Minä voin ottaa. Keskustan politiikka on kaikkein pienimmän joukon edun mukaista kun puhutaan isoista puolueista, joten kaikkein järkevin politiikka on päinvastaista kuin kaikkein keskustalaisin politiikka.
En näe asiaa ihan näin yksinkertaisena. Oli keskustapuolueesta mitä mieltä tahansa, Suomessa pitää olla harvaan asuttuja maakuntia huomioon ottavaa aluepolitiikkaa. Minä en ymmärrä logiikkaa, jolla raideliikennettä lakkautetaan kilpailun avaamiseksi myös vähän liikennöivillä reiteillä. Siinä missä yritys ajattelee, onko liikennöinti esimerkiksi Joensuuhun kannattavaa, valtion tulee ajatella liikennöinnin välillisiä eli aluepoliittisia vaikutuksia.
Liekö syy siinä, että Berner ei kuplastaan näe maakuntiin Pirkanmaata pidemmälle, kun olettaa kilpailun pitävän huolen, että pohjoiskarjalaisilla on edelleen toimivat junayhteydet. Aito keskustalainen politiikka pitäisi huolen, että viimeistä valtio pitäisi huolen syrjäseudun asukkaiden mahdollisuudesta liikkumiseen. Tähän ajatukseen ei oikein sovi suunnitelmat raideliikenteen lakkauttamisesta ja saaristoliikenteen laittamista maksulliseksi.
Viime vaaleissa eniten keskustaa kannattavat maakunnat olivat Oulun, johon kuuluu myös Kainuu (42,7 %), Savo-Karjalan (32,5 %) ja Vaasan (27,4 %). Kaikki maakuntia, joiden junayhteyksiä on karsittu kuluneen hallituskauden aikana. Paljon on puhuttu, miten sote-uudistuksella keskusta haluataan taata, ettei kuntaliitosten myötä keskustan valta hupene, mutta liikenteen osalta en ole nähnyt keskustalaisen ministerin ajavan edellä mainittujen maakuntien asiaa.