Ei vai? Urheilulajien ja varsinkin faniryhmien välisiä vääntöjä on ollut niin kauan kun minä olen asioista jotain ymmärtänyt. Urheilijoiden ja urheilufanien yleinen luonteenpiirre on ollut myös tuo sinun elämässäsi hyvin vahvasti hallitseva tapa haukkua nössöiksi, nörteiksi ja hikareiksi kaikkia niitä, joilla on elämässään jotain muutakin puhuttavaa kuin lätkä, kalja ja tissit.
En mä lätkäfanina muista että olisin silleen haukkunut muita lajeja tai varsinkaan niitä tyyppejä, mitkä ei seuraa urheilua. Enkä mä kavereistakaan tota erityisemmin huomaa. En mä sen takia nössöksi tai nörtiksi hauku. Nörtiksi olen sanonut nörttejä. Oon mä varmaan itsekin sellainen kun päivät pitkät koneella jumitan, mutta mä miellän tuohon sanaan myös esimerkiksi jotain scifikiinnostuksen tapaista ja vähän myös tietynlaista luonteenpiirrettäkin. Nössöiksi taas olen sanonut nössöjä eli jotain sellaisia pelkurimaisia ja alistuvia. Varmaan tietosanakirjastakin löytyy jotain suht vastaavaa. Ja hikariksi olen sanonut hikipinkoja eli niitä, jotka lukivat ja opiskelivat muita enemmän. Ei se ole esimerkiksi hikari, joka ei tykkää tisseistä tai vaikka lätkästä. Enhän mä skeidaa puhu.
Ja tuosta lukemisestakin oon puhunut sen överiksi vetämisestä vai miksikä sitä nyt sanoisi kun esimerkiksi noissa tietovisoissa yli puolet on sellaisia turhanpäiväisiä kysymyksiä, mihin ei edes halua tietää vastausta. Siinä vaiheessa mä yleensä suljen välilehden ja luen toista ketjua.
Niin, mukava kokki on parempi tyyppi kuin vittuileva lakimies, mutta kai se lakimieskin voi rakastaa sitä lakiaan ja kokiksi voi hakeutua joku ihan mulkku, joka ei elämällään vaan sattunut muuta tekemistä keksimään. Sillä ei todellakaan ole mitään väliä mitä kukin tekee ammatikseen, mutta sinä lokeroit ihmisiä silti mielenkiinnon kohteiden tai ammateiden mukaan ehkä enemmän kuin kukaan tällä palstalla. Jännä juttu.
Joo missä tahansa ammatissa on mulkkuja jne, mutta kyllähän kaikki varmaan huomaa tuon eron noiden ihmisryhmien kesken. Intin kun yhtenä pienenä esimerkkinä mainitsin niin mä jälkiaukin käyneenä huomasin tuon selvästi. Tykkimiehenä meidän tuvassa oli tosi hyvä meininki ja yhteishenki, mitä ei silleen hoksannut kun vasta aukissa, missä oli niitä "kilpailijoita" ja muutenkin hieman enemmän sitä tiettyä ihmisryhmää. Ja opiskelukavereista ton huomaa varmaan kaikki, tai en mä tiedä huomaako sitä jos itse kuuluu siihen ryhmään ja ajattelee samoin. Mä ajattelin monista luokkalaisista etten oikein ymmärrä sitä niiden tarvetta päteä tai nostaa itseään mihinkään asemaan. Mä haluan asettua tavallisen tallaajan asemaan jos johonkin. Niitähän me kaikki ollaan tällä pallolla. Täällä Jatkoajassa ton muiden yläpuolelle asettamisen huomaa paremmin kuin millään muulla forumilla, mitä mä olen lukenut. Kyllähän täällä noista teksteistäkin näkee millaista porukkaa täällä keskimääräistä enemmän on.
Ja kaikki varmaan muistaa ala-asteelta millaiset tyypit oli niitä tuollaisia. Ne ei oikein pärjännyt muiden ihmisten kanssa yleisimmissä jutuissa. Ei tietenkään kaikki, mutta varmaan voi sanoa että keskimääräistä enemmän. Yks mun kaveri sanoi joskus 5v sitten että niiden luokalla yksi "koulukiusattu" oli kerran saanut suunsa auki ja oikein kiukkuisena sanonut että kostaa tän muille näyttämällä mikä on 20v päästä, ja siis jotain ammattia tai titteliä just varmaan tarkoitti. Ei kait tuollaista ajatusta pysty ymmärtämään kuin vain ne siinä asemassa olevat. Ihan järjetön koko ajatus. Itsensä kanssahan se käy sitä jotain kilpailua, oman pään sisällä.
Mutta siis joo. Olen kyllä itsekin varmasti syyllistynyt noihin juttuihin mitä kirjoitit, ja välillä kirjoitan turhankin kärjistetysti kun vituttaa.