Flonaldolta hyviä perusteluja, mutta en välttämättä haluaisi nähdä tuollaista permanenttia loppupeleissä. Perusteluni on aukoton: noissa ketjuissa on huono karma. En osaa tarkasti selittää, mikä mättää, mutta yritän ainakin.
On puhuttu paljon tutkapareista ja toimivista kokonaisuuksista. Nuo liimapelaajat ovat juuri niitä, joista se menestys lähtee. Mutta Flon tapauksessa näen suurena riskinä hylkimisreaktion, joka on juuri päinvastainen lopputulos kuin toivotaan. Ensinnäkin, Louhi ja Holden samassa ketjussa. Miksi ihmeessä? Omissa kaavailuissani eniten päänvaivaa aiheuttaa juuri tuo kakkosketju ja sen kolmas lenkki. Minä haluaisin kaikkein mieluiten nähdä Hahlin kakkosessa, koska en vieläkään täysin luota Holdenin puolustuspelaamiseen. Louhi on ehkä hiukan liian jäähyherkkä pelaaja paikkaamaan muiden jättämiä aukkoja.
Flon ykkönen voisi toimia, mutta noita kolmosta ja nelosta en voi vain käsittää. Ne näyttävät ihan siltä, että on kasattu ensin juuri tuo nelonen, sitten ykkönen, ja sitten onkin mennyt sormi suuhun kakkosen ja kolmosen osalta. Nyt tuo kolmonen on nimenomaan sellainen "loput". Ja nelosta en voi käsittää siksi, että siinä on siirretty Mäkkäri pois siltä paikalta, joka on mielestäni hänelle se ainoa oikea. Onhan nelosketjullakin merkitystä, mutta ei kyllä läheskään niin paljon, että ketjurakentelu kannattaisi aloittaa juuri siitä.
Minun näkemykseni nelosketjusta yleensä on sellainen, että siinä pelaa sellaisia kavereita, jotka osaavat pelata ne hajavaihdot, joita pahimmillaan neloselle osuu rikkonaisessa pelissä. Ja Laakkonen ei kyllä täytä näitä kriteereitä. Minulla on sellainen kuva, että Laku elää peliajasta ja tehopisteistä. Ja tehopisteet ilman peliaikaa ei ole oikein toimiva yhtälö. Turhautunut egomaanikko nelosessa on kamala idea. Siksi siis edelleen kauppaisin Laakkosen kiireesti muualle, koska sitä roolia ylemmissä ketjuissa ei ole kovin äkkiä näköpiirissä. Loikas on pystynyt todistamaan kykynsä nelosessa. Samaten Väisänen on oikein nelosketjun laiturin prototyyppi, pyyteetön ja tunnollinen joukkuepelaaja, joka osaa plussana tehdä myös maaleja.
Minä siis uskon toimiviin kaksikoihin ja tiettyyn hierarkiaan. Kerholla on nyt kolme toimivaa kaksikkoa (Vode-Rita, Holden-Setzinger, Keinänen-Mäkiaho) ja kavereita, joita pitää peluuttaa tarpeeksi ylhäällä maksimaalisen hyödyn saamiseksi (Hassinen, Laakkonen). Ja sitten on niitä, jotka voi heittää hyvällä omallatunnolla kentälle milloin vain (Hahl, Louhi, Väisänen, Loikas). Ja sitten on vielä jokerikortit Lahti ja Hilden. Vai pitäisikö sanoa Ässä-arvat?
Mutta yksi asia minulle on hieman epäselvä. Onko Kerhossa miten tarkka roolitus laitureille sen suhteen, kummassa laidassa he pelaavat? Eli ketkä ovat puhtaasti vasempia/oikeita laitureita ja ketkä pystyvät pelaamaan kummassa laidassa vaan? Se tietysti hiukan rajoittaa tätä ketjulottoa oikeassa elämässä.
Ja lopuksi, minustakin Immonen on aivan liian hyvä vilttiin tai seitsemänneksi pakiksi.