Keskustelua lääkäreistä

  • 7 819
  • 81

Morgoth

Jäsen
Sundis kirjoitti:
EDIT: Tunnen erittäin paljon lääkäreitä ja he kaikki ovat mielestäni erittäin paneutuneita työhönsä ja erittäin potilaistaan kiinnostuneita. Minusta on tyrmäävää lukea näitä kommentteja, kun niin paljon olen lääkäreiden kanssa tekemisissä ja tiedän kuinka paljon he työhönsä ja potilaiden hyvinvointiin panostaa.

"Yksi mätä omena pilaa koko korin" jne. Näinhän se on kaikialla ja vaikka lääkärin koulutus ja ammatti on vaativaa niin mahtuu siihenkin ammattikuntaan näitä mätiä omenoita ja siitä lääkärin omasta persoonallisuudesta ja luonteestahan kaikki on pitkälle kiinni.

Tietysti ihmiset valittavat paljon turhasta, mutta en toisaalta ymmärrä tälläistäkään asennetta "minusta on tyrmäävä lukea".. Ok, no, tietysti varmaan tekee pahaa, jos itse on lääkäri tai vaikka aviopuoliso, mutta eikö kuitenkin kaikesta pidä pystyä keskustelemaan? Sama se on kaikkissa ammateissa ja ihmisissä, mutta ei kai ne papit ja lääkärit koskemattomia ja virheettömiä ole.

Itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa lääkäreistä. Onnekseni ei ole hirveästi tarvinnut edes lääkärillä käydä.
 

solamnic76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlos Tevez... siis punaistako pitää kumartaa?
Kaverin isoäiti valitteli rintakipuaan ja meni vastaanotolle. Lääkäri lähetti kotiin neuvoen että ei siinä mittään ole.

Seuraavana yönä ambulanssilla sairaalaan ja sydämentahdistinta asettamaan.

Ovatko tälläiset tapahtumat lääkäreiden, vain vanhuksien lisääntyvää määrää kestämättömän ja rappeutuvan terveydenhuollon vika?
 

Morgoth

Jäsen
solamnic76 kirjoitti:
Ovatko tälläiset tapahtumat lääkäreiden, vain vanhuksien lisääntyvää määrää kestämättömän ja rappeutuvan terveydenhuollon vika?

Se on Kustannustehokkuutta jolla pyritään maksimoimana yhteiskunnan hyöty. Yritetään epäsuorasti päästä eroon ihmisestä, jonka hengissä pitäminen ja hoito tulee tulevaisuudessa maksamaan liikaa yhteiskunnalle ilman että tästä yksilöstä on mitään hyötyä yhteiskunnalle.
 

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Mulla meinas kanssa käydä puolikylmät kun menin valittamaan mahakipuja työterveyslääkärille. Itse epäilin umpisuolentulehdusta mutta lääkäri ei pitänyt sitä mahdollisena koska ei kuulemma ollut riittävän kipeä vaikka tulehdusarvotkin oli koholla ja mietoa lämpöä koneessa. "Huomenna menet töihin" No menin ja istuin naama valkosena siinä aamupäivästä ja lähdin lopulta sairaalaan. Illalla leikattiin tulehtunut umppari. Ihan sama, vahinkoa ei päässyt käymään mutta kai sen olis voinu paremminkin hoitaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ymmärrän, että lääkärit kyllä tekevät parhaansa, mutta toisaalta ihmettelen, mitä he opisekelvat 10-12 vuotta, kun esim. vääriä diagnooseja esiintyy niin helvetisti, niin tällä palstalla kuin tosielämässä.

Itse olen tasan kerran ollun ns. vakavammin sairas. Diagnosointi hoitui seruaavasti:

Jalka pohkeesta kipeä ja kipu on pahentunut vähitellen.
- ke aamupäviä terveyskeskus 10 min: kramppi, liharelaksantteja
sama tahti jatkuu, jalka jo helvetin kipeä
- pe ilta, terveyskeskuspäivystys 10 min, kramppi, lihasrelaksantteja
Koska lääkitys ei auttanut nautin viikonloppuna runsaasti nestemäistä omalääkitystä (minkä voidaan jälkikäteen todeta auttaneen tilannettani enemmän kun määrätyt lääkkeet) maanantai aamuna kipu kovempi kun voin edes kuvitella, konttasin eteenpäin
- ma aamu, yksityinen lääkäriasema yleislääkäri 15 sek, laskimotukos, sairaalaan liotushoitoon viikoksi.

No, kyseessä oli onneksi vaan tommonen laskimotulppa, mikä ei käsittääkseni niin hirveän hengenvaarallinen oli, mutta puolen vuoden lääkekuuri ja viikottaiset terveyskeskuslabrakäynnit siitä seuras. Ei kovin kustannustehokasta arvata diagnoosia ja aiheuttaa 7 sairaalavuorokautta ja ainakin 30 terveyskeskuskäyntiä ja muutama sairaalalääkärin tapaamista väärällä diagnoosilla. Lisäksi olin sairaslomalla muistaakseni ainakin kuukauden, ellen 2, puhumattakaan minulle aiheutetuista tuskista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
jussi_j kirjoitti:
Ymmärrän, että lääkärit kyllä tekevät parhaansa, mutta toisaalta ihmettelen, mitä he opisekelvat 10-12 vuotta, kun esim. vääriä diagnooseja esiintyy niin helvetisti, niin tällä palstalla kuin tosielämässä.

Kun tätä väärinkäsitystä ei kukaan "lääkärijaostosta" tunnu korjaavan, on toki muistutettava, että eivät kaikki lääkärit opiskele noin kauaa vaan _eritoten_ terveyskeskuksissa (varuskuntasairaaloissa yms.) on lääkäreitä, jotka ovat opiskelleet vain ja ainoastaan sen 6 vuotta ja jättäneet opinnot siihen.

Jos taas tahtoo erikoistua esim. yleislääketieteeseen, silloin toki opintovuodet menevät tuonne 10-12 vuoteen, joskin siinäkin täytyy ottaa huomioon se, ettei lääkäri sitä ylimääräistä 4-6 vuotta luennoilla vietä päntäten, vaan toki tekee duunia ihan normaalisti ja lukee parit suppeamman aihealueen kirjat _aivan kuten kuka tahansa muukin jatko-opintoja suorittava ihminen_.
Tietenkin vielä väikkäri tuohon päälle niin onhan tuleva lääketieteen tohtori ja erikoislääkäri opiskellut vuosina mitattuna paljon, mutta noin kvantitatiivisesti ei sinänsä sen enempää kuin DI, joka vaikka päättää lukea itsensä MBA:ksi työn ohessa (jos siis ei käytä postimyyntifirmoja tutkinnon lähteenä) ja sitten vielä väitteleekin.

Yhä kaikki kunnia lääkäreille, ei minulla mitään heitä vastaan ole, mutta lääkäriliiton propaganda tuntuu näemmä toimivan paremmin nuoriin lääkäreihin (sellainen kun ZOOM olet verrattuna siihen kaartiin jonka kanssa näistä asioista on tullut juteltua) kuin sellaisiin, jotka osaavat suhtautua omaan koulutukseensa ja tiettyihin sairaalaelämän epätasa-arvoisuuksiin objektiivisemmin. Ei tarvitse inhota lääkäreitä, jos kritisoi toimintaa. Kokonaisuudessaanhan suomalainen terveydenhuolto on huipputasoa ja monesti virheet ovat yksittäistapauksia.
 

jessie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
jussi_j kirjoitti:
No, kyseessä oli onneksi vaan tommonen laskimotulppa, mikä ei käsittääkseni niin hirveän hengenvaarallinen oli, mutta puolen vuoden lääkekuuri ja viikottaiset terveyskeskuslabrakäynnit siitä seuras. Ei

Laskimotulppa voi pahimmillaan todellakin olla erittäin hengenvaarallinen ->voi aiheuttaa keuhkoveritulpan, joka taas ei ole mikään leikin asia. Itse en varmaan moista kämmäilyä olisi noin rauhallisesti ottanut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös