Ongelmaksi tuskin muodostuu yöt vaan kylmät alkuillat, kun päällä on myös uunit, leidet, valot, sähkölämmitys jne. Ei pidä ajatella, että latauspiikki alkaisi puoliltaöin. Ehtiikö autoa edes ladata niin lyhyessä ajassa, jos kantama on jollakin tavalla verrannollinen polttomoottorikäyttöiseen?
Lisäksi alumiinin (suurin osa johtimista on alumiinia) sähkönjohtokykyä älyverkot eivät nosta. Siirtoverkko varmasti kestää. Se on Suomessa aivan huippuluokkaa. Jakeluverkot onkin sitten eri asia. Mainitsemasi älykkäät verkot eroavat perinteisestä siten, niissä energia kulkee molempiin suuntiin ja ne hyödyntävät paikallista tuotantoa ja kulutusta paremmin. Ne siis tasaavat tuotantoa ja kulutusta. Kapasiteetti on kuitenkin vakio. Tätä ei pidä yliyksinkertaistaa eikä sivuuttaa olkaa kohauttamalla.
Kuluttajahan sen maksaa. Se on selvä. Eri asia on sitten maksaa 1950- tai 1960-luvun työn kustannuksia kuin nykyisiä. Puhumattakaan siitä, että tämän kustannuksen maksaa nykylinjauksilla hyvin pieni osa kansasta, joka jo nyt maksaa käytännössä kaiken muunkin. Lisäksi polttoaineiden vaatima infra huomattavasti vähemmän pääomaintensiivistä varastointimahdollisuudestaan johtuen.
Vaikka tämä on täysin totta, ei se tee tästä mitenkään hyvää argumenttia. Heikossa tilanteessa ei ylipäänsä auta se, että kaverilla menee vielä huonommin. Tulee ihan mieleen neuvostopropaganda, jolla Pravda yritti pitää ihmiset tyytyväisenä.
Ennen kuin sähkölle keksitään tehokas, edullinen, paikallinen ja aikaa kestävä tapa varastoida, ei sähköautoilu tule olemaan hyvä vaihtoehto, vaikka sitä kuinka toivoisi. Itse toivon, että olisi, mutta fysiikan lait ja teknologia vaan ovat sitä vastaan.
Sähköauton hiilijalanjälki uutena on polttomoottorikäyttöistä vastaavaa huomattavasti korkeampi. Suuri osa erosta tulee akuista. Ne taas pitää vaihtaa tasaisin väliajoin. Saksassa break even taisi hiilijalanjäljen osalta olla viitisen vuotta. Suomessa noin kolme. Tämä johtuu siitä, että Suomessa sähkön tuotanto on paljon hiilineutraalimpaa. Akuston vaihdon jälkeen break even onkin sitten paljon pidempi, koska polttomoottorikäyttöisessä ei tällaista hiili-intensiivistä päivitystä kaivata ollenkaan. Auton elinaikana päästöjen vähennys on luokkaa kolmannes, mutta kustannukset moninkertaiset.