Sanoisin tässä, että valinnan vapaus olisi ehkä olennainen. Minä tiedän ainakin omilta ajoiltani koulusta kovin lahjakkaita ihmisiä matemaattisesti, joilla taso olisi riittänyt tällä saralla vaikka mihin. No he eivät oikein muuten sulautuneet massaan ja myöhemmin tuli kuvioihin päihteet, rikollisuus ja muu tälläiseen maailmaan liittyvä.
Miettinyt olen monesti asiaa, että yhteiskunta ei mitannut näistä täyttä potentiaalia. He eivät sopineet yhteiskunnan asettamiin rajoihin normaalista kunnollisesta oppilaasta, niin heidät ikäänkuin pakotettiin raiteille jossa hyödyntävät taitojaan sitten yhteiskunnan ulkopuolella.
Itse en huomannut aikanani yhtään älykästä opiskelijaa joka olisi ajautunut rikolliseksi koulun rajoittunuuden takia.
Omana aikana olikin nuo mainitut tasokurssit ja tarkkisluokat. Johtuiskohan siitä että laajalla matikan kurssilla sitten haasteita oli sopivasti aikanaan, mutta nyky tasapäistävällä koulusysteemeillä ei sitten ole?