Kesämökki – lepopaikka vai työleiri?

  • 44 060
  • 191

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
On pari tapaa miten mökk tulee elämään.
1. Perintömökki. Kaikki tappelee kaikesta. Milloin voi tulla, muka tekee ja mitä. Kuka maksaa ja mitä. Voiko tänä juhannuksena tulla aittaan?
2. Ostat rouvan kanssa mökin. Oma puuhamaa. Pikkasen viiniä, niin rouva haluaa tehdä siitä paratiisin. Sitten vaan tuumasta ja vaarista toimeen. Kaadetaan muutama puu per kesä. Nou stressi, mökki-seksi. Syksyllä lokakuun lopulla kutsutaan jätkät kokoon ja nostetaan laituri.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Anteeksi, ajattelin suppeasti vain meillä asuvaa naisväkeä. Joka lähtöönhän meitä on.
Niin no, minä olen nainen jolle on asennettu insinööriaivot. Olen pienestä pitäen tottunut tarttumaan toimeen jos jossain apua tarvittiin. Katsomatta onko hommat ns. miesten vai naisten. Eikä vanhemmat koskaan sanoneet ettei jotain saanut tehdä kun olin tyttö. Siskoni oli se meidän perheen tyttö, minä olin enemmänkin "yksi jätkistä". Mutta toisaalta meikkasin paljon (yläaste iästä saakka), käytän paljon koruja ja juhlaan tykkään pukeutua naisellisesti. En mlnä mikään mies halua olla enkä yritä esittää olevani mikään "äijä". Olen vain minä...

Kuten veljeni appiukko sanoi joskus...
Iisoppi ryhtyy hommiin kuin aikamiehet.
Pidin tuota kehuna.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eniten yleensä teeseitse-projekteissa aikaa menee siihen pohtimiseen ja tarvittavien osien puuttumiseen.
Totta, esimerkkinä tein kotona halkovaraston seinät ja käytännössä yhden päivän juttu pl. kuivumisajat. Vaikka oli tykötarpeet valmiina (rakennusaikaista lautaa, nauloja, maalia), työkalut mallia simppeli eli käsisaha, jiirisahauslaatikko, vasara, pensselit tms niin kyllähän siinä kolme iltaa meni töiden jälkeen kun ensin miettii, sitten kokeilee ja mallailee miten kannattaa tehdä ja mistä laudasta, riittääkö kaikki tarvikkeet ja miten saan ne riittämään järkevästi, mittailee ja sahaa laudat, tekee vähän koristelistoja, homepesee laudat ja maalaa pariin kertaan. No suht hyvä tuli ja "ilmaiseksi" mutta paremmilla työkaluilla (naulapyssyä, jiirisirkkeliä jne kun kulmiakin piti sahailla) ja valmiilla osilla varmasti puolittuu työaika. Sitten jos isompia kokonaisuuksia on ja useita niin alkaahan se näkymään lopputuloksessa ja jaksamisessakin kun hommat valmistuu eikä ole sellaista turaamista koko ajan.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mökillä on tylsää kun vettä sataa. Sen huomaa jo siitäkin, että olen tällä viikolla kirjoittanut Jatkoaikaan enemmän viestejä kuin alkuvuonna yhteensä. Pääsispä töihin!
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
On pari tapaa miten mökk tulee elämään.
1. Perintömökki. Kaikki tappelee kaikesta. Milloin voi tulla, muka tekee ja mitä. Kuka maksaa ja mitä. Voiko tänä juhannuksena tulla aittaan?
2. Ostat rouvan kanssa mökin. Oma puuhamaa. Pikkasen viiniä, niin rouva haluaa tehdä siitä paratiisin. Sitten vaan tuumasta ja vaarista toimeen. Kaadetaan muutama puu per kesä. Nou stressi, mökki-seksi. Syksyllä lokakuun lopulla kutsutaan jätkät kokoon ja nostetaan laituri.
Kohta 1 ja niitä on tulossa kaksi kpl.

Toisessa paikassa ei tule juuri käytyä. Isäukon hoitaa sen kustannukset mutta se on vajaa satanen vuodessa kun jakajia neljä(vakuutukset,sähkö,tiemaksu,jne..). Äidin syntymäpaikka Satakunnassa. Kunhan omistajista aika jättää, tuo kohta sata vuotta vanha talo ja tontti menee myyntiin. En usko että perillisistä kukaan sitä haluaa lunastaa.

Toinen paikka puoli tuntia Tampereelta. 1950-luvulla tehty mökki, hemmetin iso tontti järven rannalla. Jos jotain haluaa muuttaa,heti kritisoidaan. Tässä kaksi omistajaa, isä toinen. Yllättäen se toinen osapuoli kritisoi,kun ovat pitäneet mökkiä ns. omanaan. Vaikeaa.
Välillä tulee mieleen että jos myisi tuon paikan kun se tulee perinnöksi mulle ja serkulleni, niin voisi helposti tienata puoli miljoonaa ennen veroja. Arvio perustuu siihen että samaisesta niemestä myytiin 800 neliön tontti 180000 eurolla 15 vuotta sitten. Tuskin ne hinnat alentuneet ovat ja nyt olisi tarjolla yli neljä hehtaaria. Tai sitten ei saa mitään…
Tontin voi jakaa ja käsittääkseni rakennusoikeus pitäisi olla. Joltain tyhmältä rahat pois. Tekis sit oman mökin johonkin.

Ei tää omistavan luokan rooli helppo ole…
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Kohta 1 ja niitä on tulossa kaksi kpl.

Toisessa paikassa ei tule juuri käytyä. Isäukon hoitaa sen kustannukset mutta se on vajaa satanen vuodessa kun jakajia neljä(vakuutukset,sähkö,tiemaksu,jne..). Äidin syntymäpaikka Satakunnassa. Kunhan omistajista aika jättää, tuo kohta sata vuotta vanha talo ja tontti menee myyntiin. En usko että perillisistä kukaan sitä haluaa lunastaa.

Toinen paikka puoli tuntia Tampereelta. 1950-luvulla tehty mökki, hemmetin iso tontti järven rannalla. Jos jotain haluaa muuttaa,heti kritisoidaan. Tässä kaksi omistajaa, isä toinen. Yllättäen se toinen osapuoli kritisoi,kun ovat pitäneet mökkiä ns. omanaan. Vaikeaa.
Välillä tulee mieleen että jos myisi tuon paikan kun se tulee perinnöksi mulle ja serkulleni, niin voisi helposti tienata puoli miljoonaa ennen veroja. Arvio perustuu siihen että samaisesta niemestä myytiin 800 neliön tontti 180000 eurolla 15 vuotta sitten. Tuskin ne hinnat alentuneet ovat ja nyt olisi tarjolla yli neljä hehtaaria. Tai sitten ei saa mitään…
Tontin voi jakaa ja käsittääkseni rakennusoikeus pitäisi olla. Joltain tyhmältä rahat pois. Tekis sit oman mökin johonkin.

Ei tää omistavan luokan rooli helppo ole…
Siehän sälli oot…lasket jo rahoja joita ei edes ole. ;)

Joo ei varmaan oo helppoa kivaa tulla omistamaan kimppamökkiä erisukulaisten kanssa…lihoiksi vaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bone

axe

Jäsen
En nyt äkkiseltään löytänyt jotain nikkarointiketju, mutta kesämökki-ihmisethän kaikkee aina väkertää, niin ehkä myös osaatte neuvoa.

Mää tiedän työkaluista vasaran ja ruuvimeisselin. Nyt pitäisi tehdä puuhun pyöreä upotus, ei läpireikää vaan sellainen kolikon kokoinen kuoppa, jotain ehkä 2,5 cm halkaisijaltaan. Mikä ihmeen jatkovarsi pitäisi tuollaiseen sähköporakoneeseen kiinnittää, että se kovertaisi sellaisen siistin ympyrän?
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En nyt äkkiseltään löytänyt jotain nikkarointiketju, mutta kesämökki-ihmisethän kaikkee aina väkertää, niin ehkä myös osaatte neuvoa.

Mää tiedän työkaluista vasaran ja ruuvimeisselin. Nyt pitäisi tehdä puuhun pyöreä upotus, ei läpireikää vaan sellainen kolikon kokoinen kuoppa, jotain ehkä 2,5 cm halkaisijaltaan. Mikä ihmeen jatkovarsi pitäisi tuollaiseen sähköporakoneeseen kiinnittää, että se kovertaisi sellaisen siistin ympyrän?
Ja tuossa vielä kyseinen halkaisija (ja eri nimi tuotteelle):
 

axe

Jäsen
Ja tuossa vielä kyseinen halkaisija (ja eri nimi tuotteelle):
Tänks gais. Homma hoidettu onnistuneesti.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Kyllä on vaikeata mökin myyminen. Tämä saaga alkoi jo helmikuun puolivälissä ja näköjään jatkuu vieläkin.

Ensimmäinen välittäjä lupasi tulla käymään mutta viikko ennen käyntiä peruutti sen.

Toinen välittäjä sanoi suoraan, että on liian kaukana heidän toimistostaan (80km, viereinen kunta).

Kolmas välittäjä lupasi käydä omin päin ihmettelemässä mökkiä ja soitella. Kun viikkoon ei sovitun päivän jälkeen kuulunut mitään, soittelin välittäjälle takaisin ja sieltähän tuli kaikki mahdolliset selitykset miksei ole päässyt tönön luona käymään.

Neljäs välittäjä onnistui eksymään jopa tontille saakka. Kehui kovasti ja suunnitteli jo miten kuvat otetaan jne. Sanoi vielä että nyt pitää olla nopea niin ehtii "ensimmäiseen myyntiaaltoon" kun kevät etenee. Välittäjän hinta-arviosta tiputin myyntihintaa suoraan +10% ihan sen takia, koska tarkoitus on mökki myydä. Tämäkin tuntui välittäjälle sopivan hyvin.
No, tästä on nyt melkein kaksi viikkoa ja eipä ole välittäjästä enää paljoa kuulunut.

Tönö kuitenkin täyttää periaatteessa kaikki ne kohdat, joista lehdissä puhutaan , mitä ihmiset mökiltään nykyään haluavat. Kaikki kodin mukavuudet, ison järven rannassa, tontti ilta-aurinkoon päin, tunnin matka (se 80km) kasvukeskuksesta, rantasaunat yms. Periaatteessa täysin ympärivuotisesti asuttava.

Facebookkiinkin laitoin johonkin mökkiryhmään tuon myyntiin. Mutta tuntuu, että haaveilijoita tuollakin vain enimmäkseen on. Yksikin nainen oli tulossa mökkiä jo seuraaana päivänä katsomaan, mutta piti vaan kysyä mieheltä ensiksi mielipide. Kävin kurkkaamassa naisen profiilista, että mökkiä on todellakin etsimässä, mutta heidän hintahaarukan katto ostoilmoituksessa oli 50% siitä, mikä minun mökin hinta-arvio oli. No, eipä siitäkään naisesta onneksi enää kuulunut mitään.

On tässä tosin positiivisiakin puolia. Koko alkuvuosi on tullut mökillä tehtyä sisällä kaikkea niitä pikkuhommia, joita ei muka ole ehtinyt ja jaksanut tehdä. Samalla on huomannut, miten pienillä remppauksilla ja tavaroiden siirtelyillä saa mökistä paljon toimivamman.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Viime viikolla tuli tilattua Salvoksen aitta mökin pihapiiriin lisämajoitustilaksi ja työpisteeksi. Nyt vaan pitäisi saada perustukset paikalleen ja sit pääsee taas rakentelemaan terassia yms. Valmispaketti aitalle oli ainut järkevä vaihtoehto, omat taidot loppuu kesken ja toisaalta aikakin on rahaa
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kyllä on vaikeata mökin myyminen. Tämä saaga alkoi jo helmikuun puolivälissä ja näköjään jatkuu vieläkin.
Oletko itse yrittänyt myydä muilla vapailla kanavilla kuin facessa? Ilmeisesti itse olet paikalla tai lähistöllä, niin eikö oma näyttö onnistu huomattavasti helpommin kuin välittäjän kautta? Moni välittäjä ei viitsi ajella 200 km edestakaisin kaiken maailman renkaan potkijoiden vuoksi, joten siksi välittäjillä on varmasti kohtuu nuiva suhtautuminen kohteeseen.

Toinen seikka on se, että mikä on kullekin "nykypäiväinen mukavuus". Toisille se on sitä, että mökillä vesi tulee tulee pumpulla järvestä, astiat tiskataan käsin ja paskalla käydään Biolanin huussissa. Toisille se on taas sitä, että astianpesukone pyörii, posliinilla käydään, suihku pitää olla ja hanasta voi juoda vettä. Makuja on monia ja nykyisin vaaditaan helposti samaa arkea kuin kotona.

Tuo sanomasi "periaatteessa täyttää" kaikki tarvittavat vaatimukset, niin täyttääkö se oikeasti ostajan vaatimukset? 80 km oikeasta kasvukeskuksesta rantatontilla ja ison järven äärellä pitäisi kyllä mennä "kaikilla mukavuuksilla" kaupaksi jos hinta vaan on oikea. Itse koittaisin myydä itse.
 

VeMa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NYR
Oletko itse yrittänyt myydä muilla vapailla kanavilla kuin facessa? Ilmeisesti itse olet paikalla tai lähistöllä, niin eikö oma näyttö onnistu huomattavasti helpommin kuin välittäjän kautta? Moni välittäjä ei viitsi ajella 200 km edestakaisin kaiken maailman renkaan potkijoiden vuoksi, joten siksi välittäjillä on varmasti kohtuu nuiva suhtautuminen kohteeseen.

Toinen seikka on se, että mikä on kullekin "nykypäiväinen mukavuus". Toisille se on sitä, että mökillä vesi tulee tulee pumpulla järvestä, astiat tiskataan käsin ja paskalla käydään Biolanin huussissa. Toisille se on taas sitä, että astianpesukone pyörii, posliinilla käydään, suihku pitää olla ja hanasta voi juoda vettä. Makuja on monia ja nykyisin vaaditaan helposti samaa arkea kuin kotona.

Tuo sanomasi "periaatteessa täyttää" kaikki tarvittavat vaatimukset, niin täyttääkö se oikeasti ostajan vaatimukset? 80 km oikeasta kasvukeskuksesta rantatontilla ja ison järven äärellä pitäisi kyllä mennä "kaikilla mukavuuksilla" kaupaksi jos hinta vaan on oikea. Itse koittaisin myydä itse.
En ole itse yrittänyt myydä. Ihan sen takia, koska olen aina ostanut kaikki talot tms välittäjän kautta ja ajattelin että se on pääsääntöinen myyntikanava mökkienkin kanssa. Mutta niin paljon on tullut vinkkejä myydä itse, että kokeilen sitäkin vaihtoehtoa.

Tuo mökki on täysin verrattaissa omakotitaloon, jopa koonkin puolesta (100 neliötä). Kaikki samat asiat löytyy sieltäkin, mitä kotoa. Bonuksena moneen mökkiin verrattuna lämmin autotalli autokatoksella ja savusauna. Sijainti on 80km Jyväskylästä.

Välittäjä arvioi hinnan 200t euroon, johon tosiaan sanoin että myyntiin menee 179t euroon. Ja siitäkin kerroin olevani vielä vähän valmis neuvottelemaan.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En ole itse yrittänyt myydä. Ihan sen takia, koska olen aina ostanut kaikki talot tms välittäjän kautta ja ajattelin että se on pääsääntöinen myyntikanava mökkienkin kanssa. Mutta niin paljon on tullut vinkkejä myydä itse, että kokeilen sitäkin vaihtoehtoa.

Tuo mökki on täysin verrattaissa omakotitaloon, jopa koonkin puolesta (100 neliötä). Kaikki samat asiat löytyy sieltäkin, mitä kotoa. Bonuksena moneen mökkiin verrattuna lämmin autotalli autokatoksella ja savusauna. Sijainti on 80km Jyväskylästä.

Välittäjä arvioi hinnan 200t euroon, johon tosiaan sanoin että myyntiin menee 179t euroon. Ja siitäkin kerroin olevani vielä vähän valmis neuvottelemaan.
Juu, ainakin oma kokemus on se, että kannattaa myydä ilman välittäjiä. Sitten kaupassa voi ottaa jos haluaa ammattilaisen siihen mukaan tekemään paperit. Mökkikauppa on nykyisin kuitenkin ns. ostajan kauppaa. Ostaja ostaa sen ilman välittäjän hienoja kuvia ja tekee ostopäätöksen lähinnä tunteella. Ellei sitten kyseessä ole joku "sijoitus" jota mökit harvemmin ovat. Nykyisin nuorempi sukupolvi ei ole kiinnostunut ostamaan itselleen lisää työtaakkaa ja kustannuksia parin lomalla vietetyn viikon ajaksi.

Itsellä mökkinaapuri myi omaa mökkiään noin kolme vuotta. Tämä oli siis n. 6000m2 tontilla Pohjois-Kallaveden ison vesistön rannalla olevaa mökkiä. Kuopioon n. 60km. Tässä oli myös ns. "kaikki tarpeelliset" mukavuudet jota välittäjä alkoi myymään "omakotitalona". No ei siinä oikeasti ollut kuin sähkölämmitys ja vesiosuuskunnalta tuleva vesi. Mökki oli kyllä ihan asiallinen ja nykyaikainen, eli ei mikään lautakasa. Naapuri laittoi uutta laituria ja rantaan grillikotaa yms. kauppaa vauhdittaakseen. Muistaakseni joutui alkuperäisestä summasta tinkimään noin. 80 000€. Alkuperäinen pyynti oli jotain 240 000€.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Juu, ainakin oma kokemus on se, että kannattaa myydä ilman välittäjiä. Sitten kaupassa voi ottaa jos haluaa ammattilaisen siihen mukaan tekemään paperit. Mökkikauppa on nykyisin kuitenkin ns. ostajan kauppaa. Ostaja ostaa sen ilman välittäjän hienoja kuvia ja tekee ostopäätöksen lähinnä tunteella. Ellei sitten kyseessä ole joku "sijoitus" jota mökit harvemmin ovat. Nykyisin nuorempi sukupolvi ei ole kiinnostunut ostamaan itselleen lisää työtaakkaa ja kustannuksia parin lomalla vietetyn viikon ajaksi.

Itsellä mökkinaapuri myi omaa mökkiään noin kolme vuotta. Tämä oli siis n. 6000m2 tontilla Pohjois-Kallaveden ison vesistön rannalla olevaa mökkiä. Kuopioon n. 60km. Tässä oli myös ns. "kaikki tarpeelliset" mukavuudet jota välittäjä alkoi myymään "omakotitalona". No ei siinä oikeasti ollut kuin sähkölämmitys ja vesiosuuskunnalta tuleva vesi. Mökki oli kyllä ihan asiallinen ja nykyaikainen, eli ei mikään lautakasa. Naapuri laittoi uutta laituria ja rantaan grillikotaa yms. kauppaa vauhdittaakseen. Muistaakseni joutui alkuperäisestä summasta tinkimään noin. 80 000€. Alkuperäinen pyynti oli jotain 240 000€.
Allekirjoittaneen vanhemmat yrittivät reilu 5 vuotta sitten myydä mökkiä Päijänteellä Padasjoki ilman välittäjää. Hintaa en nyt muista mutta pari kk oli netissä myytävän ilman yhtään yhteyden ottoa. No sitten välittäjä kehiin ja mökki meni parissa viikossa. Taisivat vielä saada välittäjän kanssa paremman hinnankin.
 

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Allekirjoittaneen vanhemmat yrittivät reilu 5 vuotta sitten myydä mökkiä Päijänteellä Padasjoki ilman välittäjää. Hintaa en nyt muista mutta pari kk oli netissä myytävän ilman yhtään yhteyden ottoa. No sitten välittäjä kehiin ja mökki meni parissa viikossa. Taisivat vielä saada välittäjän kanssa paremman hinnankin.
Näinhän se menee. Toisilla natsaa välittäjän kanssa ja toisilla on sitten huono välittäjä. Varmasti tapauksia löytyy ihan molemmilta laidoilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös