Klikkaushuoraus huokuu jokaisesta otsikosta ja sisältö on vähäistä. Nopeasti vain ulos mahdollisismman paljon tavaraa.
Tästä otsikoiden osalta vahvasti eri mieltä. Ota randomilla kymmenen otsikkoa, ja arvioi moniko niistä on harhaanjohtava. Ei siellä ole myöskään seksivauta tai "väliviiva ei mitään käyttöä huutomerkki". Tai jos yksi kahdestakymmenestä on, niin kenenkään elämää se ei muuta.
Minusta olisi hemmetin tylsää lukea pelkkiä "Matti Meikäläinen siirtyy Turun Tovereihin". Otsikon tehtävä on olla informatiivinen, mutta myös kiinnostava. Harhaanjohtava tai heikko, sitä ei. Ei otsikon tehtävä ole silti koko sisältöä kertoa.
"Nopeasti ulos mahdollisimman paljon tavaraa", tuossa lauseessa on puoli totuutta. Ottelusta on ihan turhaa tehdä kolme haastattelua, jos ne ovat kaikki muotoa "miltä nyt tuntuu". Samaan aikaan - miksi määrää ja valikoimaa pitäisi kokonaisuutena säästellä, jos kyseessä on Suomen suurin verkkolehti?
Määrä ei yksittäisen aiheen tai seuran kohdalta korvaa laatua, mutta jos on kymmeniä kiekkotoimituksia, niin pitäähän jokaista seuraa silloin pyrkiä tuomaan esille. Plus muut sarjat ja maajoukkue. Ettei sinulla olisi yleinen kiekkoähky tai muuta? Mitä et löydä Jatkiksesta?
Myös siltä osin olen samaa mieltä, että esimerkiksi Maanantaijään tyyppinen "vastaus kahdessa kappaleessa" ei toimi, jos kaikki mielipidejutut ovat sitä. Joskus pitää käydä yksi aihe läpi perusteellisemmin ja mennä syvemmälle. Joskus taas on aiheita, jotka eivät sitä tarvitse, vaan kaiken oleellisen voi käydä läpi lyhyesti.
Joskus pitää myös pysähtyä ajattelemaan, eikä vain reagoida puolessa tunnissa. Hyvässä kiekkojulkaisussa pitää olla hidasta ja nopeaa jorou...joru...jorni...journalismia!
Kyllä Jatkoajan toimitukseen kannattaa olla yhteydessä ideoiden ja kehitysehdotusten kannalta. Mieti perus-jatkislaisten ikärakennetta. Suurin osa on eteenpäin pyrkiviä nuoria tyyppejä. Osa harrastajakirjoittajia. Sellaisiin voi vaikuttaa. Pistä reilusti esimerkkejä siitä, minkälaisia juttuja pitäisi olla enemmän.
Voin kuvitella, että joku jämsänkoskelainen sälli, joka painaa 60 km jokaiseen nykäskylän peliin, ja sitten saa yhden palautteen syksyn aikana, jossa haukutaan juttu pystyyn, niin syöhän se motivaatiota. Ei tarkoita, ettei kyseistä palautetta saisi antaa, mutta aina kannattaa tarjota vaihtoehtoja. Plussia ja miinuksia.
Ymmärtää kannattaa samalla se, että esimerkiksi Vesa Rantasen onnistuneimpien Veikkaajajuttujen, tai Jouni Niemisen NHL-juttujen tekemiseen vaaditaan paljon taitoa ja kokemusta. Siis niiden, joissa on näkökulmaa, insidetietoa, kokemusta ja faktoja. Noista kaikkia ei kukaan taio 20-vuotiaalle sormia napsauttamalla. Oikeaan suuntaan voi kuitenkin ohjailla - se taas ei tarkoita että huudellaan vaan joistain klikkihuorauksista.
Tällä hetkellä Amppareissa otsikko "Iso ei Meidän Pelille". Juttu kertoo Lempäälän Kisan touhuista mutta sopivasti kun uusi MJ-koutsikin on juuri julistettu, voi moni luulla tai varmasti luuleekin sen olevan jotain tähän viittaavaa. Ja klikillä ei todellakaan saa sitä mitä odottaa.
Tuosta kyseisestä otsikosta olen vahvasti eri mieltä. Jätit kertomatta, että tuo kyseinen LeKi-juttuhan kertoo, että Meidän Peli -tyyppinen valmentaja ei LeKissä toiminut. Kyseessähän on loistava otsikko.
Eihän otsikoita kokonaisuutena voi pelkkien Amppareiden kannalta miettiä. Siltä osin kyllä, että hyvä otsikko toimii ingressin ja jutun kanssa, mutta myös ilman niitä. Kokonaisuus ratkaisee, miten juttu toimii otsikosta sisällön loppuun asti.
Tässä keskustelussa vilahti myös heikkoja JA-otsikoita, mutta tuo mainitsemasi ei kyllä mielestäni ole yhtään semmoinen.
Voisin myös heittää vastapallona kysymyksen: Miksi joku heikkoja otsikoita vihaava yleensä käyttää amppareita, jonne tulvii esimerkiksi jääkiekkouutisten suhteen lähes yksinomaan keskinkertaisia otsikkolähteitä kuten IP-lehdet, Maikkari, suomikiekot, sportticomit, Urheilulehti, Ylen urheilutoimitus? Vähän kuin masokistin touhua IMO!