Se onkin sitten niiden ryhästen ongelma. En vain ymmärrä enkä hyväksy alkoholin demonisointia, mutta se on jo eri ketjun asiaa se. Kaikki eivät osaa käyttäytyä selvin päinkään.
Bangkokin suora nyt on muutenkin käytännössä lomalento eikä sitä pitäisi varmaankaan verrata yhtään mihinkään. Tai en kyllä ole koskaan sitä mennyt, mutta todellakin voi kuvitella millaista se varmasti on.
Kysytään vielä mitä kohtaa siinä ei ymmärretä, että alkoholi auttaa raskaasta lennosta selviytymiseen ja siksi sitä käytetään. Ei ole kovin monimutkainen asia, mutta näköjään siitä sellaisenkin voi tehdä.
Tähän seikkaan on olemassa monta näkökulmaa. Tuon esiin niistä kaksi:
1) kun olen matkustajana kaukolennolla, lomareissulla, Bangkokiin, niin kyllähän se on mukavaa ottaa muutama lasi viiniä ja nauttia seitinohuesta nousuhumalasta. Koskaan ei ole ongelmia alkoholijuomien saamisessa. Aina olen saanut sen määrän, mitä tarvitsen. Ja useimmiten jopa ystävällisen hymyn kera.
2) kun aiemmassa elämässä olen ollut työntekijänä kaukolennolla Bangkokiin, niin on ollut ongelmia alkoholin kanssa. Kaksi kertaa on pitänyt muiden matkustajien avustuksella vääntää käsirautoihin matkustaja, joka on käyttäytynyt aggressiivisesti känniurpoilun vuoksi. Samoin olen tehnyt Bangkokin päässä _useamman kerran_ kapteenin kanssa päätöksen, että krapulaoireissaan tärisevä "ryhänen" jätetään ulos koneesta.
Pointti tässä koko hommassa on se, että suurin osa alkoholia nauttivista matkustajista ei aiheuta ongelmia, mutta häirikköongelmia aiheuttavat matkustajat ovat _kaikki_ nauttineet alkoholia. Ja kukaan heistä ei ole etukäteen ilmoittanut aloittavansa häiriköinnin ja riehumisen, vaan kaikilla häiriköintiajatukset ovat syntyneet juomisen seurauksena. Valitettavasti tiukasta seulasta huolimatta löytyy aina silloin tällöin muutama urpo, joka "pilaa kaikkien alkoholin nauttijoiden maineen".
Korostan kuitenkin sitä, että asiallisesti käyttäytyvät matkustajat saavat kyllä palvelunsa - joka tosin voi olla hidasta, kun asiakas/lentoemäntä-suhde on 241/5. Se, että jokaisella ei ole omaa tarjoilijaa, on tietysti ikävää ja johtaa siihen, että joskus drinkkiään voi joutua odottamaan.
Noiden muutaman känniurpon takia linja Finnairilla (entinen työnantajani) on tässä asiassa tiukka. Nimenomaisesti Bangkokin lennolla (ja nykyisin myös New Yorkin lennoilla) alkoholin tarjoilua valvotaan normaalia tarkemmin. Ruokatarjoilun yhteydessä tarjotaan viiniä ja olutta ilmaiseksi. Sen jälkeen alkoholi on maksullista. Fiksu idea kahdella tasolla. Parantaa yhtiön taloutta, kun ei jaeta ilmaista alkoholia, vaan myydään sitä hyvällä katteella. Ja lisäksi tämä politiikka vähentää näitä, "nyt juodaan, kun on ilmaista"-opportunisteja.
Kun näitä asioita on Finnairissa ruvettu arvottamaan ja miettimään vaihtoehtoja, on päädytty tähän "niuhottamispolitiikkaan" alkoholin kanssa. Koneessa on siis kaikkiaan (business-luokka ml) 269-297 matkustajaa. Henkilökuntaa matkustamossa 8-10. Pienikin häiriö, on se sitten sairauskohtaus tai häirikkömatkustaja, vaikuttaa isoon osaan matkustajista. Syntyvä pienikin erikoistilannne sitoo vähintään kaksi lentoemäntää eli 20% työvoimasta. Ja tämähän tarkoittaa sitä, että heidän palvelu on sitten poissa muilta matkustajilta. Ja henkilökuntaa siis koneessa on todellakin enemmänkin liian vähän kuin liikaa.
Kun yhtiössä asiaa on mietitty ja tutkittu, on tehty selkeä päätös, etä känniurpoilua ei haluta nähdä. Kuten kaikki ymmärtävät, ei kukaan halua viereensä (eteensä tai taaksensa, edes muutaman penkkirivin päähän) känniurpoilevaa, mölyävää, örisevää, aggressiivistakin häirikköä. Tässä linjassa on valittu siis se, että lapsiperheiden ja lomamatkalaiseläkeläisten oikeus rauhalliseen matkustamiseen on röyhkeästi nostettu "ryhäsen viinanjuomisoikeuden" yläpuolelle.
Ja tässä pitää pirun kovasti korostaa sitä, että tarjoilualkoholia koneissa saa nauttia, mutta sinne ei haluta yhtään umpihumalaista matkustajaa. _Kaikkien_ matkustajien turvallisuus ja viihtyvyys on A ja O. Jos joku joutuu tämän takia olemaan juomatta itseään humalaan, niin se on pirun ikävää.
Korostan siis sitä vielä kerran - väärinkäsitysten välttämiseksi - että ohjeena on se, että asiallisesti käyttäyvä ja tolkullisessa kunnossa oleva matkustaja saa varmasti ostaa itselleen juotavaa. Tämä on yhtiön linjan mukaista. Mutta siinä vaiheessa, kun käynti on horjuvaa, puhevolyymi nousee liikaa ja homma menee humalan puolelle, hanat väännetään kiinni. Been there done that. Liian monta kertaa.
Bangkokin reitille (ja lomareiteille Phuketiin) kasautuu suurin osa häiriköintiongelmista ja lähes aina näissä on kyse känniurpoilusta. Vuosittain pahoja ongelmatapauksia on, tiukasta linjasta huolimatta, kymmeniä.
Bangkokin lennoilla matkustajat voidaan karkeasti jakaa kuuteen kategoriaan:
1) suomalaiset lomailijat, joiden kanssa ei ongelmia kännihommista.
2) Eurooppa-Australia/Aasia väliä matkustavat, jotka etsii edullisinta yhdistelmää, ei ongelmia.
3) Ruotsalaiset ja norjalaiset lomalaiset, jotka etsivät halvinta hintaa lipuille ja lentävät Finnairilla eikä SAS:lla. Harvoin ongelmia.
4) muut eurooppalaiset ja slobot, harvoin ongelmia, slobojen kanssa joskus.
5) työmatkalaiset, ei koskaan ongelmia.
6) Pattayan Jormat, suomalaiset ja ruotsalaiset miehet, jotka menossa panemaan. Kaikkien kanssa ei ongelmia.
Yksi näkökulma tuohon Thaimaan matkaajien alkoholin käyttöön löytyy esimerkiksi
tuolta. Kiinnittäen huomiota ilmaisuun "lähtee käsistä". Ja tällä en nyt halua osoittaa sormella tuon viestin kirjoittaa. Mutta. Kaikella kunnioituksella. Aika usein olen huomannut, että nämä "ryhäset" eivät malta odottaa perillepääsyä ja säästää kaikkia paukkujaan Pattayallle, vaan "lomameininki" lähtee päälle jo Helsinki-Vantaalla. Siksi uskon, että "ryhäsen" viereen koneessa ei löydy kauheasti vapaaehtoisia. Moni jopa toivoo, että "ryhänen" lentäisi Amsterin kautta KLM:llä, koska siellä saa "hyvää palvelua ja ei turhaa niuhoteta viinahommien kanssa".
...ja siis vielä kerran korostan, että Finnairilla matkustamohenkilökunta ihan mielellään tarjoilee lomalaiselle loman kunniaksi viiniä, mutta haluaa välttää ongelmat humalaisten öykkärien kanssa. Siinä onkin tasapainoilua.