Mainos

Keskusta

  • 658 026
  • 5 259

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kyllä Kepu on tässä oikeassa. Autoverosta luopuminen kokonaan ja sen korvaaminen polttoaineveroa korottamalla nostaisi (sis. alv) merkittävästi polttoaineiden hintoja. Tämä olisi kalliiden uusien autojen ostajien voitto ja vanhoilla autoilla pitkiä työmatkoja ajavien tappio. Jos autovero korvattaisiin ajoneuvoverolla, vanhoilla autoilla vähän ajavat ottaisivat takkiin.

Kokonaan toinen asia on, pitäisikö muutos silti tehdä.

Juuri näin. Lisäksi pitkällä tähtäimellä verotusta ei haluta laittaa pelkästään polttoaineeseen, sillä polttoaineen kulutuksen vähentyessä vähenisi veropotti. Toki ei ole suoranaisesti vielä seuraavan vaalikauden asia, mutta on taustalla Bernerin karille ajamassa sateliittikyttäysmallissa ym. virityksissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Juuri näin. Lisäksi pitkällä tähtäimellä verotusta ei haluta laittaa pelkästään polttoaineeseen, sillä polttoaineen kulutuksen vähentyessä vähenisi veropotti. Toki ei ole suoranaisesti vielä seuraavan vaalikauden asia, mutta on taustalla Bernerin karille ajamassa sateliittikyttäysmallissa ym. virityksissä.

Totta. Käytön verottaminen on ongelmallista nykyistä enemmän siksi, että kulutus ja siten verotulot ovat riippuvaisia valmistajista. Bernerin paikannusjärjestelmään perustuva ehdotus on sen takia tehokkaampi, jos verotusta halutaan siirtää hankinnasta enemmän kulutukseen.
 

Analyzer

Jäsen
Berneristä. Mikä tässä Bernerin siirtymisestä SEB:n hallitukseen on niin ihmeellistä. Hänhän on alusta asti kertonut olevansa vain yhden kauden. Bernerin CV on kuitenkin todella raskasta kaliiberia, niin selvää on, että hänelle on hyviä hommia tarjolla jatkossakin.

Yksi hallituksen huonoimpia ministereitä, joten ei tule ikävä. Mutta esim Haapalan kolumni aiheesta on kyllä aikamoinen rimanalitus.

Kommentti: Nyt se Berner kepulle tempun teki – petturisyytteitä sinkoilee
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Berneristä. Mikä tässä Bernerin siirtymisestä SEB:n hallitukseen on niin ihmeellistä. Hänhän on alusta asti kertonut olevansa vain yhden kauden. Bernerin CV on kuitenkin todella raskasta kaliiberia, niin selvää on, että hänelle on hyviä hommia tarjolla jatkossakin.

Yksi hallituksen huonoimpia ministereitä, joten ei tule ikävä. Mutta esim Haapalan kolumni aiheesta on kyllä aikamoinen rimanalitus.

Kommentti: Nyt se Berner kepulle tempun teki – petturisyytteitä sinkoilee
Täysin sama. Yhtään symppaamatta Kepua, Berneriä tai muitakaan osallisia niin en nyt ymmärrä mikä tämän kohun aiheuttaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaikkein eniten poliitikoissa vituttaa se että he jäävät toimikautensa jälkeen roikkumaan sopeuttamiseläkkeelle ja sitten se, että he menevät töihin.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mikä tässä Bernerin siirtymisestä SEB:n hallitukseen on niin ihmeellistä. Hänhän on alusta asti kertonut olevansa vain yhden kauden.

Vaalit ovat tulossa ja keskustan kannatus on laskussa. Vaikka Berner on ajat sitten ilmoittanut olevansa vain yhden kauden kansanedustaja, ei tämä voi olla vaikuttamatta keskustan ja Juha Sipilän kannatukseen.

Haapalan kirjoituksen aikaan näytti vielä siltä, että Berner joutuisi jättämään paikkansa ennen vaaleja, mikä aiheuttaisi hallitukselle ylimääräistä työtä sote-uudistuksen ollessa vielä kesken.

Täysin sama. Yhtään symppaamatta Kepua, Berneriä tai muitakaan osallisia niin en nyt ymmärrä mikä tämän kohun aiheuttaa.

Yhtään symppaamatta Haapalaa, joka on kenttänsä heikoimpia edustajia, tekee hänkin vain työtään tarkoituksena saada yleisön huomiota.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Berneristä. Mikä tässä Bernerin siirtymisestä SEB:n hallitukseen on niin ihmeellistä. Hänhän on alusta asti kertonut olevansa vain yhden kauden. Bernerin CV on kuitenkin todella raskasta kaliiberia, niin selvää on, että hänelle on hyviä hommia tarjolla jatkossakin.

Yksi hallituksen huonoimpia ministereitä, joten ei tule ikävä. Mutta esim Haapalan kolumni aiheesta on kyllä aikamoinen rimanalitus.

Kommentti: Nyt se Berner kepulle tempun teki – petturisyytteitä sinkoilee

Haapalan kolumni oli kyllä niin älytöntä paskaa ettei mitään rajaa. Ottamatta kantaa miten Berner on tehtävässään suoriutunut, niin mikä helvetin palkinto poliittisen broilerin urasta ministerin paikka oikein pitäisi olla? Eikö siihen olisi syytä ottaa pätevin henkilö eikä tuijottaa sitä onko henkilö kepuloinut edelliset 20 vuotta onnistuneesti?

Sama koskee valtion yhtiöitä ja muita virastojen johtajan paikkoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Bernerin suurin synti taitaa olla se, että hän halusi vapauttaa kilpailua ja voimistaa Suomessa markkinataloutta sekä muuttaa mm. autoverotusta hankinnasta käyttöön. Virheitä varmasti tuli, mutta tukea kovin vähän oikeastaan mistään. Ikävästi tämä kertoo Suomen tilasta.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kaikkein eniten poliitikoissa vituttaa se että he jäävät toimikautensa jälkeen roikkumaan sopeuttamiseläkkeelle ja sitten se, että he menevät töihin.

Kannattaa myös lukea uutisia vimeisen 10 vuoden ajalta. Tuota järjestemää kun on muutettu jo pariinkin otteeseen. 2011 valeista alkaen ole koko sopeutumiseläkettä kertynyt, toki vielä on vaaleissa pudonnut/ tai jättäytynyt pois muutamia sellaisia tyyppejä joille vanhaa eläkettä on kertynyt ennen vuotta 2011. Samat tyypit niissä uutisoinneissa on pyörineet ja nyt tehtiin vielä uusi muutos että loppuu noilta entisiltäkin - tosin niin pitkällä siirtymäajalla että moni noista ehtii jo vanhuuseläkkeelle. Noita systeemin väärinkäyttäjiä ei kyllä niin merkittävää määrää pitäisi olla että "vituttaisi" kaikki poliitikot (joista suurin osa ei ole eikä tule koskaan olemaan eduskunnassa).
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Bernerin suurin synti taitaa olla se, että hän halusi vapauttaa kilpailua ja voimistaa Suomessa markkinataloutta sekä muuttaa mm. autoverotusta hankinnasta käyttöön. Virheitä varmasti tuli, mutta tukea kovin vähän oikeastaan mistään. Ikävästi tämä kertoo Suomen tilasta.

Bernerin haluamalla kilpailulla heikennetään maakuntien liikenneyhteyksiä ja ideoimallaan saaristoliikenteen muuttamista maksulliseksi saaristossa asuvien elämää. Bernerin synneistä en tiedä, mutta haluaisin tietää, miten edelliset sopivat keskustalaiseen koko Suomi asuttuna -ideologiaan.

Sveitsiläis-helsinkiläisen liikeihmisen on varmasti hyvin vaikea ymmärtää, etteivät yksityiset toimijat innostu Pohjois-Karjalan ja Kainuun junaliikenteestä. Berner ei omasta ministerikaudestaan tule kärsimään, mutta uskoisin keskustaa äänestäneiden muistavan pitkään maakuntapuolueen puheenjohtajan linjaaman aluepolitiikan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Mites @Radiopää ohitat Bernerin esitykset liikenteen osalta? Äkkiseltään tulee mieleen vuosittainen 300 miljoonan tasokorotus 10 vuoden ajaksi tiestöön sekä nopeat raideyhteydet maakunnista Helsinkiin. Supernopeat sitten tunnissa Tampereelta ja Turusta Helsingin keskustan. Näin työvoiman liikkuvuus taattaisiin, luotaisiin osaltaan kolmen kaupungin työ- ja talousaluetta sekä Suomen päästötavoitteet olisivat paremmin saavutettavissa.

Olisi mukava nähdä sinulta faktaa, jossa kyetään näyttämään ettei Helsingin ulkopuolinen Suomi hyödy liikenneyhteyksien parantamisesta kilpailulla ja säilyisi samalla elinvoimaisempana kuin ilman tulevia nopeampia yhteyksiä. Tuo saaristojuttu voi olla yksi virheistä, jotka totesin. Se ei muuta kokonaiskuvaa.

Äkkiseltään myös luulisin, että nopeat ja supernopeat julkiset liikenneyhteydet ovat eduksi koko Suomelle. Se miten ne toteutetaan, on täysin avoin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bernerin suurin synti taitaa olla se, että hän halusi vapauttaa kilpailua ja voimistaa Suomessa markkinataloutta sekä muuttaa mm. autoverotusta hankinnasta käyttöön. Virheitä varmasti tuli, mutta tukea kovin vähän oikeastaan mistään. Ikävästi tämä kertoo Suomen tilasta.
En sano, että olisin kaikkien noiden uudistusten kannalla, mutta ainakin Bernerin aikana on ollut keskustelua liikenteen uudistamisesta. Se on mielestäni hyvä asia, kun ottaa huomioon, että liikkuminen tulee lähitulevaisuudessa muuttumaan joka tapauksessa.

Ilmeisesti tässä oli suurin ongelma se, että Berner ei ollut omaksunut peri-kepulaista siltarumpupolitiikkaa. Sipilä on pistänyt kepua kovalla kädellä uusiksi, mutta puoluekenttä koostuu edelleen niistä maakuntien tulonsiirtopolitiikkaa ja Suomelle haitallista aluepolitiikkaa kannattavista landepaukuista. Sipilän vanavedessä puolue alkoi kiinnostaa muitakin kuin em. intressiryhmää, mutta nyt ollaan ottamassa jälleen takapakkia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mutta ketkuimmat osaavat olla samanaikaisesti sekä sopeuttamiseläkkeellä että töissä.
Se on totta ja se jos joku sitten vituttaakin (tosin ehdottoman ansaitusti).
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ilmeisesti tässä oli suurin ongelma se, että Berner ei ollut omaksunut peri-kepulaista siltarumpupolitiikkaa. Sipilä on pistänyt kepua kovalla kädellä uusiksi, mutta puoluekenttä koostuu edelleen niistä maakuntien tulonsiirtopolitiikkaa ja Suomelle haitallista aluepolitiikkaa kannattavista landepaukuista. Sipilän vanavedessä puolue alkoi kiinnostaa muitakin kuin em. intressiryhmää, mutta nyt ollaan ottamassa jälleen takapakkia.

Tämähän se ongelmana on ollut. Berner ei istunut mitenkään taustansa takia kepulaiseen muottiin, mutta niin vaan Sipilä hoiti ministeriksi. Toki siksi, että Berner toi Helsingistä ääniä ja omasi kokemusta bisneksestä ja erilaisia suhteita Kepun kannalta.
 

Tuamas

Jäsen
Berner oli hallituksen parhaita ellei paras ministeri, kun olisi hiukan paremmin osannut poliittista kähmintää valmistelussa, olisi saanut enemmän aikaan.

Lisää bernereitä jatkossa, toki nykyinen ristiinnaulinta vähentää entisestään liike-elämässäkin pärjäävien toimijoiden kiinnostusta politiikkaan, joka on sääli.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Keskusta tyrmää autoveron poiston: ”Selkeä tulonsiirto hyvätuloisille”

Miten tuo on tulonsiirto hyvätuloisille? Kaikkien autojen hinnat laskevat, eivät vain ökyautojen. Tuolla saataisiin uudistettua autokantaa yleisesti ja vanhat autot vaihtuisivat vähäpäästöisempiin. Kaikki voittavat.

Ehdottomasti autovero on hyvä vero. Perustelu ontuu osittain, muttei kokonaan. Minä näen, että autoveron korkeudella on varma yhteys siihen, että täällä on ollut Euroopan halvimmat verottomat hinnat. Lisäksi autojen kalleus johtaa niiden pitkiin elinkaariin, joka taas tukee kotimaista työllisyyttä.

Suomen autoverotus siis siirtää tuloja autoteollisuudelta suomalaisille autokorjaamoille.
Liikenneturvallisuus toteutetaan tehokkaimmin liikenneväylillä, valvonnalla, katsastuksilla, valistuksella jne... Autotekniikalla on asiassa aivan marginaalinen merkitys.

Vähempipäästöinen henkilöliikenne taas näyttäisi toteutuvan sillä, että nuoret kaupunkilaiset eivät edes hanki ajokortteja. Aika hoitaa päästöongelmaa nopeammin kuin uskommekaan.
 
Viimeksi muokattu:

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mites @Radiopää ohitat Bernerin esitykset liikenteen osalta? Äkkiseltään tulee mieleen vuosittainen 300 miljoonan tasokorotus 10 vuoden ajaksi tiestöön sekä nopeat raideyhteydet maakunnista Helsinkiin. Supernopeat sitten tunnissa Tampereelta ja Turusta Helsingin keskustan. Näin työvoiman liikkuvuus taattaisiin, luotaisiin osaltaan kolmen kaupungin työ- ja talousaluetta sekä Suomen päästötavoitteet olisivat paremmin saavutettavissa.

Pohjois-Karjala ja Kainuu eivät paljon hyödy tunnin junista etelän suurien kaupunkien välillä. Sipilä-Bernerin linja on luonut epävarmuutta näiden maakuntien raideliikenteeseen. Ei kuulosta kovin keskustalaiselta, ja siksi odotan mielenkiinnolla, miten tämä linja näkyy vaalipiireissä, joissa keskusta on ollut ylivoimaisesti suosituin.

En siis ota kantaa siihen, mikä on kaikkein järkevintä politiikkaa, vaan mikä on kaikkein keskustalaisinta politiikkaa. Sipilän politiikka ei tätä ole.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valittajien luvattu maa
Bernerin suurin synti taitaa olla se, että hän halusi vapauttaa kilpailua ja voimistaa Suomessa markkinataloutta sekä muuttaa mm. autoverotusta hankinnasta käyttöön. Virheitä varmasti tuli, mutta tukea kovin vähän oikeastaan mistään. Ikävästi tämä kertoo Suomen tilasta.
Samat mietteet. Jos myllää isoja rakenteita, jostain kulmasta voi rytistä. Vauhtisokeutta kuitenkin oli liikaa. Esimerkiksi sähköpolkupyörän hankintatuki oli kuitenkin pöhkö idea, joka olisi pitänyt tappaa jo alkumetreillä.

Junayhteyksien parantaminen on järkevä liike, koska etenkin pk-seudun asumistuki/toimeentulotukien nousukäyrä on kestämätön. Jos sen kulmakertoimeen saadaan loivennusta, saadaan sillä lisäraiteiden ja -junien hintaa takaisin. Asumistukiin kun ei kuitenkaan uskalleta puuttua.

Berner ei kiivennyt ministeripostiin esitteitä jakamalla ja soppatykin vieressä päivystämällä, mikä sotii poliittista kasvutarinaa vastaan. Pitäisi ensin kouliintua pari kautta kuntatason farmiliigassa, haistella liigatason vauhtia kansanedustajan avustajana ja nousta viimein eduskuntaryhmän kokoonpanoon pienessä poliittisessa roolissa. Sieltä edetään vaivalloisesti kohti ykkösketjua tekemällä "tuen sua jos tuet mua"-soppareita muiden kanssa. Joten kyllähän se korpeaa poliittista jyväbroileria, kun uusi hankinta laitetaan suoraan ykkösketjuun.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En siis ota kantaa siihen, mikä on kaikkein järkevintä politiikkaa, vaan mikä on kaikkein keskustalaisinta politiikkaa. Sipilän politiikka ei tätä ole.
Minä voin ottaa. Keskustan politiikka on kaikkein pienimmän joukon edun mukaista kun puhutaan isoista puolueista, joten kaikkein järkevin politiikka on päinvastaista kuin kaikkein keskustalaisin politiikka.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Minä voin ottaa. Keskustan politiikka on kaikkein pienimmän joukon edun mukaista kun puhutaan isoista puolueista, joten kaikkein järkevin politiikka on päinvastaista kuin kaikkein keskustalaisin politiikka.

En näe asiaa ihan näin yksinkertaisena. Oli keskustapuolueesta mitä mieltä tahansa, Suomessa pitää olla harvaan asuttuja maakuntia huomioon ottavaa aluepolitiikkaa. Minä en ymmärrä logiikkaa, jolla raideliikennettä lakkautetaan kilpailun avaamiseksi myös vähän liikennöivillä reiteillä. Siinä missä yritys ajattelee, onko liikennöinti esimerkiksi Joensuuhun kannattavaa, valtion tulee ajatella liikennöinnin välillisiä eli aluepoliittisia vaikutuksia.

Liekö syy siinä, että Berner ei kuplastaan näe maakuntiin Pirkanmaata pidemmälle, kun olettaa kilpailun pitävän huolen, että pohjoiskarjalaisilla on edelleen toimivat junayhteydet. Aito keskustalainen politiikka pitäisi huolen, että viimeistä valtio pitäisi huolen syrjäseudun asukkaiden mahdollisuudesta liikkumiseen. Tähän ajatukseen ei oikein sovi suunnitelmat raideliikenteen lakkauttamisesta ja saaristoliikenteen laittamista maksulliseksi.

Viime vaaleissa eniten keskustaa kannattavat maakunnat olivat Oulun, johon kuuluu myös Kainuu (42,7 %), Savo-Karjalan (32,5 %) ja Vaasan (27,4 %). Kaikki maakuntia, joiden junayhteyksiä on karsittu kuluneen hallituskauden aikana. Paljon on puhuttu, miten sote-uudistuksella keskusta haluataan taata, ettei kuntaliitosten myötä keskustan valta hupene, mutta liikenteen osalta en ole nähnyt keskustalaisen ministerin ajavan edellä mainittujen maakuntien asiaa.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Se mikä Berneristä on pääosin jäänyt mieleen, on selkeä prosessiosaamattomuus, mikä osin on pätenyt myös Sipilään. Liike-elämä ei ole mikään konsultoiva demokratia, ja siksi sen menetelmien kovin orjallinen kopioiminen poliittiseen prosessiin ei ole kovin järkevää - mutta ellei tätä ymmärrä, on hyvin helppo ajaa tarpeettomasti seinään.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Unohdin aikaisemmasta kokonaan taksiuudistuksen. Miten @Cobol ja @dana77 näette sen olleen eduksi syrjäkylillä asuville suomalaisille ja istuuko uudistus hyvin keskustalaiseen koko Suomi asuttuna -ideologiaan?


Maaseudun Tulevaisuuden mukaan keskustan kannatus maanviljelijöiden keskuudessa on laskenut rajusti.

MT:n teettämässä gallupissa keskustaa aikoo äänestää 64,5 prosenttia kantansa ilmaisseista viljelijöistä. Vuonna 2015 luku oli 84,6 prosenttia vastaavassa tutkimuksessa.

Keskustan viljelijäkannatus romahti neljässä vuodessa – perussuomalaiset ja kokoomus nousussa

En edelleenkään ota kantaa, minkälainen politiikka on oikeaa politiikkaa, mutta sen uskallan sanoa, että nykyinen keskusta ei ole tehnyt keskustalaisinta politiikkaa. Keskustan pitäisi olla se puolue, joka maahanmuutosta ja vanhustenhoitokriisistä huolimatta saa maanviljelijöiden äänet. Sipilä Suomi Oy -linja on karkottanut maanviljelijöitä muiden puolueiden taakse.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Unohdin aikaisemmasta kokonaan taksiuudistuksen. Miten @Cobol ja @dana77 näette sen olleen eduksi syrjäkylillä asuville suomalaisille ja istuuko uudistus hyvin keskustalaiseen koko Suomi asuttuna -ideologiaan?
Asiaa voidaan tarkastella monella tasolla. Minä näen hyvinvointivaltion säilyttämisen edellyttävän sitä, että kustannuksia tarkastellaan rehellisesti ja kriittisesti. Yksi iso asia on syrjäseutujen saamat tuet, joista iso osa on piilotukia (postimaksut, sähkönsiirron hinnoittelu, työmatkavähennykset, muun infran kunnostus jne jne). Jos ja kun vaihtoehtoina on esim laadukas vanhustenhuolto ja se, että jonkun valintaa asua jossain kaukana tuetaan, niin valinta on äärimmäisen helppo. Näinollen voidaan ajatella, että isossa kuvassa se on myös syrjäkylillä asuvien etu, että järjestelmää järkeistetään.

Se on tervettä ja hyvä asia, että hinnat määrittyvät markkinoilla, jolloin ihmiset itse maksavat valintojensa kustannukset, jolloin he myös näkevät mitä homma maksaa ja tämä ohjaa toimintaa järkempään suuntaan (toki työn verotustakin tulee kehittää, eikä tarkoitus ole vain kerätä enemmän ja enemmän rahaa). Mitä enemmän syrjäseuduille rakennetaan tukiin nojautuvaa asumista, niin sitä isompi karhunpalvelus noille ihmisille tehdään pitkässä juoksussa. Se että onko se keskustalaista ideologiaa ei kiinnosta minua hittojakaan.

Minulle henkilökohtaisesti koko taksiuudistus ei ole näkynyt millään tavalla. Ne ajot joita olen tehnyt ovat hoituneet aivan samoin kuinm tähänkin asti odotusten ja hinnan suhteen. Kuntien kilpailutukset ja niiden meneminen vituilleen ovat sitten eri asia ja toki harmillinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös