Keskustelua internetin tekijänoikeuksista

  • 5 950
  • 75

JanJ

Jäsen
Ilmeisesti ei kaikki biisit,
kyllä sieltä vielä pikkubändien helmiä löytyy.

Mutta taas erävoitto piratismista. Hurraa!
Menkää ihmiset levykauppaan, jos haluatte musiikkia!
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti JanJ
Ilmeisesti ei kaikki biisit,
kyllä sieltä vielä pikkubändien helmiä löytyy.

Mutta taas erävoitto piratismista. Hurraa!
Menkää ihmiset levykauppaan, jos haluatte musiikkia!

Tätä on käsitelty aikaisemminkin jo täällä, mutta mielestäni tuo on huonompi juttu, sillä kuuntelen paljon musiikkia, joita ei yksinkertaisesti löydy suomalaisista kaupoista, mutta olen löytänyt näitä helmiä audiogalaxystä. Jos sen biisin sitten haen audiogalaxystä, niin en usko sen olevan keneltäkään pois.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
www.kazaa.com toimii. Sehän vapautettiin muutama kuukausi sitten, joten homma on ihan ok. Sieltä löytyy paljon hyvää kamaa, jopa suomalaisia helmiä!
 

JanJ

Jäsen
Kai tiedät että Kazaa on periaatteessa virus.
Tai mato.

Sitä ei kannata laittaa mihinkään koneeseen, millä teet jotain muutakin. Älä ainakaan verkkopankkia sillä koneella käytä.

Lue lisää vaikka täältä tai täältä. Ja mieti sitten, suositteletko samaa ohjelmaa uudelleen.

EDIT: Ja tämänkin voit katsoa.
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti JanJ
Kai tiedät että Kazaa on periaatteessa virus.
Tai mato.

Sitä ei kannata laittaa mihinkään koneeseen, millä teet jotain muutakin. Älä ainakaan verkkopankkia sillä koneella käytä.

Lue lisää vaikka täältä tai täältä. Ja mieti sitten, suositteletko samaa ohjelmaa uudelleen.


Eh, ei tuo nyt ihan noin kyllä mene. Kazaa sisältää spywarea, totta, mutta sen voi blokata ja lisäksi on olemassa Kazaa Lite, jossa tulee dummy-file siitä samaisesta Kazaan toimiakseen tarvitsemasta tiedostosta, joka spywarea on.

Eli Kazaa on suhteellisen vaaraton ohjelma, Kazaa Lite lähes täysin. Kannattaa muuten joskus ajaa koneella ad-aware -niminen spywaren paljastaja/poistajaohjelma, voipi monelle olla yllätys kuinka paljon sitä löytyy.


Mutta toisaalta, miksi käyttää Kazaata, parempiakin ohjelmia on olemassa.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti juhaht
Eh, ei tuo nyt ihan noin kyllä mene. Kazaa sisältää spywarea, totta, mutta sen voi blokata ja lisäksi on olemassa Kazaa Lite, jossa tulee dummy-file siitä samaisesta Kazaan toimiakseen tarvitsemasta tiedostosta, joka spywarea on.
oolrait, innostuin hieman.
Mutta tietoturvankin parissa leipäni ansaitsevana en ikinä laittaisi Kazaa-ohjelmaa koneeseeni. Enkä tosiaankaan käyttäisi verkkopankkia sellaisella koneella, vaikka vielä ei todistettavasti ole mitään vahinkoja sattunut. Mutta se taitaa olla vain ajan kysymys.

Toistan myös tämän: Jos haluatte musiikkia, menkää levykauppaan.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Käyttääkö kukaan WinMX:ää? Sillä imuroin uusimman KoRnin levynkin ja siitä innostuneena suuntasin tuon mestariteoksen ostamaan.

Minua muuten ihmetyttää tuo levy-yhtiöiden sokeus. Piratismihan kukoistaa juuri sen takia, että levyt ovat halpoja. Kun levyt maksavat vain nelisen euroa tsipale, ihmiset ryntäävät jopa rajan taakse niitä rohmuamaan. Rahaa palaa. Eikö kellään levy-yhtiössä sytytä? Siinä on valmis käyttäytymismalli sille, miten ihmiset käyttäytyvät, kun CD:t ovat halpoja. Miksei niitä hintoja voi siis laskea?

CD:t maksavat kuitenkin sen verran, että minä en enää heräteostoksia tee. Ostan vain vakiobändien CD:t ja muiden biisejä imuroin netistä kuunneltavaksi. Jurpii, jos tuhlaa 20 euroa sontaan.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Minua muuten ihmetyttää tuo levy-yhtiöiden sokeus. Piratismihan kukoistaa juuri sen takia, että levyt ovat halpoja. Kun levyt maksavat vain nelisen euroa tsipale, ihmiset ryntäävät jopa rajan taakse niitä rohmuamaan. Rahaa palaa. Eikö kellään levy-yhtiössä sytytä?
CD-levyn valmistaminen on halpaa, mutta aikanaan kun CD tuli, levyjä tehtiin vähän ja siksi hinta muodostui korkeaksi. Hintaa ei kuitenkaan koskaan pudotettu, koska kate oli huima. Tämä nosti levy-yhtiöiden ansiot ensin huipputasolle ja sen jälkeen artistien. Nyt artistit ovat niin kalliita, että isojenkin levy-yhtiöiden talous on kuralla. Laske siinä sitten hintoja. Taitavat vielä korottaa niitä pian.

Mutta sitten: Levy-yhtiölle CD:n valmistaminen maksaa n. 10 centtiä kappale. Tyhjä CD-R maksaa kuluttajalle kuitenkin ainakin euron. Tiedättekö miksi? Kyllä, osa siitä menee erilaisina suoja- tms. maksuina musiikkiteollisuudelle. Eli piraatistakin levybisnes ottaa osansa.

Saakeli, tuokaa LP:t takaisin! Kansitaide oli jo yksi syy siihen ettei koskaan kopioitu levyä kasetille vaan haettiin se alkuperäinen. Nyt kansi on postikortin kokoinen. taiteile siihen sitten... hö.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti JanJ


Toistan myös tämän: Jos haluatte musiikkia, menkää levykauppaan.

Musiikkia saa levykaupasta, sitä kuulee radiossa, näkee ja kuulee televisiossa, nauttii livenä, laulaa itse suihkussa...

Tänäpäivänä sitä ladataan kotiin myös netiltä valtavia määriä. Taistelu sitä vastaan on kuin yrittäisi pysäyttää tuulimyllyt.

Itse ostan usein levyjä kaupasta. Monet uutuudet on pakko ostaa kaupasta, vaikka ne saisikin netiltä.

Kaikkia painoksia ei kuitenkaan tule ostettua, varsinkaan vanhempia. Vaihtoehtona on olla ilman. Kun ne taas saa ladata kotiin ilmaiseksi, niin sen voi tehdä joskus ajan kuluksi. Kivaa hommaa, varsinkin jos sattuu nostalgiselle tuulelle!

Minulla on ollut Audiogalaxy kohta pari vuotta, Kazaa muutaman kuukauden ja hyvin ovat toimineet. Olet oikeassa, se riippuu mihin ja miten konettaan käyttää. Itselläni on kolme konetta, joista kotikone saa toimia hupikoneena. Siihen voi imuroida vaikka mitä, eikä ole niin vaarallista jos sattuu joku mato sekaan (ei tosin ole sattunut).
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Piratismiako?

Omalla koneellani on installoituna waretusohjelmista (jos nyt näin asian haluaa ilmaista) WinMx. Paljoa en tosin viitsi sitäkään käytellä, kun se musiikin hakeminen on 56k modeemilla aika turhauttavaa. Sitten on vielä hyvin paljon mahdollista, jopa todennäköistä, että pahimmillaan puolenkin tunnin odotuksen jälkeen kovalevyllä on joku aivan paska huonolla äänenlaadulla varustettu versio.

Asia olisi toki toinen, jos käytössäni olisi laajakaista tms. nopea internet-yhteys. Yleisesti ottean pidän WinMx:n kaltaisten ohjelmien käyttöä jopa puolusteltava mm. siitä syystä, että Suomesta ei ole saatavilla tuntemattomimpien bändien tuotoksia, paitsi erikseen tilaamalla, jos sittenkään. Enkä ainakaan itse ole valmis pistämään vähiä rahojani kiinni levyyn, jolla on ainoastaan yksi hyvä kappale, varsinkaan jollen muutoin kyseistä musiikkia juurikaan kuuntele. Esimerkkinä mainittakoon ruotsalainen teknopumppu E-Type. Ja sitä paitsi väittäisin, että mp3-musiikin levityksen myötä on levyjen myynti saattanut jopa hieman kasvaa, vaikka monet tyytyvätkin näkemään asian täysin mustavalkoisena. Omasta mielestäni järjestelmällinen piratismi on huomattavasti musiikin internet-levitystä laajempi ongelma.

Oman kortensa kekoon kantavat tässä myös levy-yhtiöt, sillä käsittääkseni merkittävä osa levyn hinnasta menee juuri levy-yhtiöille. Uskoakseni levyjen myynti lisääntyisi huomattavasti, jolleivat musiikkipösöt tuijottaisi niin tiiviisti omaan napaansa.

Laitontahan warettaminen ei sinänsä ole, mikäli kopioidut kappaleet tulevat ainoastaan omaan käyttöön. Paradoksaalistahan tässä on se, että musiikin levittäminen esim. ware-ohjelmien välityksellä taas on laitonta. Oikeusinformatiikan yhteydessä onkin pohdittu, että voidaanko joskus tulevaisuudessa myös kopiointi kriminalisoida.
 

JanJ

Jäsen
No joo, minä nyt vaan haluan taas taistella tuulimyllyjä vastaan. Itseltäni kun ei löydy piraatteja tai kopioita levyhyllystä.

Musiikin laiton kopioiminen ei ole lisännyt levymyyntiä.
Sinänsä mielenkiintoinen väite.
Samalla voisi sanoa, että Mersujen lisääntyvä varastaminen on lisännyt Mersun myyntiä. Tilaston valossa se voi siltä näyttääkin.

Musiikin laiton kopioiminen on sensijaan lisännyt bändien tunnettavuutta. Ehkä.
Sitä kautta bändit ovat voineet saada lisää yleisöä keikoilleen. Ehkä.

Riippuu miten tilastoja tulkitsee.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tähän keskusteluun voisi liittää myös yhden jutun, jota olen usein ajatellut. Nimittäin sen että ajat muuttuvat - mutta minkalaiseksi?

Joskus ammoisina aikoina ei muusikko tienannut periaatteessa mitään ja vain aniharva pääsi levyttämään.

Sitten alkoivat levy-yhtiöt markkinoimaan ja rahastamaan. Parhaimmat muusikot ja yhtyeet tienasivat hyvin ja myös levy-yhtiöt saivat hyvä osan voitosta.

Tänä päivänä taitaa CD-levyn hinta olla huipussaan (oma veikkaus). Levy-yhtiöt ja muusikot ansaitsevat yhä kohtuullisesti ja huippuartistit tekevät raakasti rahnaa.

Tulevaisuuden muusikko tekee musiikin itse kotonaan ja levittää sen Internetin kautta. Hän ei tienaa periaatteessa mitään...

Levy-yhtiöt ovat ankeiden aikojen edessä. Taitaa olla heidän vuoronsa pian.
 
Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Viestin lähetti JanJ
No joo, minä nyt vaan haluan taas taistella tuulimyllyjä vastaan. Itseltäni kun ei löydy piraatteja tai kopioita levyhyllystä.

Musiikin laiton kopioiminen ei ole lisännyt levymyyntiä.
Sinänsä mielenkiintoinen väite.
Samalla voisi sanoa, että Mersujen lisääntyvä varastaminen on lisännyt Mersun myyntiä. Tilaston valossa se voi siltä näyttääkin.

Musiikin laiton kopioiminen on sensijaan lisännyt bändien tunnettavuutta. Ehkä.
Sitä kautta bändit ovat voineet saada lisää yleisöä keikoilleen. Ehkä.

Riippuu miten tilastoja tulkitsee.

Edelleen puuttuisin tuohon, että musiikin kopioiminen internetistä ei ole laitonta. Myöskään musiikkilevyjen kopioiminen eli polttaminen ei ole laitonta, niin kauan kuin kopioita valmistetaan vain pieniä määriä, joko omaan tai pienen "kaveripiirin" käyttöön. Tämä ei tosin koskaan saa tapahtua ansiotarkoituksessa.

Itseltäni ei siis juurikaan löydy musiikkia kovalevyltä, mutta levyhyllystä sitä vastoin löytyy muutama itse kopioitu levy. Usein on kuitenkin käynyt niin, että kun on aikansa sitä moraalista häpeäpilkkua levylautasella katsellut ja ennen kaikkea kuunnellut tulee kaupasta hankittua oikein lisenssituote.
 

pikkukisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liverpool
Oma pointtini..

Sen jälkeen kun olen itse alkanut imuroimaan biisejä netistä, on myös levyjen ostamiseni lisääntynyt. Esim. kaveri kertoo että: "Mä tiedän yhden hyvän bändin, sen ja sen biisin". Itse sitten biisin netistä löydän, jos pidän siitä haen luultavasti jokusen biisin samalta artistilta lisää ja jos edelleenkin pidän siitä, painelen levykauppaan ja ostan levyn. Eli näin on tullut tutustuttua moneen aivan uuteen bändiin ja ostettua niiden levy. Radiosta ei välttämättä näitä biisejä koskaan kuulisi, joten itse ajattelen tämän biisien waretuksen ikään kuin koekuunteluna.

Siis omalta osaltani viimeisen kahden vuoden aikan on levyjen ostaminen lisääntynyt ja viimeisen kahden vuoden aikana on myös waretus lisääntynyt kaapelimodeemin kera.. Eli asiaa ei pitäisi katsoa mustavalkoisesti, niin että waretus vähentäisi levyjen myyntiä..
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilman loistavaa WinMX:ää esim. tanskalainen D.A.D olisi jäänyt minulle varmasti tuntemattomaksi suuruudeksi, mutta imuroituani pari kipaletta ei ostopäätöstä tarvinnut kauaa miettiä. Levy kaupasta kotiin ja kuunteluun.

Ja kyllä se kansitaide sopii cd-levyihinkin, katsokaapa vaikka Green Dayn Dookien kannet..
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Käyttääkö kukaan WinMX:ää?


Kyllä! Sieltä imuroin tuntemattomampia hip-hop ja gangsterrap biisejä, ja erilaisia mixejä. Sieltä löytyy myös joitakin hauskoja videopätkiä.;)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Mazza
Ilman loistavaa WinMX:ää esim. tanskalainen D.A.D olisi jäänyt minulle varmasti tuntemattomaksi suuruudeksi, mutta imuroituani pari kipaletta ei ostopäätöstä tarvinnut kauaa miettiä. Levy kaupasta kotiin ja kuunteluun.

Ja kyllä se kansitaide sopii cd-levyihinkin, katsokaapa vaikka Green Dayn Dookien kannet..

Kai olet hankkinut D.A.D parhaimman, "Riskin it all"? Tai kuunnellut kappaleen "The kiss between your legs":D

Tämä tanskalaisyhtye on ollut kauan osa meikän elämää!
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti JanJ
Menkää ihmiset levykauppaan, jos haluatte musiikkia!
My words exactly.
 

Tuamas

Jäsen
Voi helvetin vitut...

Kiitos paljon JanJ. Itse löysin tuon viruksen juuri edellispäivänä ja ei ollut kyllä mitään hajua että mistä oli tullut.

Pikkuveli oli imuroinut näemmä sitten jotakin "fiksua" Kazaasta, no nyt ei ole kazaata ja viruskin suurimmaksi osaksi poistettu...

Edit:
Kysymystä viksummille.
Minulla on tuo virus muuten poistettu, paitsi failia explorer.scr tiedostoa ei f-prot osaa poistaa saati disinfektoida. Voiko tuon failin poistaa kylmästi ja lisätä sama faili vaikkapa asennus-cd:ltä uusiksi?
Tietoa?
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: D.A.D

Viestin lähetti Sniper
"No Fuel Left For The Pilgrims" oli mielestäni aika huikean hyvä levy, ja sen kuultuani tuli hommattua nuo vanhemmat country-pitoiset klassikkolevytkin. Mutta miksiköhän enää nuo uudemmat levyt eivät sytytä lainkaan, jonkin tyyppinen rankkuus hävisi bändiltä?

Myös minusta bändi haki hieman tyyliään - aina Help Your Selfish levyyn asti, sen jälkeen he ottivat askeleen takaisinpäin. Uusin on hankintalistalla. En ole vielä kuullut kuin yhden raidan heidän kotisivultaan http://www.d-a-d.dk/ (hieno sivu muuten!).
 

Sumu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sentteri Jumalan armosta Patrik Westerback
Eikös kukaan ole käyttänyt DC:tä?
Sieltä taitaa saada leffoja ja musaa???
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti JanJ
Menkää ihmiset levykauppaan, jos haluatte musiikkia!

Niin menenkin. Mutta:

Nykyään ostan hyvin harvoin levyjä ilman koekuuntelua. Koekuuntelu tapahtuu seuraavalla tavalla: Saan mahdollisesti vinkin/suosituksen/muun vastaavan tavalla tai toisella paikasta tai toisesta jostain artistista/yhtyeestä. Mahdollisesti luen artistista/yhtyeestä tai katson levyarvosteluja AMG:stä (www.allmusic.com), otan biisin, parin tai muutaman kuunteluun jonkun waretussoftan kautta. Yleisimmin käytössä toimi(i) Napsterin kuoltua Audiogalaxy ja WinMX. Jos tykästyn, lisään kyseisen artistin/yhtyeen levyn/levyjä ostoslistalleni, ja ostan levyn kaupasta. Aitona. Jos en tykästy, vedän viivan artistin/yhtyeen nimen yli "tutustu" -listallani. Tällä hetkellä "tutustu" -listallani on noin parisenkymmentä nimeä.

Ilman koekuuntelua tulee nykyisin ostettua "sika säkissä" -periaatteella lähinnä jo ennestään suosikeiksi vakiintuneiden artistien/yhtyeiden tuotoksia. Niitä on aika harvassa nykyään, joiden jatkuvasta hyvästä laadusta voi olla varma.

Entäpä siinä tapauksessa, jos kuuntelee sellaista musiikkia, jota ei Suomesta saakaan levykaupoista? Saako silloin käyttää waretussoftia, vai onko silloinkin vain hoettava "Jos haluan kuunnella musiikkia, menen levykauppaan"? Kaikki kun eivät kuuntele pelkästään Suomessa tunnettua materiaalia.

Täytyy kuitenkin sanoa, että vaikka Audiogalaxyn sulkeminen harmittaakin paljon, osaksi olen myös ihan tyytyväinen. Haittapahan taas hetken aikaa näiden koko levyt waretussoftilla hankkivien ihmisten elämiä. Kunnes tulee taas uusi softa, jota kaikki alkavat käyttää.

Mutta se on melko puusilmäistä, että yleistää kaikki Audiogalaxya ja vastaavia käyttävät ihmiset piraateiksi, joilla ei ole aikomustakaan ostaa aitoja levyjä. Minulla on levyhyllyssäni tällä hetkellä n. 200 levyä (joista n. 5% itse poltettuja, loput aitoja), ilman Napsteria, Audiogalaxya ja WinMX:ää olisi varmasti puolet vähemmän. Että siltä pohjalta. Tosin voihan joku nero tulla sanomaan, että "Älä kuseta, ei kukaan käytä Audiogalaxya ja muita vain tutustumistarkoituksessa!!"
 
Viimeksi muokattu:

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Vth
Entäpä siinä tapauksessa, jos kuuntelee sellaista musiikkia, jota ei Suomesta saakaan levykaupoista? Saako silloin käyttää waretussoftia, vai onko silloinkin vain hoettava "Jos haluan kuunnella musiikkia, menen levykauppaan"? Kaikki kun eivät kuuntele pelkästään Suomessa tunnettua materiaalia.
Nykyaikana saat minkä tahansa levyn tilattua Suomeen.

Mutta se on melko puusilmäistä, että yleistää kaikki Audiogalaxya ja vastaavia käyttävät ihmiset piraateiksi, joilla ei ole aikomustakaan ostaa aitoja levyjä.
Aivan.
Tuo tutustumistarkoitus on todellakin erinomainen, ja se on lisännyt varmasti joidenkin levynostamista.
Mutta tuskin puoletkaan tiedostonjako-ohjelmien käyttäjistä toimii noin.
Toki itsekin olen kokeillut joskus samaa. Sain IRCin kautta erään artistin mp3:sta, kuuntelin ne ja menin ostamaan levyn.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti JanJ

Nykyaikana saat minkä tahansa levyn tilattua Suomeen.

Joo, voihan sitä tilata esim. (ulkomaiselta) artistilta itseltään, jos on tarpeeksi pieni nimi kyseessä, tai sitten tilata jonkun ulkomaisen (netti)levykaupan kautta. Jos vain olisi credit cardi.
Mutta suomalaisiin levykauppoihin ei saa tilattua mitä tahansa levyjä, vaikka kuinka ne niin väittäisivätkin. Kokemusta on.
Ja on mahdollista, että levy on myyty ja valmistettu loppuunkin. Esimerkiksi sinullekin tutun Circlen Zopalkia ei saa mistään enää uutena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös