Viestin lähetti JanJ
Menkää ihmiset levykauppaan, jos haluatte musiikkia!
Niin menenkin. Mutta:
Nykyään ostan hyvin harvoin levyjä ilman koekuuntelua. Koekuuntelu tapahtuu seuraavalla tavalla: Saan mahdollisesti vinkin/suosituksen/muun vastaavan tavalla tai toisella paikasta tai toisesta jostain artistista/yhtyeestä. Mahdollisesti luen artistista/yhtyeestä tai katson levyarvosteluja AMG:stä (
www.allmusic.com), otan biisin, parin tai muutaman kuunteluun jonkun waretussoftan kautta. Yleisimmin käytössä toimi(i) Napsterin kuoltua Audiogalaxy ja WinMX. Jos tykästyn, lisään kyseisen artistin/yhtyeen levyn/levyjä ostoslistalleni, ja ostan levyn kaupasta. Aitona. Jos en tykästy, vedän viivan artistin/yhtyeen nimen yli "tutustu" -listallani. Tällä hetkellä "tutustu" -listallani on noin parisenkymmentä nimeä.
Ilman koekuuntelua tulee nykyisin ostettua "sika säkissä" -periaatteella lähinnä jo ennestään suosikeiksi vakiintuneiden artistien/yhtyeiden tuotoksia. Niitä on aika harvassa nykyään, joiden jatkuvasta hyvästä laadusta voi olla varma.
Entäpä siinä tapauksessa, jos kuuntelee sellaista musiikkia, jota ei Suomesta saakaan levykaupoista? Saako silloin käyttää waretussoftia, vai onko silloinkin vain hoettava "Jos haluan kuunnella musiikkia, menen levykauppaan"? Kaikki kun eivät kuuntele pelkästään Suomessa tunnettua materiaalia.
Täytyy kuitenkin sanoa, että vaikka Audiogalaxyn sulkeminen harmittaakin paljon, osaksi olen myös ihan tyytyväinen. Haittapahan taas hetken aikaa näiden koko levyt waretussoftilla hankkivien ihmisten elämiä. Kunnes tulee taas uusi softa, jota kaikki alkavat käyttää.
Mutta se on melko puusilmäistä, että yleistää kaikki Audiogalaxya ja vastaavia käyttävät ihmiset piraateiksi, joilla ei ole aikomustakaan ostaa aitoja levyjä. Minulla on levyhyllyssäni tällä hetkellä n. 200 levyä (joista n. 5% itse poltettuja, loput aitoja), ilman Napsteria, Audiogalaxya ja WinMX:ää olisi varmasti puolet vähemmän. Että siltä pohjalta. Tosin voihan joku nero tulla sanomaan, että "Älä kuseta, ei kukaan käytä Audiogalaxya ja muita vain tutustumistarkoituksessa!!"