Järjestämme vuosittain kaksi lukijatutkimusta. Olemme menetelleet näin nyt noin viimeisen viiden vuoden ajan.
Elo-syyskuussa ennen kauden alkua järjestettävässä tutkimuksessa olemme keskittyneet lukijoidemme kävijäprofiiliin. Myös tämän tutkimuksen yhteydessä kysymme kommentteja liittyen verkkolehden sisältöihin. Olemme kokeneet, että vuoden väli tällaisissa kysymyksissä olisi liian pitkä - haluamme tietää ennen kauden alkua, jos esille nousee joitakin tiettyjä teemoja.
Yleensä helmikuun paikkeilla olemme järjestäneet toisen lukijatutkimuksen, joka toteutetaan yhdessä ulkopuolisen tutkimusyrityksen kanssa. Tuossa tutkimuksessa mennään syvemmälle verkkolehden sisältöihin, eri sarjoihin, eri juttusarjoihin jne.
Molemmat tutkimukset ovat toimintamme kannalta tärkeitä ja välttämättömiä.
Tällä hetkellä käynnissä oleva lukijatutkimuksessa on tiettyjä markkinointitutkimuksen osia (kysymykset koskien vedonlyöntiä ja maksu-tv:tä). Pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin meidän lukijakuntamme kävijäprofiili. Nämä tiedot ovat meille pakollisia mainosmyyntimme kannalta. Ilman niitä meidän olisi vaikea ellei mahdoton tehdä omaa myyntiämme, ja eri mainosverkostokumppanit vaativat näitä tietoja, jotta heidän kanssaan on mahdollista tehdä yhteistyötä.
Osa tutkimuksen antamista tiedoista ja trendeistä on meille tärkeää koko toimintamme kehittämisen kannalta (käyntiuseudet) ja täydentävät analytiikan kautta saatavia tietoja.
Joka tapauksessa olemme erittäin kiitollisia kaikille näihin kumpaankin vuosittaiseen tutkimukseen vastaaville lukijoillemme! Meillä on myös on ollut joka vuonna todella loistavat vastausprosentit näissä tutkimuksissa ja olemme saaneet tuhansia vastauksia.
Tämä on mielestämme selvä osoitus siitä, että lukijakuntamme on todella sitoutunutta ja suhtautuu tutkimuksiin positiivisesti - vaikka esimerkiksi tarjoamamme palkinnot nyt eivät niin arvokkaita valitettavasti olekaan.
Matti Liljaniemi