Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 518
  • 3 484

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joo, en mä sitä muutosta kritisoinutkaan vaan Finavian kykyä hoitaa ja matkustajien kykyä sisäistää asioita.
Tässähän ne ongelmat tiivistettynä. Lentoyhtiöt vaativat ihmisiä saapumaan kentälle ajoissa, mutta esim ruumakamat pystyy droppaamaan yleensä vasta sen pari tuntia ennen koneen lähtöä. Siihen päälle parin tunnin turvatarkastusjono ja avot. Mutta kyllä myös jokaisen matkaan lähtevän vastuulla on olla perillä siitä mitä porteista voi viedä läpi ja mitä ei.

Toki, aina jaksaa yllättää kuinka vaikeaa turvatarkastus on hyvin monelle ihmiselle. En nyt puhu pienten lasten kanssa matkaavista tai niistä vanhimmista eläkeläisistä jotka tykkäävät pukea 4 kerrosta vaatteita ylleen ja niiden riisumisessa menee aikaa, vaan ihan perustallaajista joille se tarkastus tuntuu jotenkin aina tulevan yllätyksenä, vaikka ensin on 15min seisty jonossa. Vasta laatikon käteen saadessa aletaan tutustumaan omien taskujen sisältöön ja miettimään että niin oliko niitä nesteitä tai pädiä laukussa. Uudet masiinat Helsinki-Vantaalla ovat tähän auttaneet kyllä, mutta silti. Kaiken mennessä hyvin, kamojen latominen laatikoihin ja portista läpikävely pitäisi viedä maksimissaan 30 sekuntia, mutta joillekin jopa 3 minuuttia on liian lyhyt aika.

Kerran sain todistaa erästä ulkomaista herraa, joka alkoi jo pienen hidastelun jälkeen vielä väittelemään henkilökunnan kanssa, että täytyykö vyö ottaa pois. Itselläkin meinasi takana odotellessa ruuvi kiristyä tähän kaiffariin, mutta onneksi joku jonosta klaarasi tilanteen karjaisemalla "perkele mun lento lähtee kohta". Siinä ymmärsi kieltä osaamatonkin että nyt voisi fyysisen preesensinsä siirtää mahdollisimman pian tarkastuksessa eteenpäin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Finavian apista löytyi aikanaan ajankohtainen arvio turvatarkastusjonoista. En tiedä miksei tätä enää pystytä tarjoamaan.

Kuulun itse siihen koulukuntaan joka ei mielellään hengaile lentokentällä yhtään pidempään kuin on pakko. Eli ideaalitilanne olisi mennä kentälle max. tunti ennen koneen lähtöä. Usein tällöinkin tulee aivan turhaa odottelua etenkään kun normaalitilanteessa ei ole mitään syytä pyrkiä koneeseen ensimmäisten joukossa saati ryhmittyä boarding-jonoon 50 min ennen koneen lähtöä mikä on ehkä dorkinta mitä tiedän.

Mene siinä sitten min. pari tuntia ennen lentoa kentälle jos siellä nyt sattuisi olemaan ruuhkaa. Jos ei ole, minuuteissa läpi turvatarkastuksesta ja sitten onkin vielä 1.5 tuntia boardingin alkuun.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tässähän ne ongelmat tiivistettynä. Lentoyhtiöt vaativat ihmisiä saapumaan kentälle ajoissa, mutta esim ruumakamat pystyy droppaamaan yleensä vasta sen pari tuntia ennen koneen lähtöä. Siihen päälle parin tunnin turvatarkastusjono ja avot. Mutta kyllä myös jokaisen matkaan lähtevän vastuulla on olla perillä siitä mitä porteista voi viedä läpi ja mitä ei.
Tätä ihmettelin itsekin. Ne sanoo, että on asiakkaan velvollisuus saapua kentälle ajoissa (niinkuin toki onkin), mutta jos ruumaan haluat jotain laittaa niin ne pisteet avautuu sen kaksi tuntia ennen lähtöä. Niin miten se hyödyttää tulla kentälle vaikka neljä tuntia ennen lähtöä? Turvatarkastukseen kun pääset jonottamaan vasta kun olet laukkusi ruumaan jättänyt.
Toki, aina jaksaa yllättää kuinka vaikeaa turvatarkastus on hyvin monelle ihmiselle. En nyt puhu pienten lasten kanssa matkaavista tai niistä vanhimmista eläkeläisistä jotka tykkäävät pukea 4 kerrosta vaatteita ylleen ja niiden riisumisessa menee aikaa, vaan ihan perustallaajista joille se tarkastus tuntuu jotenkin aina tulevan yllätyksenä, vaikka ensin on 15min seisty jonossa. Vasta laatikon käteen saadessa aletaan tutustumaan omien taskujen sisältöön ja miettimään että niin oliko niitä nesteitä tai pädiä laukussa. Uudet masiinat Helsinki-Vantaalla ovat tähän auttaneet kyllä, mutta silti. Kaiken mennessä hyvin, kamojen latominen laatikoihin ja portista läpikävely pitäisi viedä maksimissaan 30 sekuntia, mutta joillekin jopa 3 minuuttia on liian lyhyt aika.
Samaa mieltä noin yleensä, kyllä kaikkien pitäisi ainakin ne perussäännöt osata, miten se turvatarkastus menee mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti. Tässä Helsinki-Vantaan tapauksessa en kuitenkaan osoita syyttävää sormea matkustajiin, vaan niihin läpivalaisulaitteisiin. Ne vaikuttaa olevan todella surkeita, tai ne on säädetty pikkasen liian herkälle. Joka tapauksessa tuossa on se suurin syy miksi nuo jonot ei vedä. Kirjoitin tähän ketjuun n. kuukausi sitten omista kokemuksistani Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta. Silloin ei isoja jonoja ollut, mutta silloinkin koko hommaan meni reilusti yli puoli tuntia. Hihnalle pääsi toki nopeasti, mutta kun siitä ohjattiin noin kolme neljästä laatikosta manuaaliseen tarkastukseen, niin se hihna oli koko ajan täynnä, ja kun se on täynnä, niin mikään ei linjalla liiku. Vaikka minun laukkuani ei manuaalisesti tarkistettu, niin silti odottelin sitä siellä hihnan päässä sen puoli tuntia.

Helsingin Sanomien jutussa matkustajat kertovat vähän samanlaista tarinaa. Sellaistakin kommenttia on netissä tullut vastaan, että nuo skannauslaitteet olisivat erityisen herkkiä jollekin tietyille meikkituotteille, jotka ei muualla aiheuta mitään ongelmaa. Ja kun aika monella naisoletetulla jonkinlainen meikkipussi on mukana, niin äkkiähän ne linjat on jumissa. Henkilökuntaa ovat jo ilmeisesti palkkaamassa lisää, mutta hoitakaa nyt jumalauta nuo vehkeenne kuntoon myöskin.

Vai kävikö nyt niin, että ne sijoitti hirveät summat rahaa noihin skannereihin, ja vasta sitten tajusivat, että ne ei sovellukaan siihen käyttöön kuin mihin ne hankittiin. Ja nyt sitten syyttävät matkustajia.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Erikoiselta kyllä kuulostaa että noin kauan kestää turvatarkastuksissa. Toki jos puolella on nesteitä mukana niin homma hidastuu mutta silti.
Mututuntumalla heitän että lähes aina ruuhka-aikaan on hevalla ollut vähän ongelmia tuon kanssa, muistan takavuosina pääsiäisenä kun ihmisiä jäi koneista kun turvatarkastukset oli niin jumissa, jonoa oli aulaan saakka. Tästä on toki hemmetisti aikaa.
Oltaisiin kaverinkin kanssa jääty koneesta vaikka oltiin ajoissa kentällä mutta ei ollut sillä kertaa ruumaan menevää mukana niin ehdittiin.

Turvatarkastukseen on hyvä varautua jo pakkausvaiheessa, elektroniikka helposti saataville jotta sen saa ulos siinä kun ottaa kaukalon ja vyöt/kellot pois jo etukäteen ennenkuin menee jonoon/jonossa niin ei tarvitse siinä hihnalla alkaa säätämään.
Tässä auttaa myös tarkoitukseen valmistettu reppu/laukku missä on lokeroita tavaroille.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä Helsinki-Vantaan tapauksessa en kuitenkaan osoita syyttävää sormea matkustajiin, vaan niihin läpivalaisulaitteisiin. Ne vaikuttaa olevan todella surkeita, tai ne on säädetty pikkasen liian herkälle. Joka tapauksessa tuossa on se suurin syy miksi nuo jonot ei vedä. Kirjoitin tähän ketjuun n. kuukausi sitten omista kokemuksistani Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta. Silloin ei isoja jonoja ollut, mutta silloinkin koko hommaan meni reilusti yli puoli tuntia. Hihnalle pääsi toki nopeasti, mutta kun siitä ohjattiin noin kolme neljästä laatikosta manuaaliseen tarkastukseen, niin se hihna oli koko ajan täynnä, ja kun se on täynnä, niin mikään ei linjalla liiku. Vaikka minun laukkuani ei manuaalisesti tarkistettu, niin silti odottelin sitä siellä hihnan päässä sen puoli tuntia.
Tämä on kyllä myös totta. Uudet masiinat käsittelee lootia todella hitaalla rytmillä. Paljon ihmisiä kerääntyy odottamaan tavaroitaan, kun etenkin ne sivuraiteelle manuaalitarkastukseen menevät tavarat seisovat "risteyskohdassa" pitkän aikaa ennen ohjautumista sivulle ja luonnollisesti blokkaavat tuossa kaikki muu tavarat samalla. Tuohon jos yhdistää tämän nyt vallalla olevan tilanteen, jossa joka toisella on liian suuria nestepurnukoita kyydissä, niin ei ihmekään että tulee ruuhkia.

En sitten tiedä onko tuo "herkkyys" nostanut virheellisesti manuaalitarkistukseen myös laukkuja joissa kaikki on OK, vai onko niissä oikeasti ollut sisällä jotain kiellettyä tai mikä täytyy rajatapauksena tarkistaa? Jos lähes kaikki tarkistukset on aiheellisia, niin sitten syyttävää sormea voi kääntää matkustajien suuntaan.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En sitten tiedä onko tuo "herkkyys" nostanut virheellisesti manuaalitarkistukseen myös laukkuja joissa kaikki on OK, vai onko niissä oikeasti ollut sisällä jotain kiellettyä tai mikä täytyy rajatapauksena tarkistaa? Jos lähes kaikki tarkistukset on aiheellisia, niin sitten syyttävää sormea voi kääntää matkustajien suuntaan.
Oman parin kerran kokemuksen perusteella kyllä manuaalitarkistukseen meni ainakin ennen tätä viimeisintä uudistusta myös ihan vaan luvallista tavaraa sisältäviä laukkuja. Kerran oma päätyi sinne ja syynä oli ilmeisesti varavirtalähde, toisella kertaa omani meni kyllä läpi ilman extratarkastusta mutta sitä odotellessa näki useamman tapauksen missä manuaalisessa tarkistuksessa ei löytynyt mitään luvatonta.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
En sitten tiedä onko tuo "herkkyys" nostanut virheellisesti manuaalitarkistukseen myös laukkuja joissa kaikki on OK, vai onko niissä oikeasti ollut sisällä jotain kiellettyä tai mikä täytyy rajatapauksena tarkistaa? Jos lähes kaikki tarkistukset on aiheellisia, niin sitten syyttävää sormea voi kääntää matkustajien suuntaan.
Minun tapauksessani sen puolen tunnin ajan kun odottelin omia kamojani, niin en nähnyt yhtään tapausta, missä sieltä olisi jotain sinne kuulumatonta löytynyt (ei tarkoita, etteikö niitäkin tapauksia olisi ollut). Enkä millään voi uskoa, että n. 70% Helsinki-Vantaan matkustajista on niin tyhmiä, että pistää käsimatkatavaroihin jotain sellaista, mikä aiheuttaa ongelmia turvatarkastuksessa. Minä syytän kyllä laitteistoa, kunnes toisin todistetaan.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Kannatan ehdottomasti tiukkoja ja tarkkoja turvatarkastuksia yleisen lentoturvallisuuden takia. Senpä takia viimeksi Splitin kentällä huvittikin, kun riisuin vanhasta muistista hupparin, aurinkolasit ja vyön. Tai en ehtinyt vyötä kokonaan poistamaan, kun turvatarkastushenkilö jo huusi: Stop, stop ei noita tarvitse ottaa pois. Lätkäisi aurinkolasit ja hupparin käteen ja ohjeisti menemään portin läpi. Toki vyön solki piippasi mutta ei se ketään kiinnostanut... niin ja mitään isompia ruuhkia ei ollut vaikka kenttä oli aika lailla täynnä.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Näin keskisuuressa marketissa työskentelevänä ei hämmästytä lainkaan, valitettavasti. Huomenna itsellä lähtö iltapäivällä, vituttaa se sekoilu jo etukäteen.

Yllättävän nätisti meni. 14.30 jonossa ja 23min myöhemmin läpi
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Olin viime kuussa pari kertaa HeValla. Molemmilla kerroilla turvatarkastuksesta läpi noin 10 minuutissa (priority lane). Tästä ajasta meni 1min tavaroiden laittamisesta laatikkoon ja hihnalle ja metallinpaljatimen läpi kävelyyn ja loput noin 9min odotellessa omia tavaroita hihnan toisessa päässä. Todella paljon meni laukkuja manuaaliseen tarkastukseen ja kerran minunkin laukku. Siellä sitten ihmeteltiin jonkin laitteen kanssa 50ml rasvapurkkia joka osottautui ihan lailliseksi. Millään muulla kentällä tuota purkkia ei ole ihmetelty. Jotain noitten uusien koneiden asetuksista on hieman "pielessä" kyllä. Toki kannatan tiukkoja tarkastuksia tässä sekopäisessä maailmassa, ei siinä mitään.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä hävetti seurata vanhemman sukupolven menoa Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa.

Sellainen about 70-vuotias pariskunta kävi kuumana, koska heidän laukut päätyivät siihen tarkastuslinjalle.

Ensin sen ukon laukku tarkastettiin johon virkailija totesi, että kaikki kunnossa ja voitte ottaa laukkunne. Tässä kohtaa vanhus alkoi rähisemään kuinka 10 minuuttia hänen elämästään on tuhlattu täysin turhaan asiaan. Ihan kuin se turvatarkastaja olisi voinut asiaan vaikuttaa.

No sitten sen mummon laukkua alettiin tarkastamaan ja sieltä löytyi joku majoneesituubi. Sitä sitten jonkin aikaa vänkäsivät, pappa vielä tarkasteli kuinka majoneesituubissa ei ole millilitroja vaan 150grammaa. Luulisi noilla ikävuosilla jo selvinneen mikä se majoneesin koostumus on. Samalla haukkuivat turvatarkastajan pataluhaksi. Turvatarkastaja koitti sanoa, että hän ei näitä nesterajoja päätä, mutta eihän näille mulkuille mennyt mikään perille.

Kaikenlaisia idiootteja. Jos on noin tuskaa 10 minuutin odotus turvatarkastuksessa, ehkä kannattaisi suosiolla jäädä kotiin.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Creed Bratton toi turvatarkastus on välillä kyllä niin saatanan koomista. Ja tarkoitan matkustajien osalta.
Välillä tuntuu, että jengi on ekaa kertaa tulossa siihen? Toiminta on kuin hidastetusta elokuvasta?
Vähän kun viitsisi valmistautua, niin homma sujuisi tehokkaammin
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Creed Bratton toi turvatarkastus on välillä kyllä niin saatanan koomista. Ja tarkoitan matkustajien osalta.
Välillä tuntuu, että jengi on ekaa kertaa tulossa siihen? Toiminta on kuin hidastetusta elokuvasta?
Vähän kun viitsisi valmistautua, niin homma sujuisi tehokkaammin

Mä lennän 2-3 kertaa kuukaudessa duunin takia Pohjoismaissa ja joudun myöntämään, että tänään oma reppu päätyi sinne tarkastuslinjalle ihan omasta hölmöydestä.

Ihmettelin miksi duunireppu joutuu sinne tutkittavaksi kunnes muistin ottaneeni viime torstaina töistä mukaan kokis zero tölkin ja en muistanut sitä koskaan ottaa pois. Sitten nöyränä tunnustin turvatarkastuskaverille, että siellä on tölkki ja pahoittelin asiaa.
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Käsimatkatavarat ja halvat lentoliput. En ymmärrä miten lentoyhtiöt on niin lepsuja näiden käsimatkatavaroiden mittojen kanssa. Varsinkin kun nykyään ihmiset ostavat sen halvimman lipun ja yrittävät änkeä viikon tavarat käsimatkatavaroihin. Sitten kiukutellaan, kun ei ole tilaa ylälokeroissa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Käsimatkatavarat ja halvat lentoliput. En ymmärrä miten lentoyhtiöt on niin lepsuja näiden käsimatkatavaroiden mittojen kanssa. Varsinkin kun nykyään ihmiset ostavat sen halvimman lipun ja yrittävät änkeä viikon tavarat käsimatkatavaroihin. Sitten kiukutellaan, kun ei ole tilaa ylälokeroissa.

Finskihän taisi vähän muuttaa noita käsimatkatavaroiden kokoa tässä taannoin.

Riippuu tietenkin vähän matkan "luonteesta" ja ajankohdasta,mutta tyyliin kaupunkilomalle sulle mahtuu "viikon" reissun vaatteet lentolaukkuun. Kunhan viitsii vähän käyttää järkeä / mielikuvitusta pakkaamisessa...
Ja silti voit ottaa joka päivälle puhtaat kalsarit ( vaikka samoja kalsareita voi käyttää 4 päivää kun kääntää eripuolen aamulla ), sukat ja vaikka 5 t-paitaa, kauluspaitoja/pikeepaitoja mahtuu se 2 mukaan näppärästi ja vaikka toiset kengät.
Yksillä farkuilla pärjää hienosti ja laittaa vaikka hupparin tjsp isohkon vaatteen koneeseen, tilaa viemästä laukusta.
Ei se pakkaaminen loppupeleissä ole mitään avaruustiedettä, vähän viitseliäisyyttä ja järkeä. Niillä pääsee jo aika pitkälle
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara

Kyllä. Kyllä. Jos ei halua kenenkään tuppaavan liian lähelle.

No hei vähä huumoria, kun sä käännät aina uuden puolen aamulla,niin sehän on "kuiva". Missä ongelma =) ?

Meinasin tarttua tähän mutta en jaksanut. Naurattaa kyllä ajatus, että joka päivälle puhdas t-paita, mutta kalsarit vaihdetaan joka neljäs päivä.

Itse en kyllä menisi samoilla farkuillakaan viikkoa, vähintään kahdet vaihtofarkut saa olla viikon reissulle.

Miten sä sa saat normi käytöllä farkut siihen kuntoon, että pitää parin päivän käytön jälkeen vaihtaa puhtaat?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä hävetti seurata vanhemman sukupolven menoa Helsinki-Vantaan turvatarkastuksessa.

Sellainen about 70-vuotias pariskunta kävi kuumana, koska heidän laukut päätyivät siihen tarkastuslinjalle.

Ensin sen ukon laukku tarkastettiin johon virkailija totesi, että kaikki kunnossa ja voitte ottaa laukkunne. Tässä kohtaa vanhus alkoi rähisemään kuinka 10 minuuttia hänen elämästään on tuhlattu täysin turhaan asiaan. Ihan kuin se turvatarkastaja olisi voinut asiaan vaikuttaa.

No sitten sen mummon laukkua alettiin tarkastamaan ja sieltä löytyi joku majoneesituubi. Sitä sitten jonkin aikaa vänkäsivät, pappa vielä tarkasteli kuinka majoneesituubissa ei ole millilitroja vaan 150grammaa. Luulisi noilla ikävuosilla jo selvinneen mikä se majoneesin koostumus on. Samalla haukkuivat turvatarkastajan pataluhaksi. Turvatarkastaja koitti sanoa, että hän ei näitä nesterajoja päätä, mutta eihän näille mulkuille mennyt mikään perille.

Kaikenlaisia idiootteja. Jos on noin tuskaa 10 minuutin odotus turvatarkastuksessa, ehkä kannattaisi suosiolla jäädä kotiin.
Kuinka paljon noille tarkastajille voi ylipäätään aukoa suutaan? Onko niillä voimankäyttöoikeuksia? Olisi niin komiaa kun tuollaiset urpot kokisivat joskus portsareiden ylivaltaa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Itse en kyllä menisi samoilla farkuillakaan viikkoa, vähintään kahdet vaihtofarkut saa olla viikon reissulle.

No nyt on. Ulkoiluhousut voi olla erikseen mutta kyllä samoilla farkuilla viikon pärjää, jos ei mitään kuntolenkkiä vedä.

Tuolla periaatteella menee varmaan pari dödöpurkkiakin viikossa....
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No nyt on. Ulkoiluhousut voi olla erikseen mutta kyllä samoilla farkuilla viikon pärjää, jos ei mitään kuntolenkkiä vedä.

Tuolla periaatteella menee varmaan pari dödöpurkkiakin viikossa....

Samoilla farkuilla pärjää kyllä 2 viikkoakin helposti? Jos nyt ajatellaan, että liikut kaupoissa ja töissä jne ihan normaalisti.
En kyllä äkkiä keksi, miten ne peruskäytössä saa siihen kuntoon, että kaipaavat viikonkin jälkeen pesua?
Mutta joo, lähtee vähän laukalle ketjun otsikosta

@Sonny Burnett tuossahan olisi paikka, ottaa vähän tarkempaan tutkimukseen... Timo tuolla veteleekin jo kumihanskoja käteen, et laitetaan ne kädet sinne pöydälle ja sit leveä haara-asento kiiitos
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös