Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 535
  • 3 484
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät


Yhdysvalloissa lentoyhtiöt joutuu vastedes palauttamaan rahat asiakkaalle automaattisesti jos lento peruuntuu tai myöhästyy kohtuuttomasti. Asiakkaan ei sitä erikseen tarvitse enää pyytää. Riittää, että kieltäytyy lentoyhtiön tarjoamasta korvauksesta(mikä yleensä on korvaava lento, ja jotain lounas/hotellikuponkeja). Palautus on oltava nimenomaan rahana, ei minään lentoyhtiön kuponkeina. Rahat on palautettava seitsemän arkipäivän kuluessa, jos liput on maksettu luottokortilla, 20 arkipäivän kuluessa jos liput on maksettu käteisellä tai pankkikortilla.

Loistava uutinen! Toivottavasti tulee tännekin. Sellaisella lisällä, että se könttäkorvaus (oliko se jotain 600€ / peruuntunut kaukolento) lisätään siihen mukaan automaattisesti. Jos joku asia on tehty vaikeaksi, niin lippurahojen takaisinpyyntö lentoyhtiöiltä jos lento on peruuntunut.
Pari kertaa joutunut tappelemaan asiasta. Ei ollut kivaa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Kyselläänpäs täältä. Aiemmin ketjussa oli noista käsimatkatavaroista ja repuista niin onko ihmiset hankkineet näitä Facebookissa kovasti mainostettuja Zeeksack, Cabin Zero tai Revolution racen tekemiä käsimatkatavarareppuja? Ja jos on niin millaisia kokemuksia esim. mahtumisesta penkin alle*, tarkastuksista portilla jne? Kyse ei oo nyt siitä siis että osaako laukun pakata oikein vaan että miten hyvin noiden kanssa käytännössä menee?

Viimeisin Ryan Air matka, niin tuo carry-on bag maksoi 50€ lisää 115€ lennossa niin aloin miettimään että pärjäisikö sitä tuollaisella repulla. Tiedän että Ryanilla on tiukemmat rajat repulle mutta tulee käytettyä muitakin yhtiöitä. Viimeksi rahtasin mukaan ihan turhan läjän vaatteita mitä ei sitten tullut käytettyä niin josko tuota järkeistäisi. Reppukin on maksettu aika äkkiä noilla lisähinnoilla.

*Lisään sen verran että periaatteesta nuo kuuluu penkin alle. Vituttaa kun matkustajat täyttää ylälokerot takeista ja tuliaisviinoista ja sitten me ketkä on maksettu siitä ylälokerosta ei saa laukkuja mahtumaan sinne. Kerran olen mm. ystävällisesti ojennellu porukalle kamaa alas sieltä.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kyselläänpäs täältä. Aiemmin ketjussa oli noista käsimatkatavaroista ja repuista niin onko ihmiset hankkineet näitä Facebookissa kovasti mainostettuja Zeeksack, Cabin Zero tai Revolution racen tekemiä käsimatkatavarareppuja? Ja jos on niin millaisia kokemuksia esim. mahtumisesta penkin alle*, tarkastuksista portilla jne? Kyse ei oo nyt siitä siis että osaako laukun pakata oikein vaan että miten hyvin noiden kanssa käytännössä menee?
En nyt vastaa suoraan kysymykseen, mutta ei mulla ole ollut ongelmia lievästi liian korkean päivärepun (ylittää n. 2 cm "sallitun" korkeuden". kanssa koneessa. Olen laittanut ylälokeroon ja rouvan pienemmän repun sen päälle. Vie yhden kabiinilaukun verran tilaa yhteensä, mahtuu vielä rotsitkin samaan kasaan.

Edinburghin kentällä katselin viereistä jonoa lähtöportilla, kun Ryanin matkustajat vetivät ilman henkilökunnan mutinoita ties minkälaisillä jättirepuilla itsensä check-inistä läpi. Ja ne olivat nimenomaan niitä halpispuolen matkustajia, ainakin opastuskylttien perusteella.
 

Lubeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Anaheim Ducks
Kyselläänpäs täältä. Aiemmin ketjussa oli noista käsimatkatavaroista ja repuista niin onko ihmiset hankkineet näitä Facebookissa kovasti mainostettuja Zeeksack, Cabin Zero tai Revolution racen tekemiä käsimatkatavarareppuja? Ja jos on niin millaisia kokemuksia esim. mahtumisesta penkin alle*, tarkastuksista portilla jne? Kyse ei oo nyt siitä siis että osaako laukun pakata oikein vaan että miten hyvin noiden kanssa käytännössä menee?

Viimeisin Ryan Air matka, niin tuo carry-on bag maksoi 50€ lisää 115€ lennossa niin aloin miettimään että pärjäisikö sitä tuollaisella repulla. Tiedän että Ryanilla on tiukemmat rajat repulle mutta tulee käytettyä muitakin yhtiöitä. Viimeksi rahtasin mukaan ihan turhan läjän vaatteita mitä ei sitten tullut käytettyä niin josko tuota järkeistäisi. Reppukin on maksettu aika äkkiä noilla lisähinnoilla.

*Lisään sen verran että periaatteesta nuo kuuluu penkin alle. Vituttaa kun matkustajat täyttää ylälokerot takeista ja tuliaisviinoista ja sitten me ketkä on maksettu siitä ylälokerosta ei saa laukkuja mahtumaan sinne. Kerran olen mm. ystävällisesti ojennellu porukalle kamaa alas sieltä.
En tiedä onko itsellä käynyt hyvä tuuri vai olenko onnistunut valitsemaan juuri oikeat kentät, mutta tähän mennessä ei ole ollut ongelmia noin 45x30x20 cm repun kanssa Ryanairin lennoilla. Sujahtaa myös istuimen alle kunhan sisältö on pääosin vaatteita että saa vähän runnottua ja taivuteltua. Lentoja yhteensä reilut parikymmentä ja eri kenttiä vajaa kymmenen. Olen alkanut pitämään Ryanairin tiukempaa politiikkaa ihan urbaanina legendana.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, Luleå HF, Florida Panthers
Oman reppuni, jota olen käyttänyt jos olen pelkän repun kanssa reissanut mitat on noin 51x33x29. Suht iso siis, mutta Ihan hyvin olen saanut survottua sinne tuolin alle myös silloin kun on ollut vaikka työläppäri mukana. Pyrin aina käsimatkatavarat pitämään tuolin alla.

Yleensä reissaan kotomaan ja nykyisen asuinmaani välillä ja jos vietän viikkoa pidemmän aikaa Suomessa, otan suosiolla ruumalaukun ja pienemmän repun. Niin ei tarvitse kiireessä konetta vaihtaessa hakea sitä kabiinilaukkua jostain seitsemän rivin takaa kun on ollut huono onni boarding järjestyksessä.

Olen aika paljon lentänyt ja 90% ihmisistä tulee sen laukun, repun ja naiset vielä käsilaukun kanssa ja kaikki pitää koettaa survoa surutta sinne säilytyslokeroihin, toppatakki vielä lopuksi johkin väliin. Mietin aina että todellako nämä kaikki on ensimmäistä kertaa koneessa, vai miksi kukaan ei tunnu ymmärtävän että sinne tuolin alle sopii ihan hyvänkin kokoinen kantoväline ja ei tarvitse sitten heti turvavyövalon sammuessa alkaa kaivelemaan ja heittelemään muiden tavaroita kun jäi se huulirasva sinne laukun pohjalle.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Olen aika paljon lentänyt ja 90% ihmisistä tulee sen laukun, repun ja naiset vielä käsilaukun kanssa ja kaikki pitää koettaa survoa surutta sinne säilytyslokeroihin, toppatakki vielä lopuksi johkin väliin. Mietin aina että todellako nämä kaikki on ensimmäistä kertaa koneessa, vai miksi kukaan ei tunnu ymmärtävän että sinne tuolin alle sopii ihan hyvänkin kokoinen kantoväline ja ei tarvitse sitten heti turvavyövalon sammuessa alkaa kaivelemaan ja heittelemään muiden tavaroita kun jäi se huulirasva sinne laukun pohjalle.
Säilytyslokero tykkää siitä, että sitä käytetään. Sinne edessä olevan penkin alle on kiva sijoittaa esim. koipensa.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Luleå HF, Florida Panthers
Säilytyslokero tykkää siitä, että sitä käytetään. Sinne edessä olevan penkin alle on kiva sijoittaa esim. koipensa.
Tykkää juu, mutta en ymmärrä että otetaan liikaa tavaraa ja koitetaan survoa kaikki sinne väkivalloin nyrpeä ilme naamalla, kun vituttaa että muutkin on toiminut juuri niin kuin itse. Varsinkin jos ei ole yli 180cm pitkä (itse olen vain 175) niin sinne penkin alle sopii vallan mainiosti muutakin kun koivet.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tykkää juu, mutta en ymmärrä että otetaan liikaa tavaraa ja koitetaan survoa kaikki sinne väkivalloin nyrpeä ilme naamalla, kun vituttaa että muutkin on toiminut juuri niin kuin itse. Varsinkin jos ei ole yli 180cm pitkä (itse olen vain 175) niin sinne penkin alle sopii vallan mainiosti muutakin kun koivet.
Me ollaan melkein samanpituisia siis. Mulla on lennoilla aika vaikea löytää mukavaa asentoa, jos en pääse vapaasti siirtelemään räpylöitäni. Muuten olen sitä mieltä, että liika on liikaa ihan missä asiassa vaan. Mutta jos mulla on reppu ja rotsi, mulla ei ole omasta mielestäni liikaa tavaraa ja olen 100 % oikeutettu tunkemaan ne sinne ylälokeroon.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Luleå HF, Florida Panthers
Me ollaan melkein samanpituisia siis. Mulla on lennoilla aika vaikea löytää mukavaa asentoa, jos en pääse vapaasti siirtelemään räpylöitäni. Muuten olen sitä mieltä, että liika on liikaa ihan missä asiassa vaan. Mutta jos mulla on reppu ja rotsi, mulla ei ole omasta mielestäni liikaa tavaraa ja olen 100 % oikeutettu tunkemaan ne sinne ylälokeroon.
Olet, enkä tätä tarkoittanutkaan. Vaan näitä joilla on se reppu, rotsi, liian iso laukku, käsilaukku yms. Eli liikaa. Sitten ihmetellään kun on tiukkaa. Tosi harva lentoyhtiö edes puuttuu tuohon tavramäärään ja kokoihin, vaikka kaikkien ohjeissa selvästi lukee mitat ja määrät.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Meillä on Ospreyn reppu, joka on nimenomaan käsimatkatavaroita varten suunniteltu. Erittäin laadukas ja toimiva, eli menee mukava määrä tavaraa ja on mukava kantaa. Mitat siinä on juuri käsimatkatavaran mukaiset. Viime kesän Hampurin reissulla vaimolla oli se matkareppuna, ja itselläni oli hyvin katu-uskottava Varustelekasta ostettu iso Rynnäkköreppu.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Me ollaan melkein samanpituisia siis. Mulla on lennoilla aika vaikea löytää mukavaa asentoa, jos en pääse vapaasti siirtelemään räpylöitäni. Muuten olen sitä mieltä, että liika on liikaa ihan missä asiassa vaan. Mutta jos mulla on reppu ja rotsi, mulla ei ole omasta mielestäni liikaa tavaraa ja olen 100 % oikeutettu tunkemaan ne sinne ylälokeroon.

Niin, jos lipputyyppiin kuuluu.
Esim. Norskin C-luokan lipulla ja Finskin economy superlightilla hintaan kuuluu vain edessä olevan istuimen alle laitettava laukku.
Tuskinpa sitä kuitenkaan on mahdollista kabiinissa seurata mitenkään.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olet, enkä tätä tarkoittanutkaan. Vaan näitä joilla on se reppu, rotsi, liian iso laukku, käsilaukku yms. Eli liikaa. Sitten ihmetellään kun on tiukkaa. Tosi harva lentoyhtiö edes puuttuu tuohon tavramäärään ja kokoihin, vaikka kaikkien ohjeissa selvästi lukee mitat ja määrät.
Ja listaltasi puuttuu vielä se tax freestä ostettu muovikassillinen viinaa, karkkia ja kosmetiikkaa. Itsekin ihmettelen, että lentoyhtiöt hinnoittelee käsimatkatavarat nykyään erikseen, mutta sitten oikeastaan mitenkään asiaa ei tunnuta valvovan.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aikoinani olin kuuliainen ja työnsin aina tietokonereppuni penkin alle ja matkatavaralaukun hyllylle. Sitten alkoi aina jalkoja puuduttamaan ja vitutti kun ei saanut niitä suoraksi. Nykyään menee surutta kaikki ylähyllylle. Matkustan paljon työni vuoksi.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Ja listaltasi puuttuu vielä se tax freestä ostettu muovikassillinen viinaa, karkkia ja kosmetiikkaa. Itsekin ihmettelen, että lentoyhtiöt hinnoittelee käsimatkatavarat nykyään erikseen, mutta sitten oikeastaan mitenkään asiaa ei tunnuta valvovan.
Finnairilla (yllätys) kyttäävät portilla. Usein on pistänyt merkille, että porukka ohjataan tarkastukseen, kun ilmeisesti menevät superlight-lipulla portista. Henkilökunta tsekkaa koneeseen mennessä, mitä on mukana. Toki koneessa asia ei enää kiinnosta ketään.

Säännökset ovat myös aivan päättömiä kotimaisella. Lensin juuri kaukolennon Finnair + BA kombolla ja brittien koneeseen olisi saanut ottaa matkustamoon 2x23kg (!) käsimatkatavarat. Finnair luonnollisesti rajoitti yhteen laukkuun ja pieneen laukkuun yhteipainoltaan 8kg. Tässä mielestäni on suurin ongelma, ei siinä mahtuuko kamat jalkatilaan tai yläosastoon.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Lentokenttäloungeista.

Lentokenttäloungekokemus alkaa olla pääasiassa itselleni kuollut. Tuntuu että ei siitä nyt kauhean montaa vuotta (tai vuosikymmentä) ole, kun lentokenttälounget olivat paikkoja johon mennä rentoutumaan mukavalle paikalle pienen syömisen ja juomisen kera. Kokemus oli jollain lailla eksklusiivinen: minä voin täällä rauhassa ladata akkuja, ilman että tarvii olla tuolla terminaalin hälinässä ja kaaoksessa. Raskaan työviikon jälkeen kuulokkeet ja musiikkia korville, lasiin olutta ja mukavalle paikalla rentoutumaan. Kyllä toimi.

Nykyään useimmat kokemukset alkavat olla päinvastaisia: loungekokemus alkaa jonottamisella, jossa sinua ennen yksi toisensa jälkeen taistelee virkailijan kanssa miksi hän ei pääse sisään. Vihdoinkin kun pääset sisään, niin pursuavan täynnä olevasta loungesta et meinaa löytää istumapaikkaa. Vihdoinkin sellaisen löytäessäsi, tajuat olevasi jonkinlaisen kouluruokalan ja karsinan tapaisen tilan sekoituksessa. Helvetisti paikkoja ja ihmisiä vierivieressä. Katselet ihmisiä jotka kulkevat edes takaisin paikkaa etsien. Todella rentouttavaa!

Nämä priority pass / loungekey lounget ovat pääasiassa toki melkoista paskaa, mutta esimerkiksi finnair lounge kokemus ainakin schengen alueella on jo tätä samaa. Non-schengen alueella kokemukset ovat olleet vielä ihan hyviä. joka tapauksessa lounget alkavat olla tuulipukukansan valloittamia, mikä on saanut minut haikailemaan aikoja, kun lounget olivat vielä nimensä veroisia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Finnairilla (yllätys) kyttäävät portilla. Usein on pistänyt merkille, että porukka ohjataan tarkastukseen, kun ilmeisesti menevät superlight-lipulla portista. Henkilökunta tsekkaa koneeseen mennessä, mitä on mukana. Toki koneessa asia ei enää kiinnosta ketään.

Säännökset ovat myös aivan päättömiä kotimaisella. Lensin juuri kaukolennon Finnair + BA kombolla ja brittien koneeseen olisi saanut ottaa matkustamoon 2x23kg (!) käsimatkatavarat. Finnair luonnollisesti rajoitti yhteen laukkuun ja pieneen laukkuun yhteipainoltaan 8kg. Tässä mielestäni on suurin ongelma, ei siinä mahtuuko kamat jalkatilaan tai yläosastoon.

Nämähän kuitenkin menee (yhdellä lipulla) lipunkirjoittaneen yhtiön mukaan. Sulla oli ilmeisesti Finnairin lippu?
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lentokenttäloungeista.

Lentokenttäloungekokemus alkaa olla pääasiassa itselleni kuollut. Tuntuu että ei siitä nyt kauhean montaa vuotta (tai vuosikymmentä) ole, kun lentokenttälounget olivat paikkoja johon mennä rentoutumaan mukavalle paikalle pienen syömisen ja juomisen kera. Kokemus oli jollain lailla eksklusiivinen: minä voin täällä rauhassa ladata akkuja, ilman että tarvii olla tuolla terminaalin hälinässä ja kaaoksessa. Raskaan työviikon jälkeen kuulokkeet ja musiikkia korville, lasiin olutta ja mukavalle paikalla rentoutumaan. Kyllä toimi.

Nykyään useimmat kokemukset alkavat olla päinvastaisia: loungekokemus alkaa jonottamisella, jossa sinua ennen yksi toisensa jälkeen taistelee virkailijan kanssa miksi hän ei pääse sisään. Vihdoinkin kun pääset sisään, niin pursuavan täynnä olevasta loungesta et meinaa löytää istumapaikkaa. Vihdoinkin sellaisen löytäessäsi, tajuat olevasi jonkinlaisen kouluruokalan ja karsinan tapaisen tilan sekoituksessa. Helvetisti paikkoja ja ihmisiä vierivieressä. Katselet ihmisiä jotka kulkevat edes takaisin paikkaa etsien. Todella rentouttavaa!

Nämä priority pass / loungekey lounget ovat pääasiassa toki melkoista paskaa, mutta esimerkiksi finnair lounge kokemus ainakin schengen alueella on jo tätä samaa. Non-schengen alueella kokemukset ovat olleet vielä ihan hyviä. joka tapauksessa lounget alkavat olla tuulipukukansan valloittamia, mikä on saanut minut haikailemaan aikoja, kun lounget olivat vielä nimensä veroisia.
Tämä. Aina tupaten täynnä, jengi pyörii edestakaisin etsien paikkaa jne jne.
Toki siellä mieluummin koneenlähtöä odottelee kuin käytävillä, mutta aika kaukana enää mistään wow-kokemuksesta.
Tietty juuri eilen tuli Munchenissa erilainen kokemus. Loungessa ei ollut aamulla ketään muuta! Eipä ole ikinä ennen tapahtunut. Oli outoa yksin syödä rauhassa aamupalaa ilman mitään hälinää, aah.
Tämä siis se pieni air francen lounge d-lähtöalueella.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Se on loundge.

Mutta komppaan siinä, että mieluummin minä siellä vartoilen kuin hortoilen kentällä. Viimeksi kotiin palatessa varsinkin arvostin loundgea, kun kone oli yli kaksi tuntia myöhässä. Tosin komppaan myös siinä, että wow on noista aika kaukana.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se on loundge.

Mutta komppaan siinä, että mieluummin minä siellä vartoilen kuin hortoilen kentällä. Viimeksi kotiin palatessa varsinkin arvostin loundgea, kun kone oli yli kaksi tuntia myöhässä. Tosin komppaan myös siinä, että wow on noista aika kaukana.

Emmä tiedä mitä aikakautta tässä muistellaan, mutta itse olen about 10 vuotta tässä duunin puolesta matkustanut ja aika kuraa nuo eurooppalaiset lounget ovat kokoajan olleet. Ruuhka-aikaan myös täysiä.

Aspiret ja vastaavat ovat jollekin alkoholistille hyviä, kun väkevät löytyy, mutta muuten aika onnettomia tarjoilujen ja siisteyden osalta. Arlandan versio ehkä kauhein minkä tiedän. Finskin schengen ihan ok, voittaa ainakin SAS:n vastaavat heidän kotikentiltään. Parhaat omaan makuun on Heathrowlla Cathayn ja Qantasin. Ja Finnairin nonschengen ihan kiva.

Jenkeissä kokemukset ei ole olleet paljoa sen parempia. Lähi-itä asia erikseen, mutta esim Delhin loundge menee samaan kategoriaan muun Intian kanssa, että jännitti joka kerta suuhun jotain laittaessa, että tuleeko tästä paskatauti.

Ja täysin samaa mieltä, että mielummin vaikka ruuhkaisessa loundgessa kuin käytävillä pyörien.

Onko lentäminen sitten lisääntynyt niin paljon, että myös loundget täyttyvät. Finnair kuitenkin poisti esim silvereiltä lounge accessin jo vuosia sitten. Toki jos kokoajan matkustaa niin nythän platinumit voivat mennä omaan rauhaan myös schengen puolella.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kuinka tarkkoja eri lentoyhtiöt ovat käsimatkatavaroiden viimeisistä senteistä?

Tuli tarve hankkia käsimatkatavarana kulkeva matkalaukku ja aika monessa katsotussa vaihtoehdossa leveys (vai mikä mittasuunta se onkaan) näyttää olevan 24 tai 25 cm. Esim. Finnair kertoo, että mitat saa olla enintään 55 x 40 x 23 cm. Saako Finskin lennolle vietyä laukun, jonka koko on 55 x 37,5 x 25,5 cm? Meneekö läpi vai joutuuko tuollaisesta ylisuuresta maksamaan lisämaksua? Ja riippuuko päivästä ja virkailijasta?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös