Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 125
  • 3 487
Suosikkijoukkue
Tappara, LA Kings, Raiders, Concordia Stingers
Pistetaan nyt loman viimeisen viikon ratoksi muutama oma huomio kaytetyista koneista.

Ateena-Montreal vali ensimmaista kertaa Air Canada Rougella, suora lento. Voin suositella lampimasti mutta vain Premium Economyssa jossa istuimme, Economy naytti todella, todella ahtaalta, kapeat penkit ja minimijalkatila. Viihdetta oli vain jos oli ladannut valmiiksi Air Canadan appin tai vuokraamalla $10 CAD iPadin jossa oli materiaalia. Premium Economyssa kuului hintaan. Premium Economyn jalkatila oli todella hyva pitkalle miehelle ja palvelu pelasi kuin unelma, 10h lento meni mukavasti.

Mtl-Bryssel (josta autolla Pohjois-Ranskaan) red eye-lento Lufthansa Premium Economyssa oli viela astetta parempi kokemus, varsinkin emannalle joka on lyhyt, silla istuimesta tulee ns. Lazy boy-mallinen eli myos jalkatuki nousee penkista, kuulemma ruhtinaallinen nukkua. Itsella jalat liian pitkat siihen mutta mukavat ja tilavat oltavat itsellakin.

Molemmilla hyvat ruoat ja tosiaan palvelu pelasi, mukana sai myos kunnon unipaketin eli viltin, tyynyn, korvatulpat ja silmamaskin. Suosittelen molempia. Toki Lufthansan Economykin toimii pitkilla lennoilla.

Bryssel-Ateena tutusti Aegeanilla eturivissa jalkatilan takia totutun sopiva, Aegean ei ole oikeastaan koskaan pettanyt missaan kohtaa.

Ihmiset saastavat matkoillaan itselle erikoisista asioista, maksan mielellani ~50€ ylimaaraisesta mukavuudesta varsinkin pitkilla lennoilla, ei paase stressi iskemaan eika matka ala ahdistuksessa. Nyt viela hyva saka kun sai Air Canada Rouge-lennon Premium Economyn halvemmalla kuin Economyn!

Matkustaminen on mukavaa
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
10 päivää vanha, mutta ajankohtainen uutinen: tunnettu konsultti arvioi, että kun Boeing aloittaa MAXien tuotannon uudelleen, saattaa kestää jopa 2 vuotta siihen, että 400 Boeingin varastoimaa linjalta valmistunutta koneyksilöä saadaan toimitettua asiakkaille, jo toimitetut 387 ympäri maailman maadoitettua konetta lentokelpoiseen kuntoon ja Spirit AeroSystemsin valmistamat ja varastoimat 100 koneenrunkoa kokoonpanolinjalle ja valmiiksi. Alihankkijoilta menee oma aikansa tuotannon aloittamiseen. Lisäksi mahdollinen pilottien simukoulutusvaatimus ottaa myös oman aikansa, jos siihen mennään.


Muualta kopiotu, lienee sallittua?
 

Outsider

Jäsen
Mikähän yhtiö tekee ensimmäisenä seuraa Flybelle? Norwegianin talous ei ollut ennen coronaakaan kaikista vakaimmalla pohjalla ja nyt osake on tullut kuukaudessa alas vajaat 70%.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool

Rocco

Jäsen
Lufthansa oli tietääkseni yksi vakavaraisimmista yhtiöistä, mutta nyt on sekin jo joutunut pyytämään apua.
Vaatimattomat miljoona euroa tulee tappiota tunnissa.
Lähteenä Reutersin uutinen: Lufthansa CEO says it's seeking state aid in Germany, other countries
Ei ihme, kun Lufthansalla on yhteensä 300 lentokonetta, ja tilauksiakin sisällä lähes 200. Paraikaa on vanhimman ja määrältään suurimman yksittäisen lentokonemallin, vanhan Airbus 320:n poistokin käynnissa ja sen kaluston uusiminen, juuri kun vanhat 747:t on saatu muutamia uusia yksilöitä lukuunottamatta juuri korvattu Dreamlinereillä tai A350:llä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Norwegian meni tänään yrityssaneeraukseen, valtionrahoilla toki pystyssä pysyy.

Lienee melko selvää ettei lähivuosina kapasitettiakaan tarvita läheskään mitä ennen kriisiä ole. En usko että vuosiin, josko enää tämän sukupolven aikana rajat enää aukenevat menneiden vuosien tyylisiksi. Olemme uudessa maailmanajassa.

Voiskin heittää kyselyn. Koskas uskotte turismin Euroopassa, aurinkorannoilla palaavan kuvioihin...tai elpyvän nyt edes puoleen kriisiä edeltävistä ajoista?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Norwegian meni tänään yrityssaneeraukseen, valtionrahoilla toki pystyssä pysyy.

Lienee melko selvää ettei lähivuosina kapasitettiakaan tarvita läheskään mitä ennen kriisiä ole. En usko että vuosiin, josko enää tämän sukupolven aikana rajat enää aukenevat menneiden vuosien tyylisiksi. Olemme uudessa maailmanajassa.

Voiskin heittää kyselyn. Koskas uskotte turismin Euroopassa, aurinkorannoilla palaavan kuvioihin...tai elpyvän nyt edes puoleen kriisiä edeltävistä ajoista?
Voi olla, että Lapin matkailullakin tekee tiukkaa, ainakin ulkomaalaisten turistien osalta. Jos hinnat halpenevat, niin voisihan tuota joskus harkita.
Mitä itse kysymykseen tulee, niin vähintään kaksi vuotta siihen elpymiseen menee - siihen puolikkaaseen entisestä volyymistä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Voi olla, että Lapin matkailullakin tekee tiukkaa, ainakin ulkomaalaisten turistien osalta. Jos hinnat halpenevat, niin voisihan tuota joskus harkita.
Mitä itse kysymykseen tulee, niin vähintään kaksi vuotta siihen elpymiseen menee - siihen puolikkaaseen entisestä volyymistä.

Niin kaksi vuotta voisi olla hyvä veikkaus turistimatkoille ylipäätään. Ennenkuin kattava rokote on niin tuskin esim.Välimerelle ja Kanarialle on mitään asiaa.
 

Fordél

Jäsen
Toivottavasti vaikutus olisi pysyvä ja sekä turismi että lentomatkailu vähenisivät merkittävästi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toivottavasti vaikutus olisi pysyvä ja sekä turismi että lentomatkailu vähenisivät merkittävästi.

Tämä on todennäköistä lyhyellä aikavälillä. Lentoyhtiöitä tippuu pois pelistä ja myös lentojen hinnat nousevat. Ehkäpätämä vaikuttaa jonkin verran myös ihmisten tottumuksiin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on todennäköistä lyhyellä aikavälillä. Lentoyhtiöitä tippuu pois pelistä ja myös lentojen hinnat nousevat. Ehkäpätämä vaikuttaa jonkin verran myös ihmisten tottumuksiin.

Toisaalta voisi olettaa että tässä kuitenkin tuetaan paljon lentomatkailua ja kun isot tippuu pois niin todennäköisesti tulee paljon myös pieniä toimijoita tai isot ostaa muita ulos (koneet kun ei poistu kuitenkaan). Varmaan samalla sitten hintavaihtoehtojakin tulee laidasta laitaan. Itseasiassa voisiko tämä olla kuitenkin hyvä asia lentomatkailulle kun pitkään oli puhe monessa maassa esim. verotuksen nostoon lentomatkailuun, nyt voi puheet muutamaksi vuodeksi mennä lentomatkailun saastuttavuudesta. Itseasiassa koko ilmastoasia on jäänyt kokonaan puheista pois ainakin toistaiseksi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Minä kyllä veikkaan että kesä 2021 on maailmanhistorian vilkkain turistivuosi kun tänä vuonna ei ainakaan kesällä pääse minnekään.

Kyllä mulla on ainakin tarkoitus lähteä Thaikkuihin heinä- elokuussa. Siellä on nyt ulkonaliikkumiskiellot jne. päällä, joten homman pitäisi olla kunnossa kaikin puolin 3-4 kuukauden päästä, kuin myös toivottavasti täällä Suomessa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kyllä mulla on ainakin tarkoitus lähteä Thaikkuihin heinä- elokuussa. Siellä on nyt ulkonaliikkumiskiellot jne. päällä, joten homman pitäisi olla kunnossa kaikin puolin 3-4 kuukauden päästä, kuin myös toivottavasti täällä Suomessa.

Mä voisin kohtuuison vedon lyödä ettet heinä-elokuussa thaikkuihin pääse matkailemaan. Et todennäköisesti tämän vuoden puolella edes.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mä voisin kohtuuison vedon lyödä ettet heinä-elokuussa thaikkuihin pääse matkailemaan. Et todennäköisesti tämän vuoden puolella edes.
No tämähän nähdään parin kuukauden kuluttua.
 

Up089

Jäsen
Suosikkijoukkue
FLA, JYP, KeuPa HT
Mä voisin kohtuuison vedon lyödä ettet heinä-elokuussa thaikkuihin pääse matkailemaan. Et todennäköisesti tämän vuoden puolella edes.
No tämähän nähdään parin kuukauden kuluttua.


Mulla olis kanssa reissu heinäkuun alussa Sardiniaan. Taitaa olla sekin paketissa.. Harmi vaan kun oli vielä 10v hääpäiväreissu vaimon kanssa.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mä voisin kohtuuison vedon lyödä ettet heinä-elokuussa thaikkuihin pääse matkailemaan. Et todennäköisesti tämän vuoden puolella edes.
No tämähän nähdään parin kuukauden kuluttua.
Meillä liput ostettuna jouluksi thaikkuihin ja olemme jo varautuneet siihen ettei päästä lähtemään.
Jos Finski nuo peruu, niin saaduilla palautuksilla pääsee ensi vuonna käymään pariin kertaan siellä, mikäli low-seasonin lipunhinnat pysyy edes lähelle sitä mitä ovat menneinä vuosina olleet.

Nyt kun suurin osa lentokoneista seisoo kentillä käyttämättöminä, niin osaako joku kertoa vaikuttaako käyttämättömyys niiden lentokuntoon jatkossa?
Eikös joku yhtiö jatkanut toimintaansa haamulennoilla pitääkseen koneet lentokunnossa tmv.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Meillä liput ostettuna jouluksi thaikkuihin ja olemme jo varautuneet siihen ettei päästä lähtemään.
Jos Finski nuo peruu, niin saaduilla palautuksilla pääsee ensi vuonna käymään pariin kertaan siellä, mikäli low-seasonin lipunhinnat pysyy edes lähelle sitä mitä ovat menneinä vuosina olleet.

Nyt kun suurin osa lentokoneista seisoo kentillä käyttämättöminä, niin osaako joku kertoa vaikuttaako käyttämättömyys niiden lentokuntoon jatkossa?
Eikös joku yhtiö jatkanut toimintaansa haamulennoilla pitääkseen koneet lentokunnossa tmv.

Osaan sen verran että koneille on tosiaan valtava riski olla maassa pitkiä aikoja. Ne on suunniteltu olemaan ilmassa. Kosteuden ja lämpötilan yhdistelmä lienee materiaaleille pahin. Noista MAX-koneista en osaa sanoa olisivatko enää heittämällä lentokelpoisia.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Osaan sen verran että koneille on tosiaan valtava riski olla maassa pitkiä aikoja. Ne on suunniteltu olemaan ilmassa. Kosteuden ja lämpötilan yhdistelmä lienee materiaaleille pahin. Noista MAX-koneista en osaa sanoa olisivatko enää heittämällä lentokelpoisia.
Amerikkalaiset firmat lennättävät koneitaan parkkiin esi. Arizonaan. Siellä huoltoheput pitävät mm. eläimet pois koneista,
"Maintenance doesn’t stop there, though.
“We do a seven day check after that and then maybe a 30 day check,” said Sluder.
Sluder says it’s important to make sure the elements (dirt, water and animals) stay out."


JOL
 

Nagiri

Jäsen
Itseä ärsyttää suuresti, että kun puoliso asuu toisella puolella palloa, niin pitää koko ajan olla lähtövalmiudessa milloinka pääsee matkustamaan.
Aluksi sanottiin, että 14.4 sitten 20.4 ja nyt näyttäis menevän huhtikuun loppuun. Eipä sitä uskalla varmuudella edes silloin luvata.

Voipi olla että palailen Suomeen vasta vuoden lopulla tai kun näyttää siltä että ei koko ajan ole huoli siitä että joutuu pelaamaan lentorulettia ja nukkumaan kentillä kun lentoja perutaan.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Itseä ärsyttää suuresti, että kun puoliso asuu toisella puolella palloa, niin pitää koko ajan olla lähtövalmiudessa milloinka pääsee matkustamaan. Aluksi sanottiin, että 14.4 sitten 20.4 ja nyt näyttäis menevän huhtikuun loppuun. Eipä sitä uskalla varmuudella edes silloin luvata.
Voipi olla että palailen Suomeen vasta vuoden lopulla tai kun näyttää siltä että ei koko ajan ole huoli siitä että joutuu pelaamaan lentorulettia ja nukkumaan kentillä kun lentoja perutaan.
Voiko kysyä, että missä puoliso luuraa?
Itse odottelen, että Filippiinit avaa rajansa ja sen lisäksi pitäisi jonkun yhtiön lentääkin sinne.
 

Nagiri

Jäsen
Voiko kysyä, että missä puoliso luuraa?
Itse odottelen, että Filippiinit avaa rajansa ja sen lisäksi pitäisi jonkun yhtiön lentääkin sinne.
Etelä-Amerikassa.

Sinne menee kyllä koko ajan lentoja, mutta yksinoikeudella lennoille ei oteta muita kuin kansalaisia juuri nyt. Pitää vaan rauhassa varttoa..
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt kun suurin osa lentokoneista seisoo kentillä käyttämättöminä, niin osaako joku kertoa vaikuttaako käyttämättömyys niiden lentokuntoon jatkossa?
Eikös joku yhtiö jatkanut toimintaansa haamulennoilla pitääkseen koneet lentokunnossa tmv.
Ryanair lennättää kaikkia koneita vähintään kerran viikossa, että pysyy kunnossa.
 

Rocco

Jäsen
Tämä on sinänsä mielenkiintoista, jos Norwegianin EU:n sisällä olevat tytäryhtiöt menee konkurssiin, niin Norwegian ei saa jatkossa lentää EU:n sisämarkkina-alueella Eurooppalaisena lentoyhtiönä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös