Kertausharjoitukset

  • 246 166
  • 674

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jaahans, vai viisinkertaistetaan määrät. Nyt kaiketi alkaa olla lähellä reissu jonnekin. 2000 keväällä käyty 10 päivää viimeksi ja silloin lupailtiin 4-5 vuoden päästä seuraavaa reissua. Ei ole kutsua kuulunut joten jokohan osuu...
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kertausharjoituksiin otetaan ensivuonna viisinkertainen määrä porukkaa, n.25000.
Reilut kymmenen vuotta oon reservissä ollut ja pari kertaa on tullut kerrattua. Kyllä tästä joutais hyvin lähtemäänkin taas. Sais töistä vähän hengähtää, kun kesälomakin jäi lyhkäiseksi ja ihan mukavaa siellä on ollut aiemmillakin kerroilla. Takana ovat tosin ne ajat, kun ressut veti kaksin käsin keittoa koko leirin ajan. Muutama tuli viimeksi harjoituksiin hiukan takakenossa, mutta selkä suoristu metsäpäivien aikana kummasti, eikä paljoo romilleja porukassa näkynyt.

Kokonaisuutena kertausharjoituksissa meno on huomattavasti rennompaa kuin varusmiesaikana, eikä näitä voi oikein edes verrata. Lisäksi ainakin omalla kohdalla tulee mainita myös taloudellinen hyöty, kun viimeksikin sain normaalin työstä ansaitsemani palkan päälle vielä verottomat päivärahat. Ai niin, PV:n ruoka ja varsinkin hernekeitto on edelleen metsässä nautittuna oikein hyvää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Mistäs vitusta valtiolla nyt on rahaa?eikös noita puolustusvoimien hillovarastoja vähennetty jossain vaiheessa rankalla kädellä.
Kertakaan en ole kertauksissa ollut, vaikka kotiuduin armeijan harmaista syksyllä -91.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mistäs vitusta valtiolla nyt on rahaa?eikös noita puolustusvoimien hillovarastoja vähennetty jossain vaiheessa rankalla kädellä.
Keväällä 2005 tuli tieto, että seuraavien kahden vuoden (2006 ja 2007) ajan kertausharjoitukset ovat minimissä, eli vain välttämättömimmät järjestetään. Tuo lupaus näköjään piti ja nyt taas rahaa löytyy.

Itsellä olisi v. 2006 napsahtanut suurharjoitus (n. 1300 miestä samasta aselajista), jonka valmistelevassa harjoituksessa olin v. 2005. Se suurharjoitus kuitenkin sitten peruttiin, kun viikate viuhui määrärahoja. Saapi nähdä tuleeko tuo harjoitus nyt sitten ensi suvena vastaan..
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Mahtaisikohan tulla jo tähänkin osoitteeseen..Kuinka paljon aikaisemmin kutsu tulee? Ainakin sanoivat, että saattaa tulla kutsu yllättävänkin nopeasti. Vuosi olisi ollut reservissä jos ensi keväänä tulisi. Saas nähdä. 10 vuorokautta kun on takana, alkaa nappia tulemaan "koviin" sfääreihin.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Huh, pelko iskee persuksiin. Omasta kotiutumisesta on jo seitsemän vuotta aikaa. Ja vaikka kessun natsat kaulassa lähdettiinkin, ei kertauskutsua ole vieläkään tullut. Nyt voi olla, että paukahtaa. Eikä inspiroisi yhtään, mutta "jos isänmaan etu sitä vaatii, niin jääköön bisnekset".

Nimenomaan inttikavereissa oli sellaista sakkia, että heitä ei huvittaisi nähdä ollenkaan. Onneksi meistä tehtiin täydennysjoukkue, joten todennäköisesti porukka oli aivan eri. Omaan sijoitukseen on saattanut tosin vaikuttaa työtehtäväkin, ainakin tällaista on annettu työnantajan toimesta ymmärtää.

Kun oli kertaamassa v.2000 ja 2004, niin harjoitusporukassani ei ollut yhtäkään ns. inttikaveria, mikä oli vain hyvä asia mielestäni. Luulen, että ensi vuonna tulee taas kutsu. Täytyy vain toivoa, että seuraava harjoitus olisi sellainen, jossa tutustuttaisiin lähinnä vain uusiin laitteistoihin, eikä turhanpäiten reissattaisi kuorma-auton lavalla ees taas Lappia ympäri.

Edellisessä kertausharjoituksessani minua ihmetytti se, että mikä helvetin logiikka siinä on, että eri puolilta maata haalitut reserviläiset väsytetään viikon aikana totaalisen piippuun, jonka jälkeen pitäisi muka jaksaa omalla tai julkisella kyydillä ehtiä pikavauhtia kotiin ja töihin. En tiedä, miten olisin viime kerran jälkeen jaksanut elpyä arkeen, ellen olisi ottanut viikon lomaa harjoituksen jatkeeksi.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Meitsi kotiutui -99 lopussa ja silloin todettiin, että jos ei 2-3 vuoden sisällä kuulu kutsua, voi jäädä kokonaan väliin. Siis tämä ihan kantahenkilökunnalta kuultua. Aselaji (raskassinko) oli jo tuolloin niin vanha, että oli tiedossa että aika vähiin jää kertaukset. No tähän päivään mennessä ei ole kutsua kuulunut, katsotaan kuuluuko sitten nyt.

Asenne tuohon on ehkä vähän muuttunut positiivisempaan päin. Tosin voi olla, että työn takia ei pysty / joudu / tarvitse lähteä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Mahtaisikohan tulla jo tähänkin osoitteeseen..Kuinka paljon aikaisemmin kutsu tulee?
Mulla tuli kutsu viime viikolla ja harjoitus (tai harjoitukset 3+5 päivää) on marraskuun puolivälissä. Kaverille kutsu tuli ennen juhannusta ja harjoitus on marraskuun vikalla viikolla.

Tässä tulikin lähes kahden vuoden tauko kertausten välille, mutta todennäköisesti seuraava tauko ei tule olemaan niin pitkä.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Mulla kun ei ole kotitutumisesta aikaa kuin yli 11 vuotta, pitääkö mun nyt alkaa pelkäämään että joudun kertauksiin. Oikeesti ollut vähän orpo olo kun suurin osa minun jälkeenkin intin käyneistä on jo käynyt kertaamassa.
 

KingNothing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kun oli kertaamassa v.2000 ja 2004, niin harjoitusporukassani ei ollut yhtäkään ns. inttikaveria, mikä oli vain hyvä asia mielestäni.

Itselläni puolestaan vain hyviä kokemuksia siitä kun on oltu kertaamassa tutulla porukalla. Kaikki "tuntee" toisensa ja vähän tietää millaisia kavereita sieltä tulee samaan vaunuun. Toisaalta meillä oli mielestäni aika hyvä porukka jo inttiaikoina, montaakaan kuspäätä ei joukkoon osunut. Mielelläni lähtisin taas antamaan Bandwagenille kenkää metsään vaikka parit kertaavat harjoitukset onkin tullut käytyä.
 

Peetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Meitsi kotiutui -99 lopussa ja silloin todettiin, että jos ei 2-3 vuoden sisällä kuulu kutsua, voi jäädä kokonaan väliin. Siis tämä ihan kantahenkilökunnalta kuultua. Aselaji (raskassinko) oli jo tuolloin niin vanha, että oli tiedossa että aika vähiin jää kertaukset. No tähän päivään mennessä ei ole kutsua kuulunut, katsotaan kuuluuko sitten nyt.

Vainiin tämähän tulee itselleni uutena tietona. Nimittäin itsekin tuli Santahaminasta kotiuduttua -99 lopussa raskassinkoryhmän johtana eikä meille tuollaisia kertoiltu. Se kyllä oli tiedossa että ei montaa vuotta tuota asetta enää uusille joukoille kouluteta. Tähän päivään saakka ei ole pakollisia kertauksia ollut, yksissä vapaaehtoisissa tuli käytyä muutama vuosi sitten. Katsotaan tosiaan josko se arpa osuisi sitten ensi vuonna kohdalle.
 

Arttu#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ovatko kaikki "yhtä vaarassa" joutua kertausharjoituksiin? Oletettavasti "johtajat" joutuvat useammin mutta onko tästä jotain faktaa?
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mulla kun ei ole kotitutumisesta aikaa kuin yli 11 vuotta, pitääkö mun nyt alkaa pelkäämään että joudun kertauksiin. Oikeesti ollut vähän orpo olo kun suurin osa minun jälkeenkin intin käyneistä on jo käynyt kertaamassa.
Viimeksi kun olin kertaamassa, niin juttelin vänskän kanssa, joka oli ensimmäistä kertaa kertaamassa ja reservissä oli ollut jo 18 vuotta. Oli kuulemma pyydetty neljästi aiemminkin, mutta aina oli lykkäys mennyt läpi. Nyt oli sääntöjä kuulemma sen verran tiukennettu, että ei auttanut enää työnantajan hienot selvityskirjeet. Itsekin olin ekan kerran lähes yhdeksän vuoden reservissä olon jälkeen. Tietysti riippuu paljon aselajista, että miten sinne kutsutaan.

Arttu#29 kirjoitti:
Ovatko kaikki "yhtä vaarassa" joutua kertausharjoituksiin? Oletettavasti "johtajat" joutuvat useammin mutta onko tästä jotain faktaa?
Kyllähän johtajat kertaavat enemmän. Tuolla puolustusvoimien sivuilla on asiasta tarkemmin.
http://www.mil.fi/reservilainen/asevelvollisuus/kertausharjoitukset.dsp
Yleensä silloin kun on määrärahat tiukalla, niin miehistön koulutus on mahdollisimman minimissä tai ainakin herkemmin kutsutaan johtajia. Nyt voi tilanne korjaantua/tasapainottua, kun kertauksia lisätään.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Itselläni puolestaan vain hyviä kokemuksia siitä kun on oltu kertaamassa tutulla porukalla. Kaikki "tuntee" toisensa ja vähän tietää millaisia kavereita sieltä tulee samaan vaunuun. Toisaalta meillä oli mielestäni aika hyvä porukka jo inttiaikoina, montaakaan kuspäätä ei joukkoon osunut. Mielelläni lähtisin taas antamaan Bandwagenille kenkää metsään vaikka parit kertaavat harjoitukset onkin tullut käytyä.

Voi kunpa itsellenikin tulisi valtiolta kirjattu kirje. Pääsisi näppäilemään CPX-100-keskusta ja ohjelmoimaan kappareille DECT-puhelimia.

Ilmoitin jopa esikuntaan erikseen halukkuuteni kertaamaan, kun kuulin, ettei meidän armeija-aikaiselle joukollemme ole sodanaikaista sijoitusta, eikä kertauksia niillä näkymin ollut.

Kyllä viikon metsäreissu tekisi terää, varsinkin jos olisi sama joukkue tai ryhmä kuin inttiaikana. Lähtisin mukaan pää kolmantena jalkana.
 

sozzy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelikaani
Jos ei sijoitettu...

Onko kenelläkään kokemusta kertauksista vailla sodanajan sijoitusta. Itse palvelin saapumiserässä I/2002 ja sijoitusta sodanajan joukkoon ei tullut, ainakaan vielä ole kuulunut tornikirjeitä. Onko kuinka todennäköistä kutsun saaminen? Tosin ajattelin, että Haminan suunnasta saattaa joku johtajakertausleirisydeemi vaikka tullakki...
 

sozzy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelikaani
Täydennysjoukkueeseen kuuluin minäkin, ainakin silloin kesäkuun 2000 lopussa kun kävelin reservin kersanttina varuskunnan portista pihalle. Kutsua ei ole tullut. Nykyistä sijoitustani tai sijoittamattomuutta en tiedä, joskin ammattini on saattanut vaikuttaa myös siihen. Aselajini oli viesti, ja siinä pitäisi kutsujen viuhua useastikin. Inttikavereihin en ole yhteyttä pitänyt. Sen tiedän, että yksi alikersanttina kotiutunut joukkuekaveri on kerrannut. Toinen alikessu niin ikään ei. Muista ei ole tietoa.

Tätä toivoinkin, vaikka tosin eipä tietysti ylimääräisiä kertauskorvauksia vastaan mitään ole, mutta eipä oikein kiinnostaa lähteä enää ryynäämään. Oma tehtävä tosin oli krh-upseeri, joten korohorolla ei kovin usein noita kertauksia muutenkaan ole ja täydennysjoukoilla toivottavasti vielä harvemmin...
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Itse kävin sotimassa kertauksen merkeissä 1,5 vuotta sitten edustamani jääkärikomppanian puitteissa ja muistan paikalle pärähtäneen muutaman kaverin, ketkä olivat ihan eri saapumiserää ja eri koulutushaaran miehiäkin. Mutta eihän siinä mitään, tyhjäksi jääneitä positioita täydennettiin sitten näillä muistaakseni pääsääntöisesti tiedustelupuolen kavereilla. Meikäläisellekin tuli ryhmään johdettavaksi yksi alikersantti. Pirun hyvä homma sinällään, että oli pätevä kaveri "vänkärinä", niin helpotti hieman tiukimmissa paikoissa, kun tiesi että kaveri osaa tiettyjä juttuja johtajana paremmin kuin tavan miehistö.

En tiedä miten pysyvä sijoitus sitten on, eli onko miehen sijoitus tästä lähtien sitten meikäläisen ryhmässä, mutta tosiaankin luulisin, että lykkäysten vuoksi sotilasläänit kutsuvat kertauksiin aina hieman "ylimääräisiäkin", jotta määrävahvuuksiin, tai edes sinnepäin, päästäisiin edes jotenkin.

Itse keikasta sanottakoon, että joulukuun nuoska/pakkaskeleissä ryynääminen oli kyllä melkoisen karaiseva kokemus useamman reservivuoden jälkeen. Kaukana oli makkaranpaistelut ja leppoisat ressujen rötväilyt.... Jos seuraavasta kertauksesta jotain voisi toivoa, niin kesäkeliä, kiitos.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Itse keikasta sanottakoon, että joulukuun nuoska/pakkaskeleissä ryynääminen oli kyllä melkoisen karaiseva kokemus useamman reservivuoden jälkeen. Kaukana oli makkaranpaistelut ja leppoisat ressujen rötväilyt.... Jos seuraavasta kertauksesta jotain voisi toivoa, niin kesäkeliä, kiitos.

Ei kannata toivoa, kesällä sitten riesana ovat hyttyset ja jos sattuu olemaan IMPA:n jäseniä niin niitä on ihan sikana. Ja sitten vielä kun keli on ~30 astetta ja tetsaa maihareissa (no okei, itse käytin omia vaelluskenkiäni) ja asepuvussa niin ei oo muuten kivaa, puhumattakaan siitä kun finnivoidetta (aka. naamioväri) pitää levittää jatkuvasti lisää naamaan, kun hiki irroittaa maalin kovin kovin helposti.

Paras kertaus oli viikko lokakuussa, sopivan viileää ja ei varmasti hyttysiä eikä enää hirvikärpäsiäkään. Pimeys toki sitten oli ongelmana, eikä se enää silleen auta näkymättömissä pysymiseenkään kun valonvahvistimet, lämpökameroista puhumattakaan, alkavat olla vakivarusteita kaikilla joukoilla ja siis myös sillä yksittäisellä vartiomiehelläkin, epäreilua peliä sellainen!
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä toivoinkin, vaikka tosin eipä tietysti ylimääräisiä kertauskorvauksia vastaan mitään ole, mutta eipä oikein kiinnostaa lähteä enää ryynäämään.

Meikäläistä ei oikein kiinnostaisi siinäkään mielessä, että kertausharjoituksilla ei edes tienaisi. Eikös se niin mene, että kertausharjoitusajalta yleisesti ottaen maksetaan työnantajan toimesta palkka, josta vähennetään kuitenkin kertausharjoitusten tulot?

Totta kai silti tiedän, miksi kertausharjoituksia pidetään, ja tiedän myös sen, että niihin on melkein pakko mennä, jos kutsu tulee. Jotenkin ei vain nappaisi.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit

Kyllä vaan, itäistä maanpuolustusdivisioonaa edustetaan ja tokihan kesässä ne hyttyset, paarmat sun muut verenhimoiset siipiveikot ovat riesana, mutta oli se osaltaan osa vitutusta puolitoista vuotta sitten jossain Enon seuduilla joulukuussa, kun ei perkele aurinkokaan tainnut nousta kunnolla taivaalle. Lunta oli just sen verran, että lumipuku oli päällä; välillä tuli vettä ja välillä pakasti. Suoraan sanottuna tuntui, että reserviläisen luut ei ihan äkkiseltään moista tahtonut kestää.

Mutta läpi tultiin kiven ja harmaan kallion, ja vihollinen lyötiin kerta toisensa jälkeen joukkueenjohtajien ja al.upseereiden taktisen ylivertaisuuden ja miehistön tinkimättömän ammattitaidon ansiosta. Komppaniatolkulla väbän-aamuja tuhottiin ja ressupataljoona kulki voitosta voittoon...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Meikäläistä ei oikein kiinnostaisi siinäkään mielessä, että kertausharjoituksilla ei edes tienaisi. Eikös se niin mene, että kertausharjoitusajalta yleisesti ottaen maksetaan työnantajan toimesta palkka, josta vähennetään kuitenkin kertausharjoitusten tulot?

Totta kai silti tiedän, miksi kertausharjoituksia pidetään, ja tiedän myös sen, että niihin on melkein pakko mennä, jos kutsu tulee. Jotenkin ei vain nappaisi.

Tuo maksujuttu riippunee täysin työnantajasta, tiukimmassa vaihtoehdossa ei taida saada mitään rahaa työnantajalta ja reserviläispalkan funktio on toimia vaihtoehtoisena palkkana.
Mutta ainakin parilla kaverillani työnantaja ei ole palkanmaksuun puuttunut ja reserviläispalkka on ollut vain lisäbonusta.

Ihme pullamössö Sistiksestäkin on tullut, kyllä mä vaihtaisin tämän nykyisen paperienpyörittelyn, vuokaavioitten piirtelyn, erinäisen mittauslaitesäätämisen yms. puuhan ihan heti viikoksi ammuskelua ja hiiviskelyä pimeässä:)
Puhumattakaan nyt "live-Counter-Striken" pelaamisesta 2vs.2 kokoonpanolla TASI/KASI-simulaattorien kanssa, siinä jäi Arskan Commandokin kakkoseksi kun lumihankeen dyykattiin ampuen samalla sarjaa lonkalta kohti vihollista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihme pullamössö Sistiksestäkin on tullut, kyllä mä vaihtaisin tämän nykyisen paperienpyörittelyn, vuokaavioitten piirtelyn, erinäisen mittauslaitesäätämisen yms. puuhan ihan heti viikoksi ammuskelua ja hiiviskelyä pimeässä:)

Mä oon aina ollut pullamössö, joskin myös helvetillinen sisupussi, ja hampaat irvessä väännän kyllä kertausharjoituksetkin, jos niihin joudun. Siitä meikäläistä jo inttiaikana kiiteltiin, että tiedostin vastuuni ja asennoitumiseni tehtävääni oli huippuluokkaa. Palkittiinpa minut tästä hyvästä stipendilläkin kotiutustilaisuudessakin.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meikäläistä ei oikein kiinnostaisi siinäkään mielessä, että kertausharjoituksilla ei edes tienaisi. Eikös se niin mene, että kertausharjoitusajalta yleisesti ottaen maksetaan työnantajan toimesta palkka, josta vähennetään kuitenkin kertausharjoitusten tulot?

Riippuu täysin työ-/virkaehtosopimuksesta. En tiedä yhtään varjon mainitsemaa "tiukinta versiota", jossa työnantaja ei maksaisi latiakaan - yleisin käytäntö on juuri tämä, että palkka maksetaan reserviläispalkalla vähennettynä. Esimerkiksi lomaoikeuteenhan nämä eivät vaikuta, vaan lasketaan työssäoloksi. Itselläni ja joissain muissakin TESseissä on sovittu, että kertausharjoituksen ajalta maksetaan täysi palkka, mutta se on kuitenkin vähemmistömalli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös