Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 594 500
  • 68 312

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Lauantaikännit on ihan parasta. Perjantaina ensin on vetäisty työviikon päätteeksi sellaiset pikaiset ja epätoivoiset humalat. Pakko nollata. Sitten lauantaina heräilee, ottaa parit tasoittavat, nukkuu päiväunet ja illalla voi vetää kuin onttoon jalkaan. Vaikka promillet paukkuu, niin tietynlainen selkeys säilyy. Välillä jopa näkee itsensä ja toimintansa vähän kuin ulkopuolelta. Ja tietää, että tämän minä muistan vielä huomennakin.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Punavyöt oli ihan huippua. Olin addiktoitunut Villiin Länteen Lucky Luken ja isän kanssa katsottujen kuukauden westernien ansiosta. Tiesitkös muuten, että Simo Penttilä on nimimerkki?

Jenningsitkin muistan aika tarkkaan, vaikka siitä on vissiin 40 vuotta kun viimeksi luin. Eikös sen päähenkilön kavereita olleet Darbishire, Venables ja Atkinson?

Penttilän Simpan tiesin kyllä.
Darbishiren olen unohtanut, ettei vaan ollut oikeastaan kirjasarjan pääpoika, mutta Venables ja Atkinson ovat muistiini piirtyneet: aina kun törmään noihin engelsmannien sukunimikaimoihin niin palaan lapsuuteeni.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penttilän Simpan tiesin kyllä.
Darbishiren olen unohtanut, ettei vaan ollut oikeastaan ollut kirjasarjan pääpoika, mutta Venables ja Atkinson ovat muistiini piirtyneet: aina kun törmään noihin engelsmannien sukunimikaimoihin, niin palaan lapsuuteeni.
Darbishire oli se rillipäinen hintelä jamppa, joka pelastui hivutukselta sillä että oli Jenningsin kaveri. Melko tyypillinen sidekick siis. Ja aina kaikki kirjoitti sen nimen väärin, Derbyshireksi. Sitten se joutui oikaisemaan, hyvin häveliäästi kun oli sellainen nössö reppana.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kuka muuten levytti ensimmäisenä kappaleen Power of Love? Ei sitten googlata, vain väärät vastaukset saavat synninpäästön.
Uskoisin että tuolla nimellä on tehty, wittgensteinilaisittain ilmaistuna, aivan vitusti kappaleita. Myös sellaisia, joita kukaan tällä palstalla kirjoittava ei ole kuullutkaan.

Allman Brothersin esiaste Hour Glass teki tuon nimisen levyn 1960-luvun lopulla, ja levyllä oli myös saman niminen kappale. Mulla on ne kaksi Hour Glassin studiolevyä hyllyssä. Mutta ei tuokaan voi olla ensimmäinen power of love ikinä. Jonkun 50-luvun doo-wop -ryhmän jäljiltä voi hyvinkin löytyä moinen, sopisi genreen. Tai jokin jenkkiläinen gospel-orkesteri miltä tahansa vuosikymmeneltä, jolloin äänitteitä on ylipäätään pykäisty.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Darbishire oli se rillipäinen hintelä jamppa, joka pelastui hivutukselta sillä että oli Jenningsin kaveri. Melko tyypillinen sidekick siis. Ja aina kaikki kirjoitti sen nimen väärin, Derbyshireksi. Sitten se joutui oikaisemaan, hyvin häveliäästi kun oli sellainen nössö reppana.

arvee hiemankin enemmän Darbishire kuin Jennings tai varsinkaan Atkinson, joka taisi olla atleetti.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ainakin 90-luvun alussa opeteltiin tavaamalla lukemaan päijät-hämeen sydänmailla. Oli kyllä vammasta hommaa kaikkiaan.
Jaa, taisi meidän ope sitten olla aikaansa edellä... Sitä ei oikein tiedä mitä muut tekee kun on vaan siellä omassa koulussa opettelemassa sitä mitä opetetaan.

@Vahva tunne
Tälläisen pätkän bongasin kun etsin tietoa äännemenetelmän käyttöönotosta.
Suomessa lukemaan opettamisessa käytettyjä osamenetelmiä voidaan erottaa kahta päälajia: perinteinen kirjainmenetelmä ja varsinaisesti 1980-luvun lopulla esiin murtautunut äännemenetelmä.
Samassa jutussa oli että äännemenetelmä tunnettiin jo 70-luvun alussa... On sen verran raskas luettava tuo juttu puhelimen näytöltä että silmäilin sen vain. Saatan lukea tuon vielä joskus kun aihe alkoi kiinnostaa.

Lähde: Lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen didaktiikan kielitieteellistä taustaa
Kyseessä on siis Tuomo Jämsän
Lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen didaktiikan kielitieteellistä taustaa

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
arvee hiemankin enemmän Darbishire kuin Jennings tai varsinkaan Atkinson, joka taisi olla atleetti.
Minä mielsin parin ensimmäisen kouluvuoteni ajan itseni tuollaiseksi Jenningsiksi, varsinkin kun paras ystäväni Pasi oli ilmetty Darbishire. Venables taisi olla sellainen hessuhopomainen, hyvää tarkoittava höntti.

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulla ei ole yhtään Frank Sinatran levyä, ei kokoelmaakaan, mikä alkaa vanhemmiten tuntua harmittavalta junttiudelta.
Soittelin toisinaan Kivenlahdessa pubin levarista biisejään ja porukka ei lainkaan paheksunut. Muistaakseni.

Frank Sinatraa suosittelen Jatkoajan lukijoille vaffasti, aion varastaa kirjastosta levyn.
No en vaiskaan tuota jälkimmäistä tee, mutta menkää lainaamaan, rohkeasti kokeilemaan uutta musiikkia.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulla ei ole yhtään Frank Sinatran levyä, ei kokoelmaakaan, mikä alkaa vanhemmiten tuntua harmittavalta junttiudelta.
Soittelin toisinaan Kivenlahdessa pubissa levarista biisejään ja porukka ei lainkaan paheksunut. Muistaakseni.

Frank Sinatraa suosittelen Jatkoajan lukijoille vaffasti, aion varastaa kirjastosta levyn.
No en vaiskaan tuota jälkimmäistä tee, mutta menkää lainaamaan, rohkeasti kokeilemaan uutta musiikkia.
Vanha sinisilmä on ihan ok. Kelpo mafian käsikassara. Lauloi hyvin. Mutta samoihin aikoihin meillä oli täällä laulaja, jonka ääniala, tulkinta, monipuolisuus ja esityksiin ladattu tunne pyyhkivät Sinatralla lattiaa. Tarkoitan Olavi Virtaa. Yksi parhaista laulajista koskaan, missään. Ja eli elämän. Sen kuuli.

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa, taisi meidän ope sitten olla aikaansa edellä... Sitä ei oikein tiedä mitä muut tekee kun on vaan siellä omassa koulussa opettelemassa sitä mitä opetetaan.

@Vahva tunne
Tälläisen pätkän bongasin kun etsin tietoa äännemenetelmän käyttöönotosta.

Samassa jutussa oli että äännemenetelmä tunnettiin jo 70-luvun alussa... On sen verran raskas luettava tuo juttu puhelimen näytöltä että silmäilin sen vain. Saatan lukea tuon vielä joskus kun aihe alkoi kiinnostaa.

Lähde: Lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen didaktiikan kielitieteellistä taustaa
Kyseessä on siis Tuomo Jämsän
Lukemaan ja kirjoittamaan opettamisen didaktiikan kielitieteellistä taustaa

Tuo silloinen opettaja oli yli kuudenkymmenen ja opettanut ilmeisesti viimeiset vuosikymmenet lapset lukemaan, jaksan epäillä ettei ihan viimeisten virtausten mukaan mennyt.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Siis miten vähän jengi on dokannut jos muistaa jotain ala-astejuttuja?
Aika vähän dokasin vielä ala-asteella, ehkä siksi muistan. Vuodesta 86 on sitten tullut otettua hitusen enemmän. Enkä tosiaan muista missä olin viime viikon tiistaina, tai mitä söin maanantaina. Minusta tulisi paskin todistaja rikossarjaan ikinä. Missä olit viime marraskuun viides päivä, kysyisi tiukkailmeinen komisario. En muista, sanoisin. En muista edes missä olin toissapäivänä, ellen vasiten paina mieleen että nyt on tänään ja kello on tätä, olen tässä. Sen sijaan muistan ihan tarkasti kenen tissejä tuijottelin kuudennen luokkaretkellä, missä ja mistä kulmasta, millainen paita hänellä oli yllään...

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vuodesta 86
Tämä on kautta historian yksi parhaimmista vuosista mitä on ollut. Kiitos siitä kuuluu Meksikon mm-kisoille ja Argentiinan mestaruudelle sekä eräälle Armandolle, joka pelasi kyseisessä joukkueessa. Vittu ne oli hienot kisat.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tämä on kautta historian yksi parhaimmista vuosista mitä on ollut. Kiitos siitä kuuluu Meksikon mm-kisoille ja Argentiinan mestaruudelle sekä eräälle Armandolle, joka pelasi kyseisessä joukkueessa. Vittu ne oli hienot kisat.
Mulle parhaat kisat oli ne ensimmäiset jotka katsoin ihan kokonaan, joka matsin. Eli Espanja 82. Brasilian joukkue siellä... Zico, Socrates, Eder, Junior, Falcao, Cerezo, Serginho... Ja maalissa Risto Dufva -tukkainen Waldir Peres. Paras jalkapallojoukkue, jonka olen nähnyt pelaavan. Edelleen. Niillä jätkillä oli telepatiaa, se oli ihan toisesta maailmasta. Vähän kuin Krutov, Larionov ja Makarov. Ei niiden tarvinnut edes katsoa missä kaveri menee, ne tiesi.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mulle taas tuosta tulee mieleen Argentiinan omat kisat -78 ja muuan Kempes, joka johdatti isännät konfettisateessa mestaruuteen.
Noista kisoista muistikuvani ovat aika vähäiset. Täytin sen vuoden syksyllä viisi, mutta muistan konfetit ja hulmuavatukkaisen Kempesin tuulettamassa. Muistan myös hollantilaisten epätoivoiset ilmeet. Faija katsoi ne matsit, ja muistan olleeni siinä sohvalla vieressä. Sohva oli musta, televisio väri- mutta kaukosäätimiä ei silloin tunnettu. Kävin vääntämässä ääntä kovemmalle pyöreästä potikasta, kun vähän alle vuoden ikäinen siskoni herkesi itkemään.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mulle parhaat kisat oli ne ensimmäiset jotka katsoin ihan kokonaan, joka matsin. Eli Espanja 82. Brasilian joukkue siellä... Zico, Socrates, Eder, Junior, Falcao, Cerezo, Serginho... Ja maalissa Risto Dufva -tukkainen Waldir Peres. Paras jalkapallojoukkue, jonka olen nähnyt pelaavan. Edelleen. Niillä jätkillä oli telepatiaa, se oli ihan toisesta maailmasta. Vähän kuin Krutov, Larionov ja Makarov. Ei niiden tarvinnut edes katsoa missä kaveri menee, ne tiesi.
Tässäpä parit huippuhetket. Ihan uskomaton joukkue.

Lisänä vielä Ederin kammottavan kova vapari, jonka Zico sutii sisään. Vieläkin San Mamesilla ylärima värisee hiljaa, vaikka laukauksesta on kohta 38 vuotta.

ace

Jäsen
Syntymäpäivänäni rakas siskoni muisti mitä olin toivonut ja hommasi minulle lahjaksi Lapinlahden Linnut kirjan. Kuulema joutui tekeen hommia sen löytääkseen, mutta juuri siksi onkin maailman paras sisko. Ensi puraisu vasta takana, mutta ompahan hauskaa tarinaa Lintujen syntymästä.

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Tavaramerkikseni nousseet pitkät kirjoitukset ovat jäänneet vähemmälle tämän viikon aikana. Ainakin joidenkin mielestä asia voi olla hyvä juttu, mutta minulle se on kyllä samalla merkki siitä että asiat eivät välttämättä ole hyvin. Taisin jo perjantaina kirjoittaa syytä sille miksen ole pidempiä tekstejä kirjoitellut viime päivinä.

Ajatukseni ja huomioni ovat liikaakin jo pyörineet tuon koronavirukseen liittyvien keskusteluiden ja uutisoinnin ympärillä. On ollut vaikeaa ajatella oikeastaan mitään muuta kuin noita koronavirus-asioita ja on ollut myös vaikeaa keskittyä jopa kirjoittamiseen.

Sitten taas olen ollut ottamatta kantaa noihin viruskeskusteluihin. Olen tehnyt itselleni selväksi että näistä asioista en kuitenkaan tarpeeksi paljon ole vielä tietänyt ja olenkin ottanut vain ainakin toistaiseksi keskustelujen ja uutisoinnin seuraajan roolin. Tietenkin se omakin tietämystasoni nousee koko ajan varmaan kun noita uutisointejakin asiasta seuraan aktiivisesti.

No nyt on menossa viikonloppu. Eilen oli jo vapaapäivä ja tänään on toinen vapaapäivä. Etenkin näin viikonloppuisin huomaa sen kun urheilumaailma on jo rallinkin peruuntuessa tältä päivältä niin melkein jo täysin seis. Viikonloppuisin sitä kuitenkin ehti olemaan jo muutaman kuukauden ajan liki poikkeuksetta urheilun suurkuluttaja, ns. urheiluhullu. Nyt urheilumaailma on lähes täysin seis ja vapaa-ajan viettotavat on saanut laittaa kokonaan uusiksi. Urheilu vei kuitenkin leijonaosan vapaa-ajastani viimeisten kuukausien aikana.

Tai todennäköisesti tässä käy niin että tuon urheilun seuraamisen korvaan erilaisten leffojen ja sarjojen katselulla. Ja sillä pleikkarin peluulla. Eli kovin paljoa loppupeleissä ei vapaa-ajan viettotapani sittenkään muutu, yhä tulen katselemaan paljon tv:tä, nyt vain ohjelmien sisältö muuttuu olennaisesti.

Cmoren asiakkaille tuli jo eilen viestiä että urheilun ollessa "tauolla" niin harmitusta lieventääkseen Cmore on avannut Sport-asiakkailleen kaikki viihdekanavat käyttöön. Tämä maaliskuun loppuun saakka ainakin. No minulla nämä Cmoren viihdekanavat näkyivät kyllä jo muutenkin ilmaiseksi että tämä lievennys ei nyt vielä paljon vaikuta minuun. Jännityksellä odotan mitä Viasat-urheilupakettien tilaajat saavat korvaukseksi. Tätä asiaa ei ole vielä päätetty. Aukeaisiko sieltä Viasatinkin viihdekanavat ilmaiseksi käyttöön?

No nyt on joka tapauksessa viikonloppu ja minä koitan nauttia siitä. Vaikka koko maailmasta tulee jatkuvasti huolestuttavia uutisia ja urheilumaailma on seis.

Glove

Jäsen
86 ekat kisat mistä on muistikuvia. Pelithän tuli töllöstä illalla/yöllä ja äiti oli väliin aivan hiilenä kun se tiennyt missä olin yöllä. No, kaverilla katsomassa kisoja. Peliän välissä potkittiin jalkapalloa ja sateen sattua mätsättiin Stigan pöytäfutista. Pelin oma pallokin hajosi ja kokeiltiin jos jonkinlaista pelivälinettä sillä aikaa kun kokoonliimatun pallon liima kuivui. Foliosta sai aika hyvän pelivälineen. Harmi vain kun suosikki hävisi finaalin.

Suosikkijoukkue
Lahen Pelsu, Dallas Stars, Leksand, Orlando Magic
Seitsemän tölkkiä ja viis tuoppia. Mikä teidän saldo tälle päivälle?
Reilu kuppi kahvia. Heräsin vasta puolisen tuntia sitten niin tässä sitä edelleen siemaillaan.

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Tuo silloinen opettaja oli yli kuudenkymmenen ja opettanut ilmeisesti viimeiset vuosikymmenet lapset lukemaan, jaksan epäillä ettei ihan viimeisten virtausten mukaan mennyt.
Meidän opettajat (kahden opettajan kyläkoulussa olin, opettajat aviopari) olivat varmaan jotain nelikymppisiä. Heidän nuorin lapsi oli yhtä aikaa kanssani koulussa neljä luokkaa ylempänä. Opettajat kävivät koulutuksissa ja toivat uusia ajatuksia opetukseen. Yhden koulutuksen jälkeen tuli uusi ajatus ja aloimme tekemään paritöitä sovitusta aiheesta jotka sitten esitettiin muille. Meidät siis osallistettiin omaan opetukseen siis.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy