Sofiassa pari vuotta sitten liikuimme kolmestaan (minä + kaksi tyttöä), kun vastaan tuli paikalliseen mustalaisrotuun kuulunut nainen + kaksi lasta. Vanhempi lapsista oli noin viisi vuotta, nuorempi muistaakseni n. 1-2 vuotta. Tämä vanhempi lapsi tuli meitä vastaan ja paikallisella kielellä pyysi rahaa, johon taisimme kaikki pudistaa päätämme ja jatkaa matkaa. Tästäkös varsinainen show alkoi:
Tämä vanhempi tyttö tarttui käsivarteeni ja alkoi tiuskimaan, ilmeisesti paikallisilla kirosanoilla sanomaansa vahvistaen ja ojensi rahankeräymukiaan (jännää että niillä on aina varaa käydä mäkkärissä limulla!). Jatkoimme kaiken aikaa matkaa ja minä yritin sievästi ottaa tytön kättä irti omastani, mutta aina kun tässä onnistuin otti hän toisella kädellään uudestaan kiinni, piti kiinni vielä varsin lujasti. Mitä tällaisessa tilanteessa voi oikein tehdä? Jos olisi ollut muutaman vuoden vanhempi ja vielä poika, niin olisi ehkä voinut itsekin käyttää vähän kovakouraisempia otteita. Kyseessä oli kuitenkin pieni tyttö, joka selkeästi oli vielä äitinsä asialla. Pari minuuttia tätä jatkoi, kunnes tyttö viimein kyllästyi, päästi irti ja jäi kiroilemaan ja huutamaan taaksemme.
Itse en kerjäläisille rahaa anna, varsinkaan tuollaisille jotka yrittävät vedota ihmisten sääliin lastensa kautta. Useinhan lapsia jopa pidetään nälässä, jotta ne näyttäisivät vielä säälittävimmiltä. Ikävää huomata että tätä samaa porukkaa pyörii nykyään myös Suomessa. Kaikkein ikävintä on juuri tämä keräystyyli, jossa tullaan suoraan pyytämään rahaa. Esim. Skotlannissa kerjuulla olevia näki jonkin verran, mutta nämä yleensä vain istuivat hiljaa paikallaan rahakipon vieressä. Prahassa oli myös hauska kerjäystyyli: kaverit olivat kumartuneena melkein kuimn muslimit rukousasennossa, katse oli maata kohti ja mäkkärin kippo ojennettuna suorin käsivarsin eteenpäin...
Katusoittajille / -esiintyjille saatan joskus jopa jotain lahjoittaakin, mutta tämä edellyttää, että esiintyjä osaa todella esiintyä / soittaa. Lahdessa pari vuotta sitten haitaria soitellut itäeuroopan romani ei todellakaan kuulu tähän ryhmään (kaveri päivysti mm. keskustan Lidlin ja Trion ulko-ovilla, soitto oli sitä että vedellään haitaria edestakaisin ja painellaan nappeja satunnaisessa järjestyksessä.)