Pitkäaikainen haave toteutuu, tänään myyjä hyväksyi meidän ostotarjouksen mökistä. Nyt pääsee saunomaan ja nakertelemaan omille maille, huikea fiilis. Saa nähdä tuleeko katumapäälle kun pääsee toivottavasti pian haravointihommiin. Kuntotarkastus vielä edessä lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Mökki Lopelta joten ajomatkakin on kohtuullinen.
Mökille ei tarvitse oikeastaan juuri mitään tehdä mutta pihaa joutuu muokkaamaan. Varmaan palkkaan jonkun suunnittelijan ja sitä kautta joku saa hoitaa urakan. Montun täyttöä, puunkaatoa, kannon poistoa, nurmen istutusta tai siirtonurmea tilalle. Tästä jos on kokemuksia niin mielellään kuulisin.
Pitkäaikainen haave toteutuu, tänään myyjä hyväksyi meidän ostotarjouksen mökistä. Nyt pääsee saunomaan ja nakertelemaan omille maille, huikea fiilis. Saa nähdä tuleeko katumapäälle kun pääsee toivottavasti pian haravointihommiin. Kuntotarkastus vielä edessä lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Mökki Lopelta joten ajomatkakin on kohtuullinen.
Mökille ei tarvitse oikeastaan juuri mitään tehdä mutta pihaa joutuu muokkaamaan. Varmaan palkkaan jonkun suunnittelijan ja sitä kautta joku saa hoitaa urakan. Montun täyttöä, puunkaatoa, kannon poistoa, nurmen istutusta tai siirtonurmea tilalle. Tästä jos on kokemuksia niin mielellään kuulisin.
Pitkäaikainen haave toteutuu, tänään myyjä hyväksyi meidän ostotarjouksen mökistä. Nyt pääsee saunomaan ja nakertelemaan omille maille, huikea fiilis. Saa nähdä tuleeko katumapäälle kun pääsee toivottavasti pian haravointihommiin. Kuntotarkastus vielä edessä lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Mökki Lopelta joten ajomatkakin on kohtuullinen.
Mökille ei tarvitse oikeastaan juuri mitään tehdä mutta pihaa joutuu muokkaamaan. Varmaan palkkaan jonkun suunnittelijan ja sitä kautta joku saa hoitaa urakan. Montun täyttöä, puunkaatoa, kannon poistoa, nurmen istutusta tai siirtonurmea tilalle. Tästä jos on kokemuksia niin mielellään kuulisin.
Sellaisena pidemmän tähtäimen suunnitelmana tai ajatuksena tullut sähkötön piilopirtti, minne päästessä kännykästä virta pois. Kalastaisi marjastaisi, sienestäisi ja metsästäisi sekä hoitaisi kasvimaata.
Vähän veikkaan ettei tähän mökkiin olisi juuri kukaan tulossakaan, kun sähköttömyys selviäisi. Tyttären kommentti ideaan oli "Viihdy keskenäs" Ei nyt tarkoitus olisi elää maan ja veden antimilla, mutta saada niiden keräämisestä ajankäyttöä. Sen verran pieni mökki ettei tarvitse olla koko ajan rakentamassa ja korjaamassa jotain.Tää olis kyllä hyvä. Vähän sellaista survival-meininkiä ja kuitenkin voisi vetää lepoa silloin kun siltä tuntuu. Ja tästähän ei sitten kerrottaisi kenellekään, koska mitään kutsumattomia vieraita ei tuollaiseen paikkaan tarvitse!
Mitä nyt itselle tulee mieleen, niin jos sinulla tulee kärrättyä esim. pitkää puutavaraa, niin kannattaa valita pitkä kärry pitkällä aisalla niin ei kärryn peräylitys mene laittomuuden puolelle kovin helposti. Toisaalta, jos on iso ja painava kärry niin kokonaismassa tulee nopeammin vastaan kuin pienemmällä ja kevyemmällä kärryllä.Tervehdys mökkikansa. En tiedä onko tämä nyt sopiva ketju, mutta osaatteko suositella hyvää kuomukärryä mökkipuuhasteluun. Mitä tulisi ottaa huomioon?
Varmaan selvä asia, mutta yksiakselinen on huomattavasti kätevämpi kuin kankea telikärry, ja keveytensä takia lain silmissä kantavampi. Käytännössä toki tuollainen perus yksiakselinen 750kg kärry kantaa paljon enemmän kuin mitä siihen lain mukaan saa laittaa, ja toisaalta ei se oikein ole kauhean hauskaakaan sellainen joku puolentoista tonnin sora- tai lautakuorma päällä luikerrella menemään. Omalla vastuulla, ja olihan näistä joku testikin, jossa väistökokeessa pyörä kääntyi aika lapsellisen näköisesti alle:Tervehdys mökkikansa. En tiedä onko tämä nyt sopiva ketju, mutta osaatteko suositella hyvää kuomukärryä mökkipuuhasteluun. Mitä tulisi ottaa huomioon?
Hankin viime kesänä Tokmannilta heidän oman, Heppu-merkkisen kärryn. Merkkien perusteella on kotimainen, Majavan valmistama tekele. Edullisempi kuin Majava, ja eri kokoisia löytyy mukavasti valikoimasta. Käytettyjen hinnat ovat sitä luokkaa, että ostin mieluummin lähes samalla rahalla uuden. On kippiä, kuomua, sidontalenkkiä ynnä muuta. Ja ihan hyvä huomata, että jos joskus tarvitsee siitä luopua, niin melko hyvät rahat siitä on vielä saatavissa. Toki se nyt on tässä kohtaa aika yhdentekevä tieto, koska niin kauan kuin omakotitalossa täällä maaseudulla majailee, niin eiköhän tuo kärry pihassa majaile.Varmaan selvä asia, mutta yksiakselinen on huomattavasti kätevämpi kuin kankea telikärry, ja keveytensä takia lain silmissä kantavampi. Käytännössä toki tuollainen perus yksiakselinen 750kg kärry kantaa paljon enemmän kuin mitä siihen lain mukaan saa laittaa, ja toisaalta ei se oikein ole kauhean hauskaakaan sellainen joku puolentoista tonnin sora- tai lautakuorma päällä luikerrella menemään. Omalla vastuulla, ja olihan näistä joku testikin, jossa väistökokeessa pyörä kääntyi aika lapsellisen näköisesti alle:
Moottori testasi kevytperäkärryjä väistökokeessa: kaikki vaunut eivät kestäneet täyttä kuormaa
Kevytperävaunujen turvallisuus puhuttaa etenkin nyt, kun uusi tieliikennelaki nostaa niiden maksiminopeuden sataan kilometriin tunnissa. Veimme joukon kärryjä ääritilannekokeisiin, jotka johtivat yhden kärryn odottamattomaan akselin taipumiseen.moottori.fi
Meikäläisellä on parikymmentä vuotta vanha osuuskaupan oma merkki JC trailer 28xl tai joku vastaava, ja aikamoinen ikiliikkuja se on. Olikohan Muuli sama tuote aikanaan, en muista. Mitään kunnossapitoa tai huoltoahan kärryille ei koskaan anneta vaan nypätään hangesta koukun perään.
Kannattaa ainakin lisäksi varmistaa että kärryn etulaita lähtee kätevästi irti kuomunkin ollessa käytössä. Ehkä kaikissa lähtee nykyään, aikoinaan ei. Ja tietysti että miten kuomun saa irti, ainakin jos hankkii sellaisen matalan kuomun. Suosisin sitä sellaista melkein seisomakorkeuksista, paljon messevämpiä kaatopaikkakuormia ym saa aikaiseksi. Kuorma sidottuna tietysti juu.
Niin juu, sekin kannattaa tsekata, että millaiset sidontalenkit on. Joissain ei ole kuin ulkopuolella, joka kuomun kanssa on aika mälsää. Jos lenkit on lattiassa, niin rajoittaako kuljetettavan tavaran leveyttä. Laidan sisäpuolella on tuossa omassa.
@Ishmael Tuo on varmaankin erittäin klassinen kuvio. Ja todennäköisesti tilanne vain huononee ja tulehtuu eli sitä säästyy aika monelta harmilta kun ulkoistaa itsensä tuollaisesta sukumökistä.
Tervehdys mökkikansa. En tiedä onko tämä nyt sopiva ketju, mutta osaatteko suositella hyvää kuomukärryä mökkipuuhasteluun. Mitä tulisi ottaa huomioon?
Eli siis suosittelisin myös kastamalla sinkittyä, hitsattua koria ja miettimään millaiseen kaikkeen kuljetukseen kärryä käyttää, eli mikä on sopiva lavakoko (huomioiden myös että esim. tuo 3,5m lavan kärry auton perässä on joillain mökkiteillä jo melko pitkä yhdistelmä) ja tarvitseeko esim. kippiä (taitaa olla kyllä lähes kaikissa vakiona). Jotain telikärryä kävin itsekin katsomassa, mutta tulin siihen tulokseen että tuo voi olla vaikea liikuteltava yksin jos on huono maasto. Ja tosiaan yleensä nämä ovat "isältä pojalle "-hankintoja, eli laatuun kannattaa panostaa.
Hankin viime kesänä Tokmannilta heidän oman, Heppu-merkkisen kärryn
Kuomu on mahdollista irrottaa väliaikaisesti ja varmaan muutaman harjoittelukerran myötä se muuttuu jopa helpoksi. Mutta apukäsiä siinä kyllä tarvitaan.Kiitos näistä huomioista. Tavaran kuljetus tulee olemaan varmaan aika laidasta laitaan. Rouva suunnittelee joka kesä lisäneliöitä terassiin. Rakentamatonta tonttia on vielä jäljellä, joten pitkää puutavaraa tulee varmaan kärräiltyä jatkossakin. Sikäli se etulevyn irroitus olisi tärkeä ominaisuus. Onkohan kuomun väliaikainen irroittaminen iso operaario? Hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan paljonkin, enkä ajatellut ihan ykkössatasia lähteä tässä asiassa säästämään.
Tämä Heppu olikin uusi tuttavuus. Siinäkin näyttäisi siinäkin olevan sinkitty ja hirtsattu runko. Nähtävästi tuollaiset jarruttomat 325-350 pitkän kuomullisen hitsatun kärryn hinnat näyttäisivät pyörivät siinä 2200€ - 3000€ välimaastossa. Kai se on käytävä ihan muutaman vaihtoehdon renkaita potkimassa.
Ensi kesälle olisi projektina mökin maalaus. Mukavaa puuhaa pl. korkeat telineitä vaativat kohdat. Maalaukset olin ajatellut tehdä kesäkuussa viikon lomapätkällä. Heinäkuun kolme lomaviikkoa sitten pyhitetään kalastukselle ja rentoutumiselle...
Tämä on about ainoa asia mikä risoo mun JC-trailer kärryssä. Kuomun rakenne taitaa tuon sanella, elii näillä mennään. Aukihan sen saa yksin jos on pitkää esim lautaa millä kipata etulevyä, mutta kiinnilaitto vaatii kaverin.Muuten olen ollut erittäin tyytyväinen, mutta pieni miinus tulee siitä että kärryn etulaitaa ei saa auki kuomun ollessa alhaalla tai ylhäällä (voi olla että muissa merkeissä on sama tilanne). Eli jos etupuolelta ylittävää tavaraa kuskaa niin ehkä onnistuu niin että toinen pitää kuomua "puoliauki" ja toinen avaa samalla etulaidan. Itse olen yleensä puutavarat hakenut läheisestä K-Raudasta joko kattotelineellä tai lainannut sieltä (kuomutonta) kärryä, joka on puutavaran siirtämiseen muutenkin kätevämpi.
Tietääkseni kuomuja on myös sivulle avautuvia malleja, Kannattaa ottaa selvää miten tuollainen toimii ja helpottaako tämä päätylautojen irrottamista?Sikäli se etulevyn irroitus olisi tärkeä ominaisuus. Onkohan kuomun väliaikainen irroittaminen iso operaario? Hyviä vaihtoehtoja näyttää olevan paljonkin, enkä ajatellut ihan ykkössatasia lähteä tässä asiassa säästämään.