Vähän saa elämään lisää mielenkiintoa ja intoa kun alkaa vähitellen suunnittelemaan vapaa-ajalla tuota kesälomareissua. Innostun niin herkästi aina noista edessä olevista lomareissuista ja joku on joskus kai sanonutkin niin oivallisesti että tuntuu kuin reissuun saisi lisää pituutta kun suunnittelee ensin sen reissun melko tarkkaan ja kartoittaa sitä kaikkea mitä kohdepaikoissa on erilaisia matkailu-, ravintola-, kulttuuri-, luonto- ja aktiviteettivaihtoehtoja tarjolla.
Ensiksikin pitää rajata ne raamit jonka sisälle tuon reissun pitää mahtua. Eli reissu saa kestää korkeintaan nyt seitsemän yötä koska olen ajatellut toisen lomaviikkoni olla ihan vain kotosalla. Sitten reissu saisi maksaa korkeintaan yhteensä kaikkine menoerineen 600 euroa.
Se tuntuu isolta määrältä rahaa ja onkin sitä, siksi toisaalta reissu pitää suunnitellakin nyt hyvin etukäteen että saisi mahdollisimman paljon irti kuohkeahintaisesta reissusta. Toisaalta ei tuo nyt niin iso summa ole koska kyllähän ne majoittumiset vain vie melko ison osan tuosta jo. Siltikin kai veisi vaikka telttailisi koska se telttakin pitäisi ensin ostaa. Ja siksi toisekseen, myös ruokakulut vievät jonkin verran jo tuosta summasta. Vaikka ostaisikin viikon ruoat kaupasta, tulisi hintaa varmaan ainakin noin 40-50 euroa.
No, toisaalta mitä vähemmällä rahallisesti reissusta pääsee niin sen parempi se on. Maksimisumma mitä reissu saisi maksaa on sen 600 euroa mutta eihän se tarkoita sitä että sen täytyy maksaa tuon verran. Vaan säästöä se on pienikin säästö.
Siksi otankin hyviä ideoita vastaan siitä miten säästää reissukuluissa? Turha kuitenkaan tarjota sitä telttailuvaihtoehtoa sillä siihen en lähde ainakaan nyt kun lähden yksin reissuun. Ja varmaan reissuni on nyt tällainen kiertoreissu vai mikä lie roadtrip eli sen sijaan että olisin koko viikon yhdessä samassa paikassa niin nyt olen ajatellut tehdä tällaisen reissun Hämeenlinna->Lappeenranta>Savonlinna>Mikkeli>Hämeenlinna. Reissut tällöin maksaa varmaan vähän enemmän kuin mitä silloin maksaisi jos viettäisi vain yhdessä paikassa reissunsa. Laskeskelin jo eilen että matkat tekisi yhteensä halvimmillaan kai vähän yli 60 euroa. No, ei mikään kovin kallis yhteishinta silti.
Ainoa mikä noihin reissun kohdekaupunkeihin saattaa vielä vaikuttaa on tämä surullisen kuuluisa koronatilanne. Mutta muutenhan nuo kaupungit kuullostaa minun korvaani ihan kivoilta paikoilta. Mikkelissä kyllä joskus käynyt mutta siitä on jo jokunen vuosi aikaa, Lappeenrannassa nyt en ole tainnut käydä kuin vieraspelireissuilla. Elämäni ensimmäisen hotelliyönikin kyllä vietin Lappeenrannassa joskus vasta 2000-lucun alkupuolella yön yli vieraspelireissuilla mutta ei silloinkaan tutuksi tulleet kuin korkeintaan yökerhot ja baarit Lappeenrannassa jäähallin lisäksi ja aamuvarhaisella sitten grillikioskin vedyt ja atomit.
Savonlinnassa taas olen viimeksi vieraillut vuonna 1996. Tuolloin teimme sinne reissun koulusta. Eli Suomesta löytyy silti vielä paljon paikkakuntia joista innostuu vaikka olenkin paljon kiertänyt Suomea ensin perheen kanssa kun perhe on ollut vuodesta 1988 lähtien karavaanareita, isä on vieläkin. Vaikka ei enää reissaa kai läheskään niin paljoa. Ja nyt olen viime vuosina reissannut sitten yksin Suomessa. Joskus voisi lähteä ulkomaillekin mutta ei sen aika ole vielä ainakaan.
Nettimobiilipankin arkistointipalvelussa on sekin hyvä puoli että sen avulla voi laskea paljonko rahaa on kulut esimerkiksi siellä viime kesän viikon Rauman reissulla. Muistelisin että sain tulokseksi vähän alle 700 euroa! Tosin, valitettavasti viime kesänä join jonkin verran myös alkoholia. Ja siitäkin tuli lisäkulua.
Jaa, no kyllähän näistä reissuasioista voisi jo nyt kirjoittaa ummet ja lammet mutta tulee turhan pitkä viesti jos vielä jatkaisin tätä parilla kappaleella. Savonlinnassa ja/tai Lappeenrannassa pitää kai lähteä jollekin risteilyllekin taas ja Savonlinnasta muistan viime kesän suunnitelmista jo sen että siellä tarjottiin myös erikoisempaa laivan hyttimajoitusta, tuolloin jäi Savonlinnaan muutenkin lähtemättä mutta ehkä tänä kesänä voisi testata erilaisempaakin majoitusvaihtoehtoja. Tai eihän tuo nyt mikään erikoinen majoitusvaihtoehto ole paljon risteilevälle mutta minulle se on.