ei ole kukaan sellaisessa paikassa mihin eivät usko pystyvänsä.Lare kirjoitti:Minä uskon pelaajien pelaavan parhaiten, kun he kokevat, että heihin kohdistuu sellaisia odotuksia, jotka he uskovat kykenevänsä kantaa. Tällöin he pelaavat itseluottamuksella. Jos Kaspar-Viuhkola-Rosasta muodostuisi selkeä liideriketju, olisi muiden kenttien helpompi pelata heidän vanavedessä.
Sen sijaan jos nyt rikotaan tuo toimiva ykkönen, sillä voi olla melko negatiivinen vaikutus esim. Viinasen itseluottamukseen. Pikun maailma tuskin romahtaisi siitä että "joutuu" pelaamaan kakkosketjussa.
Ei ole ei, mutta syytä ei kannata ensisijaisesti etsiä sieltä toimivimmasta päästä vaan korjata ne jotka ovat epäkunnossa. Esim. Kuusela menee tällä hetkellä melko hukkaan koska hänelle ei löydy kunnollista sentteriä. Piku siihen rinnalle niin eiköhän tuo Krissenkin maalijyvä ala löytymään. Tuo linkki on vuosien saatossa toiminut ennenkin joten miksei se toimisi nytkin.Lare kirjoitti:Kokonaisuudessaan Kärppien pelaaminen ei ole ollut nykyisen ykkösen aikana kuitenkaan riittävän hyvää.
Ei sitä peliaikaa ainakaan minun logiikalla jaeta kellekään. Se ansaitaan ja sitä annetaan niille joilla kulkee. Saarenheimo esimerkkinä ei ole tällä kaudella näyttänyt merkkiäkään siitä että hänen kuuluisikaan olla Viinasta tai Pikua ylempänä. Kolmoseen vain kolmosen peliajalla. Jos pelihuumori löytyy niin sitten enemmän vastuuta jonkun muun kustannuksella.Lare kirjoitti:Mikäli Rosa ja Viuhkola pelaavat eri kentissä ja mikäli Saarenheimo nousee viime kausien tasolle (tai tilalle hankitaan joku kova pelaaja), on vaikea jakaa kaikille heistä riittävästi peliaikaa.
Jälleen samaa mieltä siitä että Rosa ja Viuhkola ovat ne miehet jolla on riittävästi peliälyä. Siksi nämä älykkäät kaverit kuuluukin laittaa eri ketjuihin jotta molempiin riittää sitä älyä. Vai mistä se peliäly otetaan kakkosketjuun jos Piku ja Rosa ovat ykkösessä?Lare kirjoitti:Lisäksi minulla parhaat muistot Viuhkolan pelaamisesta tällä kaudella ovat nimenomaan Rosan kanssa pelaamisesta. Näillä pelaajilla on riittävästi taitoa ja peliälyä, jotta molempien oivallukset tulevat hydynnetyiksi. Ei esim. linkki Viuhkola-Kuusela ole jäänyt ainakaan minulla mieleen sellaisena, jossa Viuhkola olisi noussut parrasvaloihin.
Kyllä se on ilmeisen lyhyt tuo muisti sinullakin jos ei edes viime kauteen ylety. Piku-Kuusela muodosti viime kaudellakin loistavan ketjun yhdessä Koiviston kanssa.