Mainos

Keskusta

  • 657 954
  • 5 259

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Nostetaan vuoden vanha uutinen ylös kun on taas ajankohtainen
Elämme jänniä aikoja, meinaakohan toteuttaa uhakuksensa. Varmaan joku nopea jo ehtinyt Twitterissä (koska siellähän kaikki politiikka nykyään on) heittää tämän jo naamalle.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki kepu on periaatteessa oikeassa siinä, että polttoaineen hinnakorotukset kohtelevat eriarvoisesti maan eri osia, mutta tärkeintä on jouduttaa muutosta ja siihen tarvittava keinovalikoima on tiedossa.

Jos tavoitteeseen pyritään, polttoaineen hintaa on lähes varmasti nostettava. Tai sitten unohdettava tavoite, mitä en kannata. Keskusta on oikeassa siinä, että välttämättömämpi autoilu tulee huomioida päinvastoin kun vaikkapa minun vähemmän tarpeellinen ajelu.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Jos tavoitteeseen pyritään, polttoaineen hintaa on lähes varmasti nostettava. Tai sitten unohdettava tavoite, mitä en kannata. Keskusta on oikeassa siinä, että välttämättömämpi autoilu tulee huomioida päinvastoin kun vaikkapa minun vähemmän tarpeellinen ajelu.
Hallitus tulee varmaan määrittelemään sen, mikä on minulle välttämätöntä ajelua ja mikä on ihan turhaa ajoa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hallitus tulee varmaan määrittelemään sen, mikä on minulle välttämätöntä ajelua ja mikä on ihan turhaa ajoa.
Joo ja jos ei muut, niin täältä löytyy varmasti sellaisia jotka kyllä kertoo, että mitä saat jatkossa tehdä ja mitä et. Koska liikenteen päästöt on suuri saatana Suomessa ja niitä on pakko saada vähennettyä. Mitään tekoa toki todellisuuden kanssa ei ole väitteellä liikenteen päästöistä, mutta ei se haittaa, koska idealogia on hyvä. Henkilöautojen osuus päästöistä on 9% koko maan päästöistä. Kun kuritetaan kansaa vaikka kymmenellä miljardilla ja saadaan laskemaan liikenteen päästöt yli 10% niin kokonaispäästöt laskee prosentin. Kyllä tämä kannattaa!
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hallitus tulee varmaan määrittelemään sen, mikä on minulle välttämätöntä ajelua ja mikä on ihan turhaa ajoa.

Joka päivä uudelleen ja tulos ilmoitetaan virallisessa lehdessä :)

Enpä tiedä mikä olisi toimivin ratkaisu. Ehkä satelliittipaikannus, kun uusissa autoissa on ollut jo jonkin aikaa paikantaminen mm. kolaritilanteita varten. Autotehtaat ja Google tietävät jo autostamme(kin) paljon.

Maali on vuonna 2030 eli kymmenen vuoden päästä noin 700 000 sähköautoa, jotta tavoite liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä voisi toteutua.
 

Nostetaan vuoden vanha uutinen ylös kun on taas ajankohtainen

Rehellisyyden nimissä on syytä muistaa että Kärnä ei sanonut että eroaa, vaan harkitsevansa eroa.
Ilmeisesti harkinnan tulos on sitten ollut että ei anna aihetta toimenpiteisiin...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mitä jos vain lopetetaan väliaikainen autovero? Vastineeksi leikataan yritystukia sopivalla summalla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Rehellisyyden nimissä on syytä muistaa että Kärnä ei sanonut että eroaa, vaan harkitsevansa eroa.
Ilmeisesti harkinnan tulos on sitten ollut että ei anna aihetta toimenpiteisiin...
Jep. Eli populisoi asialla jättäen takaportin itselleen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Joka päivä uudelleen ja tulos ilmoitetaan virallisessa lehdessä :)

Enpä tiedä mikä olisi toimivin ratkaisu. Ehkä satelliittipaikannus, kun uusissa autoissa on ollut jo jonkin aikaa paikantaminen mm. kolaritilanteita varten. Autotehtaat ja Google tietävät jo autostamme(kin) paljon.

Maali on vuonna 2030 eli kymmenen vuoden päästä noin 700 000 sähköautoa, jotta tavoite liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä voisi toteutua.
Onko Suomella varaa siihen, että täällä on 700 000 uutta sähköautoa vuonna 2030. Tuskinpa on. Itse en hyväksy sitä, että taloyhtiöömme hankitaan 20 - 40 uutta sähköautoille varattua latauspaikkaa taloyhtiöön. Kuka ne kustantaa. Tuskinpa kaupunki tai valtio. Siitä tulee pirummoinen riita yhtiökokouksessa joutuvatko kaikki maksumiehiksi vai ne, joilla on sähköautot. Mieluumminkin ne, jotka hankkivat sellaisen turhakkeen. Loppujen lopuksi maksumiehiksi joutuvat kaikki suomalaiset veronmaksajat. Kansalaiset köyhtyy...

Onko laskettu, mitä maksaa sähkölatausverkon rakentaminen Suomeen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onko Suomella varaa siihen, että täällä on 700 000 uutta sähköautoa vuonna 2030. Tuskinpa on. Itse en hyväksy sitä, että taloyhtiöömme hankitaan 20 - 40 uutta sähköautoille varattua latauspaikkaa taloyhtiöön. Kuka ne kustantaa. Tuskinpa kaupunki tai valtio. Siitä tulee pirummoinen riita yhtiökokouksessa joutuvatko kaikki maksumiehiksi vai ne, joilla on sähköautot. Mieluumminkin ne, jotka hankkivat sellaisen turhakkeen. Loppujen lopuksi maksumiehiksi joutuvat kaikki suomalaiset veronmaksajat. Kansalaiset köyhtyy...

Onko laskettu, mitä maksaa sähkölatausverkon rakentaminen Suomeen.

Sähköautojen suuntaan mennään koko ajan. Ja taloyhtiöt kustantavat latausvalmiuden jatkossa. Uusi laki tulee voimaan ensi vuonna. Ensi keväästä alkaen suuren korjaushankkeen yhteydessä on pakko asentaa sähköauton latausvalmius, jos talossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa. Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa sähköauton latauspiste myöhemmin. Velvoitetta varsinaisen latauspisteen asentamiseen ei ole, vaan siitä päättää taloyhtiö.


Näihin saa erilaisia avustuksia.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Onko Suomella varaa siihen, että täällä on 700 000 uutta sähköautoa vuonna 2030. Tuskinpa on. Itse en hyväksy sitä, että taloyhtiöömme hankitaan 20 - 40 uutta sähköautoille varattua latauspaikkaa taloyhtiöön. Kuka ne kustantaa. Tuskinpa kaupunki tai valtio. Siitä tulee pirummoinen riita yhtiökokouksessa joutuvatko kaikki maksumiehiksi vai ne, joilla on sähköautot. Mieluumminkin ne, jotka hankkivat sellaisen turhakkeen. Loppujen lopuksi maksumiehiksi joutuvat kaikki suomalaiset veronmaksajat. Kansalaiset köyhtyy...

Onko laskettu, mitä maksaa sähkölatausverkon rakentaminen Suomeen.
Olisi myös kiva tietää, että kuka vetää ja maksaa ne runkolinjat, että 700 000 sähköautoa saadaan samaan aikaan lataukseen. Yleensä vielä ilta-aikaan kun ihmiset tulleet töistä ja kaupoilta ja ne kaikki miljoonat avaa telkkarit, laittaa asitanpesukoneet pyörimänä ja valot päälle, niin sekä sen auton pistokkeeseen. Helsingissä vetävät varmaan keskustassa jatkoroikilla sinne kadunvarteen ne johdot.

Tälläinen hölmöily pitäisi lopettaa välittömästi. Rahat sinne missä niille saa eniten tuottoa. Jos se tarkoittaa, että ostetaan ydinvoimala Puolaan, niin sitten se kannattaa tehdä, jos sillä säästetään niin ja näin paljon kivihiilessä. Näpertely helvetin kalliilla ja ilman mitään hyötyä on aivan typerää toimintaa. Mutta täällä löytyy kyllä kannattajia sillekkin.

Mutta hei onneksi saa avustuksia, koska ne ei maksa mitään, esim. veronmaksajille, vaan ne tulee taikaseinästä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olisi myös kiva tietää, miten kuittaamme auto- ja polttoaineveron kun 700k kuljettimista toimii pääsääntöisesti sähköllä. Jostain nekin rahat pitää haalia. Tuolloin ei voida puhua mielestäni enää edes ruuhkamaksuista tms. Sähköauto on Jumala.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Sähköautojen suuntaan mennään koko ajan. Ja taloyhtiöt kustantavat latausvalmiuden jatkossa. Uusi laki tulee voimaan ensi vuonna. Ensi keväästä alkaen suuren korjaushankkeen yhteydessä on pakko asentaa sähköauton latausvalmius, jos talossa on enemmän kuin neljä pysäköintipaikkaa. Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa sähköauton latauspiste myöhemmin. Velvoitetta varsinaisen latauspisteen asentamiseen ei ole, vaan siitä päättää taloyhtiö.


Näihin saa erilaisia avustuksia.
Eli, jos oikein ymmärsin niin verovaroista nuo ilmaiset avustukset maksetaan. Mikään avustus ei ole ilmaista, vaan joku ne kuitenkin joutuu maksamaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olisi myös kiva tietää, miten kuittaamme auto- ja polttoaineveron kun 700k kuljettimista toimii pääsääntöisesti sähköllä. Jostain nekin rahat pitää haalia. Tuolloin ei voida puhua mielestäni enää edes ruuhkamaksuista tms. Sähköauto on Jumala.
Nostetaan haittaverotusta. Se on helppoa tämä tälläinen talouspolitiikka, minäkin pääsin heti kärryille, että miten tämä toimii.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eli, jos oikein ymmärsin niin verovaroista nuo ilmaiset avustukset maksetaan. Mikään avustus ei ole ilmaista, vaan joku ne kuitenkin joutuu maksamaan.
Tai valtio ottaa lisää velkaa. Joidenkin mielestä valtion ei tarvitse velkaa maksaa, joten kukaan ei sitä maksa. Itse en näin ajattele.

700 000 sähköautoa on utopistinen tavoite 2030 mennessä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisi myös kiva tietää, miten kuittaamme auto- ja polttoaineveron kun 700k kuljettimista toimii pääsääntöisesti sähköllä. Jostain nekin rahat pitää haalia. Tuolloin ei voida puhua mielestäni enää edes ruuhkamaksuista tms. Sähköauto on Jumala.
Kerrankin on verotus laskemassa niin ihmiset valittavat. Ihmeellistä touhua. Opettelisi hallitus elämään ilman jokaista veroeuroa. Lisää ydinvoimaa olisi pitänyt hankkia jo 10 vuotta sitten. Kanadasta vinkkejä ydinvoiman rakentamiseen. Teiden ylläpitoon ne polttoaineverot eivät kuitenkaan mene kun yksittäisen vuoden polttoaineveroilla korjaisi suunnilleen koko Suomen tieverkon.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kerrankin on verotus laskemassa niin ihmiset valittavat. Ihmeellistä touhua. Opettelisi hallitus elämään ilman jokaista veroeuroa. Lisää ydinvoimaa olisi pitänyt hankkia jo 10 vuotta sitten. Kanadasta vinkkejä ydinvoiman rakentamiseen. Teiden ylläpitoon ne polttoaineverot eivät kuitenkaan mene kun yksittäisen vuoden polttoaineveroilla korjaisi suunnilleen koko Suomen tieverkon.
Ja sinä kuvittelet, että tässä maassa ei keksitä uusia veroja tilalle jos meinaa verotulot laskea? Kuulemma pitäisi IMF:n mukaan jo nyt laajentaa veropohjaa. Ihan turha kuvitella, että tässä maassa verot vähenee sen takia, että onnistut vaikka sähköautolla jättämään bensaverot maksamatta. Mikään ei ole niin varmaa kuin se, että maksat tai itket ja maksat.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ja sinä kuvittelet, että tässä maassa ei keksitä uusia veroja tilalle jos meinaa verotulot laskea? Kuulemma pitäisi IMF:n mukaan jo nyt laajentaa veropohjaa. Ihan turha kuvitella, että tässä maassa verot vähenee sen takia, että onnistut vaikka sähköautolla jättämään bensaverot maksamatta. Mikään ei ole niin varmaa kuin se, että maksat tai itket ja maksat.
En mutta aina saa unelmoida. Lähtisin silti siitä liikkeelle että yritystuet pois, maataloustuet pois ja polttoaine- sekä autovero pois.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Kerrankin on verotus laskemassa niin ihmiset valittavat. Ihmeellistä touhua. Opettelisi hallitus elämään ilman jokaista veroeuroa. Lisää ydinvoimaa olisi pitänyt hankkia jo 10 vuotta sitten. Kanadasta vinkkejä ydinvoiman rakentamiseen. Teiden ylläpitoon ne polttoaineverot eivät kuitenkaan mene kun yksittäisen vuoden polttoaineveroilla korjaisi suunnilleen koko Suomen tieverkon.
Ydinvoimaa pitää Suomeen rakentaa lisää ja samalla huolehditaan siitä, että se on tuotettu sekä taloudellisesti että turvallisesti. Pienempiä myllyjä tarvitaan runsaasti Suomeen.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tai valtio ottaa lisää velkaa. Joidenkin mielestä valtion ei tarvitse velkaa maksaa, joten kukaan ei sitä maksa. Itse en näin ajattele.

700 000 sähköautoa on utopistinen tavoite 2030 mennessä.
Itse en käsitä sitä, että joku väittää naama peruslukemilla, että velkaa ei tarvitse maksaa takaisin.

Käsittääkseni sähköautojen kanssa tulee käymään samalla tavalla kuin nettiyhteyksien kaapelointi ja sähköverkkojen vetäminen maan alla ympäri Suomen joka torppaan ja huvilalle. Tavoite on hyvä, mutta käytännössä mahdoton toteuttaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Itse en käsitä sitä, että joku väittää naama peruslukemilla, että velkaa ei tarvitse maksaa takaisin.

Tästä päästäänkin hyvin lähellä keskustaa olevan talousprofessori Vesa Vihriälän näkemykseen. Velkaa voidaan ottaa nyt, mutta jatkossa kasvanutta velkaa on tulevaisuudessa yhä vaikeampi rahoittaa, koska työtä tekevät ikäluokat pienenevät ja hoivattavien ikäluokkien määrä kasvaa. Jos seuraava talouskriisi tulee 203X, Suomella voi olla alijäämäinen talous ja hyvin paljon velkaa, jolloin olemme ongelmissa.

Vihriälän mielestä välttämättömistä työllisyyttä parantavista rakenteellisista uudistuksista pitäisi sopia jo nyt, kun niitä pehmittämässä ovat suuret elvytystoimet. Myös menoleikkauksien ja veronkorotusten yleislinjoista olisi hyvä päättää ajoissa, vaikka toimeenpano näiltä osin jääkin myöhemmäksi.

Järkipuhetta, mutta se ei sovi vasemmistohallitukselle. Keskusta on osin yllä olevaa mieltä, mutta ei tietenkään niin, että jotain tehtäisiin asialle.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No eikös sitä yritetty. Olkiluoto 3 piti olla sähköntuotannossa yli kymmenen vuotta sitten. Venäläisten Pyhäjoen voimala, eli kepulaisten oma ydinvoimala, tulee viivästymään vielä paljon kauemmin, koska sikäläinen turvallisuuskulttuuri ei tunnu millään sopeutuvan suomalaisten vaatimuksiin.
Kas kun näille taikaseinämiehille kelpaa ydinvoima, jota ei pystytä rahoittamaan markkinaehtoisesti, vaan joudutaan menemään kansalaisten/kuntalaisten kukkarolle.

Katsotaan nyt edes mitä näistä nykyisistä tulee. Aika heikolta on näyttänyt toistaiseksi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitää ihan tähän keskusteluun sanoa on että on kyllä pirun kiva tuo ladattava plugin-hybrid, jonka hain Saksasta elokuussa. Helvetin miellyttävä ajaa ja toimii juuri suunnitelmien mukaisesti kuten pitikin. Koronan takia saksa oli laskenut alvia 3% niin säästin siinäkin nelinumeroisen summan extraa. Auto maksoi vähemmän kuin vastaava bensavehje.

Lataukset tapahtuvat pääasiallisesti ajastimella aamuyön tunteina, jolloin sähkön hinta hinta on 1-2 senttiä kwh ja autotallissa oli normipistoke, joten siitä ei kuluja tullut ollenkaan. Tällöin sähköllä ajon kustannus on alle euron per satanen.

Normiviikot pystyy ajamaan useimmiten ilman bensamoottorin käynnistämistä kertaakaan, mutta joskus viikonloppuisin pidemmillä matkoilla sitäkin tarvii. Tankkausvälit on parhaillaan kolmeatuhatta kilometriä ja koko ajohistorian keskikulutus alkaa kakkosella.

Nam nam.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös