Keskustelua lentomatkailusta

  • 664 190
  • 3 351

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Palautuksista sen verran, että miten palstalaiset ovat saaneet rahojansa takaisin kevään perutuista lennoista? Lähinnä maksuaikaa tiedustelen. En sitä saako vai ei. Näidenhän pitäisi olla täysin selviä tapauksia. Oman lentoni varasin ja maksoin suoraan lentoyhtiön sivuilta.

Meidän piti lähteä futiksen EM-kisoja katsomaan Budaan ja kun Finnair peruutti lennot niin hain ohjeistuksern mukaan rahoja lennoista takaisin. Silloin sivuilla luki että käsittelyaika ruuhkasta johtuen voi olla jopa 8-12vk.

Kun 10vk oli mennyt, jonottelin Finnairin asiakaspalvelun chattiin n.tunnin (töissä puhelin oli sivussa auki) ja kyselin että näkyykö siellä mitään tuolla perutulla varaustunnuksella. Kuulema jonossa olin ja sanoi että käsittelyaika 8-12vk, kun ruuhkaa on.

Tämän viikon tiistaina jonottelin uudestaan ja kysyin saman. Nyt vastaus oli että voi jopa kestää 13vk. Totesin että sehän ei haittaa yhtään mitään, koska 13vk tulee täyteen tämän viikon perjantaina.

Toistaiseksi ei ole rahoja näkynyt. Ehkä sitten huomenna... tai jouluna. Juuri kun vilkaisin niin Finnairin sivulla sanotaan että ruuhkaa on ja että käsittelyaika on noin 8 viikkoa.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Palautuksista sen verran, että miten palstalaiset ovat saaneet rahojansa takaisin kevään perutuista lennoista? Lähinnä maksuaikaa tiedustelen. En sitä saako vai ei. Näidenhän pitäisi olla täysin selviä tapauksia. Oman lentoni varasin ja maksoin suoraan lentoyhtiön sivuilta.

Meidän piti lähteä futiksen EM-kisoja katsomaan Budaan ja kun Finnair peruutti lennot niin hain ohjeistuksern mukaan rahoja lennoista takaisin. Silloin sivuilla luki että käsittelyaika ruuhkasta johtuen voi olla jopa 8-12vk.

Kun 10vk oli mennyt, jonottelin Finnairin asiakaspalvelun chattiin n.tunnin (töissä puhelin oli sivussa auki) ja kyselin että näkyykö siellä mitään tuolla perutulla varaustunnuksella. Kuulema jonossa olin ja sanoi että käsittelyaika 8-12vk, kun ruuhkaa on.

Tämän viikon tiistaina jonottelin uudestaan ja kysyin saman. Nyt vastaus oli että voi jopa kestää 13vk. Totesin että sehän ei haittaa yhtään mitään, koska 13vk tulee täyteen tämän viikon perjantaina.

Toistaiseksi ei ole rahoja näkynyt. Ehkä sitten huomenna... tai jouluna. Juuri kun vilkaisin niin Finnairin sivulla sanotaan että ruuhkaa on ja että käsittelyaika on noin 8 viikkoa.
Qatarilta napsahti rahat juuri eilen tilille, kun lennot peruutettiin 16.3.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palautuksista sen verran, että miten palstalaiset ovat saaneet rahojansa takaisin kevään perutuista lennoista?
Ensimmäisestä peruutusta lennosta, joka olisi ollut maaliskuun lopussa, rahat tuli takaisin alle kahdessa viikossa. Toukokuun lennot peruttiin sitten maaliskuun lopussa ja siitä palautus tuli jotain kymmenen viikon jälkeen kesäkuussa. Finnair molemmissa tapauksissa kyseessä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kiitoksia vastauksista. Eli toisinaan kestää ja toisinaan ei. No jatketaan odottelua.

Tämä 13vk on siis siitä kun tein hakemuksen rahojen palauttamisesta. Ja kun luen Finnairin automaattista vastauspostia (3.4.2020 21.05) niin siinä sanotaan: "Meillä on ruuhkaa... keskimääräinen käsittelyaikamme on noin kuukausi" Ehkä omalle kohdalle osui se arpa mikä nostaa keskiarvoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitoksia vastauksista. Eli toisinaan kestää ja toisinaan ei. No jatketaan odottelua.

Tämä 13vk on siis siitä kun tein hakemuksen rahojen palauttamisesta. Ja kun luen Finnairin automaattista vastauspostia (3.4.2020 21.05) niin siinä sanotaan: "Meillä on ruuhkaa... keskimääräinen käsittelyaikamme on noin kuukausi" Ehkä omalle kohdalle osui se arpa mikä nostaa keskiarvoa.
Samanlaisen kirjeen sain myös mutta sen reilu pari kuukautta palautus vei. Ja ei sieltä mitään ilmoitusta tullut palautuksesta, huomasin sattumalta että luottokorttiani oli hyvitetty lentojen hintojen verran.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt ei olisi mukava matkustaa. Kuulemma Kanarialle pääsi yhteydellä Helsinki - Lontoo - yö Madridissa - Kanaria. Lentokoneessa ei tarjota mitään, lentokentillä ei ole mikään auki, evääksi löytyy kolmioleipiä. Koko ajan tietty maski naamalla.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt ei olisi mukava matkustaa. Kuulemma Kanarialle pääsi yhteydellä Helsinki - Lontoo - yö Madridissa - Kanaria. Lentokoneessa ei tarjota mitään, lentokentillä ei ole mikään auki, evääksi löytyy kolmioleipiä. Koko ajan tietty maski naamalla.
Mikä firma?
Nimittäin finskillä tarjoillaan ruokaa ja juomaa, sekä saa syömisen/juomisen ajaksi riisua maskin.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
2 tunnin lento, joka ei lähde minnekään

Kun oikeat lennot ei onnistu, Taiwanissa oli mahdollista päästä 2 tunnin "lennolle", jota varten oli näytettävä passi, saatava virkailijalta boarding card ja sitten läpäistävä turvatarkastus ja immigration, minkä jälkeen lentoemäntä ohjasi matkustajan paikalleen koneeseen jossa "lennon" aikana lentoemäntä tarjoili juotavaa ja lounasboksin. Kasvonaamarit piti olla muulloin paitsi juodessa tai syödessä. Riemu kesti 2 tuntia mutta China Airlinesin A330 ei todellakaan liikahtanut yhtään mihinkään päin.

Saihan siinä kokea lentokentän ja lentokoneen tuoksun, sikäli kuin kasvomaskin läpi hajut tuntuvat. 60 onnekasta valittiin 7000 vapaaehtoisen joukosta kokemaan tämäkin ihmeellisyys.


Hulluja nuo kiinalaiset.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Mikä firma?
Nimittäin finskillä tarjoillaan ruokaa ja juomaa, sekä saa syömisen/juomisen ajaksi riisua maskin.
Finskillä tarjoilu riippuu siitä, minne lennetään. Ja economy puolella ollaan aika kuivilla.

Kopioitu Finskin sivuilta:

RUOKATARJOILU LENNOILLAMME HEINÄ-ELOKUUSSA
Alta näet lisätietoja ruoka- ja juomatarjoilusta lennollasi. Huomaathan, että muutokset tarjoilussa ovat mahdollisia.
Kotimaan lennot
  • Tarjoamme sinulle maksutta kahvia, teetä, mehua ja vettä.
Tukholma Arlanda, Pietari ja Riika
Kööpenhamina, Göteborg, Oslo, Moskova, Berliini, Hampuri, Varsova ja Vilna
  • Businessluokassa tarjoamme juomia ja lämpimän aterian yhdellä pääruokavaihtoehdolla. Erikoisruokavalioon sopivia vaihtoehtoja on tarjolla rajoitetusti, kerrothan meille tarpeestasi etukäteen tavalliseen tapaan.
  • Economyluokassa voit nauttia maksutta kahvia, teetä, mehua ja vettä sekä välipalakeksin. Emme valitettavasti voi tarjota erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja.
Edinburg, Dublin, Manchester, Lontoo, Madrid, Barcelona, Malaga, Rooma, Praha, Bryssel, Budapest, Düsseldorf, Frankfurt, München, Wien, Pariisi, Geneve ja Zürich
  • Businessluokassa tarjoamme juomia ja lämpimän aterian yhdellä pääruokavaihtoehdolla. Erikoisruokavalioon sopivia vaihtoehtoja on tarjolla rajoitetusti, kerrothan meille tarpeestasi etukäteen tavalliseen tapaan.
  • Economyluokassa voit nauttia maksutta kahvia, teetä, mehua ja vettä sekä juustovoileivän. Emme valitettavasti voi tarjota erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja.
Split, Heraklion, Rodos, Palma de Mallorca, Dubrovnik, Alanya ja Kreeta
  • Tarjoamme sinulle maksutta kahvia, teetä, mehua ja vettä sekä juustovoileivän. Emme valitettavasti voi tarjota erikoisruokavalioihin sopivia vaihtoehtoja. Emme voi toimittaa ennakkoon tilattuja aterioita näille lennoille. Voit hakea takaisinmaksua jo tilatusta ateriasta.
Mannertenväliset lennot
  • Businessluokassa tarjoamme sinulle ensimmäisen tarjoilun yhteydessä yksinkertaistetun kolmen ruokalajin aterian. Ruokavaihtoehtoja on rajallisesti. Huomaathan, että toistaiseksi et voi valita pääruokaa ennakkoon nettisivujemme kautta. Lisäksi tarjoilemme lämpimän aamiaisen tai kevyen aterian reitistäsi riippuen. Juomavalikoima on normaali. Erikoisruokavalioon sopivia vaihtoehtoja on tarjolla rajoitetusti, kerrothan meille tarpeestasi etukäteen tavalliseen tapaan.
  • Economyluokassa ensimmäisen tarjoilun yhteydessä voit nauttia lämpimän aterian yhdellä pääruokavaihtoehdolla. Lisäksi tarjoilemme sinulle aamiaisen, kevyen aterian tai voileivän reitistäsi riippuen. Juomavalikoima on rajoitettu. Erikoisruokavalioon sopivia vaihtoehtoja on tarjolla rajoitetusti, kerrothan meille tarpeestasi etukäteen tavalliseen tapaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ne ketkä ovat viime aikoina lentäneet maskin kanssa, onko suosituksia maskista jonka läpi olisi mahdollisimman helppoa hengittää? Ja olisiko kertakäyttömaski kuitenkin parempi kuin kangasmaski?
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Emoilta saa ainakin Finnairin koneessa varsin mukavan maskin.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Emoilta saa ainakin Finnairin koneessa varsin mukavan maskin.

Siis maski tulee FInnairin puolesta? No enpä olisi uskonut... toki maskeja tarvitsee jo joillakin kentilläkin + julkisissa kulkupeleissä
 
K

kiwipilot

Ne ketkä ovat viime aikoina lentäneet maskin kanssa, onko suosituksia maskista jonka läpi olisi mahdollisimman helppoa hengittää? Ja olisiko kertakäyttömaski kuitenkin parempi kuin kangasmaski?

En ole vielä lentänyt, mutta peruskirurgiset olen hyviksi havainnut töitä tehdessä: jos parikin tuntia tuollaisen kanssa menee ihan helposti potilastyössä niin miksei sitten lentokoneessa.

Air Baltic ainakin tarjoaa maskin ja käsidesin lennoillaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Siis maski tulee FInnairin puolesta? No enpä olisi uskonut... toki maskeja tarvitsee jo joillakin kentilläkin + julkisissa kulkupeleissä

Ainakin meillä täällä töissä pakataan lennoille reippaasti noita maskeja mukaan. Saat varmasti myös lähtöselvityksestäkin.


Ilman maskia pääsee lennolle vain terveydellisistä syistä. Entä jos oma maski jää kotiin, katoaa tai hajoaa?
”Suosittelemme ottamaan mukaan useamman maskin, mutta meillä on myös maskeja tarjolla, jos oma on unohtunut. Emme voi kuitenkaan taata, että maskeja riittää.”
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
”Suosittelemme ottamaan mukaan useamman maskin, mutta meillä on myös maskeja tarjolla, jos oma on unohtunut. Emme voi kuitenkaan taata, että maskeja riittää.”

Ehkä ei kannata ottaa riskiä, ettei ole omaa maskia mukana ja sen takia jää lento lentämättä *hymiö* Ja maskeja olisi hyvä vaihtaa puolen tunnin - tunnin välein niin ei oikein yksi tai kaksi edes riitä per suunta Euroopan lennoillakaan
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kun 3.4 tein hakemuksen perutun lennon rahojen saamiseksi takaisin, en osannut kuvitellakaan että ne ovat tilillä jo 17.8. Ja toki sentilleen sama summa minkä olin maksanut.

Hienoa Finnair, tulihan ne sieltä. Olin jo asennoitunut 12kk palautusaikaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ministeri Harakka esittää, että Skopjen lennot loppuisivat noin parin viikon päästä. Asia ei ole kuitenkaan ihan simppeli

"Asia ei ole aivan näin yksioikoinen. Ainakaan ulkoministeriö ei voi asettaa matkustusrajoituksia riskialueille, konsulipäällikkö Pasi Tuominen kertoo Twitterissä. Hänen mukaansa parhaat keinot ovat testaaminen, eristäminen ja karanteeni sekä niiden valvonta.

Samalla linjalla on sisäministeri Maria Ohisalo (vihr). Hän ei näe, että matkustuksen estäminen olisi paras vaihtoehto.

– THL:n mukaan tartunnat ovat tulleet ihmisiltä, joilla on henkilötunnus Suomessa, ja siihen eivät rajarajoitukset ole toimivin keino, Ohisalo sanoi maanantaina Yle Uutisille.

Toisin sanoen: Suomen kansalaisia ei voi perustuslain mukaan estää matkustamasta Suomesta pois ja palaamasta takaisin kotimaahan."
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisin sanoen: Suomen kansalaisia ei voi perustuslain mukaan estää matkustamasta Suomesta pois ja palaamasta takaisin kotimaahan.
Onnistuisikohan jokin hintaohjaus? Kahdensadan euron testausmaksu lentokenttätesteihin, pakollinen... Vai ohjaisikohan se näitä samoja matkustajia vain tulemaan maahan toista reittiä?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Toisin sanoen: Suomen kansalaisia ei voi perustuslain mukaan estää matkustamasta Suomesta pois ja palaamasta takaisin kotimaahan."
Henkilötunnus ei ole sama asia kuin kansalaisuus...
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Nyt kävikin mielenkiintoinen keissi, tiedä sitten johtuuko koronasta vai muuten vaan kehnosta toiminnasta.

Varattiin tuossa toukokuussa lennot vaimon kanssa Pariisiin heinäkuun puoleenväliin. Tiedostimme varsin mainiosti, että korona saattaa sekoittaa pakkaa ja siihen myös olimme varautuneet. Lennot varattiin erikseen Air Francen kautta, operaattorina toki oli Finnair. Lähtöpäivä läheni ja lento näytti olevan paikallaan, ei viestiä ei mitään.

Noh, lentokentälle saavuttaessa check-in vehkeestä ei löytynyt mitään, joten eikun tiskille. Yllättäen sieltäkään ei löytynyt mitään. Ei lentoa, ei lippuja, ei sitten kerrassaan pihaustakaan. Finnairin henkilökunta oli ymmällään, tunnin verran asiaa selviteltiin ja ei vaan missään mitään tietoja. Meillä kuitenkin sähköpostissa sekä matkaliput että kuitit ihan normaalisti, Air Francen sivuilla lento normaalisti.

Finnairin henkilökunta oli oikein avuliasta ja ystävällistä, joskaan mitään heillä ei ollut keissiin annettavaa. Ohje oli "soittakaa Air Francelle, asiakaspalvelun numero löytyy nettisivuilta". Juu, noin 45 minuuttia siinä vielä jonotettiin aspaan, mutta yllättäen no cigar. Vaihtoehdot alkoi siinä tilanteessa olemaan melko vähissä, joten uudelleen Finnairin hlökunnan kanssa juttusille. "Yllättäen" sieltä sitten löytyikin Finskin lento noin tuntia alkuperäistä myöhemmin - luonnollisesti yhteistyössä Air Francen kanssa. Hienovaraisesti tiedustelin, josko olisikin käynyt niin, että tuo meidän varaama lento onkin siirretty myöhäisemmäksi vaan meille on unohtunut kertoa ja liput unohtunut muuttaa ko. lennolle? No eihän se tietenkään ole mahdollista tai ei ainakaan Finnairin vastuulla.

Tässä vaiheessa alkoi meikäläiselläkin mennä jo hermot, joten ostin sitten uudet liput tuolle (oletettavasti samalle...) lennolle. Päästiin maaliin, käytiin Air Francen palvelupisteessä CDG:llä ja varmistettiin, että samoilla alkuperäisillä lipuilla ollut paluulento on ok. No problem. Menolennon ongelman ratkomiseksi ei siellä pystytty kuulemma tekemään mitään, koska Finnair on vastuullinen operaattori. No niinpä niin.

Eli tässä on nyt kuukauden päivät väännetty molempien lento-yhtiöiden kanssa siitä, saadaanko tuosta perutusta lennosta jotain korvauksia ja jos saadaan, keneltä ja mistä osasta. Ei siinä, alkuperäinen menopaluu oli ~150€ per perse ja pakko-ostoksena tehty menolippu sitten jotain ~250€ per perse, eli ei tässä nyt konkurssissa olla. Periaatteesta en kuitenkaan hyväksy sitä, että asiakas pannaan maksumieheksi, vaikka ongelma tai vika on täysin selkeästi ollut lentoyhtiö(ide)n järjestelmissä. Melko varmasti siis käynyt niin, että Finski on peruuttanut alkuperäisen lennon ja avannut uuden puotlatoista tuntia myöhemmäksi, josta luonnollisesti olisi pitänyt tulla ilmoitus asiakkaalle sekä, oletettavasti, automaattinen siirto tuolle myöhäisemmälle lennolle. Mitään viestiähän ei siis mistään ole tullut.

Kaikkein hauskinta tässä on se, että kumpikin lentoyhtiö sälyttää vastuun toiselle, eikä missään vaiheessa kuitenkaan esitä mitään syytä miksi näin on päässyt käymään. Eli luulen, että molemmissa päissä tiedetään mokasta, mutta ei haluta sitä myöntää. Lisäksi hauskana yksityiskohtana vaimo teki compensation claimin Air Francelle ensin - minä tein Finskille - jonka jälkeen hänen Air France varausnumeroltaan mystisesti hävisi tuo menolento kokonaan. Se oli siis siellä vielä, vaikka lentoa ei ollut olemassa. Tämä onneksi soitti hälytyskelloja ja otin tuosta omastani kuvankaappauksen, ennen kuin lähetän nyt oman claimin, johon saan nyt liitettyä tuon Finnairin käsienpesuoperaation tiedot lisänä. Eli mun varasunumerolla näkyy edelleen tuo "peruutettu" lento ihan normaalisti, mikä myös osoittaa Finnairilta saamani vastineen paskapuheeksi: väittivät, että lento on peruttu yli kahta viikkoa ennen lähtöä. Ei siis ole, koska sitä ei ole peruttu vieläkään.

Sitä tässä nyt funtsin, että jos ja kun Air France myös pesee kätensä koko jutusta toistamiseen, niin mitä vaihtoehtoja vielä on jäljellä? Pitääkö tässä oikeasti mennä jenkkityyliin jonkun lakimiehen pakeille ja alkaa rakentamaan oikeaa keissiä, vai onko esim. kuluttaja-asiamiehellä tai jollain EU-lentovirkamiehellä asiaan mitään osaa? Korostan vielä, että rahallinen kompensaatio ei edes niin paljon kiinnosta, mutta tuo ongelman maton alle lakaiseminen vituttaa sen verran, että en mä tätä tähän jätä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kun suomalaiset oikeusoppineet & Suomen lakeja tulkitsevat virkamiehet yksi toisensa jälkeen ja kilpaa löytävät perusteita sille, että koronakaranteeniin ja -testeihin ei voida ketään pakottaa, niin ilmeisesti lentoyhtiöiden olisi aika vaivatonta ilmoittaa, ettei lennolle ole tulemista ilman enintään X päivää vanhaa negatiivista testiä.
En siis ole vaatimassa tätä, mutta tuli vaan mieleen. Lentoyhtiöt eivät tietenkään kokisi tällaiselle toiminnalle mitään tarvetta elleivät joutuisi palauttamaan sairaita matkustajia lähtöpisteeseen tai osallistumaan karantenikustannuksiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös