Keskusta

  • 630 046
  • 5 171

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mielestäni tuo Väykän ratkaisuehdotus nyt ei ole niin ihmeellinen tai pöyristyttävä kuin täällä nimimerkit sitä käsittelevät. Minusta on jo pitkän aikaa ollut selvää, että sellaista mallia rauhansopimuksen syntymiselle ei ole, jossa Krim jäisi osaksi Ukrainaa. Ei Venäjä siihen suostuisi. Tuo Väykän kompromissi, että Krim Venäjälle ja itäosa muuten jää Ukrainaan, ei ole millään tapaa Venäjään päin rähmällään oleva ehdotus, vaan silkkaa realismia ja jopa sellainen, jonka Ukrainan johto helpommin hyväksyy kuin Venäjä.

Onko täällä nimimerkit oikeasti sitä mieltä, että rauhansopimusta tehtäessä on pidettävä kiinni siitä, että Krim on osa Ukrainaa? Ja milloinkohan ajattelitte rauhan syntyvän tällä reunaehdolla?
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Väyrysen ehdotus on realistinen: Krimi Venäjälle, Itä-Ukraina mihin tahansa, ja Ukraina Natoon. Sen jälkeen voidaan kysyä venäläisiltä, että kannattiko.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Onko täällä nimimerkit oikeasti sitä mieltä, että rauhansopimusta tehtäessä on pidettävä kiinni siitä, että Krim on osa Ukrainaa? Ja milloinkohan ajattelitte rauhan syntyvän tällä reunaehdolla?

Eli toisin sanoen annetaan Venäjälle lupa vallata alueita muualtakin? Jos Krim hyväksytään osaksi Venäjää, niin se on samalla hyväksyntä Venäjän toimille Ukrainassa. Venäjä voi siis tehdä vastaavan operaation (maa sekasortoon, ja "kansanäänestyksen" jälkeen liittyminen Venäjään) muuallakin. Tästä syystä Venäjän toimia ei missään nimessä saa hyväksyä. Luulisi Väykynkin tämän tajuavan, mutta ei.
 
Viimeksi muokattu:

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eli toisin sanoen annetaan Venäjälle lupa vallata alueita muualtakin? Jos Krim hyväksytään osaksi Venäjää, niin se on samalla hyväksyntä Venäjän toimille Ukrainassa. Venäjä voi siis tehdä vastaavan operaation (maa sekasortoon, ja "vaalien" jälkeen liittyminen Venäjään) muuallakin. Tästä syystä Venäjän toimia ei missään nimessä saa hyväksyä. Luulisi Väykynkin tämän tajuavan, mutta ei.

Poliittisen ratkaisun perusedellytys on se, että Ukraina ja Venäjä molemmat tulevat vastaan tavoitteissaan ja pyrkimyksissään. Sinun ratkaisumallisi tuntuu olevan sen kaltainen, että Venäjää ei saa tulla vastaan millään tavoin. Tässä mielessä sinä kai käytännössä kannatat joko jäätynyttä konfliktia tai avointa sotaa, et poliittista rauhanomaista ratkaisua.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Poliittisen ratkaisun perusedellytys on se, että Ukraina ja Venäjä molemmat tulevat vastaan tavoitteissaan ja pyrkimyksissään. Sinun ratkaisumallisi tuntuu olevan sen kaltainen, että Venäjää ei saa tulla vastaan millään tavoin. Tässä mielessä sinä kai käytännössä kannatat joko jäätynyttä konfliktia tai avointa sotaa, et poliittista rauhanomaista ratkaisua.

Sanoisitko noin, jos Venäjä olisi toiminut vastaavalla tavalla Suomessa? Ensin järjestänyt maan kaaokseen, sitten pitänyt Lapissa "kansanäänestyksen", jonka jälkeen olisi liittänyt Lapin Venäjään. Tai Lapin sijaan vaikkapa Pohjois-Karjalan ja Savon alueet.

Se tapa, millä Venäjä toimi tuossa Krimin tapauksessa on sellainen, että sitä ei saa missään nimessä hyväksyä. Koska jos se hyväksytään, niin Venäjä tekee sen uudelleen jossain muualla.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sanoisitko noin, jos Venäjä olisi toiminut vastaavalla tavalla Suomessa? Ensin järjestänyt maan kaaokseen, sitten pitänyt Lapissa "kansanäänestyksen", jonka jälkeen olisi liittänyt Lapin Venäjään. Tai Lapin sijaan vaikkapa Pohjois-Karjalan ja Savon alueet.
.

No jos enemmistö lappilaisista haluaisi olla osa Venäjää ennemmin kuin osa Suomea ja olisi valmis sotimaan Suomen armeijaa vastaan, niin minusta ei olisi millään muotoa katastrofi menettää tuota aluetta. Maan vakauden ja sisäisen turvallisuuden kannalta tuo olisi hyvä asia.

Olisi suotavaa, että sinäkin kertoisit oman mallisi, että miten Ukrainan kriisiä tulisi yrittää ratkaista. Tähän mennessä juttusi ovat olleet tältä osin tasoa käsien heiluttelu.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Malli kriisin ratkaisemiseen on että starve the beast. Krimi saartoon ja kun Venäjän talous romahtaa tarpeeksi, niin valta vaihtuu/neuvotteluhalukkuutta alkaa löytymään. Vaikka näin ei tapahtuisi, niin ei länsimaisten johtajien ei ole mitään tarvetta alkaa Venäjän valloituspolitiikkaa hyväksymään.

Toinen Väykän lausunnossa tökkinyt kohta on tuo vaatimus, että itsenäinen maa Ukraina ei saisi liittoutua juuri niinkuin sitä huvittaa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kepun tykitys ehdokasasettelun tiimoilta jatkuu. Lastansairaala-hankkeen keulakuva ja tunnettu bisnesnainen Anne Berner asettuu ehdolle Uudenmaan vaalipiirissä. Voisi olettaa, että Vanhanen ja Berner kahmivat melkoisen läjän ääniä nimenomaan sellaisilta uusimaalaisilta, jotka aiemmin ovat äänestäneet kokkareita.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1421725786173.html
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Onko kukaan nähnyt tai kuullut Sipilästä tai keskustasta viime aikoina? Ei tunnu tulevan mitään uusia ajatuksia tai avauksia vaikka vaalit lähestyy. Radiohiljaisuus ihmetetty.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei Sipilän tarvitse edes olla julkisuudessa kun muut mokailevat ja päästelevät sammakoita -> Keskustan kannatus kasvaa kun se Sipilä on niin hyvä jätkä.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Ei Sipilän tarvitse edes olla julkisuudessa kun muut mokailevat ja päästelevät sammakoita -> Keskustan kannatus kasvaa kun se Sipilä on niin hyvä jätkä.

Näinhän se taitaa olla / näin kepu varmasti ajattelee. Se ei toki tarkoita sitä että kepu ei voisi mokailla tai olisi jotenkin parempi vaihtoehto. Hiljaisuus ei ole merkki osaamisesta. Kyllä olisi kohtuullista avata ajatuksiaan kun nyt vedetty takaisin ns suurissa avauksissa esim. kasvurahasto.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Näinhän se taitaa olla / näin kepu varmasti ajattelee. Se ei toki tarkoita sitä että kepu ei voisi mokailla tai olisi jotenkin parempi vaihtoehto. Hiljaisuus ei ole merkki osaamisesta. Kyllä olisi kohtuullista avata ajatuksiaan kun nyt vedetty takaisin ns suurissa avauksissa esim. kasvurahasto.

No, noin lähihistoriallista kokemusta ajatellen luotan itse Keskustaan täsmälleen yhtä pitkälle kuin jaksan heittää konserttiflyygelin, mutta varmasti messias-toiveet ovat korkealla tässä vaiheessa kuluvaa vaalikautta. Tunnustan että Sipilän noviisius on myös sangen arveluttava tekijä - jotenkin tulee Vanhaseen flashbackejä: mitään erityistä särmää ja määrätietoisuutta ei Sipilänkään esiintymisessä ole. Toki voi olla sitten oikeassa elämässä, mutta esim. Vanhasen suhteen saimme juuri sen minkä näimmekin eli märän rätin. (Ja se että nyt Vanhasesta leivotaan vakavissaan jotain "vanhempaa valtiomiestä" on jotain niin ärsyttävää etteivät sanat riitä kuvaamaan.)
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Onko kukaan nähnyt tai kuullut Sipilästä tai keskustasta viime aikoina? Ei tunnu tulevan mitään uusia ajatuksia tai avauksia vaikka vaalit lähestyy. Radiohiljaisuus ihmetetty.
Viimeksi eilen kommentoi tätä Suomen mahdollista osallistumista USAn ja Viron ilmavoimien harjoituksiin Ylen uutisissa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Onko kukaan nähnyt tai kuullut Sipilästä tai keskustasta viime aikoina? Ei tunnu tulevan mitään uusia ajatuksia tai avauksia vaikka vaalit lähestyy. Radiohiljaisuus ihmetetty.
Ei Sipilän tarvitse edes olla julkisuudessa kun muut mokailevat ja päästelevät sammakoita -> Keskustan kannatus kasvaa kun se Sipilä on niin hyvä jätkä.

No, kohta Sipilän on kyllä pakko tulla jo jotain sanomaankin, vaalit lähestyvät aika nopeasti.

Minä odotan erityisesti Sipilän mahdollisesti antamia haastatteluja muilla kielillä, kaiken kruunaisi ruotsinkielinen vaalitentti. Mitä nimittäin olen ymmärtänyt, niin todennäköisen tulevan pääministerimme kielitaito on häpeällisellä tasolla. Tosin tällä palstallahan on ollut niitäkin nimimerkkejä, joiden mukaan surkea kielitaito on vain plussaa ja suomella prkl pitää pärjätä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No, kohta Sipilän on kyllä pakko tulla jo jotain sanomaankin, vaalit lähestyvät aika nopeasti.

Minä odotan erityisesti Sipilän mahdollisesti antamia haastatteluja muilla kielillä, kaiken kruunaisi ruotsinkielinen vaalitentti. Mitä nimittäin olen ymmärtänyt, niin todennäköisen tulevan pääministerimme kielitaito on häpeällisellä tasolla. Tosin tällä palstallahan on ollut niitäkin nimimerkkejä, joiden mukaan surkea kielitaito on vain plussaa ja suomella prkl pitää pärjätä.
Muistaakseni Sipilä taisi osallistua siihen ruotsinkieliseen tenttiin eurovaalien alla. Vähän oli sönkkäystä puhe niin Soinilla kuin Sipilälläkin. Selvästi huomasi, että pyrittiin vain toistelemaan opeteltuja perusfraaseja. Noh, mitenkäs ne maaseudun miehet nyt mitään kieliä osaisivat.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Minä odotan erityisesti Sipilän mahdollisesti antamia haastatteluja muilla kielillä, kaiken kruunaisi ruotsinkielinen vaalitentti. Mitä nimittäin olen ymmärtänyt, niin todennäköisen tulevan pääministerimme kielitaito on häpeällisellä tasolla. Tosin tällä palstallahan on ollut niitäkin nimimerkkejä, joiden mukaan surkea kielitaito on vain plussaa ja suomella prkl pitää pärjätä.

No ruotsin suhteen on pitkälti se ja sama, mutta jos Sipilän enkku on niin huonoa kuin Vanhasella, niin se on huolestuttavaa. EU-pöydissä on vaikeaa valvoa Suomen etua, jos ei osaa ja ymmärrä englantia kunnolla.

Kuinkahan moni muistaa neljän vuoden takaa Ylen ruotsinkielisen tentin? Jos en väärin muista, niin Katainen tuolloin ulkoisti Stubbille osallistumisen tuohon tenttiin. Eihän Jykke sitten osannut edes valtiovierailulla Ruotsissa pitää minkäänlaista puhetta ruotsiksi.

Edit: tässä Anneli Jäätteenmäen (ralli)englantia: http://www.youtube.com/watch?v=gxsQzbhAlfw

Sitten Jyrki Kataisen vastaus ruotsinkielisen toimittajan kysymykseen: http://www.youtube.com/watch?v=XGiy-v7sZlI
 
Viimeksi muokattu:

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
No, kohta Sipilän on kyllä pakko tulla jo jotain sanomaankin, vaalit lähestyvät aika nopeasti.

Tuon tuosta se näyttää sanovan yhtä sun toista. Jos haluat Sipilän sanovan jotain sopimatonta, mikä nostaisi keskustan huonoon valoon ja pudottaisi kannatusta, niin se on tietysti sitten asia erikseen.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Tuon tuosta se näyttää sanovan yhtä sun toista. Jos haluat Sipilän sanovan jotain sopimatonta, mikä nostaisi keskustan huonoon valoon ja pudottaisi kannatusta, niin se on tietysti sitten asia erikseen.

Mulla on ainakin odotuksissa, että tulisi ulos jollain isomman skaalan avauksella jossa olisi omaperäisiä ideoita, ei siis muiden pesaamista mallia kasvurahastoa ml. ennusteiden ja numeroiden kanssa. Siis oman näkemykseni mukaan Sipilän omat ja oikeat näytöt on suht. ohuet politiikassa ja hiljaisuus ei tosiaan ole merkki osaamisesta. Itse toivoisin siis mahdollisuutta arvioida Sipilän ajatuksia ja suuntaviivoja ja olen aidosti kiinnostunut mitä kaveri ajattelee. Blogissa on jotain hyviä ajatuksia (esim. kokeilusta) mutta sieltä puuttuu kokonaisvaltaisuus ja selkeys esim. ulkopolitiikasta siellä on satunnaisia puheita eduskunnasta. Ulkopolitiikassa voisi paljon selkeämmin linjata pois Väyrysen tieltä ja tehdä selkeitä lupauksia.

Ilmeisesti maakunnissa (Suomenmaa?) Sipilä on ollut aktiivisempi.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä odotan erityisesti Sipilän mahdollisesti antamia haastatteluja muilla kielillä, kaiken kruunaisi ruotsinkielinen vaalitentti. Mitä nimittäin olen ymmärtänyt, niin todennäköisen tulevan pääministerimme kielitaito on häpeällisellä tasolla. Tosin tällä palstallahan on ollut niitäkin nimimerkkejä, joiden mukaan surkea kielitaito on vain plussaa ja suomella prkl pitää pärjätä.

Katsoin itse oliko noin vuosi sitten sen ruotsinkielisen EU-vaalitentin, jossa puolueiden johtajat olivat. Ja se oli kyllä ihan yhtä sketsiä alusta loppuun, kuten silloin tänne jo heti kirjoitinkin. Ainoat, jotka puhuivat koko ajan ruotsia, olivat tietysti Haglund ja sitten sattuneista syistä Ville Niinistö. Sipilän ja Räsäsen esiintymistä en juurikaan muista, mutta Soini puhui käytännössä koko ajan suomea (en tiedä, kuinka paljon imagon takia ja mikä hänen ihan oikea ruotsin osaamisensa on), Katainen yritti aina silloin tällöin ruotsia mutta yleensä vaihtoi nopeasti suomeksi (ja hän oli siis pääministeri), Urpilainen ei ollut paikalla ollenkaan ja lehtitietojen mukaan siksi, että hän luuli ettei suomea saisi puhua ollenkaan ja Arhinmäki kanssa välillä yritti mutta hyvin nopeasti huomasi ettei onnistu ja vaihtoi suomeksi. Eli siinä siis silloisten "pääministeriehdokkaiden" ja itse pääministerin taso.

Tämän hetken pääministeriehdokkaiden kohdalla Rinteestä minulla ei ole mitään tietoa, mutta luulisin että Stubb osaa ruotsia varsin hyvin. Samoin kuin englantia. Joten jos pelkästään kielipään perusteella pitäisi noista valita, niin se olisi toki Stubb, mutta hänen muut näyttönsä nykyisenä pääministerinä eivät kyllä ainakaan minua vakuuta.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... jos Sipilän enkku on niin huonoa kuin Vanhasella, niin se on huolestuttavaa...

Minä olen ymmärtänyt, ettei Sipilän englanti ole edes Vanhasen tasolla, kokonaisuudessaan Sipilän kielitaito on erittäin heikko. Kielitaito ei toki ole kaikki kaikessa, mutta turha asiaa on vähätelläkään, kun tällaisesta tehtävästä on kyse, johon nyt siis on pyrkimässä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Iltalypsyjen äiti tulossa. Kaikki tutkimukset ja käytäntö osoittaa, että kasvu syntyy kapunkikeskustoissa ja niihin panostamalla ja niitä voimistamalla. Mitä tekee tuleva vaalivoittaja Keskusta?

”Suomi kuntoon koko voimallaan”.

Ydinsanoma..koko maahan, eli aluepolitiikan paluu, rahan syytämistä pitkin peltoja jne.

Linkki kepun sivuille, jossa pdf linkki.

www.keskusta.fi/news/Suomi-kuntoon-koko-voimallaan---Keskusta-tasapainottaisi-alueellista-kehitysta-tyopaikkojen-luomiseksi/1avppnn2/4e228c02-7c17-4023-826d-c29e655663e2
 

hjalmar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juutinrauman Lukko ja Unajan Urheilijat.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kannattaa lukea kaikkien niiden, jotka harkitsevat äänestävänsä keskustapuolueen ehdokkaita, jotta ei tule pettymystä vaalien jälkeen. Ja miettiä samalla mitä kaikki maaseudun tukeminen maksaa. http://www.keskusta.fi/loader.aspx?id=851ccb8b-dd98-43f3-b6c7-b8740c0f4bc7

Minun mielestäni on suorastaan epäkepulaisen rehellistä toimintaa näin suoraan vinkata äänestäjille etenkin isojen asutuskeskusten liepeillä, mitkä ovat Kepun todelliset suunnitelmat.. mikäli tulevissa vaalitenteissä ovat muiden puolueiden edustajat yhtään hereillä, niin Kokoomus, Vihreät, Demarit jne saavat todella vahvaa vipuvartta ja lyömäasetta Sipilää vastaan.

edit. uskon tämän paperin syövän tehokkaasti Kepun kannatusta tulevassa vaalikamppailussa
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kannattaa lukea kaikkien niiden, jotka harkitsevat äänestävänsä keskustapuolueen ehdokkaita, jotta ei tule pettymystä vaalien jälkeen. Ja miettiä samalla mitä kaikki maaseudun tukeminen maksaa. http://www.keskusta.fi/loader.aspx?id=851ccb8b-dd98-43f3-b6c7-b8740c0f4bc7

Paperissahan lukee mm. että (tummennus minun):
Suomi koostuu erilaisista alueista ja paikkakunnista omine vahvuuksineen. On tunnistettava Suomen erityinen rikkaus, uusiutuvat luonnonvarat ja niiden laajentuvat hyödyntämismahdollisuudet. Politiikalla on mahdollistettava niiden kestävä hyödyntäminen ja tuettava maan erilaisten kasvu- ja kehitysvyöhykkeiden kehittymistä. Mitään osaa Suomesta ei ole varaa jättää reservaatiksi.
Suomi tarvitsee vahvan, toimivan ja kestävästi kasvavan pääkaupunkiseudun ilman vastakkainasettelua muun maan kanssa.​

En minä ainakaan käsitä miten asian voisi juuri paremmin ilmaista. Mikään hallitus ei voi pistää kaikkia munia vaikkapa vain Helsingin ja Tampereen seutujen kehittämiseen. Kyllä hallituksen velvollisuus on kehittää ihan koko maata, senhän sanelee sekä terve järki että perustuslakikin. Toisaalta siltarumpupolitiikan aika on tietenkin ohi, vaikka mitään aluetta ei varmasti voida jättää ns. yksin. Et nyt varmasti ole itsekään sitä mieltä, että rahankäyttö pitäisi keskittää Hki-Tre-Tku kolmioon? Jos aluepolitiikka on huolenaiheena, niin epäilemättä Keskustalla on siitä vankin kokemus. Itse toki pidän talouspolitiikaa tärkeämpänä asiana tulevissa vaaleissa. Lähinnä tärkeintä olisi saada sellainen vaalitulos, että kokoomuksen talousosamattomuus menisi mahdollisimman pitkälle oppositiokaudelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös