Leikkasin äsken nurmikon ja jonkun pienen katajan alla istui joku pikkulintu, jota en huomannut. Ruohonleikkurilla lykkiessäni sinne katajan alle alkoi hirveä piipitys. Säikähdin kyllä toden teolla, tuli ihan yllätyksenä. Äkkiä vedin leikkurin pois ja lintuhan siellä oli ottanut osumaa ja tuskaili maassa. Siinä kohtaa meni sormi suuhun ja mietin että kituuko se nyt, meninkö minä ajamaan poloisen ihan henkihieveriin. Ensimmäinen reaktio oli kuvotus ja pieni suru raukan puolesta, pikkulinnuthan ovat niin sympaattisia. Tarkasteltuani tilannetta lintu lähti katajan alta kävellen, ainakin toinen siipi liikkui mutta toisen kanssa oli kai jotain ongelmaa. Hetken kävi mielessä kun olin yli ajanut, että pitäisikö päästää kärsimyksistään. Mutta ei mulla olisi ainakaan ollut pokkaa ajaa kiljuvan linnun yli uudestaan ruohonleikkurilla. No, onneksi lintu sitten lähti siitä ja oli hengissä, nyt mietin vain että sattuuko toiseen siipeen ja pärjääkö se rassukka. Onneksi säilytti henkensä. En minä ainakaan haluaisi kuolla siten, että joku "teiniwannaberunkkujaws" (Copyright: Kiekkopesä) vetelisi Stigalla yli. Saatika siten, että tämä samainen yliajaja olisi tehnyt virhetulkinnan ja vetänyt säälistä vielä varmuuden vuoksi toisen kerran ruohonleikkureineen päältä niin että sisuskalut rutisee.