Jos ja kun vaihtoehtoina on esim laadukas vanhustenhuolto ja se, että jonkun valintaa asua jossain kaukana tuetaan, niin valinta on äärimmäisen helppo.
Valinnan helppous riippuu näkökulmasta, ja olen pyrkinyt tässä ymmärtämään keskustalaista näkökulmaa. Keskustassa on vastutettu kuntaliitoksia, vaikka uuden koulun tai terveysaseman rakentaminen on järkevämpää kuin vanhan kunnantalon ylläpitäminen. Omissa sukulaisissani on syrjäkylillä asuvia kepulaisia, jotka eivät ymmärrä, että uutiset arvottomista omakotitaloista koskevat juuri heidän talojaan. Kun maailma ympärillä muuttuu, perussuomalaiset ja keskustalaiset huomaavat sen viimeiseksi.
Se että onko se keskustalaista ideologiaa ei kiinnosta minua hittojakaan.
Sitten olet ymmärtänyt tämän keskustelun väärin, sillä minä olen nimenomaan yrittänyt perustella, miksi Sipilä-Bernerin linja on saanut karkottettua keskustan äänestäjiä muiden puolueiden taakse tai nukkuviksi äänestäjiksi. Maaltamuutto ei tapahdu hetkessä, mutta syrjäkylien asukkaiden elämässä junareittien lakkauttaminen, taksiuudistus ja postin hidastuminen näkyvät nopeasti.