Nyt kävikin mielenkiintoinen keissi, tiedä sitten johtuuko koronasta vai muuten vaan kehnosta toiminnasta.
Varattiin tuossa toukokuussa lennot vaimon kanssa Pariisiin heinäkuun puoleenväliin. Tiedostimme varsin mainiosti, että korona saattaa sekoittaa pakkaa ja siihen myös olimme varautuneet. Lennot varattiin erikseen Air Francen kautta, operaattorina toki oli Finnair. Lähtöpäivä läheni ja lento näytti olevan paikallaan, ei viestiä ei mitään.
Noh, lentokentälle saavuttaessa check-in vehkeestä ei löytynyt mitään, joten eikun tiskille. Yllättäen sieltäkään ei löytynyt mitään. Ei lentoa, ei lippuja, ei sitten kerrassaan pihaustakaan. Finnairin henkilökunta oli ymmällään, tunnin verran asiaa selviteltiin ja ei vaan missään mitään tietoja. Meillä kuitenkin sähköpostissa sekä matkaliput että kuitit ihan normaalisti, Air Francen sivuilla lento normaalisti.
Finnairin henkilökunta oli oikein avuliasta ja ystävällistä, joskaan mitään heillä ei ollut keissiin annettavaa. Ohje oli "soittakaa Air Francelle, asiakaspalvelun numero löytyy nettisivuilta". Juu, noin 45 minuuttia siinä vielä jonotettiin aspaan, mutta yllättäen no cigar. Vaihtoehdot alkoi siinä tilanteessa olemaan melko vähissä, joten uudelleen Finnairin hlökunnan kanssa juttusille. "Yllättäen" sieltä sitten löytyikin Finskin lento noin tuntia alkuperäistä myöhemmin - luonnollisesti yhteistyössä Air Francen kanssa. Hienovaraisesti tiedustelin, josko olisikin käynyt niin, että tuo meidän varaama lento onkin siirretty myöhäisemmäksi vaan meille on unohtunut kertoa ja liput unohtunut muuttaa ko. lennolle? No eihän se tietenkään ole mahdollista tai ei ainakaan Finnairin vastuulla.
Tässä vaiheessa alkoi meikäläiselläkin mennä jo hermot, joten ostin sitten uudet liput tuolle (oletettavasti samalle...) lennolle. Päästiin maaliin, käytiin Air Francen palvelupisteessä CDG:llä ja varmistettiin, että samoilla alkuperäisillä lipuilla ollut paluulento on ok. No problem. Menolennon ongelman ratkomiseksi ei siellä pystytty kuulemma tekemään mitään, koska Finnair on vastuullinen operaattori. No niinpä niin.
Eli tässä on nyt kuukauden päivät väännetty molempien lento-yhtiöiden kanssa siitä, saadaanko tuosta perutusta lennosta jotain korvauksia ja jos saadaan, keneltä ja mistä osasta. Ei siinä, alkuperäinen menopaluu oli ~150€ per perse ja pakko-ostoksena tehty menolippu sitten jotain ~250€ per perse, eli ei tässä nyt konkurssissa olla. Periaatteesta en kuitenkaan hyväksy sitä, että asiakas pannaan maksumieheksi, vaikka ongelma tai vika on täysin selkeästi ollut lentoyhtiö(ide)n järjestelmissä. Melko varmasti siis käynyt niin, että Finski on peruuttanut alkuperäisen lennon ja avannut uuden puotlatoista tuntia myöhemmäksi, josta luonnollisesti olisi pitänyt tulla ilmoitus asiakkaalle sekä, oletettavasti, automaattinen siirto tuolle myöhäisemmälle lennolle. Mitään viestiähän ei siis mistään ole tullut.
Kaikkein hauskinta tässä on se, että kumpikin lentoyhtiö sälyttää vastuun toiselle, eikä missään vaiheessa kuitenkaan esitä mitään syytä miksi näin on päässyt käymään. Eli luulen, että molemmissa päissä tiedetään mokasta, mutta ei haluta sitä myöntää. Lisäksi hauskana yksityiskohtana vaimo teki compensation claimin Air Francelle ensin - minä tein Finskille - jonka jälkeen hänen Air France varausnumeroltaan mystisesti hävisi tuo menolento kokonaan. Se oli siis siellä vielä, vaikka lentoa ei ollut olemassa. Tämä onneksi soitti hälytyskelloja ja otin tuosta omastani kuvankaappauksen, ennen kuin lähetän nyt oman claimin, johon saan nyt liitettyä tuon Finnairin käsienpesuoperaation tiedot lisänä. Eli mun varasunumerolla näkyy edelleen tuo "peruutettu" lento ihan normaalisti, mikä myös osoittaa Finnairilta saamani vastineen paskapuheeksi: väittivät, että lento on peruttu yli kahta viikkoa ennen lähtöä. Ei siis ole, koska sitä ei ole peruttu vieläkään.
Sitä tässä nyt funtsin, että jos ja kun Air France myös pesee kätensä koko jutusta toistamiseen, niin mitä vaihtoehtoja vielä on jäljellä? Pitääkö tässä oikeasti mennä jenkkityyliin jonkun lakimiehen pakeille ja alkaa rakentamaan oikeaa keissiä, vai onko esim. kuluttaja-asiamiehellä tai jollain EU-lentovirkamiehellä asiaan mitään osaa? Korostan vielä, että rahallinen kompensaatio ei edes niin paljon kiinnosta, mutta tuo ongelman maton alle lakaiseminen vituttaa sen verran, että en mä tätä tähän jätä.