Tuo Honkosen avaus on tervetullut. Sisältö varmasti jakaa näkemyksiä puolesta ja vastaan, mutta nykymenolle lienee pakko tehdä jotakin. Samalla tavalla jatkamalla on hölmöä odottaa tulosten muuttuvan paremmiksi. Oppimistulosten trendi on laskeva ja sen muuttamiseksi on käännettävä jokainen kivi. Itse en näe tätä esitystä (erityisluokkien/ryhmien palautus) leimaavana tai syrjivänä käytäntönä, joina sitä myös pidetään. Jos opiskelu ei onnistu yleisopetuksen tahdissa, niin on myös kyseisen oppilaan etu, että opetusta eriytetään myös ryhmätasolla. Eikä pidä unohtaa ns. tavallisten tai huippuhyvien oppilaiden oikeuksia kykyjen mukaiseen opetukseen häiriöttömästi. Eikä tässä mielestäni kyse ole siitä, että maahanmuuttjat olisivat omissa ryhmissä. Heikosti menestyviä löytyy vaikka kuinka ihan kaikista taustoista tulevilta.
En henkilökohtaisesti usko, että tätä kannatettaisiin kovinkaan laajasti. Inkluusio on ihan ok ajatus oikein resursoituna, mutta läheskään ongelmatonta se ei tällä hetkellä ole. En sano tätä inkluusioon virheeksi, vaan kokeiluksi, joka ei kaikilta osin onnistunut. Muutosta tarvitaan ja tällaisia avauksia pitäisi oikeasti pohtia.