Minua ainakin vaivaa sosiaalisten tilanteiden pelko ja heikentynyt kyky sosiaaliseen kanssa käymiseen (vieraiden) ihmisten kanssa. Eli kun minulta kysytään yllättäen jotain niin ymmärrän kyllä kysymyksen mutta pääni tuntuu tyhjenevän järkevistä vastaukseen sopivista suomen kielen sanoista. Jäljelle jää öööö, en mä tiiä, niin ja mitäh....
Siellä leipäosastolle voin rauhassa katsella leipiä ja valita rauhassa... Ei se ole sosiaalinen tilanne, ei siellä joku tiskin takana odota että saan niistä tyhjää lyövistä aivoista ulos vastauksen joka vastaisi kysymykseen. Varsinkin kun olen unohtanut ne kerrotetut vastausvaihtoehdot.
Kyllä se vittu on paha. Kävin tuossa muutama viikko sitten syömässä Manhattanissa ja olin unohtanut että siellä pitää valita perunat itse. Enkä siis ollut miettinyt asiaa valmiiksi. Kun tarjoilija kertoi vaihtoehdot niin ainut mikä jäi mieleeni oli lohkoperunat ja ne tilasin. Kyllä varmaan välillä myyjät ja tarjoilijat yms. asiakaspalvelijat pitää minua tyhmänä tai jopa kehitysvammaisena kun selvään kysymykseen vastaus on tyhjä toljotus tai sekava änkytys.
Että joo, pitää muistaa että meitä on moneen junaan, jotkut on jo tippuneet kyydistä ja osa ei ole ehtinyt kyytiin ollenkaan. Ja kyllä minulle saa vittuilla niin paljon kun haluaa... Sen takia että toisille yksinkertaiset asiat ovat minulle vaikeita. Ja toisekseen en ole käynyt Subissa enkä tiedä menenkö koskaan. Jos menisin minulle olisi tärkeää että voisin tutustua vastausvaihtoehtoihin omassa rauhassa ja muodostaa niistä päätökset etukäteen. Näin ostokokemus olisi varmaan miellyttävämpi molemmille osapuolille.
Introvertti olen minäkin, mutta ensimmäisen kerran jälkeen ei ole ollut ongelmaa. (luin netistä, niiden sivuilla on ihan oikeasti ohjeet! että miten voi tilata ja mitä se suoritus pitää sisällään.)
Toki tässä auttaa se että minä otan aina kaiken mitä rahalla saa (viimeaikoina olen rohkeasti ottanut ilman salaattia, koska saan mielestäni silloin enemmän muuta). Lisäksi minulla on vakiokastike eli se hot louisiana tai hot mikä lienee nykyisin, kun vaihtoivat sen nimeä. Oljyä ja etikkaa, mausteet, mutta ei suolaa ja tuosta muuten yksi myyjä avuliaasti sanoi että suolaa eivät laita jos sitä ei pyydä, pistävätäpäs perkele.
No joka tapauksessa, niin ei tuo nyt niin vaikeaa ole. Jos selviää normaalisti kaupasta ulos kaiken sen valikoiman kanssa, niin ei voi olla mahdotonta tilata yhtä saamarin patonkia! Varsinkaan jos siihen on selvästi lueteltu ne ainekset mitä voi siihen haluta. Lisäksi ne perkeleen myyjät siellä toistavat samaa mantraa missä avustavat tyhmää, sellaisella huimalla tavalla, kuin kysymällä! Sitten samat ihmiset menee karvakäsimestaan ja osaa lukea ne niiden listat kyllä missä samalla tavalla lukee että mitä se helvetin pitsa sisältää. Ai mutta onhan siellä fantasia versio, älkää menkö ja ne saattaa kysyä että haluatko valkosipalia, kauheaa! Älkääkä varsinkaan menkö Joensuuhun, siellä jumalauta on pitseria missä saa valita 24 täytteestä pannupitsansa sisällön! Ne ei tee sulle valmiiksi, JOUDUT valitsemaan! Ja saa ottaa kaikki, kokeilin sitäkin!
Siinä sitä on pienen ihmisen elämä pilalla kun joutuu niinkin vaikean valinnan eteen, kuin haluaako nyt sitä valkosipalia vai ei, päivä pilalla. Olisitte nyt päättäneet senkin minun puolesta, kun paremmin tiedätte mistä tykkään.