Keskustelua lääkäreistä

  • 7 826
  • 81

Tuamas

Jäsen
Tahto Maalinen kirjoitti:
Eli nyt kun ilmeisen empiirisesti tähän kommentoit, niin silloin tässä henkilökohtaisessa tutkimuksessasi on aukkoja.

Eli joko olet ollut sairaalaan pedissä lähes yhtä paljon kuin Evel Knievel tai sitten kerrot asioita, joita isotädin äiti kertoi joskus kummille vuonna kilpi.

Kumpi?

Toki olen itse ollut vajaat kymmenen kertaa lekurilla erinäisien vaivojen takia, tämän lisäksi olen varsin suuresta perheestä, joiden kautta on tätä empiiristä havaintopohjaa tullut enemmälti.

Tähän kun vielä lyödään päälle sukulaiset sekä tyttöystävän kokemukset, niin ollaan tuossa mainitsemassani suhteessa diagnoosien suhteen.

Toki todennäköisesti tk-lekurit muualla suomessa keskimäärin ovat selvästi asiantuntevampia ja parempia diagnosoimaan? kuin otantaani "osallistuneet" tk- lääkärit.

Itse olen valitettavasti joutunut itse ja lähipiirini on joutunut kärsimään tk-lääkäreiden vääristä diagnooseista sen verran, että itse maksan nykyään mielelläni sen rahamäärän joka yksityiselle lääkärille menemisestä koituu.

Toki varmasti muualla suomessa homma voi terveyskeskuksissa toimiakin, mutta Porissa taso on todella kirjava.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
kissankarva kirjoitti:
Pakko vielä palata aiheeseen, koska tämä nyt sattuu olemaan sydäntä lähellä.

Monesti tuntuu unohtuvan se, että lääkärit ja sairaalat ovat potilaita varten, eikä suinkaan päinvastoin. Ihmisten hoitamisen osaamiseen tarvitaan paljon muutakin kuin kymmenen vuotta kirjojen lukemista.

Hyvä kommentti. Täälläkin muutamia mielipiteitä lukiessa tuntuu siltä, että lääkärin ammatissa on jonkinlainen puolijumala, jota on ehdottomasti kielletty kritisoimasta ja jolta tulevat asiattomuudet, välinpitämättömyydet ja virheet pitää vain nöyrästi niellä.

Lääkärit ovat samassa asemassa kuin muut asiakaspalvelijat ja heiltä on oikeus odottaa hyvää palvelua ja hyvää käytöstä.

Itse ei ole koskaan onneksi vakavasti sairastanut, mutta minua jurppii se, että yksityiselläkin käydessä saa aina odottaa. Aamun ensimmäiseen aikaankin lääkäri tulee myöhässä ja tämä kumuloituu koko päivälle. Eivätkö lekurit tosiaankaan tajua, että potilaidenkin aika on rahaa - varsinkin kun hoito yksityispuolella maksaa hunajaa? Todennäköistä on, että tajuavat, mutteivät välitä.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Alamummo kirjoitti:
Itse ei ole koskaan onneksi vakavasti sairastanut, mutta minua jurppii se, että yksityiselläkin käydessä saa aina odottaa. Aamun ensimmäiseen aikaankin lääkäri tulee myöhässä ja tämä kumuloituu koko päivälle. Eivätkö lekurit tosiaankaan tajua, että potilaidenkin aika on rahaa - varsinkin kun hoito yksityispuolella maksaa hunajaa? Todennäköistä on, että tajuavat, mutteivät välitä.

Ei aina joudu odottamaan, mutta lääkäri ei voi etukäteen mitenkään tietää kuinka paljon potilaaseen menee aikaa. (tosin joihinkin tuttuihin potilaisiin joista varmasti tiedetään aikaa menevän budjetoidaan tupla-aika. Samoin jos etukäteen on tiedossa esim. tikkausoperaatio)

Aikaa on budjetoitu tietty aika (15-20 min) paperitöineen ja joskus se ylittyy. Ei lääkäri voi edellistä potilasta ruveta ennenaikaisesti hätistelemään pois, vain koska seuraavan aika on alkamassa. Vaan hoitaa kaikessa rauhassa edellisen potilaan, kirjoittaa diagnoosit tuoreeltaan koneelle ja kutsuu sitten seuraavan sisään, vaikka tämän aika olisikin oikeasti ollut 5-10 min aikaisemmin. Vastaavasti joskus potilas pääsee sisään ennen aikojaan. Aikahaitari on erittäin suuri. Tosin täytyy olla todella kiireinen päivä (maanantai) tai sitten huomattavan kiireinen praktiikka, että homma kumuloituu päivän aikana, sillä suurin osa potilaista mahtuu reilusti tähän aikabudjettiin ja palauttaa ne ylitykset täten ennalleen. Sitäpaitsi "tyhjiä" aikoja riittää yksityispuolella normaalipäivänä aivan riittämiin. (jotka siis poikkeuksetta korjaavat "kumulaation")

Potilaita saattaa myös häiritä tosiasia, että sisään ei pääse välittömästi edellisen potilaan poistuttua, mutta lääkäri tosiaan kirjoittaa diagnoosin sen jälkeen ja mahdollisesti soittaa puheluita välissä.

Vastaavasti aikabudjettia varman päälle (malliin tunti/potilas) ei ole järkevää suunnitella, koska suurin osa potilaista mahtuu nykyiseen budjettiin ja muutenkin ajat olisivat äkkiä lopussa.

Tuo on tosiaan paha virhe, jos aamun ensimmäiseen aikaan (yksityis)lääkäri tulee myöhässä, mutta itselläni ei tällaista kokemusta ole. Tosin siellä mistä minulla on kokemusta jaettiinkin 1.aika klo 8.15 alkamaan, vaikka lääkäri tuli kahdeksaksi paikalle, jotta ehti valmistelut tekemään. (tosin monesti tuo 8.15 potilas oli jo ennen kahdeksaa paikalla)
 
Viimeksi muokattu:

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Niin, ymmärrän kyllä, että potilaalle on budjetoitu tietty aika, mutta potilaalle voisi varata pidemmän ajan, koska ainakin minun kokemukseni on, että lekurille joutuu poikkeuksetta odottamaan 15 min - 0,5 h. Tylsää on tietysti sekin, että lääkärit harvoin pahoittelevat myöhästelyään, kait ammattiin kuuluvaa arroganssia sekin. Yleensä heille asiasta kyllä mainitsen viileähköön sävyyn, jos eivät tajua anteeksi pyytää. Olen kuitenkin se maksava osapuoli.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Juu, minulla ei ole kokemusta kuin tuolta yhdestä paikasta ja se on pienehkö yksityispraktiikka (keskimäärin 10-12 potilasta päivä, hiljaisimpina päivinä muutama, kiireisimpinä parisenkymmentä), joten isommissa voi olla toisin. Tuolla ei koskaan joutunut yli 15 min varaamansa ajan päälle odottamaan paitsi iltapäivän ensimmäinen aika silloin harvoin kun lääkäri oli jumittunut liikenteeseen toiselta puolelta kaupunkia palatessaan. (kävi toisella, hiljaisemmalla, praktiikalla keskipäivällä hoitamassa pari potilasta) Tuolloin pahoittelut kuuluivat asiaan ja lääkäri soitti jo etukäteen ilmoittaen myöhästyvänsä.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Alamummo kirjoitti:
kokemukseni on, että lekurille joutuu poikkeuksetta odottamaan 15 min - 0,5 h.
Toi on jopa niin säännöllistä, että sitä melkein tekisi mieli epäillä ajanvaraussysteemissä olevan jo valmiina vartin "aikaero" siltä varalta, että monet asiakkaatkin saapuvat aivan viime tingassa tai vähän myöhässä.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Schwalbe kirjoitti:
Synnytyslääkäreistä en osaa sanoa mitään, kun nuo molemmat nulikat tulivat maailmaan ihan komeasti ilman kyseisen ammattikunnan apuakin. Mutta jos maailmassa on yksi ammatti, jossa ei tarvitse osata juuri mitään ja saa ämpärikaupalla rahaa, niin se on kyllä terveyskeskuslääkäri. Niitä voisi hyvin kouluttaa ammattikoulussa, vuosi riittäisi varmaan mainiosti siihen, että oppisi tunnistamaan nuhakuumeen ja kirjoittamaan antibioottireseptin sekä lähetteen erikoislääkärille.

Tavallista yleislääkäriä kohtaan tuntemani arvostus on samaa luokkaa kuin taksikuskin. Tosin taksin ajaminen on varmasti vaativampaa. Kirurgit ja muut ovat toki sitten erikseen, mutta kyllä nekin saavat aivan liikaa fyrkkaa. Kutsumusammateissa tulisi aina olla huonompi palkka kuin niissä, joita jengi joutuu puoliväkisin tekemään.

Kiitos antamastasi arvostuksesta ammattikuntaani kohtaan. olet selvästi hyvin perehtynyt asiaan.
Kateus keskimäärin 10-12-vuoden akateemisen kouluttautumisen mukanatuomasta elintasosta paistaa jonkin verran läpi?
Upporikkaitahan me kaikki ollaan... Suomen verotus, kun on tunnetusta löyhä ja palkat päätä huimaavia.

Itse näen tilanteen luonnollisesti hieman eri tavalla.
Kentältä katsottuna voidaan sanoa, että sen vaikeampaa lääkärintyötä, kuin yleislääkärin homma on, saa hakea: käytännössä pitää osata ottaa kantaa oikeastaan kaikkiaan lääketieteellisiin asioihin sekä joukkoon mitä ihmeellisimpiä kysymyksiä.
Kokenutta terveyskeskuslääkäriä voidaan luonnehtia oman ammattikuntansa todelliseksi moniosaajaksi. Esimerkiksi sairaalassa työskentelevät lääkärit ovat tavallisimmin erikoistuneita johonkin suppeampaan erikoisalaan, jonka sitten hallitsevat oikein ja värin päin, kokonaiskuvaa harvoin ns. erikoislääkäri hallitsee.
Ammatillisesti ainakin itse aion erikoistua (tai oikeastaan teen sitä jo), en sen takia, ettenkä pitäisi terveyskeskustyötä arvossa, päin vastoin, vaan nimenomaisesti sen takia, että pystyn jatkossa keskittämään kaiken huomioni ja osaamiseni suppeammalle alueelle:
HYVIN HARVASSA OVAT OIKEASTI NE IHMISET, JOTKA TIETÄVÄT KAIKEN KAIKESTA.

Mitä tulee synnytyslääkläreihin, niin ennen kuin maallikkona lähtee esim. keskustelupalstoille mitään kommentoimaan, niin kannattanee hieman paremmin perehtyä heidän toimenkuvaansa:lue=täysin korvaamaton erikoisala.

Mikäli joku haluaa keskustella lääkärin ammattiin liittyvistä kysymyksistä tai harhaluuloista teen sen mielelläni yksityisviestien kautta.

Tämä foorumi on jo vuorokaudessa osoittanut kaiken sen mitä keskiverto kaduntallaaja terveydenhuoltojärjestelmästä, lääkkeistä, sairaanhoitajana tai lääkärinä toimimisena ymmärtää.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Noihin venyneisiin aikoihin yksityisellä vastaanotolla. Sanotaan, että perttiperustallaaja on varannut ajan yleislääkärille ja aika on 15 minsaa.Mitä mahdollisia viivästyksen syitä saattaa olla, että seuraava potilas puree huulensa rikki odotusaulassa?
1) Pertti o itse myöhässä
2) Pertti on aikaa varattaessa puhunut flunssasta, mutta sitten lääkärin vastaanotolla ilmenee vielä kynsisieni, korvatulehdus ja nukkumisvaikeutta.
3) Pertti puhuu paskaa lääkärin kanssa koska on niin yksinäinen ja lääkäri ei voi sanoa, että "ulos tossa on sun reseptis".
4) Lääkäri on lähettänyt laboratoriotutkimuksiin/röntgentutkimuksiin muutamia potilaita ja (pika)vastausten tulkitseminen vie myös muutaman minuutin aikaa
5) Pertillä on niin saatanasti sairauksia ja niihin lääkityksiä jolloin pitää seuraavan lääkkeen valinnassa olla tarkka, jotta Pertti perkele ei potkase tyhjää.
6) Puhelinajat ja ne puhelin soitot joita lääkäri tekee potilaille päin.
7) Saamarin kahvi on vasta tippumassa kun lääkäri juoksee taukotilaan.
8) Toki lääkäri voi olla uusi ja nuori jolloin aikaa potilastietojen kirjoittamiseen menee kokeneempaa kauemmin.

No tossa nyt jotain vaihtoehtoja, miksi lääkärit ovat myöhässä joskus.
Nykyään taidetaan opettaa lääkiksessä myös ihmissuhdetaitoja, koska uudet lääkäit ovat fiksuja ja empaattisia. Vanhat jumalastaseuraavat lääkärit eivät ole mitään kaksista juttuseuraa vaan sangen penseetä porukkaa.

Asiakkaissa taas vituttaa monesti se, että eivät uskalla sanoa lääkärille suoraan naamaan, että hän on myöhässä. Toki sille kassalle tai hoitajalle naputetaan, mutta sitten kun lääkäri pyytää huoneeseen ja valittaa myöhässä olemistaan, niin sitten sanotaan, että "ei se mitään, ei mulla mikään kiire ole, herra tohtori".
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alamummo kirjoitti:
Niin, ymmärrän kyllä, että potilaalle on budjetoitu tietty aika, mutta potilaalle voisi varata pidemmän ajan, koska ainakin minun kokemukseni on, että lekurille joutuu poikkeuksetta odottamaan 15 min - 0,5 h.

No ei sitä kyllä mielestäni näinkään voi tehdä. Mielummin budjetoidaan aika hieman alakanttiin, jotta ollaan valmiina ottamaan seuraava potilas sisään heti kun se on vaan mahdollista. Yläkanttiin budjetoitu aika aiheuttaisi joissain tilanteissa sen, että ajallaan (tai poikkeuksellisesti budjetoitua nopeammin) hoidetun potilaan jälkeen ei vastaanotolla välttämättä olisikaan vielä ketään.

Sairaaloilla ja terveyskeskuksilla yms. on tavoitteena hoitaa mahdollisimman monta potilasta. Joskus tulee kiireellisiä tapauksia, joissa vähemmän kiireelliset, mahdollisesti jopa ajan varanneet tapaukset joutuvatkin odottamaan pitkään.

Oma mielipiteeni lääkäristä on, että hänen ensisijainen tehtävänsä on kuitenkin parantaa potilas tai jopa pelastaa hänen henkensä. Toissijainen tehtävä on vasta olla hyvä ja inhimillinen asiakaspalvelija. Ihannetapauksissa toki molempia. Mutta esimerkiksi skenaariossa, jossa lääkäri ompelee potilaan sormessa olevaa pientä, mutta syvää haavaa, hän saattaakin joutua äkkiä singahtamaan päivystyksen avuksi, koska paikalle on tuotu auto-onnettomuudessa pahasti loukkaantuneita ja kiireellistä hoitoa vaativia henkilöitä, eikä paikan päivystysvahvuus riitäkään tämän poikkeuksellisen tilanteen hoitamiseen. Haavapotilas jää vähemmän kiireellisenä kenties odottamaan hoitoa. Lääkäri ei vaitiolovelvollisuutensa takia voi oikein mainita syitä, miksi potilas joutuukin odottamaan. Saattaa tuntua tylyltä, mutta skenaario voi hyvinkin olla todellinen.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
tombraider kirjoitti:
Noihin venyneisiin aikoihin yksityisellä vastaanotolla. Sanotaan, että perttiperustallaaja on varannut ajan yleislääkärille ja aika on 15 minsaa.Mitä mahdollisia viivästyksen syitä saattaa olla, että seuraava potilas puree huulensa rikki odotusaulassa?
1) Pertti o itse myöhässä
2) Pertti on aikaa varattaessa puhunut flunssasta, mutta sitten lääkärin vastaanotolla ilmenee vielä kynsisieni, korvatulehdus ja nukkumisvaikeutta.
3) Pertti puhuu paskaa lääkärin kanssa koska on niin yksinäinen ja lääkäri ei voi sanoa, että "ulos tossa on sun reseptis".
4) Lääkäri on lähettänyt laboratoriotutkimuksiin/röntgentutkimuksiin muutamia potilaita ja (pika)vastausten tulkitseminen vie myös muutaman minuutin aikaa
5) Pertillä on niin saatanasti sairauksia ja niihin lääkityksiä jolloin pitää seuraavan lääkkeen valinnassa olla tarkka, jotta Pertti perkele ei potkase tyhjää.
6) Puhelinajat ja ne puhelin soitot joita lääkäri tekee potilaille päin.
7) Saamarin kahvi on vasta tippumassa kun lääkäri juoksee taukotilaan.
8) Toki lääkäri voi olla uusi ja nuori jolloin aikaa potilastietojen kirjoittamiseen menee kokeneempaa kauemmin.

No tossa nyt jotain vaihtoehtoja, miksi lääkärit ovat myöhässä joskus.
Nykyään taidetaan opettaa lääkiksessä myös ihmissuhdetaitoja, koska uudet lääkäit ovat fiksuja ja empaattisia. Vanhat jumalastaseuraavat lääkärit eivät ole mitään kaksista juttuseuraa vaan sangen penseetä porukkaa.

Asiakkaissa taas vituttaa monesti se, että eivät uskalla sanoa lääkärille suoraan naamaan, että hän on myöhässä. Toki sille kassalle tai hoitajalle naputetaan, mutta sitten kun lääkäri pyytää huoneeseen ja valittaa myöhässä olemistaan, niin sitten sanotaan, että "ei se mitään, ei mulla mikään kiire ole, herra tohtori".

Piti oikein tarkistaa sinun profiilisi, hyvä teksti, propsit sulle.
Pitänee muistaa, että meissä kaikissa on yksilölisiä eroja: toiset ovat ripeämpiä kuin toiset. Toisille jutustelu asiakkaan yms. kanssa on yhtä tärkeää kuin itse "työ".
Ainakin itse koen ensisijaisen tärkeänä pääsääntöisesti puhua hieman muustakin kuin kipeistä polvista, jonka takia pt: on vastaanotolle hakeutunut: Ei vie montaa minuuttia ylimääräistä olla kohtelias ja avoimen kiinnostunut.

Pääsääntöisesti menitpä mihin tahansa valtion virastoon, pankkiin yms. annatut ajat ovat viitteellisiä, myöhästymisiä aina sattuu, nämä ovat pääsääntöisesti jo esitetyistä syistä johtuvia. Paljon on erilaisia töitä pitkin päivää, jotka eivät ole ns. "Näkyviä": saneluita, lähetteiden kirjoittamisia, kannanottoja erilaisin asioihin, puheluita, perehtymistä tietokantoihin ymsyms yms.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
tombraider kirjoitti:
Asiakkaissa taas vituttaa monesti se, että eivät uskalla sanoa lääkärille suoraan naamaan, että hän on myöhässä. Toki sille kassalle tai hoitajalle naputetaan, mutta sitten kun lääkäri pyytää huoneeseen ja valittaa myöhässä olemistaan, niin sitten sanotaan, että "ei se mitään, ei mulla mikään kiire ole, herra tohtori".

Minä kyllä kommentoin, koska se on asiakkaan (potilaan) ajanhaaskausta eikä ilmaista sekään. Jos itse menisin palavereihin jatkuvasti parikymmentä minuuttia myöhässä ei minulla olisi kohta muuta kuin pomon kengänkuva ahterissa.

Sistiksen kommenttiin yllättävistä, kiireellistä hoitoa vaativista tapauksista kommentoisin, että olisi tietysti kohteliasta kertoa sille pikkuvammaiselle potilaalle, miksi lääkäri ei otakaan häntä vastaan sovittuna aikana eikä antaa vain odottaa. "Pahasti loukkaantunut potilas tarvitsee akuuttia hoitoa" ei taida rikkoa kenenkään tietosuojaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
ZOOM kirjoitti:
Tämä foorumi on jo vuorokaudessa osoittanut kaiken sen mitä keskiverto kaduntallaaja terveydenhuoltojärjestelmästä, lääkkeistä, sairaanhoitajana tai lääkärinä toimimisena ymmärtää.

Kaduntallaaja ymmärtää, että lääkärit ovat olemassa parantaakseen potilaansa ja ovat siten asiakaspalvelujoita. Kommenttisi kertoo puolestaan suhtautumisestasi keskivertoihin kaduntallaajiin.

Arvostan lääkäreiden ammattikuntaa ja Suomessa he taitavat osata hommansa puoskarointia paremmin. Vastaavasti kyseinen ammattikunta voisi osoittaa arvostuksensa niitä kohtaan, jotka tuovat heille leivän pöytään eli potilaita kohtaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alamummo kirjoitti:
Sistiksen kommenttiin yllättävistä, kiireellistä hoitoa vaativista tapauksista kommentoisin, että olisi tietysti kohteliasta kertoa sille pikkuvammaiselle potilaalle, miksi lääkäri ei otakaan häntä vastaan sovittuna aikana eikä antaa vain odottaa. "Pahasti loukkaantunut potilas tarvitsee akuuttia hoitoa" ei taida rikkoa kenenkään tietosuojaa.

Toki näin on. Ja varmasti osa lääkäreistä kertookin asiasta, tai sitten tieto voi tulla muulta henkilökunnalta. Epäilen kuitenkin, että suuri osa lääkäreistä priorisoi tässä tilanteessa nimenomaan kiireellisen tapauksen etusijalle ja tällöin tilanteen kertominen toiselle potilaalle on toissijainen tekijä.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Alamummo kirjoitti:
Minä kyllä kommentoin, koska se on asiakkaan (potilaan) ajanhaaskausta eikä ilmaista sekään. Jos itse menisin palavereihin jatkuvasti parikymmentä minuuttia myöhässä ei minulla olisi kohta muuta kuin pomon kengänkuva ahterissa.

Sistiksen kommenttiin yllättävistä, kiireellistä hoitoa vaativista tapauksista kommentoisin, että olisi tietysti kohteliasta kertoa sille pikkuvammaiselle potilaalle, miksi lääkäri ei otakaan häntä vastaan sovittuna aikana eikä antaa vain odottaa. "Pahasti loukkaantunut potilas tarvitsee akuuttia hoitoa" ei taida rikkoa kenenkään tietosuojaa.

Hyvä kun sanot, näin se pitääkin mennä. Tuosta kertomisesta käytävällä venaaville. Toki olisi fiksua, mutta tilanteessa jossa hoidetaan akuuttia potilasta, jolla mahdollisesti voi olla hengenlähtö lähellä, niin eipä siinä nyt tule ensimmäisenä mieleen joku perhanan nuhapotilas ja hänen aikataulunsa. Jokainen potilas vaatii lääkärin huomion 100-prosenttisesti, eikä silloin ajatella käytävällä olevia.

Mitä mieltä itse olisit tästä arvon alamummo: Olet vastaanotolla ja lääkäri tutkii sinua. Vaivasi ovat kuitenkin niin isot, että varaamasi 15 minuuttia ei vaan riitä. No kello sanoo ajan loppuneen ja lääkäri siihen, että " noniin aika loppui jatketaan tästä sitten seuraavalla kerralla, eli varaa aika tuosta vastaanotosta, näkemiin". Ei taitaisi mennä läpi?
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
tombraider kirjoitti:
Hyvä kun sanot, näin se pitääkin mennä. Tuosta kertomisesta käytävällä venaaville. Toki olisi fiksua, mutta tilanteessa jossa hoidetaan akuuttia potilasta, jolla mahdollisesti voi olla hengenlähtö lähellä, niin eipä siinä nyt tule ensimmäisenä mieleen joku perhanan nuhapotilas ja hänen aikataulunsa. Jokainen potilas vaatii lääkärin huomion 100-prosenttisesti, eikä silloin ajatella käytävällä olevia.

Mitä mieltä itse olisit tästä arvon alamummo: Olet vastaanotolla ja lääkäri tutkii sinua. Vaivasi ovat kuitenkin niin isot, että varaamasi 15 minuuttia ei vaan riitä. No kello sanoo ajan loppuneen ja lääkäri siihen, että " noniin aika loppui jatketaan tästä sitten seuraavalla kerralla, eli varaa aika tuosta vastaanotosta, näkemiin". Ei taitaisi mennä läpi?

Nickini on Alamummo, arvon tomraider. Ja kysymyksesi on hypoteettinen, koska yleislääkäri (työterveyslääkäri), jolle ensin tietysti menisin (ja yksityisellä, en käy missään terkkareissa jonottelemassa) oletettavasti tunnistaisi vaivan "isoksi" ja passittaisi erikoislääkärille tai vaatisin häntä lähetettä jos epäilisin hänen diagnoosiaan. Tämä lukisi käsittääkseni yleislääkärin diagnoosin ja toivottavasti osaisi ammattitaitoisena varata riittävästi aikaa.

Onnekseni en ole ollut koskaan niin tautinen, että olisin tarvinnut kerralla viittätoista minuuttia pidempään ja toivottavasti en siihen tilanteeseen joudukaan.

Olen edelleen sitä mieltä, että tähän potilasaikaan pitäisi sisällyttää myöskin nämä kirjoittamiset sun muut, joten ajat pitäisi järkätä väljemmiksi. Kyllä muuten 10 minuuttia myöhästyvälle potilaalle pitäisi sanoa, että sori, sun aikasi meni jo. Ei muiden tarvitse näistä lusmuista kärsiä.

EDIT: Itse luonnollisesti et pane pahitteeksi vaikka parturisi olisi puoli tuntia myöhässä ja sinulla kiire? Istut nöyränä odottelemassa ja selailet vanhoja ET-lehtiä, vai mitä. Ja kysymys koskee nimenomaisesti omaa ajankäyttöäsi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alamummo kirjoitti:
Olen edelleen sitä mieltä, että tähän potilasaikaan pitäisi sisällyttää myöskin nämä kirjoittamiset sun muut, joten ajat pitäisi järkätä väljemmiksi.

Kun ei. Kirjoittamisiin ja muihin käytetään nimenomaan se aika, mitä niihin menee, ja heti sen jälkeen uutta potilasta sisään. Näin maksimoidaan hoidettavien potilaiden määrä. Pieni asia, että asiakas joutuu odottamaan siihen verrattuna, että joku jää kokonaan ilman hoitoa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sistis kirjoitti:
Kun ei. Kirjoittamisiin ja muihin käytetään nimenomaan se aika, mitä niihin menee, ja heti sen jälkeen uutta potilasta sisään. Näin maksimoidaan hoidettavien potilaiden määrä. Pieni asia, että asiakas joutuu odottamaan siihen verrattuna, että joku jää kokonaan ilman hoitoa.

Ja lääkärit luonnollisesti maksimoivat tulonsa, mutta ei siinä mitään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alamummo kirjoitti:
Ja lääkärit luonnollisesti maksimoivat tulonsa, mutta ei siinä mitään.

Ai tässä ajatellaan tuloja? Ja miten esimerkiksi julkisen puolen lääkärin kuukausipalkka riippuu siitä, montako potilasta hän hoitaa?

Kyllä minusta ainakin on ihan terveydenhuollon velvollisuus hoitaa niin monta potilasta, kuin mahdollista. Vai miltä tuntuisi sinusta, jos joku potilas jäisi ilman hoitoa, tai hänen odotusaikansa venyisi tarpeettoman pitkäksi sen takia, että reseptien kirjoitukseen ja muuhun yleiseen säätöön on budjetoitu tietty aika, joka on käytettävä, vaikka hommat eivät kestäisikään niin kauaa.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Sistis kirjoitti:
Kyllä minusta ainakin on ihan terveydenhuollon velvollisuus hoitaa niin monta potilasta, kuin mahdollista. Vai miltä tuntuisi sinusta, jos joku potilas jäisi ilman hoitoa, tai hänen odotusaikansa venyisi tarpeettoman pitkäksi sen takia, että reseptien kirjoitukseen ja muuhun yleiseen säätöön on budjetoitu tietty aika, joka on käytettävä, vaikka hommat eivät kestäisikään niin kauaa.

Mielestäni julkisella puolella on täysin ymmärrettävää, että pyritään mahdollisimman kustannustehokkaaseen malliin. Etelä-Karjalan keskussairaalahan tekee tällä hetkellä yhteistyöprojektia LTY:n kanssa, jossa muokkaavat kaikki leikkaussalit ja yleensäkin kaikki toimenpidepaikat liiketalouden mukaisiksi toimitolaskennan mukaisiksi kustannuspaikoiksi. Joku päiväkirurgian leikkaussalin keskiminuuttihinta oli muistaakseni 8 ecua tai joitain. Ei oleellista, mutta hieno homma, että yrittävät, koska yhteiskunnassa ei tänä päivänä ole varaa sluibailla. Yksityislääkärit ovat aivan eri asia ja minun puolestani siellä saa sitten vetää väljää, mutta toisaalta sekin sitten näkyy varmasti hinnoissa. Perseestä koko homma, meni miten päin meni :D

edit: Ei siis olellista tässä keskustelussa, mutta on hieno homma, että pyritään kustannustehokkuuteen. Yhteiskunnan varoilla mieluummin jengi vaikka odottaa hetken kuin maksaa ison erän lisää lääkärinpalkkoja.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Alamummo kirjoitti:
EDIT: Itse luonnollisesti et pane pahitteeksi vaikka parturisi olisi puoli tuntia myöhässä ja sinulla kiire? Istut nöyränä odottelemassa ja selailet vanhoja ET-lehtiä, vai mitä. Ja kysymys koskee nimenomaisesti omaa ajankäyttöäsi.

:) Kysymyksesi on hypotettinen, koska olen kalju. En ole käynyt parturissa yli 6 ja puoleen vuoteen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Sistis kirjoitti:
Ai tässä ajatellaan tuloja? Ja miten esimerkiksi julkisen puolen lääkärin kuukausipalkka riippuu siitä, montako potilasta hän hoitaa?

Kyllä minusta ainakin on ihan terveydenhuollon velvollisuus hoitaa niin monta potilasta, kuin mahdollista. Vai miltä tuntuisi sinusta, jos joku potilas jäisi ilman hoitoa, tai hänen odotusaikansa venyisi tarpeettoman pitkäksi sen takia, että reseptien kirjoitukseen ja muuhun yleiseen säätöön on budjetoitu tietty aika, joka on käytettävä, vaikka hommat eivät kestäisikään niin kauaa.


Pls lue kommenttini siltä kannalta, että en käytä terkkareita. Käyn vain yksityislääkärillä. Mielestäni maksaessani lääkärissä käynnistä lähes 100€ voi olettaa saavani jonkinlaista palveluakin. Kuten aiemmin sanoin, en onnekseni ole tarvinnut terveydenhuoltopalveluja mihinkään vakavampaan.

Pointtisi on kyllä ihan osuva, jos julkisesta puolesta puhutaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alamummo kirjoitti:
Pls lue kommenttini siltä kannalta, että en käytä terkkareita. Käyn vain yksityislääkärillä. Mielestäni maksaessani lääkärissä käynnistä lähes 100€ voi olettaa saavani jonkinlaista palveluakin. Kuten aiemmin sanoin, en onnekseni ole tarvinnut terveydenhuoltopalveluja mihinkään vakavampaan.

Pointtisi on kyllä ihan osuva, jos julkisesta puolesta puhutaan.

Aah, sorry. Tässä mielessä ymmärrän näkökulmasi.

Mutta toisaalta, sen verran minussa asuu kuitenkin pientä nillittäjää, että tahdon vielä kysyä, onko se reseptien kirjoittamisesta yms. johtuva mahdollinen 5-10 minuutin odottaminen hirvittävän paha asia? Heikentääkö se radikaalisti palvelun laatua? Jos kerran sillä voidaan odottaa taas saatavan enemmän potilaita hoitoon?

Uskoisin yksityisellä puolella tuon "aikataulujen pettämisen" johtuvan siitä, että monissa tapauksissa lääkäri voi tehdä yksityiskohtaisemman tutkimuksen etc. mikä voikin viedä huomattavasti kauemmin, kuin alunperin budjetoitu.
 

ZOOM

Jäsen
Suosikkijoukkue
U17 Leijonat
Alamummo kirjoitti:
Kaduntallaaja ymmärtää, että lääkärit ovat olemassa parantaakseen potilaansa ja ovat siten asiakaspalvelujoita. Kommenttisi kertoo puolestaan suhtautumisestasi keskivertoihin kaduntallaajiin.

Vastaavasti kyseinen ammattikunta voisi osoittaa arvostuksensa niitä kohtaan, jotka tuovat heille leivän pöytään eli potilaita kohtaan.

Nähtävästi sinulla ei siis oikeasti ole hajuakaan siitä mitä kirjoitat.
Et anna itsestäsi kovin viisasta kuvaa.
Mistä moinen antipatia?
Miksi koet niin,että lääkäri ei arvosta sinua, oletko kenties joskus saanut huonoa palvelua, vai harmittaako sinua niin kovasti, että joku uskaltaa olla sinulle luvatusta ajasta myöhässä?
Onko sinun vaivasi ja huolesi muiden asioita tärkeämpiä? Niin annanat olettaa. Silloin sinä olet se, joka vähiten arvostaa toisen työtä ja muiden ihmisten asioita.

On se kumma. Missä tahansa muussa ammatissa tietty "myöhästyminen" ajoissa hyväksytään (mm. viimeksi rengasliikkeessä asioidessani oli aikataulu 50min myöhässä, parturini oli 15min aikataulua jäljessä, pankki n. 30min.).
Ainakin oma aikatauluni on puhtaasti ohjeellinen. Yksinkertaisesti mitenkään ei pysty täysin ennakoimaan minkälaisia käänteitä asioissa päivän aikana tulee.

summasummarum: Yksikään lääkäri ei tahallansa vitkastele aikataulujensa kanssa, se ei edistä kenenkään etuja.
 

Sundis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Internazionale, Stavros Flatly
Alamummo.
Tästä lääkäreiden vastaanotto aikataulussa myöhässä olemisesta. Ei tietenkään ole tarkoituksen mukaista että lääkäreiden vastaanotto ajat ovat myöhässä, mutta kuten useissa viesteissä on aikaisemmin kerrottu yleisimpiä aikataulusta myöhässä olo syitä niin silloin vika ei ole lääkärin. Kysynkin sinulta: Olisiko se parempi ratkaisu että, lääkäreillä olisi munakello vastaanotto pyödällä ja kun kello pirahtaa soimaan niin potilas laitetaan pihalle, jotta niin tärkeässä aikataulussa pysytään. Vai mikä olilsi mielestäsi parempi ratkaisu? Pyydän sinua kertomaan ratkaisun jotta tältä kiusaavalta asialta vältyttäisiin. Muista miettiä realistisia vaihtoehtoja niin taloudellisesti kuin resurssien mukaan. Erittäin suurella mielenkiinnolla odotan aukotonta parannuskeinoasi.

Onko muuten linja-auton kuljettajan syy, jos esimerkiksi kehä 3:lla on auto katollaan ja tästä syystä linja-autojen aikataulut heittää. Kuinka usein olet vaatimassa heiltä selitystä aikataulusta myöhästymiseen. Tai lentokoneen kapteenilta kun kone ei saa laskeutumis lupaa koska Helsinki-Vantaan lentokentän yllä on ukkosmyrsky. Ovatko nämä eri kulkuneuvojen kuljettajat/ohjaajat mielestäsi anteeksi pyyntö velvollisia heistä itsestään riippumattomista syistä johtuvaa myöhästymistä?

EDIT: Tunnen erittäin paljon lääkäreitä ja he kaikki ovat mielestäni erittäin paneutuneita työhönsä ja erittäin potilaistaan kiinnostuneita. Minusta on tyrmäävää lukea näitä kommentteja, kun niin paljon olen lääkäreiden kanssa tekemisissä ja tiedän kuinka paljon he työhönsä ja potilaiden hyvinvointiin panostaa. Minun avovaimoni tekee useampana viikossa ylitöitä palkatta(useita tunteja)! siis palkatta kirjoittaessaan potilasraportteja työpäivän jälkeen jotta vastaanotolle tulevat potilaat eivä joutuisi odottamaan. Onko tämä mielestäsi oikein?
 
Viimeksi muokattu:

dingus

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Chicago Blackhawks
Ei se myöhästely kuitenkaan kovin vakavaa ole, esimerkki:

Minulla on varattu aika lääkärille kello 15.00, ja pääsen sisään 15.20. Montakohan potilasta lääkäri on ehtinyt ennen minua hoitaa, 20? Tämä tarkoittaisi minuutin myöhästymistä jokaisen potilaan kohdalla, tai sitä, että 19 on hoitunut ajallaan ja yhden kanssa onkin mennyt reilusti tuplaten sen mitä on varattu koska on ilmennyt jotain todella hälyttävää ja asiaa on selvitelty samoin tein.

Samoin on mahdollista että 15 potilasta on hoidettu etuajassa, kolme ajallaan ja kahden kanssa on mennyt pitkäksi?

Jos täällä on joku joka pystyy ennustamaan esimerkiksi lääkärin tulevan työpäivän etukäteen niin minulla olisi hieman kysyttävää ensi lauantain lotosta.

Itse arvostan kaikkia lääkäreitä, kuten hyvin monia muitakin ammattiryhmiä. Minä en tulisi elämässäni hyvin toimeen ilman lääkäreitä, ei sillä, että itse tarvitsisin jatkuvasti lääkärin apua, mutta joskus sattuu aina jotain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös